Naslovnica Blog Stranica 17535

Otkrijte Brela, vrela ljepote

Dalmacija News objavljuje serijal u kojem ulogu vodiča po dalmatinskim mjestima imaju predstavnici turističkih zajednica.

Valentina Vitković, direktorica Turističke zajednice Općine Brela, odgovorila je na naša kratka pitanja…

MJESTO DOBILO IME: Po izvorima (vrelima) vode. Brela = vrela

POVIJEST MJESTA U TRI REČENICE: Mnogi pisci lociraju staru Porfirogenetovu Beruliju, ili još određenije mjesto Brelo, na više mjesta: današnja Brela Gornja, Vrulja, Verulja, kod crkve sv. Nikole u polju s južne strane ili pak kao malo seoce na uzvisini uz morsku obalu blizu Vrulje. “To Beroyllia” najstariji je pisani povijesni i kulturni spomenik mjesta, kojeg je povijest sačuvala zahvaljujući bizantskom caru Konstantinu Porfirogenetu oko 950. godine, koji ga spominje na grčkom jeziku u knjizi “O upravljanju carstvom”, kao jedan od četiri utvrđena grada stare neretvanske kneževine Paganije. Brela na hrvatskom jeziku zabilježena su – koliko se zna – prvi put 1694. godine u oporuci don Nikole Ursića.

BROJ STANOVNIKA: Prema zadnjem popisu stanovništva 1.643

LEGENDA KOJA SE PRENOSI: U narodu postoji legenda o velikoj ljubavi djevojke i mladića koje je zla kob okamenila na Nevisti. Nevistina stina također je i prijevoj, nekad jedina spona Primorja i Zabiokovlja, te prekrasan vidikovac. Prema legendi, djevojka negdje “odozgo”, vjerojatno iz Dalmatinske zagore, trebala se udati u Primorje. Majka je bila protiv te ljubavi, a nadasve protiv kćerine udaje za nekog koga obitelj nije odabrala. Možda je bio problem i što je mladić primorac, odnosno iz siromašna kraja. Kako bilo, majka je kćer ispratila riječima: kad more ugledala, dabogda se okamenila! Unatoč tim strašnim riječima, svadbena povorka je krenula predvođena mladoženjom i mladom na konju, i ne sluteći koju snagu ima majčina kletva. Međutim, kad je vesela družba stigla na vrh brda iznad Brela, kletva se ostvarila. Dokaz tome su stijene u obliku konja s mladencima, pogače i burače za vodu koje su se radile od mješina. Ako se pažljivo pogleda, može se vidjeti i mladenkin veo koji je u tom trenutku vjetar skinuo s njezine glave, a i cijelu povorku svatova koja je išla za njima, a danas ih je malo teže vidjeti ako ih se ciljano ne traži, jer je borovina kroz desetljeća dosta izrasla

MJESTA NA KOJIMA SE MORATE FOTOGRAFIRATI: Kamen Brela, Šuplja stina na Biokovu, Vruja

MUZEJ KOJEGA TREBATE POSJETITI: Prezentacijski centar Parka prirode Biokovo “Brela Gornja” u Subotišću, te novootvoreni prostor za suvremenu umjetnost MAP, u ulici Stare Soline, Brela

POVIJESNO ZDANJE KOJE TREBATE VIDJETI: Brojne crkve i kapelice na području Brela

NAJPOPULARNIJA PLAŽA: Dugi rat sa simbolom Brela (kamen Brela)

PLAŽA NA KOJOJ ĆETE NAĆI MIR: Ima ih puno, na prostoru od 6,5 km sigurno ćete naći idealnu za sebe

PLAŽA ZA INVALIDE: Nema nijedna s rampom za u more. S pristupom za invalide može se na plažu Dugi rat, Stomarica i Berulia

MJESTA ZA DJECU: Dječje igralište, programi s animatorima u srpnju i kolovozu

KUĆNI LJUBIMCI: Plaža Pročiok

PONUDA ZA NAUTIČARE: Prihvat u sportskoj lučici

MJESTO ZA FJAKU: Ima ih puno. Brela su po svojoj prirodi romantična, plaže su u hladu borove šume, priroda je očuvana, iznimno lijepih vizura… Dojam opuštenosti vas prati posvuda

PONUDA ZA STUDENTE: Ukoliko žele malo aktivniji odmor – ronjenje, penjačka stijena “Brela” za avanturiste

PONUDA ZA UMIROVLJENIKE: Aktivni odmor “Sunce i more”, wellness program, organizirani i individualni izleti na Biokovo i u okolicu…

ZDRAVSTVENI TURIZAM: Wellness program kombiniran s izletima u prirodu i planinu Biokovo

DAN MJESTA: Na dan sv. Stipana, zaštitnika Brela, 3. kolovoza

MANIFESTACIJE: Program ljetnih događanja (ribarske večeri koje su uglavnom četvrtkom i druge zabavne večeri, zatim dvije centralne fešte – fešta sv. Stjepana 3.8. i fešta Gospe od Karmela 16.7. – na kojima će ove godine kao gosti nastupiti Hari Rončević i TBF). Sva događanja možete pratiti na našoj stranici www.brela.hr, kao i FB stranici Brela

INFORMACIJE: www.brela.hr, telefon 021/618 455, faks 021/618 337

KAKO DOĆI: Cestom, Brela su udaljena 55 kilometara od zračne luke Split

NAJBROJNIJI TURISTI: Nijemci, Austrijanci, Česi, BiH, Švicarska… U stalnom porastu turisti iz Švedske, Rusije…

NAJPOVOLJNIJA OPCIJA SMJEŠTAJA: Sobe i apartmani u smještaju kod domaćina

NAJLUKSUZNIJA OPCIJA: Aparthotel “Sunčeva postelja” (4 zvjezdice), hotel “Berulia” (4 zvjezdice)

PREPORUKE ZA RESTORANE: Jako je puno dobrih restorana i konobi 

PIZZERIJA: Arca, Marko

IZLETIŠTA: planina Biokovo. Uz to, Brela su na te idealnom položaju za cjelodnevne i poludnevne izlete u okolna mjesta i otoke

REKREACIJA: Brojne pješačke i biciklističke staze, ronjenje, ljetni sportovi i zabava na moru

DOMAĆI SPECIJALITET: Sve vrste svježe morske ribe uz domaće maslinovo ulje

DOMAĆE PIĆE: Domaće vino, orahovica, višnjevača

MORATE DOŽIVJETI: Pogled s planine Biokovo na Brela i okolicu, izlet do “Biokovskog oka”, fotografiranje pored Kamena Brela…

NEMOJTE URADITI: Penjati se na Kamen Brela

SUVENIR: Proizvodi na bazi višnje i masline

PORUKA NAŠEG VODIČA: Dobrodošli u Brela, vrela ljepote!

Veliki tjedan u Hrvatskoj bio je vjerojatno najveći festival glazbe na svijetu

Svake godine kada se približava Veliki tjedan u meni se bude neke posebne emocije i naviru sjećanja iz albuma memoriranih slika uspomena običaja vezanih za te dane ispunjene velikim događajima. Na poseban način smo s Velikim tjednom povezani mi, koji imamo privilegiju da smo odrasli na otoku Hvaru, u njegovom središnjem dijelu u kojemu se između šest mjesta Vrboske, Jelse, Pitava, Vrisnika, Svirača i Vrbanja već stoljećima odvija tradicionalna procesija “Za križen”, ali i u kojima su se održali već drugdje gotovo zaboravljeni paraliturgijski obredi Velikog tjedna.

Mi smo živi svjedoci čuvene Papine rečenice “Ovdje povijest ne šuti”, te svjedočimo o neizmjernom bogatstvu kulturnog sakralnog nasljeđa koje su nam ostavili naši preci, a koje je sagrađeno u vremenima, kada je prehraniti obitelj trebao biti jedini životni cilj.

To nasljeđe ima nekoliko aspekata, ali one emocije koje me obuzimaju bivaju pobuđene zvukovima pjesama starih pučkih pjevača koje odzvanjaju stoljetnim kamenim pragovima i balaturama crkvenim. Psalmi, štrofe, molitve, plačevi, antifone, blagoslovi i zazivi svojim porukama opominju i podsjećaju na ljudsku muku i patnju kroz vjekove. Iz grla čvrstih težaka zbijenih u koru ti napjevi prodiru u srž duše slušatelja, te izazivaju poštovanje i poniznost.

Stihovi lamentacija proroka Jeremije, Zaharijine zahvale, Davidovih psalama, te Gospina plača, ne ostavljaju ravnodušnim nikoga, a svojom suvremenošću i svevremenskim značenjem potiču nas na razmišljanje o smislu života, tragediji ponavljanja grešaka i našoj budućnosti.

Sveti Augustin je rekao “Tko pjeva dvostruko moli”, pa se za pučke pjevače može reći da su se svojim pjevanjem za života dovoljno namolili, a sigurno su i druge potaknuli na molitvu, te tako zaslužuju vječni život. 

Bilo bi lijepo kada bi im i na ovom svijetu netko sagradio nekakav spomenik koji bi osigurao vječnu uspomenu na ono čega u budućnosti više neće biti.

Naime, pjevači stare, polako odlaze na onaj svijet, a dolaze mlade generacije svećenika i pjevača koji zaboravljaju staro i prihvaćaju novo, pa se napjevi gube i padaju u zaborav.

Sakralna glazba sve se više unificira pa se u našim mjestima izvode isti napjevi kao i u velikim gradovima ili u drugim državama.  

Veliki tjedan u Hrvatskoj bio je vjerojatno najveći festival glazbe na svijetu u kojem je sudjelovalo svako i najmanje mjesto sa svojim jedinstvenim napjevima. Pa čak i ona mjesta udaljena svega nekoliko kilometara imali su samo naizgled slične napjeve, desetljećima ili stoljećima uglađivane specifičnostima lokalnih pjevača.

Za prolivenim mlijekom kažemo da ne treba žaliti, ali svakako trebamo žaliti što naša djeca neće imati priliku okusiti ljepotu tog majčinskog mlijeka kojeg više nema. Ti napjevi sada su samo dio sjećanja starijih generacija, koji ih nisu u mogućnosti prenijeti na ove mlađe, tako da oni i neće biti svjesni čitavog jednog bogatstva na koje bi i te kako trebali biti ponosni.

Oni najstariji pjevači prepričavaju korizmeno vrijeme u kojem se u vinogradima čula pjesma težaka koji bi se u vrijeme odmora skupili zajedno i probali koju štrofu ili psalam.

Upravo su te sakralne pjevačke utjehe u težačkom ambijentu polja ili konobe bile podloga  za ono što danas zovemo klapska pisma, te bi tim više trebali uvažavati i poštovati pučko pjevanje kao baštinsku jaslicu ne samo Dalmacije nego i čitave Hrvatske.

Veliki tjedan kao svojevrsna glazbena kruna polako blijedi, njeni se biseri rasipaju, pa ostaje samo vjera i nada da će bar malo njenog sjaja ostati sačuvano kao podsjetnik na neko vrijeme u kojem su ljudi iz ničeg stvarali nešto, te u kojem je pjesma značila život, premda život nije bio pjesma.

Kako smo se u Dalmaciji opraštali od preminulih članova svoje svojte


U ovo vrijeme, kad se sprovodi sprovode “na traci” pred grobljanskom mrtvačnicom, kad je svaki sprovod skoro navlas isti, vrijedi se prisjetiti kako smo se u Dalmaciji opraštali od preminulih članova svoje svojte na kudikamo dostojanstveniji, intimniji, kolektivniji način u kojemu, kao hostija u tabernakulu, pohranjena bje – pohvala čovještvu.

Sprovodni običaji odvajkada su iziskivali da se prema svježem pokojniku valja odnositi s pijetetom zasićenim svakim uvažavanjem. Jerbo, u času opraštanja od koga praštanje ima biti u prvom redu, te se ne kaže zalud: “o mrtvima sve najbolje”! Pa makar to bila i kakva ljepokrila budalaština: sasvim skladno umetnuta u mozaik lica licemjerja, te sasvim sukladno privržena i pridružena u mozak našeg svakodnevlja (znamo i sami da i za one za koje također znamo da ih nisu resile ljudske vrline, nad odrom ili grobom nađu se odreda sve samo riječi hvale!). Još od trogloditskih jedinki koje, oprugama evolucije, uspravile su se na zadnje noge, preko sviju onih iz spilja izbjeglih praljudi do participanata civilizacija što ih poznajemo (usve) u zadnjih par tisuća godina, svaki je “sisavac” s epitetom homo u sebi htio, i želio, zadnji pozdrav od umrloga režirati na kakav istodobno i svečan i tugaljiv, i gloriozan i lamentacijski način: bez obzira na to je li dotični obred sadržavao spaljivanje ili pokapanje, balzamiranje ili sušenje svojega – mrtvaca! Uvijek i vazda bila je nekakva étude humaine što je, svaka u svojem vremenu, crtala skice i pisala note po kojima će se i pisati i pjevati u prilici ovozemnog pozdravljanja s nekim tko je agregatno stanje stanja ovog načina življenja zamijenio stanjem nekim drugim, nama nepoznatim, ali zato snažnom voljom obilježenim, živo slutećim, možda i priželjkivanim…

Način odavanja počasti prema umrlima u svim uljudbama, očito i jamačno, vazda je bio važnim i utilitarnim receptom nekovrsne priprave na mogućnost vlastite eternitatnosti, ìmānja svoje osobne stolice u nepotrošivoj vječnosti, u očima Svevišnjega… Boga… Onoga… Njega…

Muški i ženski zvonac

Interesantno je za notirati kako i dandanas u bračkim Selcima, kad premine čeljade, postoji dvostruki način oglašavanja sumještaninove smrti zvonjenjem. Jedno je “muški zvonac”, drugo je “ženski zvonac”. Kad umre muškarac, nekoć bi remeta (danas župnik ili časna sestra) u najveće zvono u kampanelu klatnom zabrecao tri odvojena grozda kratkih udaraca (najprije tri, pa pet, pa sedam takvih otkucaja) nakon čega uslijedi neprekinuta zvonjava tog istog zvonca u trajanju od minute ili dvije, a kad zvon sasvim utihne, tada se iznovice ponovi postupak brecanja in triplo. Kad zgasne ovozemni život žene, postupak je stubokom jednak, s tom jedinom razlikom što se sve ovo zvonjenje ne vrši posredstvom najprofondnije kampane u zvoniku, nego klaćenjem srednjeg po veličini zvona, kojim se obično zvoni podne, zatim poziv na svakodnevnu misu, te jutarnji zvon (ava Marija) i onaj večernji (zdrava Marija).

Kao naročitost valja naznačiti i običaj da, ako netko premine u kasnijim večernjim satima, ili u noći, “mrtvački zvonac” ne oglašava se ako je već odzvonio večernji zvon. To će se dogoditi tek sutradan, kad odzvoni i jutarnji zvon.

Okupljanje pred pokojnikovom kućom

Veličajnost sahrane u dalmatinskim mjestima (napose na škojima), svoje je fundamente imala u činu okupljanja žitelja pred pokojnikovom kućom. Uru ili nešto više vremena prije samog funerala sumještani i ini pristižu u dom mrtvaca na žalovanje ucviljenim članovima familije. U Dalmaciji je bio običaj izraziti sućut iliti kondolijancu otprilike ovim riječima:- Ja ti se žalujen za tvojin ocen, neka ti se Bog da radovat.A na te riječi ožalošćeni bi član obitelji odgovorio riječju:- Fala.Široko po Dalmaciji dugo je trajao običaj da se noć ili dvije – u interregnumu između preminuća i sprovoda – bdije u kući s pokojnikom, časteći u karminama povazdan i povaznoć namjernike koji naiđu samoinicijativno, kao i one štono zatekoše se uz lijes bilo iz rodbinske, bilo iz prijateljske obligacije. Iz tog običaja, koji se lijepim i zaboravljenim hrvatskim riječima zove podušje ili daća, baš se i razvila jedna duhovita pošalica. Naime, kad se nekoga upozori da mu je otvoren rasporak s patentom na hlačama (griža), a osobito ako je posrijedi kakav stariji gospodin, on će vam odgovoriti: “Kad je mrtvac u kući vrata su uvik otvorena!”

U onim sredinama gdje se vas puk na sprovodu okupljao u kući preminule ili preminuloga, nakon dolaska svećenika s podvorbom i obavljene za tu priliku specifične molitve, svekolika množina svijeta formira se u povorku na način da na čelo iste stane ministrant (ili tko ini od vjernika) s vitkim križem u rukama. Križonoši za leđima koračaju muškarci u dvoredu, pa onda žene s vijencima od mirte ili buketima cvijeća u rukama, zatim limena glazba (ako je ima) i pop s ministrantima zdesna i slijeva. Ako i njih ima, pred prezbiterom idu i kantaduri, pučki pjevači, i pjevaju psalam “Pomiluj mene, Bože”. Iza dušobrižnika u ljubičastom ornatu i ministranata u koti hodaju nosači lijesa ilitiga kase (njih šest, obično susjedi ili netko izrazito blizak obitelji umrloga), a po njima članovi familije: najbliže drvenom sanduku najbliži pokojnikovi, djeca i udovica/udovac, te potom svi ostali poredani u hijerarhiji slijeda neke njihove logike.

Udarci čekića u dvoru

Danas se lijes u većini slučajeva gura na prigodnim kolicima, uz nezaobilaznih i tradicionalnih “njih šest”, a u ne tako davna vremena – svatko to ima čvrsto ubodeno u ušima! – posebnost sprovoda bili su oni udarci čekića u dvoru pred samim domom, kad je kovčeg s mrtvim tijelom netom iznesen iz kuće, te kad su se u nj čavlima zakucavale poprečne letve što su šestorici nosača služile kao ručice. Udarci čekića naglašavali su tišinu koja je tada glasno vladala: jedino se čuo glas onoga što čekìćā, kad bi se kakvom sugestijom obratio onome koji drži “nogu” lijesa, a to bubnjanje mlatom – što se refleksno ubrzavalo u acellerandu bližeći se zadnjem udarcu – mamilo bi plač, naricanje ili vrisak (obično) žene, kćerke ili sestre onoga koji u sanduku ukočeno leži u svojoj hladnosti. Pamtim i sad te slike nečijeg zadnjeg odlaska od kuće – ustvari, taj ili ta ne odlazi, nego ga, ili je, zavazda odnose! – kao i reakcije onih što svojom vrlo vidnom emocijom to razumiju i pokazuju. Pamtim i sad te slike nosača mrtvaca nosa zabijenog u pod u crnim veštitima i bijeloj košulji, s crnom kao remen tankom jednoobraznom kravatom i tome sličnoj kurdili oko desne mišice; vidim ih i sad kao i onda, te ljude što nose prijatelja ili susjeda, nekog od svojte ili kolegu s posla, kako im se nadimaju vratne žile kao u opernih tenora, kako su im na drobu oslonjeni prsti ruku crveno-modri od težine kao mlijeko u smutici… Tempi passati…Iz doma pokojnikovog ravno se odlazi u crkvu, gdje se odmah služi misa zadušnica. A kad bi preminuo nevjernik, (govorilo se: “Partijac”), tada je sprovodna povorka od kuće išla ravno na mjesno grobište (govorilo se: “bez popa”).Pamtim riječi mojih davnih Selčana, koji su mi pripovijedali o načinu ispraćanja smrću pokošenog susjeda ili uopće umorenog onoga što je prebivao u zajedničkom naselju, mjestu, selu… A isti običaj – ili njegov kakav varijetet – vladao je i drugdje po dalmatinskim otocima, odnosno u mjestima na litoralu iz kojih se ti otoci sa čvrste teraferme gledaju pogleda uprtog i upravljenog prema pučini i obzoru. Tako, u tri takozvana “razreda” obavljao se crkveni obred što neposredno prethodi misi zadušnici, pa se već i po samom opijelu znalo tko je pripadao kakvoj društvenoj skupini. Svaki od “razreda” imao je cijenu svojega koštanja.Stalež klateži, dakle sirotinja u puku, bila je, naravno, treći razred, oni srednjega posjedovnog stanja stavljali su se u drugi, dok je prvi razred pripadao viđenijim i imućnijim seljanima, najbogatijima u mjestu. Dakle, ipak se vrednovala materijalna snaga, jakost opipljiva u imovinskom ekvivalentu, a ne ona duhovna, nemjerljiva tuzemnim menzurama! Jerbo, za pretpostaviti je da je među svakog bogatstva lišenoj nejači, jamačno bilo puno više onih u čistoj vjeri i ljubavi prema Bogu, nego li što je to bio slučaj u redovima tobože uglednih i moćnih grupacija među malomišćanskim bogatunima!? Pa se i u tome, i po tome, vidi snaga jednog negdje davno napisanog, i ostavljenog, aforizma kako: “i u znaku jednakosti, jedna se crtica nalazi poviše druge”…!Treći razred bio je najčešći. Lijes je bio postavljen na tzv. baraturu ilitiga katafalo, a mjedeni svijećnjaci s utaknutim voštanicama pri vrhu bili su metnuti postrance. Pri drugom razredu sanduk se lijegao na još jednu razinu ponad prethodne, dok je prvi razred bio najviši i tada bi lijes bio na najuzdignutijem postolju. Ovaj se pijedestal još nazivao i “pod ćoku”, jer je bio visoko, gotovo do pod sam onaj raskošni stakleni kruškoliki luster sa šterikama što visi s plafona središnjeg broda u crkvi. Ovisno o veličini bogomolje, takvih je lustera nekoliko, a u Dalmaciji njegov je naziv – ćoka. Kad je bio sprovod djetetu, lijes je bio bijele boje (“bila kasa”), i ispraćalo ga se obredom prvog razreda.U crkvi, pred zadušnicu, pjevao se Psalam 94 (“Kralju kojemu sve živi”), nakon čega je slijedila Jutrenja za mrtve koja se sastojala od tri noćnice. Svaku noćnicu čine po tri psalma i poslanice. Izvodilo se to na antifonijski način, u dvije grupe muških pjevača, “u dva banka” ili “u dva kora”. Prvi razred pratila je cijela Jutrenja, drugi dvije noćnice, a treći samo jedna noćnica. Zadnji psalam u nizu pjevao se razvučenijom melodijom, dok su se svi oni ostali pjevali recitativno. Sve to, “salmi” i “pištule”, nekoć se pjevalo na šćavetu, ali se rekvijem iliti “mrtvačka misa” izvodio na latinskom jeziku. Najpopularnija poslanica za sprovod, koja se i danas najraširenije čuje, jest Prosti mi Gospodine (Job, 16-21).Diljem Dalmacije pjeva se i bratimska pjesma “Braćo brata sprovodimo”. Koliko uzvišenosti može biti na pjevanim sprovodima potvrdio je i legendarni Ljubo Stipišić Delmata, kojega sam imao priliku čuti govoriti za sprovod u Solinu: “Ovod se isplati umrit!”

“U bičvi” čuvali šolde za “ukopat se”

Ceremonijal sprovoda obično nam odaje kakva je preminula osoba bila i što je značila za sredinu u kojoj je živjela i u koju ju se ukapa, makar se na sam sprovod može gledati dvojako: nekad se na sahranu dolazi radi pokojnika, a nekad se dolazi iz poštovanja naspram nekome od živih članova obitelji.Miljenko Smoje svojevremeno je spominjao slučajeve u kojima je “kapsil duži od sprovoda” (taj je usud i njega zatekao), što na jedan vrlo slikovit, i duboko filozofski način opisuje fenomenologiju sprovodnog okupljanja.
Kad se pečatira administrativni dokument, to se čini tragom voska pečatnjaka (čerešpanja, reklo bi se u Dalmaciji), a kad se meće biljeg na dokument života, lijepak ploči nadgrobnici jest vapno, japanj, spaljena stijena kojoj je podan neki novi vid života, što može simbolizirati i novi vid života mrtvaca poslije smrti, pa se njegov grob, tako, zapečaćuje bivšom stijenom, mrtvom, ali sa – živim vapnom. 
Stari ljudi u Dalmaciji na svoj su sprovod mislili još dok su bili živi, pa su “u bičvi” čuvali šolde za lijes i pogreb. Radije su bili “gladni kruha”, nego da se im dogodi nemanje sredstava za “ukopat se”. Naši stari nisu željeli umrijeti u nekoj vrsti procjepa inter spem et metum, između nade i straha, već su željeli biti sigurnim da će ih doteći čeljadetu pripadajući bokunić posthumne pomnje: dostojanstveni funeral i tijela svojeg sarkofag.

Znamo li uopće što je to konoba?

Konoba je mjesto u kojem se izražava poštovanje prema ljudskom
radu, umijeću stvaranja i umjetnosti življenja. To je mjesto koje prima
slatke plodove loze izrasle iz zemlje natopljene slanim kapima znoja. U
tom se mjestu događa ta čudna transformacija iz grožđanog soka u vino
koje se na tom istom mjestu odgaja i njeguje mjesecima ili godinama.
Među njenim zidovima osjećaju se mirisi tek otvorenih bačava,
svjetlucaju iskre mladih vina i zvone pjesme čvrstih glasova. U središtu
svake konobe jest čovjek, težak, vinogradar i podrumar, a vino je kao i
konoba samo njegov odraz.

Težakova ljubav prema vinogradu i grožđu, konobi i bačvi prenijet
će se i na vino, a ljubav sadržana u vinu podijeljena s drugim ljudima
stvorit će radost. Težakova konoba napunjena njegovim vlastitim trudima i
radosnim ljudima, istinska je konoba i ono što ona jest.

Mnogi su skloni reći kako je konoba simbol prošlog načina života,
u kojem se živjelo drugačije, u kojem su na snazi bili neki drugi
sustavi vrijednosti, drugi alati, materijali i tehnologije, drugim
riječima ona bi trebala predstavljati nešto mrtvo. Ali kako i kada je
umrla konoba i je li uopće umrla i može li umrijeti ikada? Onog trenutka
kada neka konoba ostane bez svog težaka, kada iz nje ishlape njeni
mirisi, kada utihnu glasovi i pjesme, možemo reći da je ona izgubila
dušu. I njeno tijelo nije besmrtno; ono često nestane, biva uništeno ili
preobličeno pod pritiskom novih interesa. Međutim još uvijek postoje
one konobe koje su sačuvale i tijelo i duh, neke više, neke manje, ali u
tim preostalim izvorima života živi vjera da konoba u svojem izvornom
obliku i funkciji neće umrijeti nikada.

Blago onima koji uspiju pronaći te oaze života, te izrazom
poštovanja, postaju dio besmrtne konobe. Rasapom vinogradarstva i
vinarstva, stare tradicionalne konobe iščezavaju, a njihov duh se danas
pokušava dočarati u ugostiteljskim objektima koji nose ime konobe, od
kojih su ipak rijetki oni koji su uspjeli sačuvati izvoran oblik i
namjenu. Upravo ti rijetki sačuvani primjerci konoba zaslužuju biti
prepoznati, pogotovo njihovi težaci koji su svoje generacijske muke
baštinili do danas oduprijevši se teretu novog i modernog. Možda bi i
činjenica što su te težačke utjehe ostale rijetke trebala umnožiti 
njihovu vrijednost pogotovo u kontekstu baštine i tradicije. Trebalo bi
svakako nastojati predstaviti upravo tu baštinu rijetkih preživjelih
konoba, koje govore jezikom starine, čiji stanovnici još uvijek nose
mirise davnih jematvi i pričaju mitove koje samo rijetki mogu razumjeti.
U tim mitskim konobama nema jelovnika, vinskih karti i pisme na struju.
To su konobe bez konobara.

U njima svaki detalj ima svoju priču, koju može ispričati samo
onaj koji je s njima živio kroz godinu kroz godine. Te se priče ne mogu
nadomjestiti, naučiti ili prepričati u nekom drugom zamjenskom
ambijentu. One se mogu čuti i doživjeti samo iz usta onih koji su ih
stvarali; težaka, u njihovim očevim i djedovim tradicijskim konobama.

Premda su i mnogi drugi ljubitelji tradicije i baštine ukazivali
na vrijednost i smisao konobe u onom njenom izvornom obliku, danas se
konoba sve više stavlja isključivo u kontekst jela i pića, pod krovom
suvremenih ugostiteljskih objekata koje nose ime konobe, premda im je,
ne rijetko, samo to sveto ime zajedničko.

I ne možemo se, kao i u mnogim drugim stvarima, izdignuti ili
možda uroniti u ono bitno, smisaono, filozofsko, već se zadržavamo na
onom ispraznom, prolaznom i sebičnom. A tko će ispričati priču?

U svojoj kultnoj knjizi “U potrazi za izgubljenim Mediteranom” pokojni Anatolij Kudrjavcev se pita: “Konobo moja, što je ostalo od tebe?”, te zaključuje:

“…Raskoš današnjih jelovnika i preobilje prehrambenih ponuda
nove proizvodnje i suvremene trgovine još uvijek su nemoćni skorojevići 
u usporedbi s mirisima i okusima starine što boravi u mašti rijetkih
preživjelih konoba. Ali najčudesniji stanovnici tih mitskih prostorija
su bačve i njihova rodbina – barili, kace… Stoga su i mnoge krčme
preuzimale raspored konobe ne bi li gostima pružile njezin duhovni
slijed i materijalne prednosti lišene svih etika…”

Ne treba dakle dopustiti da konoba postane ono što ona nije.
Konobu težaka, njezin smisao, a pogotovo njezinu priču, trebamo sačuvati
i zaštiti prvenstveno od nas samih, barem još onoliko dugo, koliko nam
bude potrebno da shvatimo njenu ulogu u našim genetskim modifikacijama.

Božićna zvijezda

Uz božićno drvce, cvijet Božićna zvijezda ili Poinzecija, gotovo je
neizostavan blagdanski ukras u našim domovima stoga i ne čudi da je upravo taj
cvijet među najprodavanijim cvjetnim lončanicama u svijetu.

Prekrasni listovi Božićne zvijezde, za koje mnogi pogrešno misle
da su cvjetovi, mogu biti crveni, bijeli i ružičasti. Crveni su dakako
najprodavaniji jer svojim prekrasnim izgledom unose veselje i svečani ugođaj u
svaki dom.

Prema vjerovanju starosjedioca Centralne Amerike ova biljka svoj
izgled duguje Asteškoj boginji kojoj je zbog neuzvraćene ljubavi puklo srce. Legenda kaže kako je iz kapljica njene krvi izrastao
vatreni cvijet okružen tamnozelenim listovima. Asteci su obojene listove ove
biljke koristili za dobijanje purpurne boje. U Meksiku je cijenjena kao
sveta biljka te se koristila kao dekoracija u hramovima kao i
za ukrašavanje soba djevojaka pred udaju.

Poinzecija je dobila ime po američkom veleposlaniku Robertu
Poinzecu, koji ju je zadivljen njenom ljepotom, prenio iz Meksika u svoj vrt u
Južnoj Karolini.

Predsjedniče, gdje je pravda za sve?

Dogodilo se i to, roditelji djece s poteškoćama u razvoju uz potporu pojedinih udruga osoba s invaliditetom organizirale su 14. prosinca 2012. godine prosvjed na Markovom Trgu u Zagrebu, u Splitu na Rivi i ispred crkve svetog Vlahe u Dubrovniku.

Ovo je prvi prosvjed kojega je organizirala ova zasigurno najugroženija populacija građana u Hrvatskoj.

Što je to natjeralo ovu uvijek tihu populaciju na ovakav istup, na ovakav pristup rješavanja izazova koje ih je zadesio. Kao prvo moram reći kako za mene ovo nije nikakav prosvjed, ovo je borba za dostojanstvo, borba za pravo na školovanje, borba za poštivanje različitosti, ovo je borba za život po vlastitom izboru, ovo je borba za sustav koji u svakom trenutku može odgovoriti izazovima kojeg pred njega stavljadogađanje invalidnosti u obitelji. Ne mogu a da se ne sjetim poruka našeg aktualnog predsjednika koji je povjerenje građana stekao između ostalog i porukom “Pravda za sve”. Pitam se gdje je danas ta pravda, gdje je ta moralna vertikala koja bi predsjednik trebao biti, koji će stati iza ove populacije i glasno reći dosta je nepravde, ove osobe zaslužuju život kao i svi drugi građani, ove osobe zaslužuju samostalnost i pravo na izbor.

Danas ako dijete ide više od četiri sata u školu ili neku ustanovu na terapiju djetetu se prepolovljava invalidnina, a roditelj ne može ostvariti status njegovatelja. Zar invalidno dijete nije invalidno 24 sata dnevno, a ne samo četiri, zar u ovoj državi nije školovanje besplatno za sve, kako reče jedna od majki. Kako razumjeti sustav koji nema osjećaj za potrebe djeteta za fizikalnom terapijom koje je nepokretno, koje teško može micati rukama i nogama ili uopće ne može, te mu se ta terapija smanjuje sa pet na dva sata tjedno. Kako razumjeti ukidanje projekata i programa udrugama koje su pružale konkretne usluge zapošljavajući stručne osobe za određene potrebe djece i osoba s invaliditetom. Je li to pravda za sve, je li to društvo koje se brine za svakog svog pojedinca, je li to sustav koji pruža priliku svakom svom građaninu. Udruge osoba s invaliditetom koje djeluju na području dalmatinske regije kojih kao aktivnih ima oko trideset imaju preko 300 zaposlenih, što u prosjeku dođe deset osoba po udruzi.

Nažalost od 1. siječnja 2013. to sve nestaje, udruge će otpustiti sve djelatnike, veliki broj udruga će nestati, ugasiti će se, jer novih natječaja nema osim osobnih asistenata u kojima nisu predviđeni troškovi za administracije. Ipak, moram reći kako to nije ništa strašno, 300 nezaposlenih manje-više, kome to znači nešto. To što će nestati udruga, pa zar je problem osnovati udrugu? Ali problem su oni koji su ostali bez usluga koje su im pružale te udruge, problem je što oni ostaju bez terapije, problem je što oni ostaju bez dva-tri sata dnevnog druženja, čistog razgovora, problem je što im se ukida jedino što su imali – nada.
Invalidnost je život i događa se u trenutku, a ne profesija i to su jasno poručili roditelji djece sa poteškoćama u razvoju, jasno su rekli kako ne žele da se sve događa u Zagrebu, pa nije Hrvatska ono što se vidi sa Pantovčaka ili nekog drugog brdašca iznad Zagreba, Hrvatska je i Šibenik i Vukovar i Vrgorac i Vrbovec i otoci i Međimurje i Istra i Slavonija i u svim tim sredinama jednako su potrebne usluge terapije za djecu i osobe s invaliditetom. Jednako je potrebno stvarati moralne vrijednosti u svim dijelovima Lijepe naše, biti dio onih kojima je stalo do boljeg života svakog pojedinca, biti dio onih koji znaju kako se to i njima može dogoditi.

Od 14. prosinca 2012. više ništa neće biti isto, poruke koje su poslane sa Markova Trga, sa splitske Rive, ispred crkve svetog Vlahe u Dubrovniku jasno govore.

Nećemo dopustiti diskriminaciju naše djece, nećemo prihvatiti kako nema novca za integracijsku politiku naše djece, nećemo prihvatiti da se naš rad sa našom djecom podcjenjuje, nećemo dopustiti da naše dijete bude građanin drugog reda, samo zbog toga što sporije hoda. 

Crnih fondova je bilo i bit će ih!

Crni fondovi političkih stranaka nisu ništa novo i njihovo otkriće ne
može  nas navesti na pomisao kako postoji crno bijeli svijet.

Crni fondovi prisutni su kod većine političkih stranaka. Razlika među
njima je samo u načinu akumuliranja i lokaciji čuvanja rezervi. Svojevremeno priznanje bivšeg njemačkog kancelara Helmutha Kohla
o postojanju crnog fonda CDU-a nije bila razlog eliminacije te
političke stranke sa političke scene. Helmuth Kohl je platio kaznu, CDU
je platila kaznu i ta stranka i danas daje kancelarku, najmoćniju ženu
svijeta Angelu Merkel.

Za takvo nešto treba proći čistilište. Koliko god nas trenutno
uvjeravaju kako   pokušavaju uspostaviti vladavinu prava ili pravnu
državu, konačno, sa svakim nastupom ili izjavom uvjeravaju nas suprotno

Tražit ću da se provjeri kako mogu curiti informacije o procesima
koji nisu još završeni. Naći ću načina tome se suprostaviti. To je
izjavila predsjednica vlade i HDZ-a na pressici 13.09.2011.

Godinama  slušamo informacije iznesene s procesa u fazi istrage i
nikom ništa. Kako je to protuzakonito premijerka se sjetila kad joj je
osobno nanesena šteta.

Drugi put traži zaštitu svoje osobe, a nije se sjetila kako na istu
imaju pravo svi građani, ako smo pred zakonom svi isti, kako voli reći.

Ovo ne vrijedi samo za nju već i za mnoge koji zaštićeni zakonom
poput državnih dužnosnika i saborskih zastupnika s lakoćom proglašavaju
pojedince kriminalcima i prije nego se protiv njih pokrenu eventualni
istražni postupci, a kad se spomene njihovo ime oni će odmah tužiti.

Sada će Branku Pavošević tužiti Jarnjak, Bačić, Maček
iako za sada mogu tužiti samo medije koji su objavili navodni iskaz
Branke Pavošević, a za tužbu protiv Branke Pavošević trebaju imati i
dokaz, a to je njen iskaz pred USKOK-om, koji za sada nemaju. Trenutno
imaju  samo medijske tekstove.

Crnih fondova je bilo i bit će. CDU je preživio crne fondove,
preživjet će ih i HDZ. Uskoro ćemo vidjeti tko neće proći čistilište.

Začuđuje ipak nespremnost HDZ-ovih dužnosnika koji su iznenađeni s onim što se očekuje godinu dana, od privođenja Mladena Barišića, a pogotovo posljednja dva mjeseca od privođenja Branke Pavošević.

Izgleda kako će iskaz računovođe opet će biti ključan u velikoj istrazi.

Jesu li tiskani mediji novi dinosauri?

IPhone, blackberry, smartboard, tableti, računala veličine malog nokta, čipovi, pokretanje računala glasom, mislima i sve to u 20 godina. Sada već davne 1999. godine kada sam otvorila tvrtku kupila sam tada najbolje računalo s dva procesora, 9 GB tvrdi, nekad onaj poznati zvuk modema koji je bio samo na jednom računalu s kojeg su se slali svi e-mailovi koji jedva da su prebacivali 1 MB, internet smiješan, internet stranice luksuz.

Danas sasvim ležerno možete živjeti na pustom otoku i raditi sasvim normalno i slati dokumente veličine i po nekoliko gigabajta. To se sve desilo u 10 godina i ubrzava se nevjerojatnom brzinom. A što sutra? Kako uvjeriti mlade da kupe tiskano izdanje novina? Već sada veliki problem predstavlja činjenica da je mladima uz toliko informacija dostupnih na internetu tiskana riječ sve manje zanimljiva. Knjige? Novine? Pa vi ste poludjeli! Čemu, kada imam sve na svom tabletu. Čak i stara izdanja su dostupna u visoko kvalitetnim skeniram digitalnim verzijama.

Osim tog izazova novog doba postoji još jedan. Velik broj informacija koje se sve moraju nekako procesirati i upotrijebiti u praktičnom životu. Za potrebe mladog znatiželjnog čovjeka svi putevi ka znanju su kratki i vrlo jednostavni, sadržaj sve kraći i jednostavniji, a čarolija nastaje u povezivanju. Vrlo malo je potrebno linearnog znanja i sve više se znanje pretvara u multidisciplinarne izvedenice svega što poznajemo. Postajemo li površni ili je to jednostavno razvojni put koji nam je, kao i svaki do sada, teško prihvatiti? 

Teško prihvaćanje promjene

Kako se u tu sliku uklapa tiskani medij? Mnogi kažu kako nikad nije zaživjela pretplata na internet izdanja novina i kako to upravo iz tog razloga nema budućnosti. Međutim kad bolje razmislite tiskano izdanje je i znatno skuplje u produkciji upravo iz razloga što se svaki novi broj mora dizajnirati, pripremiti, otisnuti, distribuirati.Nekad davno dok je glasnik došao do drugog grada s lijepim vijestima već je dijete prohodalo, a danas dok novine dođu na kiosk vijest je već davno izašla na Internetu. Što onda preostaje tiskanim izdanjima i preostaje li im išta ili će jednostavno kao i dinosauri nestati s promjenom klime.Postoji još jedan apsurd koji je pomeo te prekrasne mirisne novine koje onako romantično šuškaju kada ih listam uz jutarnji čaj, a to je dostupnost informacije i pretraživanje. Zamislite si koliko bi novina i časopisa morali čuvati u kontinuitetu od recimo dvije godine kako biste imali sačuvane informacije o nekom čovjeku, tvrtci, instituciji?

Zasigurno bi vam trebala jedna nova soba samo za taj sport, a tek mala obiteljska manufaktura listanja svih izdanja kako biste pronašli upravo to što ste vidjeli prije šest mjeseci u nekom časopisu. Koji je to ono bio? Za razliku od tog ne baš jednostavnog sporta, danas upišete pojam u tražilicu i barem 50 opcija vam je odmah dostupno. Pojmovi, ljudi, firme, prijevodi, lektire, edukacije, informacije, fotografije, glazba, virtualne šetnje gradovima, galerijama.., sve na dohvat klika, a uskoro možda i na dohvat jednog moždanog impulsa.

Možda internet i nije toliko loš

Možda samo mi koji smo rođeni ipak malo prije pojave računala imamo još onu staromodnu naviku da nešto držimo u rukama i listamo, iako mi se čini da će tisak ubrzo zajedno s našim dinosaurskim navikama izumrijeti zauvijek, a neki se novi klinci neće niti sjećati papirnatih izdanja. Vjerojatno će te papirnate čudnovate lisnate egzemplare promatrati i s dozom gađenja, jer što nam je pobogu bilo na pameti kada smo radi nečeg toliko banalnog uništili toliko šuma. Zašto?

Da bi otisnuli vijest koja je već sutra stara i zbog nekog nepokretnog teksta uništili taj konkretni list papira i komad šume zauvijek.Sasvim sigurno im to nikada neće biti jasno jednako kao što je i nama sad potpuno nepojmljivo kako netko može živjeti bez reda svojih najdražih knjiga u polici. Ta divna prezentacija moći, znanja, inteligencije svela se na tablet. Kako tablet staviti u policu i hvaliti se s Dostojevskim, Jesenjinom,Gladwellom?

Možda i taj internet sa svim tim društvenim mrežama i tim surovim izbacivanjem naših srcu priraslih šuškavih izdanja i nije tako loš, jer kada neće biti tih monumentalnih naslova koji gordo promatraju skrušenog gosta s police, možda ćemo ipak malo više razgovarati i imati potrebu upoznavati se i izmijeniti sva svoja digitalna znanja i iskustva.

Prostori će postati čišći i jednostavniji, dokinuti za ogromne police koje rastu razmjerno s veličinom ega odnosno intelektualne razine. Možda je to u stvari odlično, jer možda,  iako samo možda, ljudi ipak shvate kako je vrijednost negdje u njima, na dohvat ruke, a ne negdje daleko na polici.

Član Uprave Slobodne Dalmacije u ‘Ruži vjetrova’ se rugao s vlastitom novinom?!

Šira javnost konačno je upoznala Zorana Krželja. Tip kojega se nešto stariji sjećaju kao vjernog čuvara tekovina socijalističke revolucije i ortodoksnog “šuvarovca”, dok su ga mlađi mogli zapamtiti po specifičnoj romantičnoj frizuri koja se posljednjih godina povremeno ukazivala na lokalnim društvenim događanjima, od Splitskog festivala do proglašenja najveće lignje, dobio je ulogu života. U sapunici, naravno.

Stvar na prvi pogled izgleda benigno, čak pomalo blesavo: producenti “Ruže vjetrova” odlučili su dati šansu gospodinu u zrelim godinama, valjda su procijenili da je vrijeme potvrđivanju njegova talenta i u glumačkim vodama, pa našeg naturščika gurnuli pred kamere u sraz s briljantnom Nives Ivanković.

U tih nekoliko minuta Frizura je progovorio nekoliko rečenica, malo se meškoljio, jednom podviknuo i jednom tupo zagledao u pod, no umjetničku recenziju ipak ćemo prepustiti stručnjacima. Realno, pak, Krželj je u istih tih nekoliko minuta uspio potpuno uništiti ugled Slobodne Dalmacije.

Za neupućene ovdje valja napraviti pauzu, pa objasniti ključne podatke: naša nova glumačka zvijezda, naime, u stvarnom životu obnaša dužnost člana uprave splitske novinske kuće, gdje ga je njegov kum Stipe Orešković – donedavno desna ruka vlasnika Ninoslava Pavića – sklonio nakon što je tri godine kao glavni urednik mrljavio sa Slobodnom, srozao nakladu, preselio novinare u Dugopolje i budno pazio na lik i djelo Željka Keruma – o njegovanju nekih drugih drugarskih veza da ne govorimo.

Krželj je, dakle, direktor u moćnoj novinskoj kompaniji, tijekom radnog vremena omiljena zanimacija (neki kažu i glavni zadatak) mu je prezentacija izdanja na Facebooku i usputno praćenje ponašanja zaposlenika na društvenim mrežama, a među novinarima je zapamćen i po sasvim ozbiljnoj naredbi novinarki da stavi zrno kukuruza između dva mobitela, uspostavi vezu i čeka senzaciju. Naime, da čeka hoće li puknuti kokica.

Uglavnom, našem glavnom junaku očito je postalo dosadno u životu, ili mu je zbog smanjene direktorske plaće jednostavno nestalo novca, pa se bacio u televizijske vode. Odlučio je glumiti, pogađate, glavnog urednika.

Rijetko gdje može se naići na sličnu bizarnu situaciju: da visoko rangirani zaposlenik ugledne kompanije pristane glumiti u jeftinoj zabavnoj seriji, pa da pored toga još i glumi samoga sebe.

Otprilike kao da se u idućoj epizodi pojavi Duje Marasović, pa nekakvom pacijentu umjesto slijepog crijeva izvadi slezenu. Koncept je naaprosto briljantan, jer je svima koji su pogledali barem jednu epizodu Ruže vjetrova jasno da se virtualnom novinom aludira na Slobodnu Dalmaciju – jednako kao što lik kojega utjelovljuje Nives Ivanković ne može biti nitko drugi doli Nevenka Kerum. Svakako, u tri briljantne Krželjeve minute Slobodna je predstavljena na način da ni najtuplji gutač petparačkih sapunica ne može promašiti poantu.

“šta je, Mijo, novina ti spala na tri lista? Jedino su ti osmrtnice sigurne!”, naslađuje se Virtualna Nevenka s Virtualnim Krželjem.

“Ae”, gorko će Frizura.

“Bila san ti gore u Zagrebu sa šefom, letit će glave”, upozorava ga ona, pa mu manipulatorski u ruke gura kuvertu s dokumentima koje će ovaj, je li, bespogovorno objaviti. I ne samo to, pada i dogovor oko odlaska na janjetinu:

“Podrazumijeva se. Uvik ste bili uz nas, fala van puno”, sretan je Virtualni Glavni Urednik.

Kako je Krželj “briljirao”, uvjerite se na 38. minuti 166. epizode “Ruže vjetrova”:

Priča ide dalje i ne treba dodatno mrcvariti čitatelje, valjalo bi tek primijetiti okruženje kakvo po Krželjevoj imaginaciji vlada u Slobodnoj Dalmaciji: ondje je gospodin Kokica uvijek u centru zbivanja, njemu “ljudi dolaze s ceste i donose ekskluzive”, dok podređeni, eto, “čačkaju onu stvar”. Pogotovo jedna kolegica iz stvarnog života, čije je prezime sočno izgovorio usred scene i tako se, valjda, s njom javno obračunao.

“Ajmo sad doli u kafić, možda nešto dopre i do vas!”, naređuje Virtualni, i u tom momentu čak i gledatelji Ruže vjetrova shvaćaju da je ipak riječ o fikciji. Naime, u Dugopolju – kamo je Krželj u stvarnom životu otpremio novinare do kojih bi “nešto trebalo doprijeti” – kafića nema u krugu od pet kilometara.

Cijela Ruža vjetrova je, dakako, najobičnija zabava, to se svojevremeno moralo objasniti Željku Kerumu koji je prolupao jer se njega i njegovu obitelj “rasistički prikazuje kao kriminalce”. Scenaristi očito vole provocirati, pa su Slobodnu Dalmaciju i njene novinare predstavili kao nesposobne, neprofesionalne i korumpirane, no Zoran Krželj odlučio se na pilu naopako i u tome im pomoći.

Kad je bal, nek’ je maskenbal.

DAMIR PETRANOVIĆ

Blijedi Hajduk izgubio od Dinama na Poljudu (FOTO)

Hajduk je na Poljudu poražen od Dinama u derbiju hrvatskog nogometa (0:2). Pred oko 25 tisuća gledatelja, prvi je gol pao sa bijele točke kada jeMilović u 23. minuti igrao rukom, a Čop realizirao dosuđen penal.

Konačan rezultat postavljen je u posljednjoj minuti kada je Halilovićzatresao praznu mrežu nakon kontre i što je Stipica otrčao u petarac na ubačaj iz kuta.