Srbija završava 2014. godinu
s umjerenim zadovoljstvom iako nisu ostvareni mnogi ciljevi, prije svih
očekivano otvaranje pregovaračkih poglavlja s Europskom unijom, no
istodobno ulazi u godinu velikih izazova i iskušenja, na unutarnjem i na
međunarodnom planu.
Otkako je u ožujku pobijedio na izvanrednim parlamentarnim
izborima i s koalicijom predvođenom Srpskom naprednom strankom (SNS)
koncem travnja preuzeo skoro apsolutnu vlast u Srbiji, premijer
Aleksandar Vučić nastoji širiti optimizam među sunarodnjacima,
uvjeravajući ih da će za dvije, a najdulje četiri godine osjetiti
blagodati teških reformi i već 2018. spremno stati pred ulazna vrata EU.
No, kako se priroda potrudila otežati taj put te su
katastrofalne svibanjske poplave odgodile najavljen brz start reformi,
Vučića je zbog neslaganja u pogledu fiskalne konsolidacije i rebalansa
proračuna, poslije samo tri mjeseca napustio ministar financija pa se u
javnosti baš i nije mogao steći dojam da stvari kreću s mrtve točke.
Srbiju čeka gospodarski i financijski teška godina
Premda je prije godinu dana, tada kao vicepremijer u vladi Ivice
Dačića, tijekom kampanje za lokalne izbore Vučić kategorički tvrdio i
jamčio kako će građani već na kraju 2014. osjetiti da žive bolje,
gospodarski pokazatelji su ga opovrgnuli.
Na izmaku 2014. godine nacionalna valuta dosegnula je najniži
tečaj u odnosu na euro od početka godine, zabilježivši za nepunih 12
mjeseci pad za šest posto. Istodobno, javni dug se povećavao iz mjeseca u
mjesec i na kraju studenog iznosio ukupno 22,29 milijardi eura ili 68,3
posto bruto domaćeg proizvoda (BDP), a deficit u proračunu dosegnuo
1,245 milijardi eura. Zakonom o proračunskom sustavu udio javnog duga u
BDP-u ograničen je na 45 posto.
Po podacima Eurostata iz prosinca, srbijanski BDP po stanovniku,
po standardu kupovne moći, iznosi 37 posto europskog prosjeka, dok je
stvarna individualna potrošnja po stanovniku na razini od 46 posto
prosjeka među 28 članica EU. Veći BDP po stanovniku u okružju imaju
Slovenija, Hrvatska i Crna Gora, dok je BDP Makedonije i BiH manji od
srbijanskog.
BDP u trećem kvartalu 2014. bilježi realan pad od 3,6 posto u odnosu na isto razdoblje lani, a u drugom kvartalu za 1,3 posto.
Srbija je krajem studenoga s Međunarodnim monetarnim fondom
(MMF) postigla trogodišnji aranžman iz opreza od oko milijardu eura,
koji bi MMF trebao odobriti u veljači, nakon usvajanja proračuna.
Vladin prijedlog proračuna predviđa deficit od oko 1,3 milijarde
eura pa će se država, unatoč mjerama štednje i smanjenju mirovina i
plaća u javnom sektoru, morati dodatno zadužiti za nešto više od 570
milijuna eura, procjenjuju ekonomski stručnjaci.
Čak i optimističke prognoze stručnjaka ukazuju stoga da će 2015.
biti gospodarski i financijski teška godina jer treba ustrajati na
reformama, a neke i dodatno osnažiti. Država mora srediti kaotično
stanje u mnogim javnim poduzećima, uz smanjivanje proračunskih poticaja,
privlačenje inozemnih ulaganja i povećanje zaposlenosti u privatnom
sektoru.
Po posljednjim podacima, stopa nezaposlenosti u Srbiji pala je
ispod 20 posto, no oporba i dobar dio javnosti ne vjeruju u službenu
statistiku, dok sama vlada u prijedlogu proračuna procjenjuje da će u
2015. stopa nezaposlenosti biti 21,3 posto.
Zakonom usvojene mjere štednje, koje predviđaju smanjenje
mirovina i plaća u javnom sektoru, već nailaze na socijalni otpor,
poglavito u zdravstvu i obrazovanju, čiji sindikati traže da se ove
djelatnosti izuzme iz proračunskih ušteda, no zasad nema naznaka da će
vlada popustiti.
Kako zadovoljiti očekivanja i Istoka i Zapada
Jednako tako, Srbija će morati uložiti puno političke energije i
diplomatskog umijeća da bi ‘ostala u sedlu’ i na međunarodnoj
političkoj sceni, budući da iz mjeseca u mjesec biva izložena sve
očitijim pritiscima i očekivanjima i sa Zapada i s Istoka.
Izazovi i iskušenja proizlaze iz želja Beograda da se u
eurointegracijskom procesu što prije i što više približi Bruxellesu, no
da se pritom ne udalji previše od Moskve i Pekinga, a za takvo sjedenje
na dva stolca, osim ciljanog pragmatizma, bit će potrebno puno političke
vještine i državničke mudrosti.
Uz sve to, Srbija od 1. siječnja preuzima predsjedanje
Organizacijom za europsku sigurnost i suradnju (OESS), što je dodatno
stavlja u tešku i neugodnu poziciju da ispuni velika očekivanja partnera
i na Zapadu i na Istoku, a da istodobno nadvlada iskušenja s kojima se
mora suočiti i nositi u regiji kao država koja se želi nametnuti kao
jedan od lidera u ovom dijelu Europe.
Ukrajinska kriza, uz iznimno složene i komplicirane političke i
gospodarske okolnosti, ove je godine ishodila brzu reakciju OESS-a koji
je, pod švicarskim predsjedanjem, uputio specijalnu promatračku misiju u
Ukrajinu. Težine zadatka pred kojim će se naći svjestan je i srbijanski
šef diplomacije Ivica Dačič, što je istaknuo i na primanju za
diplomatski zbor, organiziranom povodom preuzimanja predsjedanja
OESS-om.
“Svjesni smo da će i 2015. Ukrajina biti dominantna tema u OESS i
da će trebati ista razina angažiranosti. U tom kontekstu glavni
prioritet našeg predsjedanja bit će poticanje sveobuhvatnog mirovnog
procesa”, rekao je Dačić naglasivši kako “prioritet Srbiji ostaje i
zapadni Balkan”.
Pred Srbijom će se, međutim, na međunarodnom planu, po svemu
sudeći, upravo u 2015. otvoriti još nekoliko teških i ozbiljnih pitanja,
a morat će rješavati i neka koja je započela, a još nije dovršila i
stavila rješenja na stol.
Činjenica je da su europski partneri poslali Beogradu jasan, ali u
državnom vrhu ne baš očekivan signal za eurointegracijski proces – u
prosincu, unatoč optimizmu srbijanskog vodstva, nije otvoreno nijedno
pregovaračko poglavlje.
Ta je činjenica izravno vezana za normalizaciju odnosa s Kosovom
pa dužnosnicima u Beogradu nije pomogla ni isprika kako je Priština
kasnila s formiranjem vlade te se nije imalo s kim pregovarati. Štoviše,
rečeno je da srpska strana ima obveza preuzetih sporazumom s kosovskom
stranom, potpisanim u Bruxellesu, koje nisu riješene, a da bi ih
riješila nije im nužna druga pregovaračka strana.
Potpora Italije, Grčke te još nekih članica EU da Srbija u
prosincu ipak otvori neko od poglavlja pala je pred “berlinskim zidom”
odnosno Njemačkom koja navodno postavlja jasne uvjete, po nekim
neslužbenim nagađanjima čak 11 vrlo konkretnih, od kojih, po pisanju
beogradskih medija, “mnogi zadiru u status Kosova i faktički podupiru
neovisnost pokrajine”.
Od Srbije se navodno, među ostalim, traži formiranje Zajednice
srpskih općina u skladu s prištinskim zakonima, pristanak na
sudjelovanje Kosova u svim regionalnim forumima, prihvaćanje kosovske
putovnice na granici sa Srbijom, te “gradnja zidanih objekata na
graničnim prijelazima”.
Uz sve to, ispostavilo se da u državnom vrhu postoji različito
tumačenje o tome što zapravo Bruxelles konkretno traži od Beograda.
Tako je srbijanski šef države Tomislav Nikolić poslije razgovora
s povjerenikom za susjedsku politiku i proširenje Johanesom Hahnom,
ustvrdio kako će Bruxelles članstvo Srbije u EU uvjetovati priznavanjem
neovisnosti Kosova, dok premijer Aleksandar Vučić naglašava da Srbija ne
odustaje od svog europskog puta niti teritorijalnog integriteta, a šef
diplomacije Ivica Dačić ističe da EU nije službeno tražila priznavanje
Kosova.
Usklađivanje s vanjskom politikom EU – pitanje sankcija Rusiji
Srbija će u eurointegacijskom procesu morati tražiti izlaz iz
još jednog labirinta – odnosa prema zahtjevima Bruxellesa da se Beograd
pridruži sankcijama Unije Moskvi zbog ukrajinske krize i svoju vanjsku
politiku uskladi s politikom EU.
Dosljedno promičući sadašnju državnu političku strategiju “i
Istok i Zapad”, Srbija je za posljednjih nekoliko mjeseci ugostila
mnogobrojne visoke državne dužnosnike, stjecajem okolnosti na najvišoj
razini upravo s istoka.
Prvo se Beograd u listopadu potrudio najbolje što može dočekati
ruskog predsjednika Vladimira Putina i u njegovu čast čak organizirati
vojnu paradu četiri dana prije nego li su partizani i Crvena armija
1944. oslobodili Beograd. Hladan tuš stigao je nešto kasnije kada je
Putin priopćio da Moskva zbog sankcija EU zaustavlja projekt plinovoda
Južni tok, na koji je Srbija, ovisna o ruskom plinu, itekako ozbiljno
računala, i kao energetsku sigurnost i kao priliku za redovitu zaradu od
tranzita plina.
Od 15. do 18. prosinca srbijanska je prijestolnica uz najviše
počasti ugostila i kineskog premijera Lija Keqianga na summitu Kina +16
zemalja srednje i istočne Europe (CEEC), a potom i u službenom posjetu
Beogradu. Zadovoljan summitom, Keqiang je poručio da će “zbog strateškog
položaja, Srbija imati sve veću ulogu u unapređenju suradnje 16+1”.
Koliko god da je tom prigodom premijer Aleksandar Vučić slao
glasne poruke kako “Srbija može biti most između Istoka i Zapada i
centar trgovine u regiji”, Bruxelles je uoči božićnih i novogodišnjih
blagdana suzdržano reagirao na skup Kine i zemalja središnje i istočne
Europe.
Za sada ostaje samo nagađati kako će se stvari dalje raspletati
na domaćem i međunarodnom političkom planu kada prođu prosinačka i
siječanjska slavlja, no nedvojbeno je da će nakon praznične euforije
biti mnogo teže ponuditi prave i svima prihvatljive odgovore.