U organizaciji Hrvatske gospodarske komore i nonCarbon
Akademije danas je u HGK – Županijskoj komori Split održana Konferencija
ekološke dekarbonizacije motora s unutarnjim izgaranjem. Tehnologijom dekarbonizacije motora, kako se moglo čuti na konferenciji, poboljšavaju se
performanse motora, znatno se smanjuju emisije čađi i štetnih plinova u
atmosferu te se štedi na potrošnji goriva, stoga ista predstavlja jedan od odgovora za smanjenje emisija stakleničkih plinova i
dekarbonizaciju energetskog i prometnog sektora.
-Hrvatska gospodarska komora prati trendove i aktualne teme, sve u kontekstu potreba svojih članica, tj. gospodarstva. Tako smo organizirali i ovu konferenciju kako bi tvrtke koje koriste veliki broj vozila, ali kod nas i plovila, upoznali s jednim načinom smanjenja štetnog utjecaja na okoliš i u konačnici i određenim uštedama, rekla je u ime HGK – Županijske komore Split samostalna savjetnica Vesna Friedl. Friedl je naglasila da Komora provodi veliki broj aktivnosti te pruža usluge koje pomažu prilagodbi članica zakonskoj regulativi, kao i što bržem i kvalitetnijem prihvaćanju europskih inicijativa na području održivosti i zelene tranzicije, što je u konačnici i put ka inovativnosti, konkurentnosti i otpornosti gospodarstva.
Proces ekološke dekarbonizacije motora s unutarnjim izgaranjem i aktivnosti nonCarbon akademije predstavio je njen direktor Tihomir Tomaž Pavičić. ''Proces dekarbonizacije motora nonCarbon uređajima u cijelosti je neinvazivan jer u motor vozila i plovila ne ulazi nikakav kemijski sadržaj štetan po motor ili okoliš, a nakon čišćenja produžuje se vijek trajanja motora, smanjuje se potrošnja čak do 10-ak posto, a emisije CO2, NOx, HC, koji su dokazano karcinogeni, smanjuju se do 70 posto'', rekao je Pavičić, naglasivši da su prepoznati i posluju u 65 zemalja svijeta.
Da je dekarbonizacija pitanje koje se tiče svih, kao potrošača, pojasnio je predsjednik Europskog centra za izvrsnost potrošača Josip Kelemen. ''Dekarbonizacija je vrlo bitno pitanje i za potrošače, jer ako manje trošimo u distribuciji, prodaji i transportu automatski pojeftinjujemo proizvod. A to je naš glavni interes, da očuvamo okoliš, smanjimo troškove u transportu i da proizvod koji kupujemo bude jeftiniji, jer je dobavni pravac pojeftinio i u konačnici ne šteti okolišu'', poručio je Kelemen.
Što o dekarbonizaciji kažu znanost, struka i brojke, nazočnima su približili predstavnici zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti i Rudarsko-geološko-naftnog fakulteta (RGNF) te splitskog Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje (FESB). Prof. dr. sc. Željko Marušić s Fakulteta prometnih znanosti istaknuo je da tehnologija dekarbonizacije prvenstveno ima utjecaj na smanjenje stvaranja čađe te da pomaže da motori rade ispravnije, učinkovitije i budu dugoročno prihvatljiviji za okoliš.
Rezultate analize HGK i Rudarsko-geološko-naftnog fakulteta u suradnji s Centrom za vozila Hrvatske, a temeljem ispitivanja rada motora s unutarnjim izgaranjem prije i nakon dekarbonizacije, predstavila je prof. dr. sc. Daria Karasalihović-Sedlar s RGNF-a, dok je o određivanju emisija štetnih tvari u motorima s unutarnjim izgaranjem govorio dipl. ing. Ante Kozina sa splitskog FESB-a.
Suradnju s marinama i čarter tvrtkama po pitanju zaštite okoliša, prvenstveno mora, predstavila je predsjednica organizacije Green Sail Ornela Krezić, dok je dr. Vide Popović iz Kliničkog bolničkog centra Split prezentirao utjecaj štetnih čestica na ljudski organizam, a prof. Mirela Žižić iz splitske Pomorske škole njihov utjecaj na okoliš.
Da je riječ o zanimljivoj temi pokazao je i odaziv županijskih gospodarstvenika, koji su zahvaljujući prikazanom iz različitih aspekata, znanstvenog, praktičnog, zdravstvenog, okolišnog, mogli dobiti cjelovitu i kvalitetnu sliku o predstavljenoj tehnologiji dekarbonizacije motora s unutarnjim izgaranjem.