Povodom Međunarodnog dana žena o biznisu, poduzetničkim izazovima, vizijama i planovima,
razgovarali smo s poduzetnicama čiji restorani ruše sve rekorde poslovanja na platformi Wolt
Pizzeria Calypso i bistro Veg iz Splita dva su potpuno različita restorana. Prvi je kultno ime u
gradu pod Marjanom, otvoren još davne 1983. godine, te je s vremenom postao sinonim za
domaću pizzu, ali i odlične dnevne gablece. Drugi lokal je orijentiran isključivo na zdravu i
vegetarijansku prehranu te je Splićanima otvorio vrata prema jednom drugačijem konceptu
prehrane koji kupi sve više simpatija.
Iako se nalaze na različitim polovima kulinarskog spektra, dijele jednu vrlo važnu poveznicu –
iza oba restorana stoje žene.
Kultni restoran Calypso otvorila je prije više od 40 godina obitelj Jukić, Milan i njegova
supruga Ana dva desetljeća su naporno radili, a onda su posao preuzele mlađe snage,
sin Tonči i supruga Ivona, aktualna vlasnica.

Bistro Veg je malo novijeg datuma – otvorila ga je 2019. godine Julijana Kovačević, majka
troje djece koja je nakon 25 godina kao suvlasnica obrta odlučila da želi ostvariti svoj san o
restoranu sa zdravom prehranom.

Obje danas vode uspješne lokale koji su neizostavni dio splitske gastro karte, no svaka od njih
je prošla svoj dio izazova i prepreka kako bi prometnule, odnosno zadržale ime svog restorana
u vrhu. Popričali smo s njima ususret Međunarodnom danu žena i saznali kako je izgledao
njihov put do uspjeha.
Neizbrisiv trag ženske ruke
Krenimo s obitelji Jukić. Kao što smo rekli, restoran Calypso otvoren je 1983. godine i u to su
vrijeme postojale tek dvije pizzerie u cijelom Splitu. Prema tome, mnogi su Splićani svoju prvu
pizzu u životu probali upravo na adresi Ruđera Boškovića 27. Sadašnja vlasnica Ivona kaže
nam kako brojni ljudi dolaze k njima jer ih njihova pizza vraća natrag u djetinjstvo. Stoga misli da
je upravo u tome i tajna njihova uspjeha, što su kroz dugi niz godina zadržali kvalitetu, isti
princip rada i odnos prema gostu.
Standarde su pritom postavili prvi vlasnici, Milan i Ana, te su ih potom preuzeli njihov sin Tonči i
njegova supruga Ivona. Tijekom sva četiri desetljeća rada se može osjetiti snažna prisutnost
ženske ruke, što nam potvrđuje i Ivona. Njena svekrva je nedavno preminula, ali je, kaže, iza
sebe ostavila neizbrisiv trag.
– Svaki čovjek i žena bi mogli od nje naučiti što znači biti predan onome što voliš. Bila je izuzetno
vrijedna, obavljala bi nabavu u ranim jutarnjim satima, uskočila kuharima i pizza majstorima kad
god je zatrebalo. Stizala bi do svakog gosta i svakom bi se posvetila. Bila je puna empatije, pomagala je kome je god trebalo. Upravo na tome sam joj najviše zahvalna, što me naučila da
je u životu važnije davati nego primati, a svoju dobrotu je prenijela na svog sina, mog muža –
priča Ivona.
Oni su restoran preuzeli spletom okolnosti i nisu ni znali da će im Calypso postati drugi dom.
No, kako se kaže, ništa u životu nije slučajno, ni bez razloga, pa tako ni njihova priča. Oboje su,
naime, djeca roditelja koji su zajedno radili, tako da je u njima usađena ravnopravna poslovna
suradnja između muža i žene.
– Nas dvoje smo partneri u svemu, kako privatno tako i poslovno. Poznajemo jedno drugo u
dušu, znamo jedno drugom sve mane i vrline i na taj način funkcioniramo. U vođenju restorana
najbitnije je znati raditi sve jer jedino tako možete biti upućeni u svaki segment rada. Sve ima
svoja pravila i postulate, tako da nama nije problem oprati suđe, pomoći kuharima ili konobariti.
U ovom poslu je puno odricanja, nemate radno vrijeme, snosite odgovornost za radnike, obitelj,
kvalitetu namirnica, a krajnji cilj je da svaki gost bude zadovoljan i da se ponovno vrati jer je to
jedini ključ i mjerilo uspjeha – ističe Ivona.
Strah je zamijenila želja i ambicija
Koliko daleko može dogurati ravnopravni poslovni odnos između supružnika dobro zna i
Julijana. Ona je prije otvaranja restorana čak četvrt stoljeća vodila obrt zajedno sa svojim
mužem. Išlo im je dobro, imali su stabilan posao, ali je ona došla do točke kada više nije imala
ni želju ni ambiciju za nastavkom poslovanja, kao da je dala svoj maksimum. Tražila je novi
izazov i pronašla ga u snu koji je dugo imala. Tako je i došla ideja o otvaranju bistroa zdrave
i vegetarijanske hrane.
Uslijedilo je pet godina edukacija, seminara i doškolovanja. Iako je ona odmah sutra otvoriti
restoran, shvatila je da prije toga postoji niz pravila i prepreka koje je prvo morala svladati.
– Stvari se ne odvijaju onda kad mi to želimo nego kad dođe pravo vrijeme za to. Ma koliko nama
to u nekom trenutku bilo neprihvatljivo, zaista je tako. U mom slučaju, restoran je došao tek
nakon tisuću prepreka, od otvaranja firme, pronalaska prostora, ishođenja dozvola pa do
obaveza u obitelji. Sad kad se osvrnem iza sebe, čini se nemoguće, ali sam uspjela – navodi
Julijana.
Dan prije otvorenja bistroa Veg, kaže, u njoj nije bilo mjesta za strah, već samo želja i ambicija.
Ispočetka je radila duple smjene, noću sistematizirala dnevne zadatke, nabave i račune. Prva je
dolazila, zadnja odlazila, no, nakon tri godine rada, njen trud se isplatio. Tada je, naime,
otvorila bistro BARAKOKULA plant based u srcu Dioklecijanove palače. Kako kaže, sada
uživa u svakom danu i okusu koji stvara zajedno s svojim divnim uposlenicima koji su joj sad
već postali dio obitelji.
Dostavne službe – ključni faktor transformacije poslovanja
Na tom putu koji je trajao pet godina se, veli, samo ugostiteljstvo poprilično promijenilo.
Ponajviše zbog pandemije virusa COVID-19 koja je tražila brzu prilagodbu na novi način
poslovanja, a Julijana ističe da je ključni faktor transformacije odigrala dostavna služba.
– Od početka surađujemo s Woltom, imamo odlične rezultate i njihovu podršku u svakom
trenutku. Danas osim izvrsne ponude koju objekt mora imati, rekla bi od izuzetne važnosti je
marketing i održavanje društvenih mreža na koje se prebacila komunikacija s kupcima. Sve su
to izazovi koji se, uz pravi tim i pravilnu sistematizaciju poslovanja, odrađuju s guštom –
pojašnjava Julijana.
Wolt Hrvatska je i partner restorana Calypso, a, osim što služi kao platforma za dostavu hrane i
proizvoda, također pomaže restoranima u održavanju konkurentnosti na tržištu. Naime, Wolt u
svom poslovanju promiče rodnu ravnopravnost među svim svojim dionicima na
platformi, nevažno radi li se o korisnicima, partner dostavljačima ili vlasnicima restorana i
trgovina.
– U našoj misiji da stvaramo bolji svijet kroz inovativne usluge, duboko smo posvećeni
osiguravanju jednakih prilika, poštovanju različitosti i uklanjanju svih oblika diskriminacije,
uključujući i onu temeljenu na rodu. Wolt se ponosi svojom posvećenošću rodnoj
ravnopravnosti, a mi smo spremni nastaviti djelovati kao agenti pozitivnih promjena u našem
društvu. Veliko hvala svim našim partnericama – dostavljačicama, poduzetnicama,
menadžericama restorana, voditeljicama prodaje… svim ženama koje rade s nama i
svakodnevno stvaraju fantastične priče, te naravno našim korisnicama koje razbijaju predrasude
onih koji pogrešno vjeruju kako ženama nije mjesto u businessu, na vodećim pozicijama –
poručio je Marin Šušnjar, generalni direktor Wolt Hrvatska.