Oderimo pomorce: “Nije mi jasan maćehinski odnos HZZO-a prema pomorcima”

Krajem srpnja 2014. splitski pomorac, koji je ovim putem
želio ostati anoniman, doživio je nesreću na radu, koja je dokumentirana
potrebnim papirima kompanije. Povratkom u Hrvatsku uz svu potrebnu
dokumentaciju slučaj je prijavljen HZZO-u. Nakon dva mjeseca dobio je rješenje
od Regionalnog ureda HZZO-a Split, odjel ozljeda na radu, gdje se navodi da mu
se to ne priznaje kao ozljeda na radu. S obrazloženjem da ozljeda meniskusa ne
ulazi u ozljedu na radu.

U rješenju je navedeno da mogu zatražiti naknadu redovnog
bolovanja. Svi troškovi liječenja operativnog zahvata i terapija, koji su
obavljene u privatnim ordinacijama, išli su na teret firme jer se ozljeda
dogodila na brodu.

 – Da sam koristio
usluge hrvatskih bolnica putem HZZO-a trebao bih čekati šest do 12 mjeseci te
bih se trebao prvo upisati na listu za operativni zahvat. Nije mi jasno i nema
nikakve logike, zato što posjedujem svu potrebnu dokumentaciju, da mi se
ozljeda ne prizna kao ozljeda na radu. Iako je to priznao moj poslodavac i
strano osiguranje, koji su pokrili troškove operacije i liječenja – govori nam
pomorac.

Početkom 2016. Regionalnom uredu HZZO-a Split, predajem
dokumentaciju za isplatu naknade plaće na teret sredstava Zavoda tijekom
privremene nesposobnosti na rad tijekom bolesti.

Od HZZO-a dobivam obavijest da će mi naknada biti
isplaćena samo za vremenski period od 20. listopada do 17. studenog 2014., uz
obrazložen je da sam doprinose za obavezno zdravstveno osiguranje uplatio dana
20.10.2014. Sve svoje doprinose prema HZZO-u redovno sam podmirio u kolovozu
2014. Početkom listopada 2014. dobivam rješenje od Ministarstva financija
porezne uprave u kojem se navodi da je došlo do promjene zakona za plaćanje
doprinosa pomoraca s permanentnim ugovorom – prepričava nam.

 Zakonske promjene

Naime, po novom zakonu pomorci su dužni svoje mirovinsko i
zdravstveno osiguranje podmirivati tijekom cijele godine. Dakle država, točnije
Ministarstvo financija nije smatralo shodnim obavijestiti pomorce da je na snagu
stupio novi zakon (mada oni plaćaju redovno tijekom cijele godine), sve dok
nisu dobili rješenje za plaćanje doprinosa za mirovinsko i zdravstveno
osiguranje. Po starom zakonu bili su dužni plaćati doprinos samo kada su bili
na brodu.

– Nakon zaprimljenog rješenja od Ministarstva financija
odlazim u ured porezne uprave Split, gdje dobivam ispis o iznosu svog dugovanja
po rješenju izdanom početkom listopada 2014. Blago rečeno, ostao sam u šoku jer
ni pravnica nije znala da je zakon promijenjen pa je malodušno komentirala:
Aha, je, je tako je, došao je “neki” novi zakon. Po čemu sam shvatio
da je žena totalno neupućena u svoj posao pa gdje to ima osim kod nas – sada
već vidno bijesan prepričava nam splitski pomorac.

– Vi niste dug podmirili – rekla mi je. Na to sam joj
smireno objasnio kako sam dug podmirio čim sam dobio rješenje, a ona će mi kako
mi je isplaćeno od kad sam platio dug, to jest od 20. listopada 2014.

– Gospođo, ja sam svoje obveze redovno platio, ali se dug
stvorio zbog promjene zakona i on je podmiren kada mi je dostavljeno rješenje –
staloženo koliko sam mogao sam joj odvratio – priznaje nam sugovornik.

– Imate li rješenje Ministarstva financija? – upitala me.

– Imam, s ispisima porezne uprave o visini duga – odvratio
sam.

– Dostavite kopije da se utvrdi kada vam je dostavljeno
rješenje – savjetovala mi je.

Nakon sve ove uzaludne, kako se na kraju ispostavilo, muke
splitski pomorac je donio ispise dugovanja i pravnica je utvrdila da su mu
rješenja dostavljena polovicom listopada 2014.

– Vi ste sada sve svoje obveze uplatili nakon dostavljenog
rješenja – zaključila je na kraju oronulog i besmislenog dijaloga, pravnica te
dodala kako sam prema dokumentima koje posjedujem sasvim u pravu jer u tom
vremenskom periodu HZZO i Ministarstvo financija nisu bili
kompatibilni. Slegnula je ramenima dajući mi time do znanja da ona tu ne može
ništa napraviti. Ali kada ona ne zna i ne može, tko mi može pomoći? – gnjevno
se pita naš pomorac i dodaje kako rješenja šalje Ministarstvo financija, a ne
HZZO. Što da vam kažem, čini mi se da je HZZO tu samo da nas kažnjava, ni krive
ni dužne. Suština problema je očigledna – sustav nije usklađen. 

Zajedno su napisali prigovor potkrijepljen dokumentacijom
(rješenjem Ministarstva financija vezano za navedeni dug te ispisima porezne
uprave). Međutim, u novom rješenju se ne navodi da su dostavljeni spisi iz
kojih je vidljivo da je pomorac dobio rješenje za dug polovinom listopada
2014., mada im je sve to prethodno dostavljeno.

 Odbijen zahtjev

Dana 29. lipnja 2016. dobiva rješenje pravnice porezne
uprave da se njegov zahtjev za isplatu ostatka naknade za vremenski period od
12. rujna do 20. listopada 2014., koji mu nije isplaćen, ODBIJA.

– Nikako nisam želio izbjeći plaćanje doprinosa i smatram
kako je glavni problem sporost i neorganiziranost te prije svega neusklađenost
sistema i institucija koje nam dostavljaju uplatnice i rješenja. Nema osnova da
mi se uskrati isplata naknade bolovanje jer dug nije izazvan mojom greškom, već
zakašnjenjem izdavanja rješenja i izračuna Ministarstva financija porezne
uprave – kaže nam iskreno.

– Prema svemu navedenom ni meni, kao ni mojim kolegama, nije
jasan ovaj maćehinski odnos državnih institucija prema pomorcima, koji svoje
obveze redovno podmiruju tijekom cijele godine. Ako šest i više mjeseci
provedemo na brodu, gdje smo osigurani i zdravstveno zbrinuti na teret svojih
kompanija, zašto smo za taj vremeski period dužni plaćati HZZO-u zdravstveno osiguranje,
kojeg praktički uopće ne koristimo jer se nalazimo na brodovima diljem svijeta.
Pitanje je što onda uoće plaćamo? – preneraženo se pita naš razočarani
sugovornik.

 – Po mom mišljenju
ovo je čisto kažnjavanje i provođenje restriktivnih mjera HZZO-a. Također,
pitanje je kako bismo se mi onda trebali postaviti prema HZZO-u i institucijama
u njihovoj nadležnosti, kada su nam potrebne njihove usluge, koje redovno
plaćamo, a onda na njih moramo čekati šest mjeseci i više. Naime, da sam
koristio usluge HZZO-a bio bih 12 mjeseci na bolovanju, koje mi HZZO ne bi
pokrio i još šest mjeseci bih proveo na terapijama, što moji poslodavci niti bi
odobrili niti bi imali razumijevanja – objašnjava nam.

– Bismo li mi onda trebali prestati plaćati redovne doprinose
te sa tim novcima otići u privatne klinike i platiti svoje zdravstvene usluge.
Nažalost, u 90 posto slučajeva i ispadne tako jer mi nemamo vremena čekati, a
naši poslodavci ne mogu sebi priuštiti da nas drže na bolovanjima dok mi čekamo
na zdravstvene usluge dulji vremenski period – zaključuje splitski pomorac.

Nakon razgovora s dotičnim pomorcem nazvali smo Regionalni
ured HZZO-a Split, gdje su nam rekli kako gospodin u roku od 15 dana ima pravo
na prigovor, na što im je rečeno da je prigovor u zadanom roku i uložen te da
je gospodin svoja dugovanja uredno isplatio na vrijeme. Međutim, gospođa se
nije dala smesti te nam je odgovorila kako je to sve “PRO FUTURO” i
čak ako i nije dobio naknadu, da ukoliko se obrati sudu i pokrene pravni postupak
može dobiti svoje novce natrag. Kako nam je rekla, on ima pravo pokrenuti na
ovo rješenje žalbu, a odbije li ga se pa što ima veze, neka ju uloži ponovno
sve dok ne dobije.

Na sudu sljedećih 10 godina o svom trošku?

E sada, pitanje je koliko će se to po našim
“brzim” sudovima vući, a to više nije gospođin problem. Dakle,
splitski pomorac bi radi 3.000 kuna trebao biti na sudu idućih 10 godina i iz
svog džepa na sudce, odvjetnike i ročišta izdvojiti još 20 i više tisuća kuna.
“Oderimo pomorce” – neka to bude zaključna parola ove svekolike parodije
koja se već godina provlači po medijima i srcima naših pomoraca. Trebalo bi nam
biti jasno da to nisu ljudi koji tuku pare da bi ih rasipali, već da je to
struka “kruha sa sedam kora” i da ti jadni ljudi jedva čekaju nakon
mjeseci i mjeseci što kopna ne vide i ne dotaknu, doći kući da bi bili sa
svojim obiteljima, a ne da se razvlače po sudovima besmisla. 

POSLJEDNJE DODANO: