Accademia del Piacere i braća Teofilović na zatvaranju uspješne sezone Hrvatskog doma

Hrvatski dom Split na kraju svoje uspješne sezone priprema dva glazbena spektakla. Španjolski ansambl
Accademia del Piacere – Dijalozi starih i novih zvukova (Diálogos de viejos y nuevos sones)
predstavit će se 20. lipnja u 20 sati, a dan poslije u isto vrijeme
publika će uživati u tradicijskoj glazbi južnoslavenskih prostora kroz
pamtljive glasove
braće Teofilović i pratnju Miroslava Tadića na gitari.

Jedinstvenost
inovativnih projekata, tehnička sposobnost glazbenika i snažna osobnost
umjetničkog voditelja Fahmija Alqhaija učinili su španjolski
ansambl Accademia del Piacere jednim od vodećih europskih
ansambala u području rane glazbe. Fahmi Alqhai (viola da gamba i
umjetničko vodstvo) i flamenco pjevačica Rocío Márquez istražuju
glazbene utjecaje triju kultura na Iberskom poluotoku: sefardske,
maurske i kršćanske. U interakciji staroga i novoga, program proniče u
duboke korijene flamenca kao najosebujnije pojave španjolskog folklora
koji se iz Andaluzije proširio na područje Južne Amerike i prožet novim
utjecajima vratio u Andaluziju.


Program
Diálogos de viejos y nuevos sones (Dijalozi starih i novih zvukova) razvija se iz plodnog tla prethodnog projekta braće Alqhai,
Los cantes de ida y vuelta, još jednog eksperimentalnog programa,
za koji su istražili nastajanje novih stilova u doba kolonizacije i
miješanja europske, američke i afričke kulture u ranom baroku, a posebno
prožimanje andaluzijske i američke glazbe.
Trokut koji je povezivao Gvinejski zaljev s Karibima, pa natrag prema
Europi, do Triane i Zaljeva Cádiza, bio je put na kojem su se stapali
glazbeni utjecaji, melodije i ritmovi, i na kojem su nastajale forme kao
što su
jácara, folia i chacona, koje su i danas dio kako
umjetničke tako i popularne glazbene tradicije. Srednjevjekovne romance
koje su se očuvale usmenom tradicijom ili u izvorima kanconijera i prvih
gitarskih zbirki u Španjolskoj 17. stoljeća,
mogu podsjetiti na popularne melodije tanguillosa iz Cádiza, fandanga, kao i današnjih
siguiriyasa građenih na akordima barokne passacaglie. Poveznice između flamenca i glazbe baroka inspiracija su u programu
Dijalozi starih i novih zvukova.

Blizanci
Ratko i Radiša Teofilović su, prije svega, hrabri
istraživači-pustolovi, umjetnici koji su odabrali teži put do uspjeha,
ali zato je zadovoljstvo stvaranja veće – za njih i za publiku. Naime,
njihova je misija u umjetnosti višeslojna: pronalaženje
drevnih, gotovo zaboravljenih pjesama koje odražavaju kulturu određenog
naroda i podneblja, oživljavanje i preoblikovanje u djela visoke
umjetničke vrijednosti te promocija tradicije i kulture Balkana u
svjetskim razmjerima. Posvećeni su obradama drevne srpske,
odnosno balkanske glazbe: makedonske tradicije, klapske glazbe,
sevdalinki… Njihovoj znatiželji nema granica.


Savršenog suradnika pronašli su u gitaristu
Miroslavu Tadiću, glazbeniku koji je u nizu projekata pokazao
afinitet prema profinjenim izvedbama tradicijske glazbe, pa i one koju
izvode braća. Njemu je balkanski folklor neka vrsta sidra, mjesta s
kojeg polazi i kome se uvijek vraća. Poput Teofilovića,
Tadić na fascinantan način tumači baštinu, podaruje joj novo značenje.
Izvedbama tih pjesmama pristupa na osoban način tako da uspijeva
zadržati identitet narodne glazbe, ali im istodobno podaruje estetiku i
serioznost klasične glazbe, lepršavost jazza i strast
flamenka, ostvarujući visoke umjetničke dosege.

Hrvatski
dom Split ovim dvama sjajnim nastupima umjetnika koji svoju
svestranost, senzibilitet i istraživačko-glazbeni duh širem diljem
Europe
i svijeta zatvara iznimno šaroliku i kreativnu glazbenu sezonu.

POSLJEDNJE DODANO: