Article

//www.dalmacijanews.hr/files/6023bf7e6f52df42c88b463f/80

Uskoro iz Splita putnički brodovi na električnu energiju

Korištenjem brodova na električni pogon u obalnoj, a kasnije i linijskoj plovidbi uklonile bi se emisije CO2 i ostalih ispušnih plinova u atmosferu uz istovremeno smanjenje opasnosti od zagađenja mora izlijevanjem fosilnih goriva

U Hrvatskoj bi se uskoro trebali početi graditi putnički brodovi na električnu energiju zahvaljujući Splitu koji je formirao gospodarsko-istraživačku jezgru koju vodi tim s Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje (FESB) i tvrtka Jadroplov.

Projekt je javnosti prezentiran u srijedu na tom splitskom fakultetu gdje su sporazum o suradnji uz dekana FESB-a Srdjana Podruga potpisali i predsjednik uprave Jadroplova Branimir Kovačić te direktori tvrtki "Classis" Predrag Čudina, "Čulić Elektro Centar" Nikša Čulić, RENS Božo Terzić i ravnatelj Hrvatskog registra brodova Damir Roje.

Kako se moglo čuti na predstavljanju projekta, prema smjernicama EU-a do 2050. godine treba osigurati pomorski prijevoz uz nultu emisiju stakleničkih plinova. Projektant Predrag Čudina podsjetio je da je splitska putnička luka po prometu treća luka na Mediteranu, koja je 2019. ostvarila promet veći od 5,6 milijuna putnika i 830 tisuća vozila, kao i na to da trenutno u nacionalnoj plovidbi plove brodovi prosječne starosti od 30 godina koji su pogonjeni dizelskim motorima.

Čiste tehnologije brodskog energetskog postrojenja su pogon hibridnim dizelskim motorima (LNG diesel), potom pogon hibridnim dizelskim motorima (H2 diesel), pogon gorivim ćelijama i naposljetku električni pogon.

Prednost pogona hibridnim dieselskim motorima je što je tehnologija poznata, što će uskoro početi raditi LNG terminal na Krku te što je cijena goriva u iznosu od 0.3 kune po kWh povoljna, dok mu je najveća mana što u potpunosti nije zelena tehnologija, tumači projektant Predrag Čudina.

Hibridni dieselski motori i pogon gorivim ćelijama pak imaju više mana nego vrlina, nastavlja, a električni pogon brodova s druge strane ima brojne prednosti. Među njima su što se u potpunosti ispunjava zadani cilj nulte emisije stakleničkih plinova, tehnologija je poznata jer su Lionski akumulatori u intenzivnom razvoju, a cijena električne energije je tri puta niža od cijene diesel goriva.

Veća kvaliteta usluge i brže putovanje 

Predsjednik Uprave Jadroplova Branimir Kovačić kaže kako se projekti brodova provode u skladu s najnovijim projektnim dostignućima i "cutting edge" tehnologijom čime se omogućava ušteda od 50 posto pogonske energije u usporedbi s flotom koja trenutno operira u nacionalnim vodama Hrvatske. Putnicima bi trebala biti osigurana veća kvaliteta usluge i skraćenje putovanja, a i izgradnja brodova nulte emisije stakleničkih plinova u hrvatskim tvrtkama omogućava njihovo pozicioniranje na prestižan i komercijalno atraktivan segment svjetskog tržišta.

Riječ je o pet projekata u kojem bi prvi Ro-Ro putnički brod na električni pogon mogao ukrcati 190 automobila i 1200 putnika, drugi takav brod bi mogao smjestiti 130 vozila i tisuću putnika, dok bi treći Ro-Ro putnički brod bio napravljen za 104 automobila i 800 putnika. Preostala su još dva putnička broda na električni pogon u kojem bi prvi primao 390, a drugi 200 putnika.

U Splitu vjeruju da će potpisani sporazum prateći trendove primjene zelene energije i zaštite okoliša potaknuti razvoj gospodarstva u tom gradu, ali i u državi.

Taj bi grad, ističe Srdjan Podrug, dekan FESB- a, do 2030. trebao tako biti grad blizu, ili čak grad nulte emisije stakleničkih plinova, a za to se moraju izgraditi brodovi koji bi plovili na električni pogon.

Dio brodova bi mogao ploviti i u splitskom akvatoriju, primjerice prema Kaštelima i Trogiru, te bi se na taj način rasteretio cestovni promet. Ako bude potrebe, dio brodova bi mogao ploviti do susjedne Italije ili drugdje.

Kako Hina doznaje, Jadrolinija u ovom trenutku nije u fazi naručivanja izgradnje hibridnog trajekta, ali su trenutno pri završetku izrade strategije razvoja flote kroz zelenu energiju i okretanjem obnovljivim izvorima energije i najnovijim ekološkim rješenjima.

"Oporavak i otpornost" 

U sklopu resornog ministarstva aplicirali su na fond Europske unije "Oporavak i otpornost", a koji je radi pogođenosti gospodarstva pandemijom, namijenjen projektima digitalizacije i zelene energije. 

"Prijavili smo brodove koji bi se uklopili u našu zelenu strategiju razvoja flote te krajem prvog kvartala ove godine očekujemo povratne informacije. Ako sredstva budu odobrena i dodijeljena, krećemo u sljedeću fazu koja podrazumijeva projektiranje brodova. Jadrolinija se okreće zelenoj budućnosti u skladu sa EU smjernicama te uz pomoć resornog ministarstva i Vlade RH apliciramo na raspoložive fondove", kazali su u Jadroliniji.

U skladu s EU-ovim Zelenim planom u kojem se do 2050. godine planira smanjiti neto emisiju stakleničkih plinova na nulu, europske zemlje kao što su Danska, Norveška i Švedska uvele su zadnjih godina brodove na električni pogon za plovidbu unutar svojih teritorijalnih voda.

Norveška trenutačno ima dva broda na električni pogon, a norveška vlada želi do 2030. prepoloviti emisiju stakleničkih plinova njenih teretnih i ribarskih plovila. Korištenjem brodova na električni pogon smanjuje se emisija CO2 brodova za čak 95 posto.

Na svjetskoj razini brodovi su odgovorni za 3 posto emisije CO2 u atmosferu. Korištenjem brodova na električni pogon u obalnoj, a kasnije i linijskoj plovidbi uklonile bi se emisije CO2 i ostalih ispušnih plinova u atmosferu uz istovremeno smanjenje opasnosti od zagađenja mora izlijevanjem fosilnih goriva.

hr Sun Feb 21 2021 08:44:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
//www.dalmacijanews.hr/files/603f87476f52dfabf08b458d/80
Foto: N1

Pokopan je Milan Bandić

Na Mirogoj su stigli i premijer Andrej Plenković te predsjednik Sabora, Gordan Jandroković, ministri Tomo Medved, Gordan Grlić Radman, te predsjednik Kluba HDZ-a, Branko Bačić i glasnogovornik Vlade, Marko Milić.
Posljednji ispraćaj gradonačelnika Zagreba Milana Bandića održan je na zagrebačkom Gradskom groblju Mirogoj u 12 sati.

Na Mirogoj su stigli i premijer Andrej Plenković te predsjednik Sabora, Gordan Jandroković, ministri Tomo Medved, Gordan Grlić Radman, te predsjednik Kluba HDZ-a, Branko Bačić i glasnogovornik Vlade, Marko Milić.

Govor je održao Ljubo Jurčić. “Teško je ovog trenutka birati riječi oproštaja od Milana”, rekao je na početku svog govora, dodavši da je njegov odlazak veliki gubitak za Zagreb, Hrvatsku i Hercegovinu. “Njegovim odlaskom veliki je broj ljudi izgubio velikog prijatelja”, rekao je Jurčić, dodavši da je prijateljstvo s Bandićem počelo prije pedesetak godina, prenosi N1.

Potom je govor održala i Jelena Pavičić Vukičević:

Znamo da smo svi smrtni, ali uvijek je nenadano, pogotovo kad ode čovjek koji je imao toliko energije i ljubavi za sve, koji je toliko volio ovaj grad, koji je postao dio njegova identiteta i sanjao velike snove o njegovoj budućnosti, rekla je Pavičić Vukičević, dodavši da za Bandićem danas tuguju Zagreb, Hrvatska i rodna Hercegovina, ali da svi osjećaju zahvalnost što su poznavali takvoga čovjeka, rekla je.

Vjerski obred predvodio je svećenik mons. Zlatko Koren. Na sprovodu je pročitan i izraz sućuti zagrebačkog kardinala Josipa Bozanića, prenosi N1.







hr Wed Mar 03 2021 13:59:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
//www.dalmacijanews.hr/files/603f84916f52df5ef08b45cb/80
Foto: DalmacijaNews

Zatvara se cesta prema Zakučcu i Gatima. Putnici i pješaci brodicama preko Cetine, vozila obilazno četrdesetak kilometara

U devetom mjesecu iduće godine planiran je završetak izgradnje obilaznice. U međuvremenu će stanovnici tih mjesta doživjeti još jedno zatvaranje zbog montaže čeličnih dijelova.
Najkasnije do 1. srpnja zatvara se cesta D70 koja iz Omiša vodi prema Zakučcu i Gatima. Iako su mještani prije nekoliko mjeseci prosvjedovali u nekoliko navrata protiv ovakvog zaključka i zatvaranja ceste, stanje se ni danas nije promijenilo. Ipak, Hrvatske ceste za nekoliko dana kreću s radovima.

- Dogovorili smo da ćemo cestu D70 zatvoriti od 10. ožujka do početka sezone, točnije najkasnije do 1. srpnja na način da bi se za pješake i putnike osigurao transport brodicama s jedne na drugu stranu Cetine, a za promet vozila bi se našli alternativni pravci prema Žrnovnici i Pavića mostu što znači obilazak prema Omišu za 40-ak kilometara - kazao je Josip Škorić, predsjednik Uprave Hrvatskih cesta poslije sastanka invetitora i izvođača projekta s predstavnicima grada Omiša i mjesnim odborima.

- Hitna pomoć, vatrogasci i sve žurne službe su organizirane na takav režim - podvukao je Škorić.

Osim izgradnje obilaznice, uklanjat će se i svi nestabilni blokovi. U devetom mjesecu iduće godine planiran je završetak izgradnje obilaznice. U međuvremenu će stanovnici tih mjesta doživjeti još jedno zatvaranje zbog montaže čeličnih dijelova.

- Moramo se svi skupa strpiti - odgovorio je Škorić na brojna novinarska pitanja o nezadovoljstvu tamošnjih mještana. 

Najgore će biti za poduzetnike i mještane iz Gata i Zakučca, ali, kako kaže omiški gradonačelnik Ivo Tomasović, ovo je jedino rješenje za problem koji ta mjesta muči već desetljećima godina. Najveći dokaz toga su gužve u ljetnim mjesecima koje grad Omiš i omiško zaleđe potpuno paraliziraju.


hr Wed Mar 03 2021 13:44:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
//www.dalmacijanews.hr/files/5ff451e86f52df1f958b456f/80
Foto: Twitter Vlade RH

Beroš: Za cijepljenje do jutros se prijavilo 36.013 osoba

Voditelj Nacionalnog stožera i ministar unutarnjih poslova Davor Božinović naglasio je da se u popuštanja ide postupno.

Za cijepljenje se putem internet stranice cijepise.zdravlje.hr do jutros prijavilo 36.013 osoba, što pokazuje da su građani prepoznali cijepljenje kao nezaobilazni korak u borbi protiv epidemije koronavirusa, izjavio je u srijedu ministar zdravstva Vili Beroš.

Najviše zainteresiranih prijavilo se u Zagrebu, više od 50 posto, a slijede Splitsko-dalmatinska i Primorsko-goranska županija. Također putem pozivnog centra 0800 0011 zabilježeno je 948 poziva zainteresiranih za cijepljenje, izvijestio je Beroš na konferenciji za novinare Nacionalnog stožera civilne zaštite.

Građani s komorbiditetima neka se jave svojim liječnicima

"Moram naglasiti da prijava na više kanala neće značiti da će netko prije doći na red. Napravili smo sigurnosne algoritme koji ne dozvoljavaju dvostruke prijave", rekao je Beroš.

Istaknuo je pritom kako bi za sve građane s komorbiditetima bilo bi optimalno da se za cijepljenje ipak jave svojim liječnicima, radi prioritetnog cijepljenja.

Ravnatelj Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (HZJZ) Krunoslav Capak istaknuo je kako u prva tri dana ovoga tjedna u odnosu na isto razdoblje prošloga tjedna bilježimo 11,7 posto više zaraženih koronavirusom.

Udio pozitivnih među testiranima je 10,2 posto, u proteklih sedam dana bilo je 7,9 posto, a u proteklih 14 dana 7,2 posto.

Po incidenciji smo na trećem mjestu  u Europskoj uniji, nižu imaju Njemačka i Danska, a najvišu Češka.

Što se tiče prijava sumnji na nuspojave, HALMED je zaprimio 1186 prijava - 891 prijava odnosi se na cjepivo Pfizera, 222 na AstraZenecu, a 71 na Modernino. Za dvije prijave nije poznato cjepivo.

Upitan zašto nije dozvoljen rad sajmovima na otvorenom, Capak je rekao kako se to pitanje razmatra.

"Nije isto sajam OPG-ova na Trgu bana Jelačića i sajmovi na selu, gdje se peku odojci i dernek traje do ponoći. Mi smo za postupno otvaranje. Imamo na dnevnom redu i sajmove, u nekom drugom popuštanju ćemo dopustiti otvaranje i sajmovima", najavio je Capak.

Voditelj Nacionalnog stožera i ministar unutarnjih poslova Davor Božinović naglasio je da se u popuštanja ide postupno.

"Nije rečeno da nešto nikako ne može raditi, ali smo više puta kazali da se ne može popustiti sve odjednom. U zadnjem popuštanju smo odlučili da idemo na otvaranje terasa, što je bila jedna od glavnih tema u medijskom prostoru. Epidemiološki smo dobili okvir za koji mislimo da, unatoč tome što je epidemija tu i što brojevi rastu, možemo ići u tom smjeru", kazao je.

Božinović je ocijenio da je mjera ograničavanja broja ljudi na pogrebima na 25 osoba dala rezultate.

Stroža kontrola spontanih okupljanja

"Postoje odstupanja i mi pokušavamo ovdje odgovarati i na pitanja vezana uz ta odstupanja, bilo da se radi o sprovodu ili nekom drugom organiziranom događaju. Onaj tko predviđa da bi moglo doći više ljudi treba učiniti sve što je u njegovoj moći da taj događaj prođe koliko može kontrolirano, da se angažiraju službe i volonteri", kazao je.

Kad je riječ o strožoj kontroli spontanih okupljanja, poput onih u Zagrebu, podsjetio je kako je jučer objavljena odluka koja "nije represivna, nego preventivna i šalje poruku da određena ponašanja i okupljanja nisu dobra".

"Vidjeli smo i slike nakon tih okupljanja u centru grada, koliko je tu bilo posla za komunalce. Moramo prije svega doprijeti do svih ljudi, u ovom slučaju mladih, da osvijestimo da velika okupljanja nisu dobra s epidemiološke točke gledišta",  rekao je Božinović.

hr Wed Mar 03 2021 13:28:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
//www.dalmacijanews.hr/files/5e79e54329111c12a98b4588/80
Foto: Pixabay

U Šibensko-kninskoj županiji novih 25 zaraženih osoba

Pod mjerama zdravstvenog nadzora i samoizolacije trenutno je 446 osoba.

Novih 25 koronavirusom zaraženih osoba bilježi u zadnja 24 sata Šibensko-kninska županija u kojoj su 22 osobe na bolničkom liječenju, a dvije su na respiratoru, priopćio je u srijedu županijski Stožer civilne zaštite.

U posljednja 24 sata uzorkovano je i testirano 98 uzoraka.

U županiji su trenutno 102 aktivna slučaja zaraze.

U šibenskoj bolnici liječi se 17 zaraženih osoba od kojih su dvije osobe na respiratoru, dok se u kninskoj bolnici liječi pet osoba.

Ostali imaju blaže kliničke simptome i nalaze se u izolaciji.

Pod mjerama zdravstvenog nadzora i samoizolacije trenutno je 446 osoba.

hr Wed Mar 03 2021 13:05:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .