Predsjednik uprave Brodosplita Tomislav Debeljak obećao je do kraja idućeg tjedna svim radnicima splitskog škvera isplatiti plaću za veljaču, potvrdio je to u telefonskom razgovoru za DalmacijaNews Joško Franić, predstavnik Brodosplitovih radnika u Sindikatu metalaca Hrvatske.
- Za mjesec ožujka Tomislav Debeljak obećao nam je plaću isplatiti dva tjedna poslije ove za veljaču - rekao je Franić.
Dug poslodavca prema radnicima jutros je uzburkao i splitsku političku scenu pa je SDP-ov Davor Matijević ustvrdio kako grad Split, Gradsko vijeće, ali i Splitsko-dalmatinska županija na sve ostaju nijemi, kao "da se radi o radnicima brodogradilišta u Gdanjsku, a ne u Splitu".
- U 90 godina, koliko je duga povijest brodogradilišta u Splitu, proizvodnja nikada nije bila zaustavljena, a danas je zaustavljena. Sablasnu tišinu strojeva prati još gora tišina splitske politike - napisao je Matijević u priopćenju.
Priopćenjem je reagirao i nezavisni vijećnik Ante Franić govoreći da je "splitskom škveru potrebna izvanredna uprava radi spasa radnika i egzistencije njihovih obitelji". Debeljaka, veli, može posjetiti tek USKOK.
Na pitanje kakva su radnici ranije imala iskustva s obećanjima Tomislava Debeljaka, Franić je kazao kako bi plaća uvijek dolazila, iako sa zakašnjenjem.
- Činjenica je da su radnici nezadovoljni s punim pravom. Dvije plaće štekaju - odgovara.
Dok radnici čekaju plaće, račun tvrtke Brodosplit d.d. je u blokadi. Na telefonske pozive Tomislav Debeljak danas nije odgovarao, a od glasnogovornika Josipa Jurišića smo naknadno, večeras nešto malo prije 20 sati, dobili poduži odgovor:
- Slažemo se s izjavom g. Davora Matijevića o potrebnoj komunikaciji svih dionika na temu Brodosplita, člana grupe DIV. Značaj Brodosplita i cijele grupe DIV je velik i za zaposlenike i za lokalnu zajednicu i za cijelo hrvatsko gospodarstvo. Cijela grupa DIV u svom sastavu ima više poduzeća metaloprerađivačke djelatnosti, od proizvodnje standardnih spojnih elemenata i sustava izgradnje željezničke i cestovne infrastrukture, te brodogradnje i brodarstva. Cijela grupa samo u Hrvatskoj zapošljava oko 3.000, a u inozemstvu još oko 500 zaposlenika. Konsolidirani prihod iznosi oko 1,1 milijardi kuna, uglavnom izvoza. Slikovito, grupa DIV je u posljednjih 11 godina (2010.-2021.) isplatila oko 3 milijarde HRK za plaće zaposlenicima, 10 milijardi HRK dobavljačima za robe i usluge, 2.3 milijarde HRK kooperantima, 500 milijuna HRK državnim poduzećima, te davanja u vidu poreza, prireza, koncesija i sl. u iznosu 2.5 milijarde HRK - piše u uvodnom dijelu odgovora te se nastavlja:
- Svjesni smo da plaća za veljaču još nije u cijelosti isplaćena, ali radimo na tome i nadamo se ispuniti svoju obvezu čim prije. Situacija u kojoj se nalazimo uzrokovana je višom silom, ratom u Ukrajini, koja se nadovezala na COVID-19 pandemiju i njene posljedice, kao na primjer porast cijene materijala i poteškoće u opskrbi. Zbog sankcija ruskim bankama - više sile, VTB Europe banci koja je najveći kreditor DIV GRUPE i njezinih povezanih poduzeća, onemogućeni su plasmani, što je u značajnoj mjeri utjecao na likvidnost grupe DIV.
U trećem dijelu odgovora, svojevrsnom zaključku, navodi se:
- Poduzeća u sastavu Grupe rade na nekoliko velikih projekata. Brodosplit osim gradnje kruzera, gradi i seriju obalno ophodnih brodova za Ministarstvo obrane. Najnovije vještačenje neovisnog vještaka pokazuje kako je cijena gradnje tih brodova porasla za 79%. Također, sudjelujemo na projektu rekonstrukcije postojećeg i izgradnje drugog kolosijeka željezničke pruge na dionici Dugo Selo – Križevci (DSK) sufinanciranog od strane EU. S obzirom na vrlo restriktivne uvjete Ugovora potpisanog 2016. godine s Naručiteljem, koji je izrazito loše financijski strukturiran za izvođače, došlo je do nekoliko povlačenja podizvođača iz Projekta. Problem je i ugovor i porast cijena repromaterijala i prolongiranje temeljem odgovornosti Naručitelja. Postoji Zaključak Vlade o analizi i korekciji cijena takvih projekata, no to još nije provedeno. Nama bi to značilo preko 200 milijuna kuna dodatne likvidnosti. Uglavnom, sporost u rješavanju problema narušava likvidnost izvođača i dodatno usporava realizaciju Ugovora za DSK.
Vremena su izazovna, no mi intenzivno radimo na iznalaženju problema refinanciranja kredita ruske banke i uvjereni smo da nećemo ugroziti plaće radnika, projekte u tijeku, ali ni nove, već ugovorene. Ugovorili smo nekoliko novih projekata, između ostalog gradnju polarnog kruzera i luksuzne jahte, gradnju 15 vojnih brodova za različite namjene, a u završnoj fazi su pregovori o gradnji još dvije jahte i rezidencijalnog broda vrijednih ukupno oko milijardu eura. Vrijeme je važan faktor u rješavanju ovog problema i nadamo se brzom donošenju važnih odluka.