Hotel Dubrovnik, smješten u središtu Zagreba, već mjesec dana primatelje usluga u svom Lobby baru obavještava da je plaćanje isključivo moguće karticama, dok gotovina nije prihvaćena. Ova praksa, koja je iznenadila mnoge posjetitelje, izazvala je niz reakcija, a među njima i nezadovoljstvo gostiju koji inzistiraju na svom pravu da plaćaju gotovinom. Jedan od posjetitelja, koji je bio svjedok ove promjene, ispričao je za Jutarnji list da je osobno doživio neugodan susret s konobarom kad je inzistirao na plaćanju gotovinom.
– Prije nekoliko dana bio sam ondje s prijateljicom na piću i bili smo neugodno zatečeni tom situacijom. Trebali bi imati pravo platiti gotovinom, ali kada smo inzistirali konobar je postao neugodan, povisio je glas i ponovio da platimo karticom. Da sam odbio platiti karticom i dalje inzistirao na svojem pravu da platim kešom, ne znam što bi se dogodilo – kaže čitatelj.
Jedan od najpoznatijih hotela u središtu grada mnogima je draga destinacija za kavu, ali čini se da sad gubi goste.
– Taj bar je veoma pogodan za sve nas nepušače koji želimo mirnu i ugodnu atmosferu. Meni osobno nije problem plaćanje karticom, no stvar je u principu jer ova odluka uprave hotela diskriminira građane i usput je, ako se ne varam, protuzakonita – tvrdi čitatelj.
Hotel nije želio komentirati
Na upit o razlozima za ovu promjenu, zaposlenica hotela potvrdila je da plaćanje gotovinom više nije moguće, ali nije bila u mogućnosti objasniti razlog ove odluke. Više od tjedan dana čekao se odgovor od uprave hotela, no do trenutka objave teksta nije se dobilo službeno pojašnjenje.
Zakonski okvir i reakcije HNB-a
Reagirala je i Hrvatska narodna banka (HNB), koja je objasnila da uvođenje trajne prakse neprihvaćanja gotovine u ugostiteljskim objektima nije dozvoljeno bez opravdanih razloga.
– Uvođenje prakse neprihvaćanja plaćanja gotovinom u ugostiteljskim objektima, bez postojanja posebnih okolnosti koje bi navedeno opravdale, nije dozvoljeno.
HNB je spomenuo da postoje određeni slučajevi gdje se ipak dopuštaju ograničenja određenih načina plaćanja.
– Primjerice, Zakon o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma. Nastavno na opće nacionalne odredbe koje uređuju pitanja načina plaćanja, možemo Vas obavijestiti da u nacionalnim propisima Republike Hrvatske ne postoji opća odredba koja bi uređivala ovo pitanje. Tako ni Zakon o uvođenju eura kao službene valute u Hrvatskoj, ni Zakon o Hrvatskoj narodnoj banci, ne određuju načine plaćanja niti propisuje da primatelji mogu zahtijevati isključivo plaćanje bilo kojim načinom plaćanja.
HNB također ističe da je pravo građana da koriste gotovinu prepoznato kao važno za određene društvene skupine, kao što su starije osobe, maloljetnici, socijalno ugroženi građani ili oni bez pristupa bankovnim uslugama. Također, Europska središnja banka naglašava važnost dostupnosti gotovine kao zakonskog sredstva plaćanja u eurozoni, što uključuje i Hrvatsku.
HNB također ističe da je pravo građana da koriste gotovinu prepoznato kao važno za određene društvene skupine, kao što su starije osobe, maloljetnici, socijalno ugroženi građani ili oni bez pristupa bankovnim uslugama. Također, Europska središnja banka naglašava važnost dostupnosti gotovine kao zakonskog sredstva plaćanja u eurozoni, što uključuje i Hrvatsku.
– Sukladno mišljenju Europske središnje banke od 13. listopada 2023. o prijedlogu uredbe o euronovčanicama i eurokovanicama kao zakonskom sredstvu plaćanja, prijedlogom uredbe nastoji se osigurati dostupnost gotovog novca u eurima te njihovo prihvaćanje pri plaćanju u cijelom europodručju. Mogućnost plaćanja u gotovu novcu, kao trenutačno jedinom platnom instrumentu koji građanima omogućava trenutačnu namiru transakcije u novcu središnje banke, bez posrednika i bez dodatnih troškova, prepoznata je kao posebno važna za određene društvene skupine koje, zbog različitih legitimnih razloga, preferiraju upotrebu gotova novca umjesto ostalih sredstava plaćanja ili nemaju pristup bankarskim uslugama i elektroničkim sredstvima plaćanja, kao što su građani s određenim invaliditetom, socijalno ugroženi građani, starije osobe, maloljetnici i ostale osobe s ograničenim ili nikakvim pristupom digitalnim platnim uslugama.
Mogući pravni koraci
Za građane koji smatraju da je ova praksa u suprotnosti sa zakonima, HNB preporučuje da podnesu pritužbu Državnom inspektoratu, koji je nadležan za nadzor ugostiteljskih objekata. Ako ugostitelj na prodajnim mjestima izričito obavještava o neprihvaćanju gotovine, potrošači imaju pravo podnijeti prijavu.
– Ako ugostiteljski objekt na prodajnim mjestima ističe obavijest o neprihvaćanju gotovog novca euronovčanica i eurokovanica pri čemu ne postoje okolnosti slučaja koje bi to opravdale, potrošači mogu podnijeti predstavniku Državnom inspektoratu ispunjenjem elektronskog obrasca ‘Podnošenje prijava‘, dostupnom na službenim stranicama Državnog inspektorata – kažu iz HNB-a.
Ovaj slučaj ponovno pokreće važno pitanje prava potrošača i granica uvođenja noviteta u poslovne prakse, te izaziva raspravu o ulogama koje kartice i gotovina imaju u svakodnevnim transakcijama.