Padaju cijene goriva, ali stručnjak upozorava: “Ovdje će doći do poskupljenja”

Dobre vijesti za vozače. Nakon dugo vremena, gorivo ispod 10 kuna – odnosno jednog eura i 33 centa. I građani su zadovoljni jeftinijim gorivom.
Prije tri godine cijena litre benzina bila je 7,80 kuna, a od tada rast kreće rapidno. Prošle je godine benzin bio 13,24 a dizel 13,47 po litri. Danas, i benzin i dizel jeftiniji su za po osam centi i idu na 1,32 eura odnosno 9,95 kuna, te 1,23 odnosno 9,27 kuna. Plavi dizel i dalje ostaje nisko, na 73 centa odnosno 5,50 kuna. – prenosi N1.
Razlog je to pada cijena sirove nafte – pojeftinila je više od 30 posto. Refleksno je to pojeftinjenje i na derivate – do čega je došlo zbog nekoliko razloga.
Usporenje gospodarstvene aktivnosti u Kini utječe da se manje kupuje nafta i prema tome dolazi do viška na tržištu. Istovremeno, proskibirana ruska nafta se dalje pojavljuje, prodaje se po velikom diskontu. Treći razlog je slabljenje dolara u odnosu na euro. – navodi Davor Štern, stručnjak za energetiku.
Sve to prelilo se i na hrvatsko tržište, na veliko zadovoljstvo potrošača. Cijene su na ovoj razini i zahvaljujući intervenciji vladi.
Svatko tko prati zna da je cijena i više nego dobra. Ako ciejne bude dobre kao sada, a sada su jako dobre, gdje se otvara prostor da cijene i dalje ostanu prihvatljive i pristupačne građanima, a da se istodobno neki od tih elemenata postupno vraćaju na neku raniju situaciju. – kazao je premijer Andrej Plenković.
Ništa od vala sniženja?

Nosi li to sa sobom vraćanje cijena na staro? Prvi čovjek najveće tvrtke za distribuciju u zemlji kaže – treba vremena.
Ako proizvođači vide da je trend da pada oni će reagirat, ali ako se nakon tjedan dana ili dva obrne trend i ide prema poskupljenju – neće ići na smanjenje cijena. Pravi poduzetnik svaku cijenu inputa koji se smanji prenese na policu da bude konkurentniji. Samo je bitno hoće li se trend nastaviti ili ne. – rekao je Branko Roglić, vlasnik tvrtke Orbico, najvećeg europskog distributera robe.
A što kažu građani?
Ne utječe to, radim u trgovini i to je užas, na osnovu goriva se kao formira, ali to nije to.”
Cijene goriva utječu na cijene u trgovinama ali… Ako cijena goriva ode gore – cijene odu gore, ali kad gorivo padne, cijene se ne vraćaju na staro – to je normalno.
A koliko će još i hoće li cijene goriva padati – upitno je. Na ljeto bi se trebale vratiti veće trošarine na energente i ukinuti ograničavanja marži, što će dovesti do povećanja cijene goriva.
Ako ste predugo u krizi jedna određena trenutna fluktuacija ne može rapidno promjeniti cijenu usluga. Ovo je samo jedna lokalna fluktuacija i pošto je lokalna teško možete očekivati da će to rapidno promjeniti cijenu hrane posebno zato jer ako vi danas promjenite cijenu goriva, to će se rezultirati u cijeni hrane za sljedeću žetvu ili sjetvu, a ne trenutno. – tvrdi Boris Podobnik, ekonomist iz Udruge Glas poduzetnika za N1..
I oni direktno povezani s gorivom, autoprijevoznici, tvrde – gorivo nije ključan faktor u formiranju cijena karata.
Govorim o povremenom prijevozu i turizmu, tu će sigurno doći do dodatnog povećanja cijena ne zato jer nam je gorivo jeftinije – pa nam je jeftinije – nego jer je cijena rada skuplja i to ima veći utjecaj na ukupnu cijenu goriva nego gorivo. Gorivo se kreće 20 do 30 posto a cijena rada 40 do 50 posto. – pojašnjava Hrvoje Meštrović iz Udruge prijevoznika.
Iako, prije pola godine, kod rasta cijena, svi su se pozivali na skupo gorivo i energente.

POSLJEDNJE DODANO: