Baletne
jednočinke La stravaganza i Noces glasovitog
koreografa Angelina Preljocaja premijerno će izvesti Balet Hrvatskog narodnog
kazališta Split u subotu 27. svibnja. Splitskoj će se publici tako predstaviti
svjetski proslavljeni francuski koreograf, član francuske Akademije likovnih
umjetnosti, čije su kreacije postavljane na najznačajnijim svjetskim
pozornicama kao što su New York City Ballet, Staatsoper u Berlinu ili Ballet de
l’Opéra national de Paris.
U La
stravaganzi, prvom dijelu baletne večeri Angelina Preljocaja, francuskog
plesača i koreografa, nastupit će plesači Baleta HNK Split: Imogen Moss, Minori
Nakayama, Eva Karpilovska, Aubin Le Marchand, Yuto Mutai, Erik Ahl, Ania
Bartkowski, Irina Čaban Bilandžić, Matea Milas, Elliot Adams, Oji Fujini i
Aaron Kok, a Noces će izvesti: Ania Bartkowski, Eva Karpilovska, Matea Milas,
Imogen Moss, Minori Nakayama, Aaron Kok, Yuto Mutai, Erik Ahl, Jake Milston i
Leonardo Suoza.
Preljocaj u La
stravaganza, prvom dijelu ove fascinantne baletne večeri, koristi glazbu
Antonija Vivaldija, njegov Concerto n°8, ulomke iz Dixit Dominus te Laudate
Pueri Dominum. Skladbe najvažnijeg talijanskog skladatelja kasnoga baroka
kombinira sa suvremenim djelima britansko-američke skladateljice i zvučne
umjetnice Evelyn Ficarra (skladba Source of Uncertainty), kanadskog skladatelja
elektroakustične glazbe Roberta Normandeaua (Eclats de voix) te Les objets
abscures Åkea Parmeruda. švedskog skladatelja, glazbenika i multimedijskog
umjetnika. Les noces (Svadba) koreografiran je na istoimenu baletnu kantatu Igora
Stravinskog. U oba baleta prepoznatljivo je Preljocajevo likovno obrazovanje pa
će pažljivi promatrač, uživajući u koreografskim finesama, pratiti i
slikarski trag renesansne i barokne likovne baštine. La stravaganza je
1997. praizveo New York City Ballet, a Noces je po prvi put
postavljen pariškom Maison des Arts de Créteil još 1998.
„Sezonu završavamo
glamurozno, budući da je Angelin Preljocaj jedno od najvećih imena u današnjoj
koreografiji. Nakon sezone u kojoj smo izveli šest naslova, od klasike do
suvremenog plesa, želim se prije svega zahvaliti plesačima koji su napravili
sjajan posao. Smatram da je splitski Balet dobio na vrijednosti izvedenim
naslovima i renomiranim koreografskim imenima. Uspjeli smo dovesti uistinu
velika koreografska imena što nije lako. Dobro je to i za plesače i za
kazalište. Ova je premijera jedna od Preljocajovih najljepših kreacija,
splitska će publika vidjeti jedan drugi koreografski svijet. Plesači su u ovaj
rad jako puno uložili i jako su puno naučili. Rijetki su plesači s ovakvim
rasponom od klasike do modernog stila i zbog toga sam sretan, zadovoljan i
izuzetno ponosan“, izjavio je na medijskoj konferenciji ravnatelj splitskog
Baleta Ilir Kerni.
Asistentica
koreografa Claudia De Smet koja je prenijela Preljocajevu koreografiju
splitskom ansamblu: „Veliko mi je zadovoljstvo prenositi ova dva baleta bogate
povijesti izvođenja na brojnim svjetskim baletnim scenama, tim više što sam i
sama plesala u baletu Noces. Oba komada su tjelesno vrlo zahtjevna
i složena. U relativno kratkom vremenskom razdoblju plesači su morali usvojiti
novi, njima nepoznat stil. Noces se bazira na glazbi
Stravinskog, vrlo složenoj partituri. U devet tjedana rada plesači su napravili
odličan posao i koreografije stvarane za jednu drugu trupu sad su postale
njihove, oni su im dali neki svoj kolorit i život. Angelin Preljocaj sljedeće godine
obilježit će 40 godina postojanje plesne trupe koja nosi njegovo ime. Trupa je
od 80-ih godina prošlog stoljeća narasla i postala svjetski relevantna, kao što
je narastao i Preljocajev svjetski ugled. Najveći dio njegovih koreografija
nastao je za njegovu trupu no surađuje i s drugim baletima kao što su,
primjerice, New York City ballet, Opéra de Paris, La Scala di Milano. Rad s
novim plesačima uvijek donosi mu novu inspiraciju i otkrivanje novih stvari.
Nažalost, nije mogao doći do Splita budući da je u završnoj fazi postavljanja
novog komada s vlastitom trupom.“
Članovi ansambla Eva
Karpilovska, Erik Ahl, Matea Milas i Aaron Kok naglasili su svoje zadovoljstvo
usvajanjem koreografskog jezika velikog Angelina Preljocaja.
Balet za dvanaest
plesača La stravaganza praizveo je 1997. New York City Ballet.
Inspiriran povijesnim migracijama Europljana u Ameriku, La stravaganza kroz
inovativni umjetnički pristup preispituje sukob kultura Staroga i Novog
kontinenta. Europski imigranti odjeveni poput likova nizozemskog slikara
Vermeera pokušavaju uhvatiti ritam glazbe suvremenih elektroakustičnih
skladatelja, dok pripadnici Novog svijeta plešu na poznate taktove Vivaldija.
Baroknu Europu i suvremenu Ameriku Preljocaj predstavlja pokretom i zvučno,
vizualno i glazbeno.
Noces je inspiriran konceptom tradicionalne
svadbe, istražuje temu braka i kompleksne dinamike ljudskih odnosa. Preljocaj
kombinira tradicionalne i suvremene elemente kako bi stvorio očaravajući prikaz
ljubavi, strasti i emocionalne intenzivnosti. Koreografija spaja tečne i
izražajne pokrete sa snažnim i dramatičnim sekvencama, prenoseći raspon emocija
u kontekstu svadbe. U interakcijama grupa i intimnih dueta, odvija se dinamika
među pojedincima i kolektivna energija zajednice. Preljocajev jedinstveni
umjetnički pogled i inovativan pristup koreografiji stvaraju vizualno
upečatljivu izvedbu koja uključuje i plesače i publiku. Stravinskijeva glazba
koja prati Noces ključan je segment baleta.. Balet kroz
suvremenu interpretaciju vjenčanog obreda istražuje teme ljubavi, predanosti i
složenosti ljudskih veza. Kroz snažnu koreografiju i evokativnu glazbu, Angelin
Preljocaj potiče publiku na promišljanje dubokih emocionalnih iskustava
povezanih s brakom.
Angelin Preljocaj je
francuski plesač i koreograf albanskog podrijetla. Plesnu karijeru je započeo
kao klasični plesač, a kasnije nastavio studij suvremenoga plesa kod francuske
plesačice i koreografkinje njemačkoga podrijetla Karin Waehner u Parizu i
Mercea Cunninghama u New Yorku. Godine 1984. osnovao je vlastitu trupu
Compagnie Preljocaj (kasnije Ballet Preljocaj).
Njegove su kreacije
predstavljene diljem svijeta i uključene u repertoar mnogih kompanija kao što
su New York City Ballet, Staatsoper u Berlinu ili Ballet de l’Opéra national de
Paris. Također snima kratke filmove i filmove po svojim koreografijama.
Dobitnik je nekoliko nagrada uključujući “Grand Prix National de la
danse” (1992), “Benois de la danse” (1995), “Bessie
Award” (1997), “Les Victoires de la musique” (1997), Kristalni
globus (2009.) i Nagradu za životno djelo Samuel H. Scripps koju dodjeljuje
American Dance Festival (2014.). Njegov prvi dugometražni film, Polina, danser
sa vie koji je režirao s Valérie Müller i adaptirao prema stripu Bastiena
Vivèsa, prikazan je u kinima u studenom 2016. godine.
U travnju 2019.
godine primljen je na Akademiju likovnih umjetnosti u novootvoreni odjel za
koreografiju. Iste godine kreirao je Winterreise za milansku Scalu, kao i Soul
Kitchen sa zatvorenicima iz kaznenog centra Baumettes u Marseilleu, rezultat
četveromjesečnih radionica vođenih unutar zatvora s pet volonterki.
Dokumentarni film Danser sa sente redateljice Valérie Müller objavljen je iste
godine i pruža intiman pogled na ovu kreaciju u zatvorskom okruženju. Film je
osvojio prvu nagradu Fipadoc 2020.
Pored koreografa
Angelina Preljocaja i njegove asistentice Claudie De Smet autorski tim ovih
dvaju baleta čine u La stravaganzi: kostimograf Hervé
Pierre, scenografkinja Maya Schweizer te oblikovatelj svjetla Jean-Bastien Nehr
a u Noces: kostimografkinja Caroline Anteski, njena asistentica
Maja Peruzović oblikovatelj svjetla Jean-Bastien Nehr. Baletna majstorica u oba
je komada Albina Rahmatullina, a oblikovatelj tona Petar Ivanišević. Nakon
premijere 27. svibnja reprize su na progamu 28. i 29. svibnja. Sve izvedbe
započinju u 20 sati.