Article

//www.dalmacijanews.hr/files/616c81ee6f52df52568b4573/80
Foto: DalmacijaNews

Privatnik iz Klisa četiri godine ilegalno upravljao javnom garažom na Brodarici, Grad Split je čak za nju plaćao i pričuvu

Koncesionar koji to četiri godine već nije i Grad koji "mišiće" ne trenira zauzimanjem svoga? Posljedice koje se vide golim okom kad sustav zakaže.
Državni i gradski prostori po zakonu dobivaju se na natječaju, javne garaže koncesijom dolaze do odgovornih za "obavljanje komunalne djelatnosti upravljanja i održavanja". Splitska priča s Brodarice dokazuje suprotno. U gradu u kojem svatko iole vjeran stranačkoj iskaznici reda rješenja za kaotičan nedostatak parkirališnih mjesta, postoji javna gradska garaža sa 125 mjesta kojom upravlja privatnik. I to na posve zanimljiv način - četiri godine ilegalno i uz dodatak da grad Split za taj isti sporan prostor plaća mjesečnu pričuvu nešto veću od 11 tisuća kuna.

Krenimo redom. Još u travnju 2013. godine Grad Split je, kojim je tada "vladao" socijaldemokrat Ivo Baldasar, zaželio treću etažu javne garaže Brodarica dati u koncesiju za najmanje 22 i pol tisuće kuna. Kriterij odabira napisan je u jednoj crti - onaj s najvišom naknadom za koncesiju je ujedno i novi koncesionar. Kad je već zbog gubitaka na lokaciji iz kombinacija ispala Hvidra, preteča Split Parkinga.


Nakon svih zakonskih procedura odlučeno je kako će u garažu, koja ima ulaz u ulici Mike Tripala, upravljati tvrtka "Acorus d.o.o." iz Klisa. Od 2. kolovoza 2013. godine do istog dana četiri godine kasnije. Jedina se javila na gradski natječaj.


Skuteri, bicikli, skladište...

S jedne strane potpis Baldasara, s druge paraf Damira Bobana, vlasnika te firme s Klisa koji je više od jednog desetljeća radio na mjestu stručnog voditelja izgradnje u splitskoj gradskoj Službi, uz bok Damira Babića. U međuvremenu je osnovao "Acorus" koji već neko vrijeme usluge održavanja rampi i sustava naplate radi, zanimljivo, i za gradsku tvrtku Split Parking.

I ne bi priča dospjela u rubriku "vjerovali ili ne" da od tog 2. kolovoza 2017. godine do prije nekoliko dana privatna tvrtka nije bez produženja koncesije i dalje upravljala tom garažom i ubirala zaradu. Čak i prenamijenila garažu u turistički parking, kako je taj prostor oglašavan na internetu. 

- Parking se naplaćivao 15 eura po danu, a za više od tri dana na parkingu bio je po 10 eura. Suprotno odredbama koncesijskog ugovora, naravno, a čak se nudio i "parking za utakmicu" - pred ulazom u garažu dočekao nas je Siniša Jonjić, višegodišnji član vijeća Gradskog kotara Lovret i predstavnik suvlasnika u cijelom objektu na Brodarici koji službeno slovi kao "stambeno poslovni objekt".

- U prostoru garaže čak su se i nudili najmovi skutera i bicikli, a određeni dio prostora se koristio i kao skladište opreme za restoran, vrtne garniture i nekoliko platnenih suncobrana. Sve je to bilo dio vanjske terase restorana koncesionara - dodaje Jonjić i dio s "turističkim parkingom" i "parkingom za utakmicu" prisnažuje fotografijama s terena. 



"Zahvaljujem koncesionaru"

Krajem ožujka 2016. godine Grad je osnovao tvrtku Split Parking kako bi se "parkirališna mjesta u Splitu spojila u jedinstvenu cjelinu" pa je bizarno da taj gradski komunalni "parking uređivač", koji je tada imao nešto više od godinu dana od rođenja, nije "ušao" u tu javnu garažu.

Iz Grada Splita sve opravdavaju "ponajprije zbog neriješenih odnosa suvlasnika i podizanjem nekoliko kaznenih prijava, financijskih pitanja te funkcioniranja zajedničkog-operativnog sustava za objekt u cijelosti". 

Nova splitska gradska uprava, koja je u Banovinu stigla prije stotinjak i kusur dana, kaže kako četverogodišnje bezvlašće "financijski nije bilo štetno za grad". Pred kamerama je tako govorio dogradonačelnik Bojan Ivošević. Grad koji je svo to vrijeme, primjerice, nastavljao s plaćanjem pričuve. Točno tjedan dana kasnije Ivošević je ponovno odgovarao na naše pitanje o "Brodarici".

- Prostor je vraćen u posjed Grada bez ikakvog otpora koncesionara i ja mu na tomu zahvaljujem - započeo je.

- Garaža je u dobrom stanju, ali cijeli poslovni objekt ima nedostataka zbog čega je ne možemo pustiti u javnu upotrebu i biti odgovorni za moguću štetu. Razmišljamo da garažu stavimo u neku komercijalnu naplatu nakon što se ishodi sve tehničko što treba, a drugo je da možda, s obzirom da je vrlo nezgodna za javno korištenje, procijenimo njezinu vrijednosti i da gradski vijećnici odluče o njezinoj prodaji - podvukao je Ivošević.


"K'o i lani"

Nekoliko minuta nakon tog "novinarskog sastanka s vlasti" u Banovini uputili smo se na treći kat ispod zemlje. Dočekao nas je, kao i ranije, čovjek koji bi reagirao na svaku škripu automobilskih guma.

- Možemo li se ovdje parkirati? - pristojno smo pitali.

- Bez problema - odmah je uzvratio naočit muškarac, u pedesetima.

- Besplatno je? - dodatno zapitkivamo.

- Koliko ćete se zadržati? - govori nam.

- Sat vremena otprilike.

- Onda parkirajte - zaključio je kratak razgovor muškarac koji se vratio u kućicu od nekoliko kvadrata na kojoj i dalje stoji ime privatnika iz Klisa. Nekoliko motora stajalo je i s lijeve strane te naplatne kućice, a natpisi za parking i dalje su bili na ulazu u garažu, čak i na prometnici koja vodi do tog ulaza.

Dakle, sve i dalje izgleda "k'o i lani", kako kažu stihovi poznatog dalmatinskog pjevača iako je, kako smo u dva navrata čuli od strane gradskih otaca, "prostor vraćen u posjed Grada". 


"Ivošević je odgovoran"

Situaciju u garaži smo pokušali razjasniti i s Damirom Bobanom, ali nije bio razgovorljiv

- Za sve informacije o garaži obratite se gradu Splitu, možete i direktno Bojanu Ivoševiću, on je odgovoran. Ja nemam mogućnosti više davati te informacije - rekao nam je u telefonskom razgovoru. 


Bivši šute, novi odgađaju

O spornom prostor naš prvi sugovornik, jedno vrijeme i kao čelnik Gradskog kotara Lovret, tražio je sastanak u Gradu. O mogućim financijskim štetama i drugim ilegalnim radnjama želio je na sastanku razgovarati s bivšim čelništvom Splita, ali i novim "vladarima". Na protokolirane zamolbe prošli nisu odgovarali, a ništa više sreće nije bilo ni s novima. Nakon pisanja gradonačelniku Ivici Puljku i dogradonačelniku Bojanu Ivoševiću na službeni susret pozvala ga je tajnica drugog dogradonačelnika Antonia Kuzmanića. Susret je otkazan dva dana prije održavanja.

Treba kazati i kako je vijeće tog kotara i prije isteka koncesije, 25. srpnja 2017. godine, izrazilo protivljenje mogućem produžetku tog ugovora "dok se ne sanira protupožarna i ostala oprema u objektu".


Kazna do milijun kuna

Zakonom o koncesiji za slučajeve kada se obavlja "djelatnost za koju je potrebna koncesija bez dane koncesije" propisuje novčane kazne od 10 tisuća pa do milijun kuna za pravne osobe, a isto toliko kažnjava se situacija kada se "u izvršavanju ugovora o koncesiji obavlja djelatnost koncesije izvan opsega djelatnosti koncesije koji je određen ugovorom o koncesiji".

Koncesionar koji to četiri godine već nije i Grad koji "mišiće" ne trenira zauzimanjem svoga? Posljedice koje se vide golim okom kad sustav zakaže.



hr Sun Oct 17 2021 22:05:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
//www.dalmacijanews.hr/files/5fc0f6876f52dffa528b4614/80

Zima teško pada starosti razasutoj po selima dalmatinskog zaleđa

Sve starije i malobrojnije, križ je to sela
Stari i nemoćni bez pomoći gerontodomaćica koje ih obilaze - ne bi mogli. Nagomilale su se, kažu i sami, godine i problemi sa zdravljem. No, najteže im je što je susjeda sve manje, a sela su sve pustija, prenosi HRT

Sve starije i malobrojnije, križ je to sela. Krovova ima, no života pod njima rijetko gdje, a nije tako uvijek bilo.

Susjeda nemaju, a žale se, nerado se k njima zapute gosti. Zbog puta. 

- Ovo je tu mjesto koje je zabačeno od grada. Pravoga puta, nažalost nema. Put je dosta opasan, rekla je Dijana Kurtović, gerontodomaćica udruge Žena iz Drniša.

Ali prođe ga ona barem dvaput tjedno. Jer vremešni trojac "ušao je" u program "Zaželi"

- Uvijek ima posla. I ima eto nešto kokošiju i pospremiti i počistiti, dok možemo, rekla je Smilja Janković.

Drugo ime zime je samoća, tvrdi tako: treća dob. Osobito u selima gdje su brojna ognjišta pogašena.

Nije lako kad zdravlje izdaje. Bez drugoga se ne može. 

- Da nije nje, ja ne znam što bi bilo. Ima 22 kuće. Svaka je kuća imala po 6 ukućana najmanje, a sad je nas sedmero u selu, kazala je Ljubica Grubač. 

- Donesem im drva, platim račune i što je najbitnije njima, razgovaram s njima, rekla je Slavica Krakan, gerontodomaćica udruge ZvoniMir iz Knina.

Pomoć sa strane ovdje je presudna: za ostanak i opstanak.

hr Sun Feb 05 2023 20:46:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
//www.dalmacijanews.hr/files/63dfdef35d7965bbdc8b45b1/80
Foto: UdrugaSlijepih Split

Splitsko-dalmatinska županija financirala euro novčarke namijenjene slijepim osobama

Osigurano je 100 komada specijaliziranih euro novčarka

Prelaskom na novu valutu plaćanja primorani smo raspoznavati nove kovanice i novčanice kao sredstvo plaćanja. Ovo predstavlja najveći problem kod slijepih i slabovidnih osoba koje su godinama taktilno raspoznavale kovanice i novčanice kuna.

Problem je detektirao predsjednik Županijske udruge slijepih Split, Ivan Tokić koji se za pomoć pri rješavanju ovog problema obratio županu Splitsko-dalmatinske županije, gospodinu Blaženku Bobanu. Predsjednik je u specijaliziranoj trgovini pomagala za slijepe osobe pronašao euro novčarku za kovanice prilagođenu slijepima te je tražio način kako ih osigurati za članove Županijske udruge slijepih Split. Župan se žurno odazvao pozivu te je osigurao sredstva za nabavu 100 komada specijaliziranih euro novčarka, pojedinačne cijene od 14 eura po komadu. Ovim činom je župan još jednom podržao rad udruge te pomogao njenim članovima, na čemu su mu svi dotični zahvalni.

Kako bi se članovi Županijske udruge slijepih Split što lakše i jednostavnije snalazili s novom valutom, u Županijskoj udruzi slijepih Split organizirano je  30. siječnja 2023. predavanje na kojem su se članovi educirali o tome kako taktilno raspoznavati kovanice i novčanice eura, kako pravilno pohranjivati kovanice i koristiti euro novčarku. Predavanje je olakšala taktilna literatura Hrvatskog Saveza Slijepih uz pomoć koje su slijepe osobe imale priliku opipati sve novčanice i kovanice. Odlična je vijest da su novčanice i kovanice eura taktilno označene i samim time prilagođene slijepim osobama. Taktilno označene kovanice i novčanice eura slijepima omogućuju samostalnost u korištenju novca te kontrolu nad trošenjem.

hr Sun Feb 05 2023 17:53:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
//www.dalmacijanews.hr/files/5895ce3fb473985d158b4568/80
Foto: Pixabay

U prekidu sve katamaranske linije koje povezuju Split s otocima

Zbog jake bure u prekidu i neke trajektne linije
Iz HAK-a javljaju da zbog pogoršanih vremenskih uvjeta na moru koji ugrožavaju plovidbu danas su u prekidu sve katamaranske linije koje povezuju Split sa srednjodalmatinskim otocima: Milna-Rogač-Split, Korčila-Hvar-Split, Split - Vist, Split - Bol - Jelsa, Split - Hvar - V.Luka - Ubli, Dubrovnik-Korčula-Ubli te brodska linija Komiža-Biševo.

U prekidu je i trajektna linija Sumartin - Makarska. Dodaju da će trajekt za otok Vis isploviti večeras u 19:30 (umjesto u 19:00 sati) iz splitske Gradske luke.
hr Sun Feb 05 2023 17:30:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
//www.dalmacijanews.hr/files/63dfbedb5d79653add8b4577/80
Foto: HGSS Split

HGSS-ovci odradili pokaznu vježbu spašavanja na Jadru

Bila je to atraktivna i nadasve uspješna vježba koja je prezentirala rad i vještine ove sekcije

Sekcija za spašavanje s brzih voda i poplava HGSS Stanice Split održala je pokaznu vježbu na rijeci Jadro u Solinu, kraj Gospinog otoka.

U prvom dijelu vježbe, sudionici su prezentirali način potrage za utopljenikom uz pomoć plovila navezanog na konope, ronioca, ekipe spašavatelja na plovilu kao i na kopnu, te potražnog psa s vodičem.


Prezentirala se i vježba transporta ljudi i opreme preko rijeke pri čemu se koristila dijagonala i tirolska prečnica.


Tom prigodom na obali je prezentirana i kompleksna oprema koju koristi ova sekcija kao i specijalno vozilo Unimog. Čitavu vježbu sa zanimanjem su pratili brojni građani.


Naposlijetku, u prostorijama Stanice Split u Majdanu, okupili su se predstavnici grada Solina, Županije, Hrvatskih voda, javne ustanove, udruga vezanih uz rijeku Jadro, ekologiju i slično, te je održana i prezentacija o potencijalu rijeke Jadro kao poligona za sport, obuke i vježbe spašavanja bez negativnog utjecaja na okoliš, kao i prezentacija o poplavama.

hr Sun Feb 05 2023 15:36:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .