Crni je petak, u cijelom svijetu poznat kao Black Friday, groznica kupovanja tijekom velikih popusta, koja se posljednjih godina proširila i na našu zemlju.
Prema procjenama HGK, Hrvati će samo danas potrošiti oko 72 milijuna eura. Da se bliži dio godine kada smo najrastrošniji, pokazuju i rezultati potrošnje u dosadašnjem dijelu studenog. – prenosi HRT.
Od 1. do 23.11. fiskalizirano je oko 130 milijuna 360 tisuća računa, a potrošeno više od dvije milijarde 163 milijuna eura. Na gotovo jednak broj računa kao lani, to je za 14 posto veći potrošeni iznos.
Jedini pravi redovi bili su ispred trgovine za elektroniku.
– Čekamo Switch, prijatelj nas je natjerao da za njega čekamo, dok je on na ispitu mi smo došli nešto pametnije raditi – rekli su anketirani.
Kupovale su se i igračke, a stariji su kupnju ostavili svojim boljim polovicama. To obave djeca, žena ja dođem i otiđem, govori Riječanin.
Rast prodaje
Inflacija i sve veći troškovi života učinili su svoje – ne samo u Hrvatskoj nego i u svijetu. Povjerenje potrošača u ostatku Europe pada, no ostvarit će se rast prodaje.
– Pratimo sustav fiskalizacije koji je najrelevantniji. Podaci porezne uprave o izdanim računima i vrijednost tih računa. U odnosu na prošlu godinu ta potrošnja može biti i očekujemo da će biti iznad deset posto – naglasila je Sanja Smoljak Katić, direktorica Sektora za trgovinu HGK.
Potrošačka regulativa
Zbog uređene potrošačke regulative, prevara više i nema toliko, no postoje drugi problemi.
– Ono što nam se ljudi često javljaju i kada su sniženja i kada je crni petak da im trgovci ne žele zamijeniti robu koja je kupljena tijekom crnog petka. To je problem zato što to trgovac mora napraviti, osim ako je na proizvodu ili deklaraciji stajalo da je to proizvod s greškom. U tom slučaju je potrošač svjesno kupio taj proizvod – naglasila je Tanja Popović Filipović, udruga za zaštitu potrošača.
Pripazite na lažna sniženja
Sve je više zastupljena trgovina putem interneta. No, pripazite na lažna sniženja.
– Možemo vidjeti proteklih dana da je tu sve više sponzoriranih oglasa koji nas navode da posjetimo taj web shop. Crni petak nam se bliži, kupuj za toliko i toliko posto. Međutim, mi smo malo gledali i kada se uđe u web shop, to nisu ta sniženja koja su se nudila. Tu je vrlo sklizak teren – naglašava Popović Filipović.