Domaći autobusni prijevoznici traže zakon koji će zaštititi putnike i spriječiti predatorsko ponašanje

Najveći domaći autobusni prijevoznici u Hrvatskoj
apeliraju na donošenje posebnog zakona o zabrani nepoštene prakse u sektoru
javno linijskog prijevoza putnika. Time bi se, po uzoru na identični zakon
kojim se spriječilo predatorsko ponašanje stranih trgovačkih lanaca,
onemogućilo prodaju usluga ispod „nabavnih cijena“. Naime, kako je pokazala
praksa na nekoliko linija autobusnog prijevoza, nakon što se dampinškim
cijenama uništi konkurencija, cijene za putnike odlaze u nebesa, a putnik gubi
mogućnost izbora.

Posljedice takvog predatorskog ponašanja vidljive su
na nizu linija. Primjerice, popularnu liniju Zagreb-Mostar prije četiri godine
vozilo je više prijevoznika i to za prosječnu cijenu karte od nešto više od 20
eura. Dampinškim cijenama jedan prijevoznik je privremeno putnicima ponudio
nerealno niske cijene od otprilike 10 eura za rutu od gotovo 500 kilometara.
Danas ta linija, kad je na tržištu ubijena konkurencija, putnike u prosjeku
košta više od 40 eura, a za vrijeme vikenda i najvećih gužvi i znatno više.
Slična situacija događa se i na linijama iz Rijeke za Ljubljanu koje su, nakon
početnih akcija, putnicima skuplje tri do četiri puta.

Hrvoje Meštrović, predsjednik UHAJLP-a koji okuplja
domaće prijevoznike koji zapošljavaju 8000 radnika, ističe da država mora
zaštiti putnike od predatorskog ponašanja prijevoznika i to kroz jasna pravila
koja će vrijediti jednako za sve prijevoznike koji djeluju u Hrvatskoj, ali i
sve one koji planiraju početi s radom. Takva pravila bi onda vrijedila za sve,
bez obzira kojoj udruzi pripali ili koliko vozača imali.

Kada su veliki strani trgovački lanci dolazili u
Hrvatsku, htjeli su predatorski osvojiti tržište i pridobiti kupce spuštanjem
cijena ispod nabavne cijene. Brzo je postalo jasno da cilj takvih praksi nije
ponuditi kupcima više izbora, već da je cilj uništiti domaće proizvođače i
trgovce. To se sad događa i u hrvatskom prijevozu gdje jedni sustavno istiskuju
konkurenciju predatorskim cijenama nakon čega putnicima podižu cijene nekoliko
puta. Država dobro zna koji su „nabavni“ troškovi u prijevozu i, po uzoru na
trgovce, mora putnike zaštititi od nepoštenih prijevozničkih praksi. Siguran
sam da će država, ali i svi akteri na tržištu prijevoza prihvatiti inicijativu,
istaknuo je Meštrović te dodao da jednako kao što je navedeni zakon osigurao
konkurentnost sektora trgovine, isto žele učiniti u sektoru prijevoza.

U protivnom je moguće očekivati da će cijene brojnih
linija diljem Hrvatske rasti, a u periodima van turističke sezone kada je
potražnja niska, linije poput one Zagreb – Vukovar će voziti znatno rjeđe.
Brojne linije će se i ukidati. To je posebno problematično u hrvatskom
kontekstu jer je javno linijski prijevoz primarni krvotok mobilnosti unutar
Hrvatske, bez kojeg nema niti gospodarske aktivnosti, niti ravnomjernog razvoja
Hrvatske.

Trendovi iz inozemstva pokazuju da države preuzimaju
aktivnu ulogu u osiguravanju mobilnosti svojih stanovnika i posebni naglasak
stavljaju na javni prijevoz. Njemačka je tako nedavno najavila uvođenje
mjesečne karte za prijevoz od 49 eura što će lokalnom stanovništvu omogućiti
jeftiniji prijevoz, a koji je ujedno i ekološki prihvatljiviji. Njemačka se,
kažu iz Udruge, prema prijevozu odnosi kao prema nacionalnom blagu.

-Zakon o nepoštenoj prijevozničkoj praksi u fokus
stavlja putnika i njegovo pravo izbora, a dugoročno  osigurava konkurentnost u sektoru prijevoza.
Nadamo se da će država imati sluha za naše zahtjeve jer dijelimo isti cilj –
konkurentni sektor i zadovoljni putnici,
za kraj je zaključio Meštrović.

POSLJEDNJE DODANO: