Article

//www.dalmacijanews.hr/files/5caaef6129111c083a8b4596/80

Prometni stručnjak o prometnoj u tunelu Sv. Ilija: "Stravična nesreća bila je samo pitanje dana, ovo su 4 nužne mjere"

Tunele hitno opremiti pravno certificiranim radarskim kamerama, smanjiti anakronu i štetnu toleranciju mjerenja brzine, smanjiti, odnosno ukinuti trošarinu na nove, sigurne automobile i uvesti malus na obvezno osiguranje snažnih, a nesigurnih automobila
Ako se išta loše moglo predvidjeti u našem prometu, to je tragična nesreća kakva se dogodila jučer oko 18:15 u tunelu Sv Ilija kod Baške Vode, kad je 24-godišnjak u BMW-u Serije 5 (E34, 1987. - 1996.), kod nas zvanom 'Kamatar', 60-ak metara od južnog portala u smjeru sjevera, u blagom lijevom zavoju, na skliskoj cesti, vozeći velikom snagom i pogibeljno neprilagođenom brzinom (drastično kršeći čl. 51. st. 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama), izvjesno i previsokom (čl. 54.), izgubio kontrolu nad automobilom, koji se zanio na suprotni prometni trak te se frontalno zabio u Citroën C4 prve generacije (2004. - 2010.)

O silini udara 'govori' to što e motor BMW-a s prednjim podvozjem i dijelom upravljačkog mehanizma inercijom odletio 40 metara od poprišta sudara. Činjenica da je poginuo vozač dvije klase većeg i trećinu težeg automobila, premium izvedbe, premda dvije generacije starijeg, a da je teško ozlijeđen vozač francuskog kompakta (srećom bitno čvršćeg od prethodne Xsare) preživio sudar i bori se za život, ukazuje da vozač BMW-a možda nije bio vezan. U takvom se vozilu sigurnosni pojas često 'frajerski' vezuje iza leđa ili umeće lažni umetak, kako bi utišao upozoravajući signal.

A BMW Serije 5, E34, 'Kamatar', jedan je od najnesigurnijih automobila na našim cestama, s gomilom konja na stražnjim kotačima, za tek nekoliko tisuća eura dostupan 'statusni simbol' prometno neodgovorne mladeži. 

Naime, najčešći, 6-cilindarski benzinci 520i sa 150 KS i 525i sa 192 KS, sa stražnjim pogonom, bez elektroničkih sustava stabilnosti (uvedenih tek sljedećom serijom E39), često s lošim gumama i neispravnim amortizerima, na skliskoj cesti lako gube stabilnost i ulaze u smrtonosnu 'piruetu'. 

Zbog izvrsne bavarske kvalitete desetljećima ne gube snagu, ali opasno kompromitiraju dinamičku stabilnost. To je, uz krajnje neodgovornu vožnju i drastično kršenje prometnih propisa, bio 'okidač' za tragičnu nesreću. 

Time se vraćamo na problem nerazumno previsokih davanja na nove, sigurne automobile, koji bi, izvjesno sami spriječili ovakvu nesreću. Za takva vozila država traži da se plati i 'boga i vraga', četiri vrste poreza!

Naime, pored poreza sadržanih u osnovnoj cijeni (na maržu, u kojoj su troškovi transporta, infrastrukture, režija, osoblja, promidžbe..., a u svakoj stavci država uzima svoj dio), na osnovnu cijenu, u kojoj je dakle već sadržano 10-ak posto poreza, plaća se 25 posto PDV-a (porez na porez). 

Kako to nije bilo dovoljno, uvedena je, kao treća razina poreza, trošarina, odnosno PPMV. Ali ni tu nije kraj! Na nova vozila (do 10 godina starosti) plaća se četvrti, poseban godišnji porez. Izgleda da ni to nije bilo dovoljno (!), pa je početkom godine, novim 'ekološkim škarama', povećana trošarina te su automobili koji se najčešće kupuju dodatno poskupjeli, od 1500 do 7000 kn! 

To je, logično, izazvalo pad zanimanja za nove automobile, koji su najsigurniji i spašavaju živote te okretanje rabljenima. Kome se to isplatilo? Žrtvama u prometnim nesrećama, poput jučerašnje, najmanje!

Ali, ima nešto važnije, simptomatično...

- Učinite nešto, kroz taj se tunel mladež iživljava, govorili su mi često, misleći valjda da mogu išta promijeniti, osim javno istupati. Navodno su i česte utrke od Imotskog do rotora iza južnog portala tunela Sv. Ilija i natrag, a bez obzira na kamere u tunelu, koje nerijetko bilježe sumanute jurnjave, neodgovorni vozači znaju da im policija i pravosuđe mogu 'staviti soli na rep'. 

Naime, snimke i zabilježena brzina ne može se koristiti kao dokaz na sudu. Isto je i u svim ostalim tunelima u Hrvatskoj i treba se zbilja zapitati: Zbog čega je to tako? Što mislite kako prođu oni koji jure tunelima u Austriji, Italiji, Švicarskoj, Njemačkoj...? Uh.

Dakle, nacionalni je prioritet sve tunele na autocestama i državnim cestama odmah opremiti certificiranim radarskim kamerama, koje bi uvelike obeshrabrili nerazumne i pogibeljne jurnjave u kakvu se upustio krajnje neodgovorni vozač BMW-a. A uz smanjenje davanja na nove, sigurne automobile, treba povećati police osiguranja na stare, snažne automobile.

Dakle, jučerašnja tragična prometna nesreća u tunelu Sv. Ilija zaziva sljedeće mjere:

1. Tunele na autocestama i državnim cestama treba hitno opremiti pravno certificiranim kamerama za mjerenje brzine. 

2. Anakronu i štetnu toleranciju policijskog mjerenja brzine 10/10 (10 km/h do 100 km/h i 10 posto iznad 100 km/h) zamijeniti s 3/3.

3. Za nova vozila s pet zvjezdica po Euro NCAP sustavu trošarinu smanjiti za 50 posto, a ako usto imaju sustave upozorenja napuštanja trake i autonomnog kočenja, ukinuti.

4. Propisati malus na osiguranje od autoodgovornosti vozila snažnijih od 100 kW (136 KS), bez elektroničkog sustava ESP za povećanje dinamičke stabilnosti.

hr Mon Apr 08 2019 08:51:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
//www.dalmacijanews.hr/files/5ff2be136f52dfda908b4601/80
Foto: Petar Delaš

Seizmolog Kuk: 'Tlo će podrhtavati mjesecima, ali potresi će biti sve rjeđi i slabiji'

Gruba procjena struke je da bi jedno stotinjak instrumenata trebalo zadovoljiti današnje standarde seizmičkog opažanja na području Hrvatske.
Seizmološka služba dobila je novu opremu koju je financiralo Ministarstvo znanosti. Nabavljeno je 20 kompleta seizmografa i 20 kompleta akcelerografa s pripadajućim sustavima prikupljanja podataka u iznosu od 4 i pol milijuna kuna.

"Naša državna mreža je i dalje nedovoljno gusta, to se značajno osjeti u ovakvim nekakvim događanjima jer nismo u stanju registrirati sve što se događa u određenom području. Ovom opremom pokriti ćemo sadašnje aktivno epicentralno područje, ali obećano je da ćemo dobiti instrumente za preostali dio Hrvatske koji također ne bi trebalo zapostaviti", objašnjava seizmolog Krešimir Kuk za HTV.

"Akcelerografi služe za lokalno bilježenje jačih potresa i daju neke karakteristike trešnje tla na užem području, a seizmografi služe za praćenje globalne seizmičnosti, oni su puno osjetljiviji i registriraju sve potrese, i one koje ljudi ne mogu osjetiti, a ni akcelerografi ne mogu zapisati", pojašnjava.

Gruba procjena struke je da bi jedno stotinjak instrumenata trebalo zadovoljiti današnje standarde seizmičkog opažanja na području Hrvatske. 

"Tlo i dalje podrhtava, što je normalna pojava, već se vidi da je tamo seizmička aktivnost malo oslabila, ali će sigurno trajati još mjesecima. S vremenom će oni slabiti i biti rjeđi, ali još uvijek se poneki jači potres dogodi, što djeluje na ljude i oni u epicentralnom području su još uvijek u strahu", objašnjava seizmolog.

"Ima nas deset u seizmološkoj službi, smjene praktički nemamo i radimo danonoćno. Uspjeli smo organizirati tri ekipe koje postavljaju instrumente po terenu, a dvoje ili troje analizira potrese koji se stalno događaju. Nedostaje nam ljudi", kaže Kuk.

Potrese ne možemo predvidjeti, ali u nekim dijelovima svijeta poput Japana koriste se metode ranog javljanja potresa. 

"Kod nas, bar zasad, takav sustav nije moguć jer jednostavno su rasjedi prekratki, ta mjerenja se vrše jako slabo u Hrvatskoj, a i sumnjam da bismo time puno dobili. Ti sustavi rade na brzom obavješćivanju i reagiraju na početak samog potresa, jer kod udaljenijih rasjeda ima vremena dok dođu oni razorni valovi. Svi naši rasjedi su uglavnom vrlo, vrlo blizu naseljenim mjestima, tako da mi tog vremena, nažalost, nemamo", zaključuje Kuk.

hr Thu Jan 28 2021 08:59:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
//www.dalmacijanews.hr/files/5faadfdf6f52dfaf378b45f7/80
Foto: D.N.

HAK upozorava: Moguća poledica, nemojte na put bez zimske opreme

U pomorskom prometu nema poteškoća.

Kolnici su vlažni i skliski, a zbog niskih temperatura moguća je poledica, posebice na mostovima i nadvožnjacima. Ponegdje ima i magle, vozačima se savjetuje da na put ne kreću bez propisne zimske opreme, izvijestio je u četvrtak Hrvatski autoklub (HAK).

Vozilo je u kvaru na autocesti A4 između čvora Varaždin i čvora Varaždinske Toplice, u smjeru Zagreba promet se vodi po dvije prometne trake. Vozi se uz ograničenje brzine 80 km/h. 

Vozilo je u kvaru i na  A1 između čvora Vrgorac i čvora Ravča, u smjeru Zagreba promet se vodi po dvije prometne trake. Vozi se uz ograničenje brzine 80 km/h.

Zbog snijega i leda za sav promet zatvorena je državna cesta DC547 Sveti Rok-Mali Alan te županijska cesta ŽC Sušanj-Štirovača. Ograničenja su zbog zimskih uvjeta na pojedinim državnim, županijskim i lokalnim cestama u Gorskom kotaru i Lici.

ŽC Dugo Selo-Rugvica-Oborovo zatvorena je za teretna vozila preko 3t (obilazak je preko Sesvetskog Kraljevca i Otoka Svibovskog). Vozila do 3t prometuju naizmjence. 

Vozi se otežano na pojedinim prometnicama u Sisačko-moslavačkoj županiji, osobito na prilazima Petrinji, Glini, Sisku te okolnim mjestima.

U pomorskom prometu nema poteškoća.

Na većini graničnih prijelaza nema dojava o dužim čekanjima.

Putnici koji dolaze iz "zelenih područja EU" ne trebaju PCR test ni ispunjavanje dodatnih uvjeta za ulazak u RH.

Svi ostali putnici koji dolaze iz EU trebaju predočiti negativni PCR test koji nije stariji od 48 sati ili se na covid testirati pri dolasku u RH i biti u samoizolaciji do dospijeća nalaza. Izuzetak su pogranični radnici, studenti i učenici, pomorci, osobe koje putuju iz nužnih privatnih ili poslovnih razloga te pacijenti koji putuju iz nužnih razloga.

Državljani trećih zemalja ne mogu prelaziti preko granice u RH osim nekih iznimki koje uključuju negativan PCR test, piše Index.hr.


hr Thu Jan 28 2021 08:43:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
//www.dalmacijanews.hr/files/5eafab786f2ab8b60d8b457a/80

Vremenska prognoza: Pretežno sunčano, od sredine dana postupno naoblačenje

Najviša dnevna temperatura zraka od 4 do 9, na Jadranu između 7 i 12 °C.
Prijepodne će biti pretežno sunčano, od sredine dana uz postupno naoblačenje sa zapada.

Ujutro u unutrašnjosti ponegdje magla, uglavnom po gorskim kotlinama. Navečer i u noći na petak mjestimice slaba kiša, a u gorju i unutrašnjosti Dalmacije susnježica i snijeg.

Na kopnu vjetar u početku slab, popodne će zapuhati umjeren jugozapadnjak. Na Jadranu će slaba bura i sjeverozapadnjak popodne okrenuti na jugo i jačati.

Najviša dnevna temperatura zraka od 4 do 9, na Jadranu između 7 i 12 °C.

Sutra promjenljivo, u gorju i na dijelu Jadrana, ponajprije sjevernom, i pretežno oblačno. Mjestimičnih slabih oborina bit će rano ujutro, a zatim u većini krajeva prijepodne uglavnom suho. Potom popodne i navečer sve češće kiša, u gorju susnježica i snijeg te će lokalno do kraja dana pasti i obilnija oborina, posebice duž obale.

U unutrašnjosti će puhati umjeren, u gorju i jak jugozapadni i južni vjetar. Na Jadranu umjereno i jako jugo koje će navečer i u noći na subotu okretati na jugozapadni, potom sjeverozapadni vjetar.

Jutarnja temperatura zraka od -1 do 4, duž obale i na otocima između 4 i 9 °C. Najviša dnevna uglavnom od 9 do 13 °C, u gorju niža, javlja DHMZ.



hr Thu Jan 28 2021 07:58:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
//www.dalmacijanews.hr/files/5df1e62629111c4a278b457d/80

Ponovno gorjeli kontejneri u Splitu

Noć sa srijede na četvrtak ponovno je bila iznimno radna za splitske vatrogasce.

Krenulo je otvaranjem dizala na Pujankama, nešto poslije 21 sat, da bi onda u dva navrata ponovno gasili kontejnere. Prva dojava bila je u 22 sata. Na teren je izašao DVD Split koji je gasio plastični kontejner u Držićevoj ulici da bi samo tri minute kasnije stigao još jedan zadatak.

JVP Split izašla je na intervenciju požara plastičnog kontejnera nedaleko od prvog, u Zagrebačkoj ulici.


hr Thu Jan 28 2021 07:08:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .