I PRIJE UGOVORENOG ROKA

Privode se kraju radovi na preuređenju helidroma KBC-a Split

Radovi na preuređenju helidroma KBC Split  službeno su započeli u listopadu prošle godine i ulaze u završnu fazu čak i prije ugovorenog roka.

Tako će helidrom KBC Split  koji je izgrađen i svečano otvoren prije 32 godine (1992.) poprimiti  suvremeniji izgled i dobiti obnovljenu uporabnu dozvolu u skladu s novim Pravilnikom o helidromima kojeg  je izdalo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture  sukladno međunarodnim pravilima o zračnom prometu (Čikaška konvencija o civilnom zrakoplovstvu).

Preuređeni Helidrom KBC Split i dalje će, kao i do sada, biti najveći (oko 4000 m2), najljepši, i nažalost najzaposleniji helidrom u Hrvatskoj ( u 32 godine svoga postojanja prevezeno je danju i noću više od deset tisuća teških bolesnika  s posebnom napomenom, da je u Domovinskom ratu omogućio  helikopterski prijevoz velikog broja ranjenih branitelja zbog čega je na ulazu helidroma postavljena spomen-ploča za vječni spomen na ranjene branitelje koji su helikopterima HRZ  sletjeli na ovaj helidrom što ga dodatno  čini jedinstvenim helidromom u Hrvatskoj).

Zbog njegove velike uloge u prijevozu teških bolesnika, posebno s naših otoka, te potrebe za njegovim preuređenjem u skladu s novim Pravilnikom o helidromima, a time i obnovom uporabne dozvole, Ministarstvo  zdravstva je osiguralo 850.000 eura iz proračuna RH.

Projekt preuređenja helidroma je izradila  tvrtka Trivium d.o.o. iz Splita. Sve građevinske radove izvela  je tvrtka Point  Split d.o.o. dok je električarske  i svjetlosne radove izvela tvrtka Prvi Treptač d.o.o. također iz Splita.  Nadzor svih radova vodila  je tvrtka Trames d.o.o. iz Dubrovnika  u suradnji s tehničkom službom KBC SPLIT.

Uređen je novi ulaz  za vozila hitne pomoći i vatrogasaca, postavljeni su montažni kontejneri za čuvarsku i medicinsku službu te za opremu HGSS-a u slučaju hitnih intervencija. Osigurana su i parkirališna mjesta za hitna vozila.  

Zamijenjena su stara  i postavljena nova svjetla za noćno slijetanje helikoptera a dodatno su ugrađena i koncentrična svjetla u asfaltu oko središta sletne staze koja je pojačana debljim slojem asfalta (oko 20 cm) i proširena od dosadašnjih 1250 m2 na 1400 m2 što će u slučaju potrebe omogućiti istovremeno slijetanje  više helikoptera.

Cjelokupna sletna asfaltna staza ima nagib od 2% koji spriječava nakupljanje kišnice.

 U posljednje 32 godine bolesnike su na ovaj helidrom prevozili  danju i noću transportni helikopteri  HRZ  MI 8  a početkom travnja, kako je najavio ministar zdravsta, bit će uspostavljena civilna helikopterska služba na području cijele  Hrvatske  pa će preuređeni helidrom KBC Split vjerojatno biti među prvima  koji će „ugostiti“ helikoptere tipa EC 145 koji će obavljati hitni prijevoz bolesnika umjesto dosadašnjih  vojnih helikoptera.

Organizaciju civilne hitne helikopterske službe za prijevoz teških bolesnika  navedenim modelom helikoptera obavljat će ugovorne tvrtke iz Italije  i Španjolske s njihovim helikopterima i pilotima,  dok će Hrvatska dati svoje medicinsko osoblje (liječnike, zdravstvene tehničare i medicinske sestre). U tu svrhu započela je njihova edukacija koja će trajati do početka travnja ove godine.

Za pretpostaviti je da će i nakon toga u nekim iznimnim teškim vremenskim ili složenim medicinskim uvjetima,  pogotovo noću, „uskočiti“ kao pomoć vojni helikopteri MI  8 pa čak možda i transportni američki helikopter Black Hawk HRZ (naziv Black Hawk ili Crni Jastreb dobio je po imenu ratobornog indijanskog poglavice iz plemena Sauk u Oklahomi).

Na rubnim djelovima zemljane površine helidroma zamijenjena je stara i postavljena nova  zeleno obojena mrežna ograda s kliznim vratima na zapadnoj strani za ulaz službenih  vozila i ovlaštenih osoba.

Novi hidrant  za potrebe vatrogasaca postavljen je između montažnih kontejnera i  asfaltnog kruga, a postavljene su također nove vodovodne i kanalizacijske cijevi za kontejnere  dežurnih službi.

 Postojeći električni kabeli spojeni su s novim kabelima koji povezuju kontejnere s dežurnom prostorijom Hitne medicinske pomoći odakle će se kao i do sada upravljati noćnim svjetlima kod najave dolaska helikoptera.

Noćna svjetla, prema potrebi, moći će aktivirati i čuvarski službenik iz svog kontejnera, a također i pilot iz nadolazećeg helikptera.

Metalni stup s  crveno-bijelim vjetrokazom (indikator vjetra) koji se do sada nalazio na zapadnoj strani, premješten je i postavljen na sjevernoj strani helidroma zbog bolje vidljivosti i veće izloženosti vjetrovima. Glavna mu je uloga informiranje pilota helikoptera o smjeru i jačini vjetra što omogučava sigurnije slijetanje i uzlijetanje helikoptera u težim vremenskim uvjetima.

Spomen ploča ranjenim braniteljima ostaje na zapadnoj strani helidroma na istom mjestu na kojem je prošle godine svečano otkrivena.

Zemljana površina helidroma izvan asfaltnog kruga je iskopima nešto snižena od dosadašnje davajući vizualni dojam da je sletna staza nešto uzdignutija od okolnog zemljišta  na kojem je već započela sadnja odgovarajuće hortikultura (masline, ruzmarin itd.).

Čim radovi na helidromu  potpuno završe (za oko tjedan dana) i dobije se obnovljena uporabna dozvola od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, uprava KBC Split na čelu s ravnateljem prof. dr. Julijem Meštrovićem s velikim zadovoljstvom će organizirati svečano otvaranje preuređenog helidroma KBC Split nakon 32 godine  od njegove izgradnje i uporabe.

Taj svečani dan s nestrpljenjem se očekuje u Ministarstvu zdravstva, upravi KBC Split  i posebno kod stanovnika  otoka Splitsko-dalmatinske županije koji znaju, prema dosadašnjem dugogodišnjem iskustvu, da će u slučaju težih akutnih oboljenja ili teških ozljeda biti prevezeni helikopterom u vremenskom roku unutar jednog (zlatnog) sata do preuređenog helidroma koji ima veliku prednost što se nalazi u neposrednoj blizini KBC – a Split.

POSLJEDNJE DODANO: