S novom turističkom sezonom na horizontu, veliki hotelski lanci već su započeli potragu za sezonskim radnicima, i to mnogo ranije nego prethodnih godina. Na jugu Istre trenutačno je otvoreno samo nekoliko hotela, a u njima već rade kako domaći, tako i strani radnici. Međutim, radna snaga i dalje predstavlja veliki izazov za hrvatski turizam, prenosi HRT.
Prema Isabelli Frančuli, direktorici Odjela ljudskih potencijala AHG, čak 18 posto radnika u turizmu dolazi iz inozemstva, dok ostatak čine domaći radnici.
Zadnjih nekoliko godina, potraga za radnicima više se ne može zadovoljiti samo lokalnim kadrom ili radnicima iz susjednih zemalja. Od 2019. godine, Hrvatska je počela angažirati Filipince koji su već postali ključni dio radne snage, a ove godine Filipinci i dalje nastavljaju raditi u turističkoj industriji, uključujući i siječanj. Joshua, konobar sa Filipina, ističe kako je zadovoljan radom u Hrvatskoj, jer je plaća dobra, a klima i okolina privlačni.
– Na Filipinima imamo tvrtke i agencije koje organiziraju rad Filipinaca u europskim zemljama. Raditi ovdje je dobro, dobra je plaća kao i ovo mjesto, kao i vrijeme – zadovoljan je Joshua
Iako strani radnici čine važnu komponentu turizma, tu su i domaći radnici koji već duže vrijeme rade u turizmu i omogućuju njegovu stabilnost.
No, osim angažiranja stranih radnika, postoji i nužnost poboljšanja suradnje između poslodavaca i obrazovnog sustava. Pulski centar KLIK već nekoliko godina obrazuje mlade kadrove koji se kasnije bez problema zapošljavaju u turizmu. Igor Ciceran, strukovni učitelj kuharstva, napominje kako svi koji završe ovaj obrazovni program lako pronalaze posao u industriji.
Iako su mladi motivirani za rad u turizmu, neki od njih odlučuju krenuti vlastitim putem. Vito Franić, učenik drugog razreda kuharstva, planira otvoriti kinesko-hrvatski restoran, dok Ilaria Ukotić, maturantica, sanja o vlastitom restoranu, slijedeći očev primjer.
– Odlučio sam otvoriti neki budući kinesko hrvatski restoran. Mama mi je iz Kine, a tata Bosanac Hrvat – kaže Vito Franić.
Bez obzira na izazove, ulaganje u obrazovanje i razvoj domaće radne snage ključno je za uspjeh hrvatskog turizma.