Zamislite si da živite u Hannoveru, a radite u Berlinu. Svaki dan biste do radnog mjesta morali voziti 300 kilometara i naravno jednaki put prevaliti kako biste se vratili kući. Da imate leteći automobil, za ovakav put bi vam trebalo najviše dva sata.
Ovu ludu, futurističku ideju u stvarnost žele pretvoriti ukupno 17 projekata diljem svijeta. Među njima je MyCopter, projekt EU-a. Na njemu sudjeluje šest europskih sveučilišta i znanstvenih instituta – između ostalih Institut Maxa Plancka za biološku kibernetiku te Njemački centar za istraživanja zračnih i svemirskih letova. EU ovaj projekt podupire s oko 3,4 milijuna eura.
Istraživači ovog projekta su četiri godine radili na konceptu izrade jednog letećeg automobila. Proteklog tjedna oni su u Braunschweigu predstavili svoje rezultate među kojima je i nova vrsta volana pomoću kojeg se helikopterima može upravljati na jednak način kao i automobilima. – Piloti su bili sasvim zadovoljni – kaže Stefan Levedag, jedan od znanstvenika na ovom projektu i dodaje kako se volani upravo ugrađuju u helikoptere kako bi ih se još bolje moglo testirati, piše Deutsche Welle.
Ne preostaje još mnogo posla
Svih 17 projekata imaju jedan zajednički cilj: izgraditi vozilo koje bi se moglo kretati kako na zemlji tako i u zraku. Poduzeće AeroMobil iz Bratislave na nedavno održanoj Konferenciji budućnosti Pioneers u Beču predstavilo je svoj najnoviji prototip. Riječ je o vozilu AeroMobil 3.0 koje je već uspješno prošlo testiranje na cesti i u zraku. Navodno je potrebno učiniti još samo jedan korak i iz ovog modela može nastati onaj završni, spreman za tržište. Šef ovog poduzeća Stefan Vadocz navodi kako ljudi zapravo već stotinu godina pokušavaju izgraditi leteće automobile i to diljem svijeta. – No, ovaj naš primjerak je nešto posebno. On u sebi ujedinjuje sasvim običan automobil i sasvim običan zrakoplov. Posebno je i to što ovaj objekt vrlo brzo iz jednog može postati ono drugo – kaže on.
Sportski automobil s krilima
AeroMobil 3.0 izgleda kao neki luksuzni sportski automobil. On ima ugrađena krila i kotače, automatskog pilota kao i – padobran. Pokreće se na običan benzin, a za polijetanje i slijetanje mu je potrebo tek malo čvrste površine; dovoljan bi bio čak i omanji travnjak. – Povezati automobil i zrakoplov nije baš jednostavna zadaća. Automobil mora biti težak, avion što lakši… – kaže Vadocz.
A nakon čitavog niza testova i predstavljanja na Konferenciji u Beču, graditelji AeroMobila 3.0 moraju još obaviti jednu važnu stvar: dobiti potrebne dozvole za kretanje na europskim cestama i po europskom zračnom prostoru.
Velike prepreke
Jan Lesinsky, profesor za transportnu tehniku i automobile na Slovačkom tehničkom sveučilištu u Bratislavi, oduševljen je tehnikom koja stoji iza letećih automobila. No, on osobno ipak ne očekuje da će AeroMobil uspjeti dobiti potrebne dozvole, a niti da će leteći automobili uskoro postati masovna prijevozna sredstva. – Ideja da u slučaju zastoja na cesti jednostavno uključimo krila i poletimo, zvuči super. No, što će se dogoditi ako recimo leteći automobili budu sačinjavali deset posto cjelokupnog prometa? Kada bi se automobili kretali na visini između 20 i 100 metara, tada bi nam bila potrebna nova i jasna pravila sigurnosti – kaže on.
Vlasnici letećih automobila bi isto tako trebali biti istodobno i dobri vozači i piloti koji bi osim toga morali biti jako dobro organizirani kako bi se dogovorili tko će i kada voziti i letjeti. – Ja definitivno nisam pesimist kada je riječ o ovakvim projektima. No, mislim da je malo vjerojatno da ćemo u bliskoj budućnosti moći posvuda vidjeti leteće automobile – kaže on. S njim se slaže i Stefan Levedag. On je u Braunschweigu ovih dana rekao slično: – Leteće automobile tako skoro sigurno nećemo moći vidjeti -.
Samo za bogate
Leteće automobile si ionako ne bi mogla priuštiti većina ljudi, kaže Lesinsky. – Može se očekivati da bi cijena ovih vozila bila negdje između cijene luksuznog sportskog automobila i sportskog aviona, dakle, sigurno nekoliko stotina tisuća eura – dodaje Vadocs. On navodi kako su se već javili prvi zainteresirani iako za sad još nema narudžbi. – No, nas raduje činjenica da svijet pokazuje interes za kupovinom ovakvog vozila. Pokušat ćemo uskoro nabaviti potrebne dozvole. Za nekoliko godina bi se leteći automobili već mogli vidjeti – kaže on.
I doista, ukoliko AeroMobil dobije potrebne dozvole, tada ćemo leteće automobile moći brže vidjeti nego što to mnogi misle. Iako, većina će ova vozila moći promatrati samo odozdol i pitati se:- Što je to u zraku? Ptica ili zrakoplov? Ne, to je leteći automobil! -.