Do kraja ovog tjedna (najmanje) mirni mogu biti stanari
Washingtonove ulice: automobile parkirane na nogostupu, po “običajnom
pravu” starom desetljećima, policija ni komunalni redari neće dirati,
ispisivati prekršajne sankcije niti naložiti njihovo premještanje
“paukom”. No, tu ujedno i prestaju dobre vijesti, barem kako za sada
stoje stvari. Čini se naime da će se novi prometni režim predviđen za
Washingtonovu ulicu (samo onaj dio južno od križanja s Vukovarskom), ubuduće
primjenjivati i na sve okolne ulice, s istim problemom obostranog parkiranja
automobila na nogostupima, dakle u Istarskoj, Račkoga, Kvaternikovoj,… A to u
stvarnosti znači da će, vrlo vjerojatno, već za koji dan u svim tim ulicama
parking biti moguć samo s jedne strane, na označenim mjestima, dok će na drugoj
strani biti “oslobođen” nogostup za pješake.
U srijedu popodne održan je naime radni sastanak
predstavnika Grada, komunalnog redarstva, prometne policije i gradskog kotara
Lučac-Manuš, i to na – terenu. Obišla je dakle delegacija sve te ulice,
“snimili” su situaciju, ali nisu pronašli neko idealno rješenje. Što
i ne čudi, problem s parkiranjem općenito u Splitu, a pogotovo u starim
kvartovima blizu centra, nije od jučer i nije ga lako rješiti.
Nazočili smo promišljanjima svih uključenih na licu mjesta,
mora se priznati da su svi pokušali sačuvati i “ovce i novce” ali, da
se poslužimo još jednom uzrečicom, narodnom mudrošću iz životinjskog svijeta,
na koncu je zaključeno da su “tjerali lisicu, a istjerali medvjeda”.
To se odnosilo na česte pozive prometnoj policiji (stanari sumnjaju na jednu
stariju gospođu) da pješacima nije omogućeno hodanje nogostupom. Pa je slijedom
toga policija intervenirala, odaslali su prije koji dan upozorenje stanarima da
će takvo parkiranje ubuduće biti kažnjavano. Ali samo stanarima Washingtonove.
Sada su se i sami uvjerili da to nije ekskluzivni problem te ulice (ako ćemo
pravo, ima još ulica i u drugim kvartovima s identičnim stanjem) stoga će
najvjerojatnije nova regulacija zahvatiti i susjedne ulice. “Medvjed”
u cijeloj priči je pak potencijalna pobuna stanovništva – u trenutku kada se
raspoloživa “parkirna” mjesta na nogostupima u tih nekoliko ulica
smanje za otprilike pola, nije teško predvidjeti revolt stanara. Uz još jednu
napomenu koje možda nisu svjesni odgovorni. Već godinama naime upravo te ulice,
dovoljno blizu središtu grada i besplatne, prava su “meka” za
strance, prvenstveno Poljake, Čehe, ali i Nijemce, koji u ljetnim mjesecima
ostave parkirane svoje automobile na dan, dva ili više, dok obilaze gradske
znamenitosti. Kad dakle oni zauzmu ionako reducirana raspoloživa mjesta,
stanarima doista preostaje samo da poslušaju lakonski komentar djelatnice
Banovine “parkirajte na Mosoru”.
Postoji i nekoliko rezerviranih mjesta za vozila invalida, a
baš o toj okolnosti razgovarali smo s jednim od poznatijih stanara
Washingtonove, Splićom. “Od Poglavarstva sam dobija odbijenicu za invalidsko
mjesto, iako sam invalid, a ni automobil nije u mom vlasništvu. Kažu mi da ima
dva druga mjesta za invalide u ulici pa da se koristim njima, ali ta mjesta su
uvijek zauzeta, uzurpiraju ih. Znam ja tko je prijavio sve ovo policiji, ima
ovdje u ulici jedan šta ima sto stanova, a planira nelegalno osigurati garažna
mjesta za svoje aute i tako podići cijenu svom stanu.” – kaže Splićo, koji
se i sam složio da bi trebalo biti prostora za pješake, ali u njegovom kvartu
jednostavno nema ni sada mjesta ni rješenja za automobile.
Situacija na terenu dobro je poznata stanarima i čestim
gostima tog kvarta: automobili su doista parkirani protivno Zakonu o sigurnosti
prometa na cestama, na nogostupima obostrano te su pješaci kao najugroženiji
sudionici u prometu prisiljeni hodati kolnikom. Istina je međutim i da su vozači
prolazećih automobila svjesni takve situacije pa itekako paze na te pješake, uz
istovremenu napomenu da u tim uličicama niti ne razvijaju značajnu brzinu.
Jednostavno nemaju prigode, “odokativnom” metodom jasno je da ne
prelaze brzine od maksimalnih 30-ak km/h. Sve su to vidjeli predstavnici
meritornih tijela u srijedu popodne. Iako je također činjenica da prometnih
nezgoda u kojima bi nastradali pješaci u tom dijelu grada nije bilo, to ne
umanjuje rezon prometne policije. “Dovoljno je da se jednom dogodi zlo pa će
se svi pitati gdje smo mi bili.”, nisu bili za status quo u ovom slučaju
predstavnici zakona.
Čulo je i nekoliko “ad hoc” prijedloga. Gotovo svi
su uključivali značajnije investicije, bilo gradskog novca, bilo samih stanara.
Ona o kosom parkiranju vozila s jedne strane (čime bi se izgubilo manje mjesta
za parkiranje) te sužavanju nogostupa s druge otpala je zbog preuskih
prometnica. Jedna od varijanti je da stanari zgrada sami pokušaju organizirati
vlastite parkinge nauštrb dvorišta, zelenih površina unutar “dvora”.
To rješenje međutim je skopčano s nizom drugih problema (dozvole, uništavanje
zelenih površina, financijsko opterećenje stanarima) pa se ne čini brzo
izvedivim.
Dogovoreno je da se ipak o ovako ozbiljnoj stvari neće odlučiti
na brzinu. Idućih nekoliko dana bi gradske službe u koordinaciji s prometnom
policijom trebale iznaći rješenje koje će najmanje zaboljeti stanare,
preciznije vlasnike automobila, a implementiranje bi trebalo početi od idućeg
tjedna. Jer parkiranje limenih ljubimaca s obje strane ovih jednosmjernih
prometnica je, na žalost po vlasnike i stanare koji ih imaju, nepovratno iza
nas.