Gradonačelnik Grada Dubrovnika Mato Franković predstavio
je danas nacrt Odluke o uvjetima ulaza, prometovanja i izlaza vozila iz zone
prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni Grada
Dubrovnika, od Ilijine glavice do Boninova.
Glavni fokus nacrta Odluke je na potrebama građana, a
cilj je postići ravnotežu između svakodnevnog života i gospodarskih aktivnosti
te potreba turističkog sektora uz zaštitu zaštićene kulturno-povijesne baštine.
Uvođenjem posebnog prometnog režima Grad Dubrovnik će na trajno održiv način
riješiti probleme prevelikog prometnog opterećenja u zoni oko povijesne jezgre.
Gradonačelnik Mato Franković naglasio je da se radi o
prvoj ovakvoj odluci u Republici Hrvatskoj. Ona je posljedično element napora
ove gradske uprave da Vlada RH izmijeni Zakon o sigurnosti prometa na cestama,
a što je omogućilo Gradu da, u skladu sa smjernicama UNESCO-a, smanji prometno
opterećenje u zoni oko povijesne jezgre, a time i negativne utjecaje na
spomeničku baštinu. Gradonačelnik je istaknuo kako i Plan upravljanja kao jedan
od osnovnih ciljeva uključuje smanjenje prometa u kontaktnoj zoni, kazao je
gradonačelnik i istaknuo kako i Plan upravljanja kao jedan od osnovnih ciljeva
uključuje smanjenje prometa u kontaktnoj zoni.
Dokument propisuje određene uvjete i pravila tko može ući
u zonu posebnog režima, a obuhvaća sve kategorije; gospodarske subjekte i
privatne osobe. Radi jednostavnosti i preglednosti, postoje oznake u bojama.
Crveno su označeni oni koji u pravilu neće moći
prometovati što se odnosi na kamp kućice, kamperska vozila, traktore i slična
vozila. Zelenom oznakom označeni su oni koji uvijek mogu prometovati, ulaziti i
izlaziti iz zone – poput javnog prijevoza, mopeda, motocikala, interventnih
službi, oružanih snaga, HGSS-a. Plava oznaka pripast će građanima koji žive u
predmetnoj zoni i imaju prijavljeno prebivalište dulje od godinu dana, a žele
svojim vozilom prometovati zonom neometano. Žuta oznaka je za sve ostale, pod
uvjetom da imaju reguliran status: PPK, pre-paid parking, parkiralište ili
garažno mjesto izvan sustava javnih parkirališta. Smeđa oznaka rezervirana je
za različite kategorije gospodarstvenika. Zbog širine ovog segmenta, razlikuju
se gospodarstvenici koji obavljaju prijevoz osoba i tereta jer su njihova
vozila stalno na kolniku i u javnom je interesu organizirati njihov ulazak,
prometovanje i izlaz iz zone. Važno je za istaknuti da se prometovanje
turističkih autobusa, osobnih vozila 7+1 i 8+1 i car sharinga nastavlja pod
istim uvjetima.
-Budući da smo u ovome prvi u Hrvatskoj i s obzirom na
nepostojanje prakse pozivam sve gospodarske subjekte s područja grada
Dubrovnik, kao i sve građane da se uključe u javno savjetovanje o nacrtu odluke
kako bi ona po donošenju bila što životnija, bolja i kvalitetnija. U tom smislu
očekujem javnost da putem instituta javnog savjetovanja sudjeluje u kreiranju
odluke slanjem svojih sugestija, prijedloga i promišljanja, poručio je
gradonačelnik Franković te najavio skore radne sastanke s predstavnicima
gospodarstvenika na kojima će se detaljno proći stavke nacrta Odluke.
Uz optimiziranje prometnih gužvi, sukladno smjernicama
UNESCO-a i Plana upravljanja, na ovaj način smanjit će se i štetan utjecaj
motoriziranog prometa na zaštićenim kulturno-povijesnim cjelinama. Istovremeno,
jedan od ciljeva je i potaknuti posjetitelje na korištenje javnog gradskog
prijevoza, zbog čega je usluga javnog prijevoza i uvrštena u jedinstveni
turistički proizvod Dubrovnik Pass.
Podsjećamo, u lipnju 2020. godine u zonu posebnog
prometnog režima oko povijesne jezgre ugrađena je potrebna oprema za tzv. zonu
zagušenja prometa. Ukupno je postavljeno 10 kamera na potezu od Zagrebačke
ulice preko Ulice II. Dalmatinske brigade, do Pila i Ulice branitelja
Dubrovnika, a sustav uključuje kompletno softversko rješenje te integraciju s
postojećim Bus web shop sustavom.