Zbog najave smanjivanja putničkog prometa i ukidanja nekih linija vikendom i blagdanom danas su prosvjedovali predstavnici Sindikata prometnika vlakova Hrvatske za regiju jug, kojima posebno smeta ukidanje noćnog vlaka iz Splita za Zagreb i uvođenje autobusnih linija.
Ante Kunčić, regionalni koordinator sindikata za regiju jug, novinarima je na splitskom željezničkom kolodvoru rekao da će se ukidanjem određenog broja linija stanje za putnike znatno pogoršati, posebno u Splitsko-dalmatinskoj županiji i Dalmaciji.
Naročito je zabrinut zbog ukidanja noćne linije Zagreb-Split, koja postoji od početaka željeznice u Hrvatskoj, a po novome će prometovati samo u ljetnoj sezoni. U Splitsko-dalmatinskoj županiji ukida se ukupno 16 vlakova, ostat će ih tek dva – po jedan jutarnji i večernji, upozorava Kunčić.
Subvencije za HŽ Putnički prijevoz od 2008. godine iznosile su 400 milijuna kuna, a zadnja je dosegnula 504 milijuna kuna. Država sada najavljuje njihovo smanjenje na svega 130 milijuna kuna.
– Prethodnih godina subvencije su konstantno rasle, a prihod od prijevoza putnika padao. S 390 milijuna kuna, koliko je iznosio 2008. godine, pao je na 318 milijuna kuna, što govori da Uprava HŽ Putničkog prijevoza radi loše – kazao je Kunčić.
Naveo je primjer linije Metković-Ploče, na kojoj je nakon obnove dostignuta brzina od 120 kilometara na sat, a sada se zatvara i uvodi promet autobusima. U istoj se situaciji nalazi i pruga Zadar-Knin na kojoj se radi kompletan remont u dužini 101 kilometra, a prijeti joj zatvaranje i uvođenje autobusnih linija.
– Očito je da se ide na ruku cestovnim lobijima. Pa ukinuli su i teretni prijevoz na tim linijama, a pruge su ostale pticama za gledanje – dodao je Kunčić i optužio političare da hrvatske građane vode u propast i prometnu izoliranost.
Novi vozni red bez 22 vlaka i s vrlo malo vožnji vikendima i blagdanima
HŽ Putnički prijevoz radi racionalizacije poslovanja od 24. travnja mijenja vozni red vlakova, od sadašnjih ukupno 720 vlakova potpuno će se ukinuti njih 22, dok se za 340 reducira vozni red, a 90 posto promjena i ukidanja odnosi se na vikende i blagdane kada su vlakovi većinom poluprazni.
To je uz ostalo istaknuo na današnjoj konferenciji za medije predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Dražen Ratković objasnivši i da se time ne ukida nijedna relacija nego se samo reduciraju, dok će se na četiri umjesto vlakova uvesti autobusni prijevoz. To ne znači nikakvo izoliranje Slavonije niti bilo kojeg drugog dijela Hrvatske kako se komentira ovih dana, naglasio je.
Na relacijama Ploče-Metković, Banova Jaruga-Daruvar, Strizivojna-Vrpolje-Slavonski Šamac vlakove će zamijeniti autobusi za što su sklopili ugovore s autobusnim prijevoznicima, kao i za relaciju Knin-Zadar dok ne završi remont tog dijela pruge.
U vezi tih autobusnih prijevoznika Ratković i još dva člana Uprave novinarima su na konferenciji kazali da u oglasniku javne nabave stoji koji su prijevoznici dobili taj posao, nazivajući to i supstituiranjem prijevoza te uobičajenim i u drugim zemljama, te da će im troškovi autobusnog prijevoza na tim relacijama biti znatno manji od troškova vlakova.
Najavili su da će preko tjedna svi vlakovi manje-više voziti jednako kao i sada, a znatno manje će ih biti vikendima i blagdanima jer tada imaju vrlo malo putnika i vrlo veliku razliku između troškova i prihoda koja iznosi i do 90 posto, što po Ratkoviću ne može subvencionirati ni jedna država.
Hrvatski građani jednostavno se ne vole voziti vlakovima vikendima, a čini se ni ostalim danima na dužim relacijama, kazao je Ratković priznavši i postojanje problema točnosti vlakova zbog neulaganja u infrastrukturu te cijena koje njihovi konkurenti autobusni prijevoznici mogu bolje regulirati jer su tržišni igrači, dok to HŽ Putnički prijevoz nije nego pruža uslugu od javnog interesa.
Zbog toga za svaki putnički vlak dobivaju državne subvencije, što je za ovu godinu smanjeno za oko 132 milijuna kuna, na oko 505 milijuna kuna, a kako to nije dovoljno da se pokrije razlika između prihoda i troškova vlakova morali su donijeti poslovnu odluku o reduciranju linija, kazao je Ratković.
Izmjenjeni vozni red važit će do prosinca ove godine, to je ujedno i prva tako opsežna izmjena voznog reda, a već razmatraju i vozni red za iduću godinu u što će uključiti i efekte ove redukcije slijedom čega postoji mogućnost da se sada neki ukinuti vlakovi više i ne vrate u promet.
Osim izmjena voznog reda, čime smanjuju troškove za oko 80 milijuna kuna, Ratković je naveo i druge mjere racionalizacije poput otkaza višku zaposlenih kojih će u ovoj godini biti ukupno 220, čime štede oko 20 milijuna kuna, dok na plaćama koje su od ove godine smanjili za prosječnih 8 posto te uz neisplatu regresa i božićnica štede oko 30 milijuna kuna.
I on i drugi članovi Uprave HŽ Putničkog prijevoza poručili su građanima da se voze vlakovima pa će možda ukinute i reducirane linije ponovo vratiti u promet, kao i da sve izmjene voznog reda mogu vidjeti na web stranicama HŽ-a i kolodvorima.