Počeo voziti: Hibridni autobus na testiranju po Marjanu i Splitu do početka veljače

Tišina
u klimatiziranom autobusu. Dolazi i odlazi sa stanice ne tro
šeći
gorivo, ne zaga
đujući
okoli
š. U prometnim
gu
žvama, pri niskim
brzinama, gradski autobus se tako
đer
pokre
će elektromotorom
punjenim baterijama smje
štenim
na krovu. Za razliku od osobnih vozila, gdje se baterije smje
štaju
u podnice radi
što nižeg
te
žišta
i boljih voznih karakteristika, u najnovijem Volvo autobusu
(kompletno je proizvod tog svjetski poznatog proizvo
đača)
pogonske baterije smje
štene
su na krovu kako bi imao niski, spu
šteni
ulaz za putnike.

Nije
to opis javnog gradskog prijevoza iz Stockholma, recimo, već
iz grada pod Marjanom: posljednja dva tjedna građani
Splita imali su prilike voziti se u najsuvremenijem hibridnom “solo”
autobusu na liniji broj 7 pa zatim na lniji 15, a do 1. veljače
autobus koji je na testiranju u Prometu još
će promijeniti nekoliko
“ruta”.

Ove
subote je obavljena i testna vožnja
preko Marjana, zajedno s ravnateljem Javne ustanove za upravljanje
park šumom Marjan
Robertom Koharevićem,
kako bi se ocijenila upotrebljivost ovakvog tipa autobusa koji
zagađuje okoliš
30 posto manje od standradnih vozila.


Zamisao o nabavi ovakve vrste vozila u svakom slučaju
je za pohvalu, još bi
trebalo ispitati isplativost javne nabave zbog nešto
više cijene hibridnih
autobusa, no to bi se moglo riješiti
apliciranjem prema EU fondovima ili preko Fonda za zaštitu okoliša. Za naše
potrebe je konkretan autobus čak
malo prevelik, nama u Javnoj ustanovi bi trebalo nešto
kraće vozilo zbog lakšeg
savladavanja zavoja, kod crkvice Sv. Jere recimo. – kazao nam je
ravnatelj JU Koharević.

Iznimno
zadovoljan dosadašnjim
rezultatima testiranja čini
se Ante Ivandić,
voditelj prometog sektora u Prometu.


Hibridni autobus kombinira klasični
dizelski pogon, iako je sam dizel motor nešto
manji od standardnih, s elektromotorom kojeg pokreću
baterije. Pri brzinama manjim od 20-ak km/h gasi se dizelski motor,
dakle na samim stanicama i u gužvama
kilometar-dva koristi se isključivo
elektromotor. Baterije se pune radom dizelskog motora, ali i
energijom kočenja na
nizbrdicama recimo, preko generatora. – složio
se Ivandić da je takva
tehnologija u biti sustav KERS iz Formule 1 implementiran u
svakodnevici. Zadovoljni su za sada i putnici i vozači,
putnike doduše malo
“šokira” tišina
pri startu, ali to je stvar navike. Ključnim
za eventualnu nabavu ovakvih vozila pokazat će
se troškovi
eksploatacije, odnosno same nabave. No, i tu Ivandić
smatra da bi poneki hibridni autobus sasvim dobro obnovio i pomladio
inače staru flotu
Prometovih vozila.


Cijena ovakvog klasičnog
autobusa je oko 220 tisuća
eura, dok bi hibridni bio oko 30 posto skuplji. Međutim,
hibridni ima 30 posto manje troškova
potrošnje dizelskog
goriva, a baš tih 30
posto nama znače! Morate
znati da autobusi dnevno u gradskom prometu prolaze između
200 i 300 kilometara, tako da bi ušteda
na potrošnji relativno
brzo vratila cijenu nabave. Da ne govorimo o ekološkim
prednostima, međutim sve
je u konačnici stvar
mogućnosti financiranja.
– kaže nam Ivandić. 

Promet će inače
po isteku perioda testiranja autobusa rezultate prezentirati
vlasniku, dakle Gradu Splitu, ali i proizvođaču
od kojeg su dobili vozilo na test.

POSLJEDNJE DODANO: