Kapetan Jadrolinijinog motornog trajekta
Korčula Grgo Dujmović uputio je apel odgovornima u svrhu osiguravanja
sigurnosti plovidbe na ulazu u splitsku luku.
– Na ulazu u gradsku luku Split održava se
trening jedriličara, u pratnji trenera koji se nalaze u gumenjacima. Njihova
zelena bova nalazi se po sredini ulaza. Iz fotografija je vidljivo da na ovaj
način ometaju sigurno uplovljavanje i isplovljavanje iz luke – kazuje za
Morski.hr kapetan Grgo Dujmović i nastavlja:
– Sve ovo odvija se “ispod prozora”
Lučke kapetanije i Lučke uprave ali nitko od njih ne reagira dok se ne dogodi
nesreća, a onda su svi puni pameti – dodaje i kaže da je njegov cilj postizanje
i povećanje sigurnosti pri uplovu i isplotu u luci Split, na što je već jednom
ozbiljno upozoravao.
Jeste li javili Lučkoj kapetaniji za ovu
situaciju?
– Nisam nikome, jer iz iskustva znam da nema
koristi, već sam pričekao da se jedriličari maknu i onda sam uplovio u luku.
Pitanje je tko im daje dozvolu da treniraju uz postavljene bove na ulazu u luku
i jesu li ikoga pitali za dozvolu? Poslije su otišli u luku i produžili prema
marini, vjerojatno im je tamo klub – zaključuje Dujmović.
Još je prošle godine kapetan Jadrolinijinog
trajekta upozoravao na kaos ispred splitske luke i da će netko, ako se ništa ne
poduzme, poginuti. Nažalost, poginuo je ribar u srpnju ove godine, a Uprava
sigurnosti u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture uporno matra
statistike i govori da…
Da je kapetan Dujmović u pravu i da nema
koristi govoriti, potvrdio je i odgovor Ministarstva mora, prometa i
infrastrukture na ovu temu “Ništa ne može osloboditi zapovjednika ili
posadu od propusta!”:
Odgovor iz Ministarstva mora, ponavljamo u
cijelosti:
– Poštovani, slijedom vašeg upita vezano uz
sigurnost plovidbe, ističemo kako se pomorski promet u splitskoj gradskoj luci
i splitskom akvatoriju, kao i cijelim područjem nadzora sigurnosti plovidbe
hrvatskim dijelom Jadrana regulira temeljem Pomorskog zakonika, u skladu s
međunarodnim pravilima o izbjegavanju sudara na moru i odredbama Pravilnika o
sigurnosti pomorske plovidbe u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru
Republike Hrvatske, kao i načinu i uvjetima obavljanja nadzora i upravljanja
pomorskim prometom (NN 79/13, 140/14, 57/15).
Temeljem navedenih akata svaki plovni objekt
(neovisno o vrsti, kategoriji, tipu, namjeni ili dužini, što se odnosi i na
zapovjednika/voditelja plovnog objekta), dužan je u svakom trenutku savjesno
izviđati pomorski promet radi procjene situacije na moru i rizika od sudara te
se kretati sigurnosnom brzinom, kako bi se moglo pravovremeno poduzeti pravilnu
i djelotvornu radnju izbjegavanja sudara. Ništa što je propisano pravilima o
izbjegavanju sudara na moru ne može osloboditi plovni objekt, vlasnika i/ili zapovjednika,
kao niti posadu od posljedica bilo kakva propusta u primjeni istih.
Potrebno je istaknuti kako uz redovan nadzor
sigurnosti pomorskog prometa, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u
djelokrugu Uprave sigurnosti plovidbe te unutar nadležnosti svih lučkih
kapetanija i pripadajućih ispostava, a u cilju osiguravanja sigurnosti plovidbe
organizira i provodi preventivne, koordinirane aktivnosti pojačanog nadzora
pomorskog prometa u sklopu akcije „Sigurne plovidbe“.
Periodičkim provođenjem ovih aktivnosti u
vremenu najviše gustoće pomorskog prometa Jadranom, Ministarstvo prema svim
sudionicima djeluje preventivno, ukazujući na nužnost poštivanja sigurnosnih
propisa i njihovo odgovorno ponašanje, s ciljem smanjenja broja pomorskih
nesreća, a samim time i štetnih posljedica za ljudske živote, plovila, imovinu,
kao i očuvanje mora i morskog okoliša od onečišćenja – stajalo je u odgovoru
Ministarstva mora.
No kapetan Dujmović je doista upozorio na
vrijeme, i doslovno je kazao “Kad netko pogine, tek tad će se nešto
primijeniti”. Ipak, nažalost, poginuo je ribar, a promijenilo se nije
ništa.
Podsjetimo, u srpnju je ispred splitske luke
došlo do sudara dva broda, a tijelo unesrećenog 81-godišnjeg ribara pronađeno je
u moru.
Morski HR je više puta objavljivao o suludim
manevrima nautičara ispred splitske luke, a pranje ruku od odgovornosti zasigurno
neće riješiti problem.
– Trebalo bi napraviti separacijsku zonu kroz
Splitska vrata, da se svatko u ovom prolazu drži svoje desne strane. Možda bi
tako nešto trebalo napraviti i za ulaz/izlaz u/iz luke Split. Za one koji idu u
ACI marinu, trebalo bi usidriti nekoliko bova. Male brodice neka onda idu s
jedne strane, a mi onda da neometano možemo prema trajektnoj luci – spomenuo je
kao rješenje kapetan Dujmović.
Iz Plovputa doznaju da oni istog trena mogu
postaviti odgovarajuću pomorsku signalizaciju, no oni su operativci na terenu
kojima Uprava sigurnosti plovidbe na nalog Lučke uprave najprije trebaju dati
nalog i plan kako će to izgledati. Naime, prema Pravilniku o uvjetima i načinu
održavanja reda u lukama i na ostalim dijelovima unutarnjih morskih voda i
teritorijalnog mora Republike Hrvatske ( NN 72/2021), red u luci provodi tijelo
koje upravlja lukom (lučka uprava), a nadzor nad provođenjem reda u lukama i na
ostalim dijelovima unutarnjih morskih voda i teritorijalnog mora RH, provodi lučka
kapetanija. Pitanje koje postavlja kapetan Dujmović je: “Kako to da
navedene službe u Splitu ne rade?”
Sluha za koordiniranu regulaciju prometa
ispred splitske luke zasad još nema. S koliko života će se još platiti takav
kaos, pitanje je koje je tako u ovom trenutku ostalo bez odgovora. Do tada, kad
uplovljavate u i isplovljavate iz splitske luke, čuvajte sebe i druge!