Article

//www.dalmacijanews.hr/files/5f721797daf72d8dad8b45bd/80
Foto: Canva

Gorivo skuplje čak 25% nego lani, evo što još plaćamo više

Od sredine prošle godine vidljiv je snažan rast cijena brojnih sirovina na svjetskom tržištu
Povećani pritisak na rast inflacije potvrđuje i najnovija službena statistika: u travnju su potrošačke cijene bile 0,7 posto veće nego u ožujku, a u godinu dana rasle su 2,1 posto, najviše od kolovoza 2018. godine.

U mjesec dana, prema podacima DZS-a, najviše su poskupjeli odjeća (6,1 posto) i obuća (3,9 posto), što se pripisuje sezonskim kretanjima, a glavni su razlozi ubrzanju inflacije na godišnjoj razini više cijena nafte i promjene u sustavu trošarina. Tako kategorija prijevoza bilježi rast od 10,7 posto, a u njoj su najviše otišle cijene goriva i maziva za osobna vozila, 25,1 posto, te usluge u zračnom prijevozu, 22,1 posto. Zbog povećanja trošarina, pak, jaka alkoholna pića skuplja su 6,4 posto, a duhan 7,6 posto. S druge strane, ublažavanju rasta potrošačkih cijena u odnosu na lanjski travanj pridonijela je hrana, koja je jeftinija jedan posto. Pritom su najviše pojeftinili meso, sir i jaja, 3,3 posto. Na godišnjoj razini neznatno su manje i cijene obuće i odjeće, 0,1 posto. - piše Jutarnji list.

Utjecaj pandemije

S obzirom na snažan rast cijena sirovina u proteklih godinu dana, kao i velike fiskalne poticaje te očekivani rast potrošnje nakon pandemije, postoji široko rasprostranjen strah da bi u svijetu moglo doći do neželjenog rasta potrošačkih cijena, pa i kamatnih stopa. Alarm je oglašen s objavom podatka o travanjskom rastu inflacije u SAD-u od 4,2 posto. Međutim, analitičari i centralni bankari vjeruju da je sadašnji pritisak na rast inflacije ipak privremenog karaktera.

Od sredine prošle godine, kaže glavni ekonomist HNB-a Vedran Šošić, vidljiv je snažan rast cijena brojnih sirovina na svjetskom tržištu, bez energije, pa je HWWI indeks, kojim se obično prati njihovo kretanje, porastao više od 60 posto. Osobito su porasle cijene nafte koje su se nastavile povećavati i proteklih mjeseci pod utjecajem globalnog gospodarskog oporavka, a trenutačno su otprilike dvostruko više u odnosu na vrlo nisku razinu nakon izbijanja pandemije. To je ujedno glavni razlog ubrzavanja inflacije u Hrvatskoj u ožujku i travnju. Na svjetskom tržištu snažno su porasle i cijene industrijskih sirovina, više od 70 posto od sredine prošle godine, a nešto manje porasle su i cijene prehrambenih sirovina, oko 40 posto. Znatno su povećane i cijene vozarina zbog oporavka robne razmjene i teškoća u održavanju nabavnih lanaca u uvjetima pandemije.

- No, utjecaj rasta cijena ostalih sirovina, osim nafte, kao i vozarina, nije vidljiv u kretanju ukupne inflacije u Hrvatskoj. Uzrok tome je relativno nizak udjel troška sirovina u ukupnim maloprodajnim cijenama potrošačkih dobara, koje uključuju i troškove rada, troškove pakiranja, distribucije kao i maloprodajne marže, gdje nema znatnijih pritisaka na porast cijene - objašnjava Šošić.

Mnogi potrošači koji koriste skuplje sirovine žale se da im to znatno mijenja konstrukciju. No, analitičari smatraju da poskupljenje sirovina, osim nafte, nema znatan utjecaj na dugotrajnu inflaciju. Većina proizvođača nastoji "poravnati" fluktuacije i izbjeći velike promjene cijene, pa tako nema ni znatnijeg pojeftinjenja kada cijene sirovine padaju.

Oscilacija do kraja 2021.

Do kraja godine, smatra Šošić, ukupna inflacija u Hrvatskoj mogla bi oscilirati na razini od otprilike dva posto, a prosjek inflacije za cijelu godinu trebao bi se zadržati i nešto ispod te razine.

- Ubrzanje inflacije trebalo bi biti privremenog karaktera ako se potvrde očekivanja da cijene sirovina neće rasti znatno iznad dostignutih relativno visokih razina. Stoga se sljedeće godine, nakon što prestanu djelovati bazni učinci niskih cijena sirovina u prošloj godini, opet može očekivati blago usporavanje inflacije prema razini od otprilike 1,5 posto - kaže Šošić.

Kako je najizraženiji pad cijena lani zabilježen tijekom ljetnih mjeseci, Zrinka Živković Matijević, glavna ekonomistica RBA, smatra da će i ove godine potrošačka inflacija vrhunac dosegnuti tijekom ljetnih mjeseci. Nakon toga očekuje blago usporavanje, a ona vjeruje da bi u prosjeku inflacija već ove godine trebala iznositi 1,5 posto. - piše Jutarnji list.

hr Sat May 15 2021 09:53:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis
//www.dalmacijanews.hr/files/60d382a06f52dfbab98b45b0/80

Novim noćnim vlakom od Beča do hrvatske obale

Od 18. lipnja do sredine rujna na relaciji Bratislava – Beč – Graz – Split dva puta tjedno prometuje novi noćni vlak

Umjesto duge vožnje automobilom turisti iz Slovačke i Austrije ove se sezone na hrvatsku obalu mogu uputiti na udoban i ekološki prihvatljiviji način novim noćnim vlakom. 

Naime, u suradnji sa Slovačkim željeznicama (ZSSK) Austrijske savezne željeznice (ÖBB) uvele su novu sezonsku liniju koja prometuje dva puta tjedno na relaciji od Bratislave preko Beča i Graza do Splita i natrag. Pritom putnici mogu prevesti i osobni automobil ili motocikl. Za mjesto u vagonu za sjedenje treba izdvojiti 29,90 eura po osobi u jednom smjeru, dok jednosmjerna karta za vagon s ležajem stoji 69,90 eura.

Prvi noćni vlak EuroNight u pravcu Splita počeo je prometovati 18. lipnja. Sa željezničkog kolodvora u Bratislavi polazi utorkom i petkom u 15.51 sati s očekivanim dolaskom u Split sljedećeg dana u 9.50 sati. Srijedom i subotom kreće iz Splita u 16.48 sati, dok prema voznom redu u Bratislavu stiže četvrtkom i nedjeljom u 10.49 sati. Nova željeznička linija prometovat će sve do 11. rujna.


Zahvaljujući suradnji sa Slovačkim željeznicama širi se europska mreža noćnih vlakova koja ovom novom linijom postaje bogatija za još jednu destinaciju za odmor, ističu iz Austrijskih saveznih željeznica. Noćni vlak do Splita njihova je deveta linija vlakova EuroNight uvedena u suradnji s nekom partnerskom željeznicom. Uz 19 vlastitih linija Austrijske željeznice noćnim vlakom povezuju 28 odredišta, što ih čini najvećim operaterom noćnih vlakova u Europi. „Sada omogućujemo i osobama koje odlaze na odmor u Hrvatsku da ovog ljeta do željenog odredišta stignu na udoban način vozeći se tijekom noći te da koristeći željeznicu putuju na klimatski prihvatljiv način”, dodaju iz Austrijskih željeznica.

hr Wed Jun 23 2021 20:51:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis
//www.dalmacijanews.hr/files/60d1cb936f52df17b88b4572/80

Vojni izaslanik Republike Turske posjetio Brodosplit

Vojni izaslanik Republike Turske u Hrvatskoj, brigadir  Özcan Yetiş posjetio je u ponedjeljak Brodograđevnu industriju Split.
Predstavnici uprave Brodosplita upoznali su visokog gosta s aktualnim projektima, s naglaskom na izgradnji obalno ophodnih brodova, kao i poslove u cestogradnji i izgradnji mosta Ston i vijadukta Prapratno.

Nakon predstavljanja Škvera kroz aktualne i buduće projekte, turski vojni izaslanik se upoznao s kapacitetima i proizvodnim mogućnostima tvrtke. Obišli su proizvodne pogone i pogledali seriju obalno ophodnih brodova, koja se gradi za HRM.

Nakon isporuke prototipa obalno ophodnog broda “Omiš“ Brodosplit se vratio u nišu vojne brodogradnje, a svoj je razvojni put započelo gradnjom podmornica, velikih desantnih brodova te patrolnih brodova raznih namjena za civilno tržište.

- Posjet brodogradilištu Brodosplit bio je vrlo zanimljiv. Kvaliteta gradnje obalno ophodnih patrolnih brodova, razina izgradnje putničkih brodova za polarna krstarenja i izgradnja metalnih konstrukcija koja uključuju komponente za most Ston i vijadukt Prapratno naglašavaju talent i znanje vaših projektanata, inženjera i brodograđevne sposobnosti tvrtke. Drago mi je što svjedočim da je brodogradilište Brodosplit sposobno ispuniti ne samo vojne potrebe, već i sve povezane industrijske potrebe bilo kojih nacionalnih i izvannacionalnih projekata, temeljeno na dugogodišnjem iskustvu u gradnji visokokvalitetnih proizvoda - rekao je brigadir Özcan Yetiş.
hr Tue Jun 22 2021 13:38:12 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis
//www.dalmacijanews.hr/files/5f0c8223daf72d9c338b4576/80
Foto: Pixabay

Opet se primaju prijave za sufinanciranje električnih vozila, ostalo 1,8 milijuna kn

Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost će od četvrtka, 24.6. od 8 sati ponovo krenuti sa zaprimanjem prijava za sufinanciranje energetski učinkovitih vozila.
Naime, korisnici kojima su prodajna mjesta rezervirala poticaje, imali su rok od 8 dana za uplatu obveznog minimalnog predujma. U tih je 8 dana predujam uplaćen za 1.910 od prijavljenih 1.950 vozila, čime je od ukupnog budžeta od 90 milijuna kuna dostupno ostalo oko 1.8 milijuna kuna. 

S ciljem da sva sredstva budu dodijeljena, Javni poziv će se ponovo otvoriti te će vrijediti svi isti uvjeti. Prijava će biti moguća isključivo putem prodajnih mjesta, a sredstva će se odobravati za marke i modele vozila predstavljene na stranicama vozimoeko.fzoeu.hr.
 
Javni poziv za energetski učinkovita vozila objavljen je 2. lipnja, a sa zaprimanjem prijava se započelo 10. lipnja. Građani i tvrtke su u manje od 8 sati rezervirali sva dostupna sredstva te je Javni poziv privremeno zatvoren.

Na poziv su se podjednako prijavili i građani i tvrtke, pri čemu su tvrtke obvezni predujam uplatile za 981 vozilo, a građani za njih 929. Od ukupnog broja naručenih vozila, čak 1.265 je osobnih vozila, a 595 ih je L kategorije. Najprodavaniji model električnih osobnih automobila je Renault Twingo Electric sa preko 400 naručenih vozila, a slijede ga Dacia Spring, Tesla model 3 – Long range te Volkswagen ID.4 Pro Performance.
 
S obzirom da je ovakav model sufinanciranja zbog Zakona o javnoj nabavi isključio mogućnost prijave javnog sektora, uskoro je planirana objava posebnog Javnog poziva vrijednog 15 milijuna kuna, a na koji će se korisnici prijavljivati putem Fondovog sustava za e-prijavu
hr Mon Jun 21 2021 19:07:24 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis
//www.dalmacijanews.hr/files/60d0a30b6f52dffcb58b4599/80

U EU Business Clubu Damjan Benčić održao je predavanje na temu 'Gospodarska diplomacija Sjedinjenih Američkih Država'

Uzvanici su iz prve ruke od voditelja trgovinskog odjela u Veleposlanstvu SAD-a u Zagrebu, dobili odgovore na brojna pitanja o gospodarskim odnosima i mogućnostima poslovne suradnje između poslovnih ljudi iz Hrvatske i Sjedinjenih Američkih Država.

U četvrtak je pred prepunim auditorijem EU Business Cluba, uz prisustvo brojnih poslovnih ljudi, članova i prijatelja Kluba, predavanje na temu "Gospodarska diplomacija Sjedinjenih Američkih Država", održao gospodin Damjan Benčić, voditelj je Trgovinskog odjela u Veleposlanstvu Sjedinjenih Američkih Država u Zagrebu, gdje radi od 1989. godine.

Bilo je zanimljivo čuti kako je ustrojena Gospodarska diplomacija od strane Američke administracije. Jedino mjerilo uspjeha jest konkretan rezultat koji je mjerljiv isključivo brojem novootovorenih radnih mjesta u Sjedinjenim Američkim Državama i konkretnim interesima za Američko gospodarstvo. Osobe koje se bave tim poslom, a nemaju rezultat mijenjaju se onim sposobnim, a ne podobnim.

- Vjerujem da će ovo moje predavanje barem malo doprinijeti dobrim odnosima između Republike Hrvatske i SAD-a. Za mene nema bitnije stvari od gospodarstva jer ono je temelj svega pa i društva u cjelini. Ako je ekonomija zdrava onda je i društvo zdravo. Gospodarska diplomacija vrlo je bitan čimbenik jačanja ekonomije. Kada je riječ o Republici Hrvatskoj, imamo tri ključna izazova, a to su: pomaganje hrvatskom izvozu, zaštita interesa hrvatskih poduzetnika u inozemstvu te pomoć u privlačenju stranih ulaganja", izjavio je gospodin Benčić, koji je okupljenima dao informacije o aktivnostima Veleposlanstva, gospodarskom povezivanju, kao i mogućnostima i načinima uspostave suradnje između Hrvatske i SAD-a.

Iako je Hrvatska mala zemlja, potencijali za izvoz su veliki pa je tako Benčić naglasio da su na američkom tržištu prisutni brojni hrvatski proizvodi i usluge, no uvijek je moguće više i bolje. Budući da je američko tržište izuzetno kompetitivno, taj zadatak nije nimalo lak.  

- Problem je u potpuno pogrešnoj stigmatizaciji uspješnih tvrtki koje ne žele govoriti o svojem poslovanju na inozemnim tržištima iz straha da se o njima ne počne govoriti u negativnom kontekstu. Smatram da to obeshrabruje druge male proizvođače u nakani da svoje robe i usluge plasiraju na zahtjevno i konkurentno međunarodno tržište", objasnio je Benčić.

Diskusijom okupljenih naglasak je stavljen na ono što je potrebno za učinkovito promicanje hrvatskih gospodarskih interesa u inozemstvu. Budući da EU Business Club okuplja mnoštvo renomiranih poslovnih ljudi, diplomata i uglednih građana, bilo je doista zanimljivih i konstruktivnih prijedloga i ideja.

Hrvatsko Ministarstvo vanjskih i europskih poslova gospodarsku diplomaciju pokrenulo je 1. listopada 2013. godine kako bi imali uvid u direktno postavljene zahtjeve od strane hrvatskih izvoznika te poslovnih udruženja i kako bi se mogla raditi komparacija analize modela najuspješnijih gospodarskih diplomacija svijeta. 

EU Business Club svakog tjedna održava ekskluzivna predavanja za svoje članove vezana uz teme iz poslovnog svijeta, a govornici su često diplomati i najistaknutiji ljudi iz domaćeg i međunarodnog businessa.

hr Mon Jun 21 2021 16:32:56 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis

Pročitajte još . . .