TRAGEDIJA ILI ZLOČIN?

Gradonačelnica Marković o nesreći na trajektu Lastovo

Supetarska gradonačelnica Ivana Marković povodom tragedije koja se dogodila 11. kolovoza 2024. godine, kada su tri mornara poginula pod rampom trajekta Lastovo, objavila je emotivan tekst u kojem ističe ozbiljne propuste i nedostatak odgovora u vezi s ovom nesrećom. Tri mjeseca nakon tragedije, Marković izražava zabrinutost zbog toga što obitelji poginulih, kolege i cijela hrvatska javnost još uvijek nemaju službene informacije o uzrocima nesreće.

U svom tekstu, gradonačelnica je istaknula da neslužbeni izvještaj otkriva brojne sigurnosne propuste na trajektima Jadrolinije, uključujući nepoznavanje sustava podizanja i spuštanja pramčane rampe te propuste u obuci posade. Ova nesreća, prema neslužbenim informacijama, posljedica je zanemarivanja sigurnosnih protokola, a odgovornost je pripisana predsjedniku Uprave Jadrolinije, Davidu Sopti.

Marković također ukazuje na problematiku rada Hrvatskog registra brodova (HRB), koji je, prema izvještaju, suodgovoran za nesreću. Pitanje odgovornosti postavlja se i u kontekstu odbijanja korištenja EU fondova za obnovu flote Jadrolinije, što bi omogućilo kupovinu novijih i sigurnijih brodova. U zaključku, gradonačelnica Marković poziva nadležne institucije da preuzmu odgovornost i poduzmu konkretne mjere kako bi se spriječile slične tragedije u budućnosti, ističući da je pravda u ovom slučaju spora, ali da svi, od premijera do nadležnih tijela, moraju reagirati. Njenu objavu prenosimo u cijelosti:

TRAGEDIJA ILI ZLOČIN?

Dana 11. kolovoza 2024. u 15:33 Malom Lošinju desila se najveća brodarska tragedija u našoj zemlji gdje su pod rampom trajekta Lastova život izgubila tri mornara. Njihova imena želim ponovo napisati.

Boško Kostović, vođa stroja na Jadroliniji

Denis Šarić, kormiral na Jadroliniji

Marko Topić, korminal na Jadroliniji

Ovim putem još jednom obitelji, kolegama i prijateljima izražavam duboko saučešče.

Tri mjeseca nakon ove užasne tragedije hrvatska javnost, obitelji, kolege još ne zna nikakve službene informacije zašto se tragedija desila i da li se mogla izbjeći?

Informacije koje u međuvremenu imamo su: neslužbeno izvješće koje je izašlo iz nadležnog Ministarstva, upozoravanja sindikata o upitnoj sigurnosti sustava što uostalom piše u neslužbenom izvješću kao i mnoštvo novih incidenata na trajektima (pada novih rampa, neotvaranje rampa, otkazivanja motora…), pa i hrpa spornih nabavaka i upitnih poslovnih odluka uprave.

Što piše u neslužbenom izvješću?

Piše da Jadrolinija nije ”uspostavila međunarodni sigurnosni sustav”, ”posada nije upućena u sustav podizanja/spuštanja/osiguravanja pramčane rampe, da” članovi posade, kao ni predstavnici kompanije ne poznaju sustav niti način na koji sustav funkcionira”.

Piše da ”posada nije bila upoznata s elementima hidrauličnog sustava pramčane rampe, odnosno načinima kočenja te da “upoznavanje posade oko navedenog nije provedeno na odgovarajući način, što potvrđuje kako članovi posade nisu smatrali neophodnim osigurati rampu u gornjem položaju prije obavljanja radova ispred neosigurane rampe”.

Za nesreću, kako se navodi u nacrtu, odgovornost snosi predsjednik Uprave, David Sopta, dok odgovornost članova posade nije utvrđena. Soptu se smatra odgovornim jer “nije uspostavio sustav upravljanja sigurnošću, odnosno počinio je prekršaj iz članka 48., stavak 2. Pomorskog zakonika” prema kojem je propisano da vlasnik i/ili kompanija moraju uspostaviti i održavati dokumentirani sustav upravljanja sigurnošću i sustav sigurnosne zaštite.

Osnovno pitanje koji si svi postavljamo nije ” tko je” izvještaj pustio nego ”zašto”?

Meni je jasno da je izvještaj pušten od ljudi koji su na njemu radili jer osjećaju moralnu i ljudsku odgovornost da se sve raščisti, ali pomisao da bi izvještaj bio pušten radi pritiska da se sakriju stvari koju je vrlo lako utvrditi je zastrašujuća. Zastrašujuća je i radi mornara koji su izgubili svoje živote, radi posade koji rade na brodovima ali i svih nas koji koristimo trajekte svakodnevno .

Jedan od troje ljudi koji je radio izvještaj je Z. Košta, član Upravnog vijeća Hrvatskog registra brodova (HRB) te ujedno i načelnik Sektora za inspekcijske poslove i tehničke standarde u Ministarstvu mora,prometa i infrastrukture.

Z. Košta potpisuje neslužbeni dokument u kojem se predlaže da se upravo HRB-u zbog niza nepravilnosti oduzme dozvola i koji naglašava kako su jednaki krivci za nesreću broda Lastovo uprava Jadrolinije te HRB.

Zamislite kakvom su pritisku bili izloženi članovi komisije za istragu te kakvu moralnu odgovornost ali i spoznaju što ne valja imaju kada su optužili i tijelo u kojem sami sjede i snose suodgovornost (HRB).

E sada, oguljeno i jednostavnim rječnikom rečeno na brodovima ne valja upravo ono što sindikati ponavljaju mjesecima i prije ove nesreće:SUSTAV UPRAVLJANJA SIGURNOSĆU NE POSTOJI!

U ovom proteklom periodu otkada sam se počela baviti Jadrolinijom javilo mi se na desetke ljudi. Ljudi iz struke, javnosti, sustava…

I svi kažu isto.

Naravno da protokoli postoje. Oni su međunarodni standardi koji su prepisani i koje je država preuzela. No oni postoje na papiru. Pitanja koja se postavljaju , a posebno od sindikata su da li je uopće servisiran blok ventil koji rampi nije smio dozvoliti da onako padne? I to je DORH potvrdio da istražuje. ( Izjava GDO u Saboru)

Upravo je HRB taj koji je dužan napraviti pregled jer je sam član Upravnog vijeća HRB potpisao da se registru treba oduzeti dozvola radi suodgovornosti.

Jel to znači da HRB izdaje lažne potvrde? Da brod na papiru izgleda uredan, a u stvarnosti protokoli se nisu poštovali?

Da li se provodi redovna obuka posade? Po detaljima iz izvješća u ovom konkretnom slučaju nitko od posade nije znao kako uopće funkcionira sustav kočenja. Nisu znali protokole. No čak i da jesu, bi li im i to pomoglo ako je sustav kočenja bio sklepan protivni propisanim standardima ako im izdani atesti od HRB nisu sukladni pravom stanju?

Da je sustav bio ustrojen po protokolu i onome što piše u papirima rampa bi krenula padati ali ne onako naglo već polako te bi završila na fizičkom brtvilu. I posada je mislila da nema šanse da rampa padne. tj. i ako krene padati da će padati sporo . Sve je to utvrđeno u izvještaju i detaljno opisano. Do zadnjeg detalja. Kao i odgovornost predsjednika Uprave i Hrvatskog registra brodova.

Sopta snosi zapovjednu odgovornost i da čovjek ima imalo morala odmah bi, isti dan podnio ostavku a ne govorio kako mu je ”ova nezgoda zasjenila odlične rezultate”. Čovjek je nula. A kad nulu oduzmete iz bilo kojeg sustava on ne gubi ništa. Ali tih nula smo se ionako nagledali.

Mene brine HRB. Zašto ovo sve radi?

Na služenoj stranici HRB piše da je HRB-a je kompanija koja na globalnom nivou klasificira pomorske i od-obalne objekte, s fokusom na sigurnost, kvalitetu i zaštitu okoliša usredotočene na pomorski, industrijski i državni sektor.

Klasika. Prava Hrvatska priča.

Počnimo od zanimljive činjenice da Jadrolinija nije povukla ni euro iz vrlo dostupnih EU fondova namijenjenih za jačanje plovidbene flote država članica. Novci kojima bi se mogli kupiti novi i suvremeni brodovi a ne ove ramine od 30 tak godina. Zašto Jadrolinija ne želi te novce? Vrlo jednostavno jer sa EU novcima dolazi EU uvjeti i kontrole trošenja. Tj. dolazi Lara!

Bez EU novaca lakše je izigravati natječaje i kupovati ramine koje postaju ”ponos Jadrolinije” skrivene pod imenima ”Oliver”, ”Sv.Duje”, ”Dalmacija” i druge naše svetinje. Odličan PR. Lakše je prati novac kupnjom starih brodova u Turskoj i sličnim zemljama, dogovarati odmah remont, nadogradnje i za svaku radnju dobiti proviziju za ”dobar izbor”. Uostalom zato je i predsjednik NO dao ostavku. Baš radi ovoga. Primjer tih nabavka su baš ovi gore brodovi sa PR imenima. Jer tko bi se mogao dirati u ”Olivera” ili ”Dalmaciju”?

Pozivam sve nadležne da provjere da li je svaki od ovih trajekata u potpunosti sa propisanim standardima i koliko novaca treba još trošiti da budu. Sigurno bi usklađenje došlo skuplje od novog broda. A mi se vozimo sa brodovima koje je nemoguće uskladiti jer je tehnologija prastara. I to je bio slučaj sa rampom Lastova. A HRB sve to pegla.

Za kraj neka se svatko od nas zapita još jedno zašto Jadrolinija odbija koristiti EU sredstva za obnovu i održavanje flote?

Neka se svatko od nas zapita kakvi su to ljudi koji se igraju sa drugim ljudskim životima i koliko im je novaca dovoljna da speru krv sa svojih dlanova?

Danas je točno tri mjeseca od tragedije. Službenih izvještaja nema. Kao što nema i mornara koji su poginuli pod rampom Lastova. I mene to muči. Užasno me muči pomisao da će se odgovorni izvući. Odgovore sam pokušala pronaći i preko Odbora za pomorstvo gdje sam nakon istog osjećala mučninu od rasprave i lakoće kojim se odbacuju svi argumenti. Jer se štiti sustav i Organizacija. Tim ljudima ništa nije sveto.

Da li će se netko od svih gore uključenih dozvati savjesti i preuzeti odgovornost kao što preuzimaju za ”kreditni rejting”, ” nikad veće plaće ” i ostale idiotarije šta nam plasiraju – ne očekujem. Kao što ne očekujem da će se istina u potpunosti doznati. Vjerujem da ne očekuju ni članovi komisije koji su pustili izvještaj u javnost.

Loptica je nakon svega ovoga prebačena na premijera. Jer ovdje više nema slučajnosti već strateške odluke da se Jadrolinijom upravlja kako se upravlja. I premijer se više ne može praviti da se ovo njega ne tiče.

Kako se ono kaže: ”Pravda je spora , ali …..je spora.. U Hrvatskoj .

U međuvremenu kako su kod susjeda svi pod nadstrešnicom mi smo u Hrvatskoj svi smo mi pod rampom!

Ivana Marković

otočanka

POSLJEDNJE DODANO: