Spoj ekologije i meteorologije: Sve više škola u Dalmaciji priključuje se GLOBE programu

Zamisao
o znanstveno obrazovnom programu GLOBE – “Globalno učenje i opažanje za
dobrobit okoliša” obznanio je na
Dan planeta Zemlje 1994. godine tadašnji američki potpredsjednik Al Gore. Hrvatska
je bila među prvim zemljama koje su pristupile ostvarivanju tog svjetskog
programa; sporazum je potpisan 13. travnja 1995. Supotpisnici Sporazuma o
implementaciji programa GLOBE u Hrvatskoj su Ministarstvo znanosti, obrazovanja
i športa i Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva, a
neposredna provedba povjerena je Agenciji za odgoj i obrazovanje.

U program je danas uključeno preko 100 zemalja, s ukupno preko
20.000 uključenih škola, a na svakom od kontinenata (pa čak i na Antarktiku)
postoji bar jedna GLOBE škola.

Preko 100 hrvatskih škola

Nakon
15 godina provedbe u Hrvatskoj u program GLOBE uključeno je preko 100 škola pa
smo po postotku uključenih škola među prvima u svijetu. Sudjelujući u
GLOBE programu, učenici na konkretnim primjerima primjenjuju školska teoretska
znanja te iskustvenim učenjem stječu nove spoznaje o cjelovitosti okoliša,
razvijajući pritom pozitivne stavove, svijest o potrebi očuvanja i zaštite
okoliša, ali i samosvijest temeljenu na svom aktivnom sudjelovanju. 

Jedna od
škola koja se nedavno uključila u GLOBE program je osnovna škola Josip Pupačić
– Omiš. U listopadu prošle godine, u organizaciji Agencije za odgoj i
obrazovanje, profesori Tamara Banović i Ivica Štrbac postali su GLOBE voditelji, čime je njihova škola dobila status GLOBE škole. Time se ova škola obvezala
provoditi Program u svojim školama, na način
koji sama odabere, ali poštujući strogo propisane protokole mjerenja što je
nužno zbog vjerodostojnosti i usporedivosti mjerenja..

– I mi smo
odmah krenuli turbo u taj projekt jer smo imali neke instrumente za mjerenje od
ranije. Naši učenici redovito su pratili i prate opažanja u neposrednom okolišu
škole. Mjerenja i opažanja obavljaju se na području atmosfere, vode, tla i
pokrova, a rezultati istraživanja se međusobno upotpunjuju čime ostvarujemo
program cjelovitog praćenja stanja okoliša – kazala je Tamara Banović,
voditeljica GLOBE projekta u OŠ Josip Pupačić-Omiš.

GLOBE program kao dodatna nastava ili izvannastavna aktivnost

GLOBE
program se u hrvatskim školama ostvaruje kao dodatna nastava ili izvannastavna
aktivnost najmanje jedne grupe učenika, koja obavlja redovita mjerenja i
kompjutorski unos prikupljenih podataka. Kako bih što bolje doprinijeli
međusobnom povezivanju i zbližavanju, te stvaranju operativne mreže uključenih
škola, GLOBE škole imaju smotru i natjecanje na međužupanijskoj i državnoj
razini.

– Ovogodišnja
11. međužupanijska smotra i natjecanje održana je u našoj školi. Cilj ove
smotre bilo je obogaćivanja iskustava sudionika te međusobno poticanje u
razvijanju uspješnih modela, koji će unaprijediti nastavu i pridonijeti suradnji
hrvatskih škola – kazala je Banović.

Odabrane
učeničke ekipe, koje predstavljaju školu na međužupanijskoj i državnoj razini
smotre, broje po tri člana. Učenici na međužupanijskoj razini smotre
predstavljaju rad škole u programu GLOBE, uključujući istraživački projekt ako
škola prijavljuje sudjelovanje u toj kategoriji te ako je projekt odobren od
strane recenzenta, kojeg imenuje državno povjerenstvo.

– Na
ovoj smotri smo prikupili izuzetno visok broj bodova, 76, s obzirom da smo od
listopada uključeni u GLOBE program. Imamo dobar uspjeh i nadamo se da bi mogli
biti pozvani na državno natjecanje za koje smo pripremili projekt vezan za
područnu školu u Kučićima. Ovim projektom smo željeli pokazati kako mala
udaljenost od Omiša do Kučića stvara razliku u količini padalina, odnosno
koliko omiška Dinara utječe na količinu padalina u Omišu i Kučićima. Ako nam
projekt prođe na državnu smotru dobit ćemo mentora koji će nas vodit kroz taj
projekt – objasnila je Banović.

Banović
je istaknula kako svi podaci već postoje tako da samo trebaju obraditi podatke
i donijeti zaključke. 

Zadrani najbolji ove godine u Dalmaciji

Ekonomsko – birotehnička i trgovačka škola Zadar također se
nada pozivu na državnu smotru s obzirom da je na ovom međužupanijskom
natjecanju osvojila 3.mjesto, rekla nam je profesorica Marina Sambolek iz te
škole. Inače, čak tri zadarske škole osvojile su najviše bodova na spomenutom natjecanju.

– Za državnu
smotru očekujemo poziv s obzirom na visok broj bodova koje imamo. Projekt “Naše
kišno ljeto” pripremamo upravo za  tu
smotru. Kako znamo da je prošlo ljeto bilo puno kiše, mi ćemo usporediti ljeto
2014. s ljetom 2013. godine na temelju temperature zraka, naoblake i oborina.
Još ćemo usporediti ljeto 2014. s višegodišnjim prosjecima (od 1981.godine), na
način da ćemo uzeti vrijednosti mjerenja temperature zraka i oborina te ćemo pokušati
istražiti da li je ovo ljeto bilo najkišnije u povijesti mjerenja – istaknula je 
Sambolek.

Državno natjecanje u svibnju

Ove obje
škole iščekuju poziv na državnu smotru koja će se održati od od 13. do 15. svibnja 2015. u Zagrebu gdje će učenici
40 hrvatskih škola  predstaviti svoj
GLOBE projekt u desetominutnom izlaganju.

Hrvatski program GLOBE ima svoju internetsku stranicu na adresi: http://public.carnet.hr/globe
na kojoj se mogu naći dopunske obavijesti i novosti u ostvarivanju programa,
stručni tekstovi i dokumentacija o dosadašnjim aktivnostima.

POSLJEDNJE DODANO: