Ocjenjivanje učitelja i nastavnika koje se uskoro uvodi povećava njihovu nesigurnost u trenutku kada mnogi napuštaju profesiju, a umjesto toga potrebni im je aktivno sudjelovanje u donošenju odluka i prilika za usavršavanje, ističe u četvrtak u priopćenju Forum za slobodu odgoja.
Iz Foruma za slobodu odgoja u povodu Svjetskog dana učitelja koji se obilježava 5. listopada, ove godine pod sloganom “Poštujmo glas učitelja”, upozorili su da je učiteljski poziv doživio drastične promjene u posljednjih nekoliko desetljeća.
Po usvojenom Zakonu o plaćama u državnoj službi i javnim službama od iduće će godine, ističu, učitelji, nastavnici i profesori bit će ocjenjivani na skali od 1 do 5 po još nejasnim kriterijima.
– Najava takve prakse povećava nesigurnost i nepovjerenje učitelja u trenutku kad mnogi od njih napuštaju tu profesiju, a mladi je sve manje biraju i studiraju, ističu.
Forum za slobodu odgoja smatra da je učiteljima umjesto ocjena “potrebna aktivna participacija u donošenju odluka koje ih se tiču, kao i prilike za profesionalni razvoj”.
Podsjećaju da su brojna istraživanja ukazala su na visoku prisutnost stresa u učiteljskoj profesiji. Iako je više od 80 posto ispitanih učiteljica navelo da vole svoj posao, njih 64 posto istaknulo je administrativne zahtjeve te pritiske roditelja kao izvor značajnog stresa. Ispitanici su naveli i da se opseg posla u odnosu na pretpandemijsko vrijeme znatno povećao.
Oko 10 posto ispitanih doživjelo je zastrašivanje i vrijeđanje, a gotovo 90 posto učitelja osjeća da ne mogu utjecati na obrazovne politike, navode iz Foruma.
– Uz poučavanje i ocjenjivanje, od učitelja i učiteljica očekuje se da budu i vođe, administratori, pomagači u učenju, prijatelji, individualni pomagači, zamjenski roditelji i uzori.
Djeca su sve veći broj sati u školi, čime škola postaje ‘drugi dom’, što zahtijeva sve veću razinu pedagoških i psiholoških kompetencija. A od škola i učitelja traži se da riješe probleme za koje ni društvo ni donositelji odluka ne pronalaze odgovore”, ističu.
Smatraju da učiteljima, ako se uvodi vrednovanje njihova rada, treba omogućiti da se usavršavaju i razvijaju svoje kompetencije te se pitaju kako će proces ocjenjivanja izgledati “u sustavu u kojemu ravnateljice škola ne prolaze adekvatne edukacije za davanje povratne informacije i za procjenu radne uspješnosti (u školama, kao ni u većini drugih javnih i državnih službi).
Društvo u kojem živimo često ne funkcionira po principima izvrsnosti i transparentnosti te je upitno što će nam donijeti neslavna skala od 1 do 5, za koju već dugo znamo da nije primjerena za ocjenu dječjeg znanja pa tako ni za vrednovanje rada odraslih, poručili su iz Foruma za slobodu odgoja.