Article

//www.dalmacijanews.hr/files/5ff6fe4c6f52df85988b4570/80
Foto: Pixabay

Oprez! 8 znakova da se premalo krećete i time riskirate bolesti

Jednostavno rečeno: Naša tijela nisu stvorena da miruju dulje vrijeme.
Na kauču vam je najudobnije? Niste sami, naime čak svaka četvrta odrasla osoba ne ispunjava globalne preporučene razine tjelesne aktivnosti, pokazuju studije. To ne samo da rezultira pretilošću i povećanim rizikom depresije, već je i predispozicija za nastanak bolesti koje skraćuju životni vijek i umanjuju kvalitetu života.

Prema definiciji, 'sjedilačko ponašanje' je svako  budno ponašanje koje karakterizira potrošnja energije manja od 1,5 'metaboličkih ekvivalenata' ( MET - jedinica koja se koristi za procjenu metaboličke aktivnosti, odnosno potrošnje kisika tijekom tjelesne aktivnosti. Razini metabolizma osobe koja miruje odgovara jedan MET) u sjedećem, zavaljenom ili ležećem položaju, pišu 24 sata.

- Ono je povezano s 'povećanim rizikom od nepovoljnih zdravstvenih ishoda, uključujući debljanje i pretilost, kardiovaskularne bolesti, dijabetes tipa 2, metabolički sindrom i nosi povećani rizik od smrtnosti od svih uzroka - kaže Jessica Matthews, DBH, nacionalna trenerica za zdravlje i dobrobit za Real Simple

Naša tijela nisu za dugo mirovanje

Laički rečeno, sjedilački način života obilježen je nedostatkom tjelesne aktivnosti s dugim, neprekinutim vremenskim razdobljem ili značajnim dijelovima dana provedenog sjedeći ili ležeći.

Jednostavno rečeno: Naša tijela nisu stvorena da miruju dulje vrijeme.

Povijesno gledano, da je osoba sjedila ili ležala satima kad nije spavala, umrla bi od gladi i ili bi je nešto moglo pojesti, objašnjava dr. Aimee Layton sa Sveučilišta Columbia. U današnje vrijeme nešto će vas još uvijek dohvatiti - ali 'to nešto postaje bolest i prerano starenje.' 

I nije potrebno dugo da sjedilačke tendencije razaraju vaše zdravlje. Zapravo, istraživanja pokazuju da samo dva tjedna neaktivnosti (kod mladih, zdravih ljudi) mogu izazvati izazvali prilično značajne zdravstveni učinke, uključujući smanjenu mišićnu masu i metaboličke promjene.

Koliko je predugo da bi se mirno sjedilo?

Opća je preporuka smanjiti produljeno sjedilačko ponašanje na najviše 60 minuta, kaže Matthews. Ona predlaže da se usredotočite na veću učestalost pokreta tijekom cijelog dana.

- Na kraju svakog sata ciljajte na tri do šest minuta kretanja. Postavite alarm i samo ustanite, prošećite okolo - dodaje Joe Holder, savjetnik za zdravlje i dobrobit. Ovi 'zalogaji vježbanja', kako ih naziva, razbijaju dulje vrijeme sjedenja i pokreću krv. 

Još uvijek niste sigurni jesu li vaše navike previše sjedilačke? Evo nekoliko glavnih znakova da se ne krećete dovoljno za cjeloživotno mentalno i tjelesno zdravlje i da je vrijeme da pojačate tjelesnu aktivnost.

1. Ne ispunjavate globalne zdravstvene preporuke

Jedan od načina je razmotriti nove smjernice Svjetske zdravstvene organizacije koje savjetuju ili 150 do 300 minuta aerobne aktivnosti umjerenog intenziteta tjedno ili 75 do 150 minuta aerobne aktivnosti snažnog intenziteta tjedno, plus dva dana treninga snage. Ako ne ispunjavate ni jednu od tih smjernica, vjerojatno se ne krećete dovoljno.

2. Provodite više od polovice budnih sati ne krećući se

Još jedna korisna strategija: 'Prebrojite koliko sati spavate, a zatim to oduzmite od 24 sata. Taj je broj sati u danu u kojem morate živjeti, kretati se, biti aktivni i angažirani. Ako više od 50 posto tog vremena provedete sjedeći, ležeći i ne krećući se, važno je pronaći načine da se to promijeni', kaže dr. Suzanne Steinbaum, kardiolog.

3. Stalno se osjećate umorno

Istina je, umor dolazi iz mnogih stvari - stresa, loše prehrane, neravnoteže hormona - ali neaktivnost također igra ulogu u ekstremnom umoru. Što više budete sjedili, to ćete se osjećati pasivnije. To je zato što tijelo - srce, pluća, mišići - 'kondicionira' što se može dogoditi za samo nekoliko dana.

Dobra vijest: Istraživanja pokazuju da kretanjem možete vratiti tijelo na ispravan put. Jedno istraživanje koje je proučavalo učinak vježbanja na ljude koji su izvijestili o trajnoj razini umora otkrilo je da su i oni koji su 20 minuta vježbali niskim ili srednjim intezitetom tri puta tjedno tijekom šest tjedana imali 20-postotni porast razine energije. I dok su obje skupine također izvijestile o smanjenju osjećaja umora, skupina niskog intenziteta doživjela je znatno veći pad. 

4. Primjećujete promjene na svojoj težini i metabolizmu

Da vam težina ne bi varirala na nezdrav način, morate sagorjeti isti broj kalorija koji unesete. Ali kada previše sjedite, unos kalorija ostaje isti dok vam potrošnja energije naglo pada, a višak kalorija pohranjuje se u masne naslage. Stoga, ako se debljate, a jedete isto, jasno je da se premalo krećete. Osim toga, manjak kretanja povezan je i sa zatvorom te usporavanjem metabolizma. Dugoročno, to dovodi do dijabetesa, srčanog udara, moždanog udara i drugih bolesti.

5. Lako se uspušete

- Srce se oslanja na dobar protok krvi i kisik koji mu ona donosi. Dok tonemo dublje u kauč, naše disanje postaje plitko što iscrpljuje srce dobrim strujama opskrbe kisikom i doprinosi dekondicioniranju srca. Minimalni pokreti također mogu učiniti da se brže zadišete te osjećate palpitacije, što može dovesti do daljnjeg pogoršanja funkcije srca ako se ne riješi učinkovito -  kaže kardiolog Sanul Corrielus.

Uz to, bez pokreta i vježbanja imamo porast simpatičkog živčanog sustava. Simpatički 'overdrive' dovodi do povećanja hormona stresa i upalnih markera, a to do povećanja rizika od kardiovaskularnih bolesti.

6. Ne spavate kvalitetno

San je dragocjen. Ako ne spavate dovoljno, preporučenih sedam do devet sati, mogu se razviti problemi s metabolizmom, oslabiti vaš imunološki sustav, povećati rizik od prerane smrti i još mnogo toga. I što ste duže neaktivni, to će vaš san više patiti. Na primjer, ako provedete više od 11 sati dnevno sjedeći to može dovesti i do smanjene kvalitete i količine spavanja. Metaanaliza je također otkrila da pretjerane sjedilačke navike povećavaju mogućnost nesanice.

Budite sigurni, moći ćete mirnije spavati ako se prije toga na zdrav način fizički izmorite, primjerice šetnjom na svježem zraku. 

7. Mentalno zdravlje vam se pogoršava

Studije su također pokazale da oni ljudi koji više sjede imaju pad psihološke dobrobiti i kvalitete života, kaže dr. Steinbaum, napominjući da su i ti ljudi obično više depresivni. Također objašnjava da je vježbanje povezano s oslobađanjem serotonina. Ti hormoni čine da se dobro osjećamo nakon kretanja i daju nam motivaciju za vježbanje. Njihova smanjena proizvodnja vodi u začarani krug neaktivnosti.

Ako postanete svjesni svojih neadekvatnih aktivnosti i odlučite biti aktivni, možete istrenirati um i raspoloženje, a pažnja može igrati presudnu ulogu.

- Pažljivost može ojačati našu sposobnost borbe protiv stresa i anksioznosti - kaže Matt West, psiholog. On čvrsto vjeruje da je navika pametnog kretanja izuzetno korisna za optimizaciju odnosa između kondicije i mentalnog zdravlja. Istraživanja to potkrepljuju. 

8. Pamćenje je sve gore

Tipično kada razmišljamo o neaktivnosti, naš se um ne bavi fizičkim nuspojavama poput slabosti mišića, problema sa srcem i ukupim rizikom od bolesti poput raka. Ali naš mozak treba vježbu jednako kao i naša tijela. Prema studiji PLOS One, sati provedeni sjedeći vode do manje debljine medijalnog sljepoočnog režnja, područja mozga odgovornog za pamćenje - što bi moglo objasniti zašto ste bili zaboravni ako ste bili u 'praznom hodu'.

No, doza aerobne kondicije, poput hodanja, ne samo da može potaknuti ovo područje, već i pomoći kod kognitivnih problema povezanih s dobi poput demencije.

hr Thu Jan 07 2021 13:28:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
//www.dalmacijanews.hr/files/600ad0146f52dfbcac8b458c/80

'Dioklecijanova škrinjica' dobila veliko priznanje Svjetske federacije turističkih vodiča

“Dioklecijanova škrinjica“ dugogodišnji je projekt kroz koji se djeca i mladi educiraju o značaju splitske kulturne baštine

Projekt Grada Splita i Društva turističkih vodiča Split “Dioklecijanova škrinjica“ dobio je veliko priznanje  Svjetske federacije turističkih vodiča (WFTGA). Povodom Međunarodnog dana obrazovanja koji se obilježava 24. siječnja, Svjetska federacija turističkih vodiča ovaj je projekt pod imenom “Children - the guardians of our heritage“ uz veliku zaslugu Zajednice društava turističkih vodiča Hrvatske, inaugurirala kao sjajan primjer i poželjan model kako djeci kroz edukaciju približiti važnost povijesne i kulturne baštine. Uz to, iz ove međunarodne organizacije pozivaju i druge zemlje da se pridruže projektu iz Splita te da isti model edukacije i prezentacije povijesnog naslijeđa primjene i u svojim gradovima.

Podsjetimo, “Dioklecijanova škrinjica“ dugogodišnji je projekt kroz koji se djeca i mladi educiraju o značaju splitske kulturne baštine. Uči ih se kako tu baštinu ne samo poštivati i prezentirati, nego kako za buduća stoljeća sačuvati to veliko povijesno i civilizacijsko naslijeđe koje ima grad pod Marjanom.

Gradonačelnik Andro Krstulović Opara ovu vijest ocijenio je ne samo međunarodnom potvrdom vrijednosti samog projekta, nego i potvrdom da su splitski turistički vodiči najbolji veleposlanici svoga grada: - Splitski model približavanja najmlađima značaja našeg golemog i bogatog naslijeđa dobio je veliko međunarodno priznanje. Odjeci naših napora i truda da kroz edukaciju povijesno naslijeđe sačuvamo za generacije koje dolaze, našli su se tako i u pozornosti jedne velike organizacije kao što je Svjetska federacija turističkih vodiča koja je pridruženi član UN-ove svjetske turističke organizacije, kao i član UNESCO-a, i to sve u vremenu u kojem se turistički vodiči bore za opstanak struke kao i pravilnu interpretaciju kulturne baštine i povijesti u čemu im, kao i uvijek, dajem punu podršku – poručio je Krstulović Opara.

Svjetska federacija turističkih vodiča, sa sjedištem u Beču, organizacija je koja okuplja nacionalne udruge iz 80 zemalja diljem svijeta te predstavlja preko 150 tisuća vodiča. Sam projekt “Dioklecijanova škrinjica” održava se od 2012. godine. U njemu sudjeluje 1700 učenika, više od 70 nastavnika iz svih splitskih osnovnih škola, školski koordinatori, kao i veliki broj turističkih vodiča. 

hr Fri Jan 22 2021 14:16:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
//www.dalmacijanews.hr/files/5ebe88d66f2ab8792c8b456c/80
Foto: Pixabay/

Uskoro direktne linije prema novoj berlinskoj zračnoj luci!

Split, Zadar, Dubrovnik i Rijeka ovog će ljeta imati direktnu avioliniju prema novoj berlinskoj zračnoj luci!

Eurowings je u svom redu letenja za predstojeću ljetnu sezonu najavio ove četiri linije kao nove, iako su gotovo sve spomenute hrvatske zračne luke ranije imale vezu prema zračnoj luci Berlin Tegel, no s obzirom na to da je ta zračna luka zatvorena, promet prema Hrvatskoj prebacit će se u novu zračnu luku te će po prvi puta četiri hrvatska grada biti direktno povezana s novom zračnom lukom Berlin Brandenburg, piše Croatian Aviation.

Prva će s prometom krenuti linija Berlin - Split - Berlin, pred blagdan Uskrsa. Početak sezone označit će let u subotu, 03. travnja. Kompanija planira na ovoj liniji prometovati sve do 30. listopada, svake subote, a od 01. lipnja broj tjednih letova porasti će na dva, naime, uvodi se dodatni let utorkom. U navedenom razdoblju Eurowings će između Splita i Berlina obaviti preko 50 povratnih letova i na tržištu u oba smjera ponuditi više od 17.500 sjedala! Na liniji su najavljeni zrakoplovi tipa A319 i A320, kao i na svim drugim linijama prema Hrvatskoj.

Linija Berlin - Dubrovnik – Berlin krenuti će s prometovanjem 09. svibnja i prometovat će sve do kraja ljetnog reda letenja, 24. listopada. Dostupan je jedan let tjedno, svake nedjelje, pa će Eurowings u sezoni ponuditi oko 8.200 sjedala na ovoj liniji.

Linija Berlin - Rijeka – Berlin u prometu će biti od 15. svibnja do 30. listopada, također jednom tjedno, subotom. Planirana su 26 povratna leta čime Eurowings na tržištu trenutno nudi više od 8.500 sjedala između Berlina i Kvarnera!

Linija Berlin - Zadar – Berlin najavljena je od 22. svibnja do 30. listopada, također će prometovati jednom tjedno, subotom. 25 najavljenih povratnih letova garantira preko 8.200 sjedala na tržištu u oba smjera.

Podsjećamo, Eurowings je u ljeto 2019. godine prometovao iz Berlina (ZL Tegel) prema gotovo svim zračnim lukama u Hrvatskoj, u ljetnoj sezoni 2020. kratko je prometovala tek linija Berlin – Split – Berlin, a prema trenutnim najavama hrvatske će zračne luke s ovom aviokompanijom ponovno direktno biti povezane s novom zračnom lukom Berlin Brandenburg.

Kompanija trenutno nudi povoljne karte na linijama iz Hrvatske prema Berlinu, počevši već od 50 eura, cijene možete provjeriti na službenoj stranici Eurowingsa.

hr Fri Jan 22 2021 13:17:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
//www.dalmacijanews.hr/files/5efa134edaf72d781a8b456f/80
Foto: Pixabay

Koja sredstva i lijekovi pomažu protiv korone?

U posljednje vrijeme su neki lijekovi proglašavani provjerenim sredstvima u borbi protiv korone. Ali svi ti preparati nisu opravdali dobar glas koji ih prati.

U posljednje vrijeme su neki lijekovi proglašavani provjerenim sredstvima u borbi protiv korone. Ali svi ti preparati nisu opravdali dobar glas koji ih prati.

Sredstva koja pomažu protiv korone

Avigan

Japansko sredstvo protiv gripe Avigan sa sastojkom favilavir najprije je u Aziji, a potom širom svijeta izazvalo euforiju.Ovaj lijek se koristio protiv influence i navodno djeluje protiv različitih RNA-virusa. 2014. je uspješno korišten protiv ebole. 2016. ga je japanska vlada isporučila kao hitnu pomoć Gvineji u suzbijanju epidemije ebole.

Prema najnovijim saznanjima ovaj lijek može skratiti tok bolesti, ali ima jake nuspojave poput anafilaktičkog šoka i upale pluća.

Dexamethason (Dekstametazon)

Dexamethason je sredstvo koje sprečava upale i smanjuje smrtnost osoba koje su priključene na respirator i koje su bolesne duže od sedam dana. Institut Robert Koch (RKI) i Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) preporučuju korištenje ovog medikamenta kod takvih pacijenata. Dexamethason se ne bi trebao primjenjivati kod osoba sa slabim simptomima i ne treba se davati prerano. “Ako se da preuranjeno, on koči, a može i blokirati rad imunološkog sustava, što u nekim slučajevima dovodi do još težeg toka bolesti”, pojasnila je za NDR Sandra Ciesek, direktorica Instituta za medicinsku virologiju na Sveučilišnoj klinici Frankfurt.

Sredstva koja ne pomažu protiv korone

Hydroxychloroquin (Hidroksiklorokin)

Hydroxychloroquin, poznat kao lijek protiv malarije, je na početku pandemije za mnoge bio nada u borbi protiv korone i na početku je bio u upotrebi. U međuvremenu, Institut za lijekove i medicinske proizvode upozorava da se ovaj lijek ne bi trebao koristiti, piše Deutsche Welle.

“Oboljele od covida-19, koji se liječe Hidroksiklorokinom, treba pažljivo nadzirati zbog ozbiljnih kontraindikcija koje se mogu javiti tokom njegove upotrebe”, piše Institut za lijekove na svojoj web stranici. Uz to, nisu dokazani pozitivni učinci ovog preparata kod pacijenata oboljelih od korone.

Ovi lijekovi su sporni

Artemisinin (Artemizinin)

Na početku pandemije biljni napitak Covid Organics s Madagaskara izazvao je senzaciju: riječ je o aktivnom sastojku napravljenom od biljaka artemizije (pelina). Trenutno ne postoje pouzdane kliničke studije o učincima Covid Organics. Tim koji je vodio prof. Peter Seeberger, šef Odjela za biomolekularne sustave na Institutu Max Planck, uspio je u epruveti utvrditi jesu li ekstrakti artemizije učinkoviti protiv novog koronavirusa. Studija je do sada objavljena kao „preprint“ i još uvijek nije konačna. Druga faza ispitivanja (studije) trenutno je u toku u Meksiku, gdje se na 360 ljudi ispituje učinkovitost biljke artemisia annua kod oboljelih od covida-19. Rezultati još nisu objavljeni. Seeberger je u razgovoru za DW rekao kako postoji “dovoljno polazišta” da se znanstveno ispitaju učinci artemizinina u vezi s koronavirusom. Međutim, kategorično odbacuje “konzumaciju čajeva od artemizije i uvjerenje da će se njima spriječiti covid-19 ili izliječiti njime zaražena osoba” i ističe da “djelovanje artemizije još nije klinički dokazano”.

Tocilizumab i sarilumab

Učinak antitijela tocilizumaba i sarilumaba do sada je bio kontroverzan. Sastojci koji djeluju se obično koriste kod pacijenata oboljelih od reumatskog artritisa. Prema nedavnoj preprint-studiji to navodno značajno smanjuje smrtnost pacijenata zaraženih koronavirusom. Vlada Velike Britanije planira u budućnosti koristiti djelotvorne sastojke ovih antitijela protiv virusa korone. Jedna druga studija je međutim pokazala da sastojci ovih antitijela zapravo ne smanjuju smrtnost.

Ivermectin (Ivermektin)

Postoje oprečne izjave o lijeku Ivermektin. Iako ovaj preparat, koji se zapravo koristi protiv šuge i infekcije glistama, u Latinskoj Americi ima status “čudotvornog lijeka protiv korone”, Svjetska zdravstvena organizacija i američka FDA ne savjetuju njegovu primjenu. Potrebno je više studija i testiranja kako bi se utvrdilo bi li Ivermektin mogao biti koristan za prevenciju ili liječenje koronavirusa.

No Savez američkih liječnika zaposlenih na odjelima za intenzivnu njegu (“Front Line COVID-19 Critical Care Alliance”), nakon procjene dostupnih kliničkih podataka, dolazi do zaključka da aktivni sastojak može značajno smanjiti virusno opterećenje i ubrzati oporavak pacijenata s blagim ili umjerenim tokom bolesti. U teškim slučajevima, kako se dalje navodi, lijek smanjuje potrebu za hospitalizacijom i smanjuje mortalitet.

Sredstva za ispiranje usta i sprejevi za nos

Njemačko društvo za bolničku higijenu preporučuje kao prevenciju korištenje tečnosti za ispiranje usta i grla. Ideja koja stoji iza toga: grgljanje ubija viruse u grlu. Ako su pacijenti zarazni, rizik od zaraze bi se mogao na kratko smanjiti. Glasnogovornik ove organizacije Peter Walger naglasio je u intervjuu za DW: “Naravno, da ne možete doći do virusa koji su u stanicama. Ali, ovdje se ne radi o uklanjanju infekcije, već samo o uklanjanju slobodnih virusa koji se – ako se iskašljaju ili izdahnu – mogu prenijeti na druge. ”

Isto se odnosi i na antivirusne sprejeve za nos. Do sada se, na primjer, raspravljalo o proizvodu Algovir. Konkretni razlog, kako je rekao Walger, bile su preporuke iz studije istraživačke grupe iz Bochuma, ali i drugih znanstvenika. U epruveti su uspjeli dokazati da su razne vode za ispiranje usta smanjile razinu virusa SARS-CoV-2.

Svjetska zdravstvena organizacija i njemačka stomatološka društva preporučuju od kolovoza prošle godine da pacijenti, prije nego krenu liječniku, ispiru usta i grlo odgovarajućim rastvorima. Međutim, strukovna udruženja naglasila su da još uvijek nije bilo kliničkih studija koje dokazuju da sredstvo za ispiranje usta pomaže i protiv SARS-CoV-2. Trenutno je kontroverzno stižu li ovi rastvori zaista tamo gdje se nalazi većina virusa, pokazalo je istraživanje redakcije Correctiv. Studija iz Njemačke, s 10 ispitanika pozitivnih na SARS-CoV-2, došla je do zaključka da ispiranje usta jednopostotnim rastvorom vodikovog peroksida nije smanjilo virusno opterećenje.

Remdesivir

Donald Trump je pio Remdesivir nakon što je saznao da se zarazio koronom, ali učinak Remdesivira protiv covida-19 vrlo je kontroverzan. Institut Robert Koch uvjetno preporučuje upotrebu, na primjer u SAD-u. Američka vlada oslanja se na studije koje pokazuju da aktivni sastojak skraćuje trajanje bolesti. Svjetska zdravstvena organizacija kaže da nema dovoljno dokaza da bi se preporučila upotreba Remdesivira, piše N1.

hr Fri Jan 22 2021 10:16:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
//www.dalmacijanews.hr/files/600841d86f52dff9a98b457d/80
Foto: Pixabay

Tri najgore namirnice za imunitet - sabotiraju obranu organizma

Hrana je lijek, ali jednako tako može biti i otrov, ili barem loše djelovati na obrambene sposobnosti tijela. Studije su utvrdile da su najveći saboteri imuniteta gazirani sokovi, alkoholna pića te razna smrznuta jela.
Način života i prehrana značajno utječu na to koliko vas imunološki sustav može zaštititi od bolesti i koliko brzo se oporavljate. Osim spavanja, vježbanja i smanjenja stresa, sadržaj hranjivih sastojaka u hrani koju jedete može uvelike utjecati na to koliko ste dobro pripremljeni za borbu protiv bolesti, pišu 24 sata.

- Uobičajeni način prehrane voća, povrća, cjelovitih žitarica, nemasnih proteina, orašastih plodova i sjemenki održat će vaš imunološki sustav nesmetano kako bi vas zaštitio kada vam je najpotrebnije - kaže nutricionistica dr. Margie Saidel za RS.

Naravno, postoji niz namirnica i pića koje imaju vrlo nisku hranjivu vrijednost, a pretjerano uživanje u njima usko je povezano s pretilošću, dijabetesom i drugim kroničnim bolestima. Prema Saidel, ta ista hrana može ugroziti vaš imunološki sustav i njegovu sposobnost da vas održi zdravima.

Jednostavno rečeno, od loših prehrambenih navike možete se razboljeti, a evo što treba izbjegavati kako biste poboljšali sposobnost svog tijela da izbjegava bolesti i upale:

1. Gazirani sokovi

- Gazirana pića zaslađena šećerom ne donose ništa osim praznih kalorija iz šećera - objašnjava Saidel.

Osim što doprinose pretilosti i s njima povezanim kroničnim bolestima koje su povezane s potisnutim imunološkim sustavom, prekomjerna konzumacija šećera također može povećati upalu i ugroziti sposobnost borbe protiv bolesti.

2. Alkoholna pića 

Na dugi popis razloga za smanjenje unosa alkohola dodajte oslabljeni imunološki sustav.

- Prekomjerno pijenje može dovesti do smanjenja sposobnosti vašeg tijela da se bori protiv bolesti, a može vas učiniti i osjetljivima na upalu pluća i drugih plućnih stanja, sporije zacjeljivanje rana i spori oporavak od bolesti - kaže Saidel.

3. Smrznuta hrana

Ovo se prvenstveno odnosi na gotove smrznute obroke, jer za razliku od brzo smrznutog povrća, oni ne sadrže gotovo nikakve nutrijente, već isključivo prazne kalorije. Iako u užurbanoj modernoj svakodnevici svi češće posežemo za ovakvim bržim rješenjima, uvijek je zdravije ispeći jaje nego pripremiti gotov obrok u mikrovalnoj ili pećnici, objašnjavaju stručnjaci.

- Sadržaj natrija, šećera, zasićenih masti i rafiniranih ugljikohidrata visok je, s malo hranjivih sastojaka i vlakana - objašnjava Saidel.

To nije nuklearna fizika - cjelovita neprerađena hrana pojačat će imunitet.

hr Wed Jan 20 2021 15:44:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .