NOVI VOZAČI

Božinović: “Unatoč dojmu javnosti, strani radnici nisu rizik u prometu”

Potpredsjednik Vlade i ministar unutarnjih poslova Davor Božinović komentirao je u emisiji “Istrage prometnih nesreća”, HRT-a aktualnu situaciju sigurnosti na cestama te istaknuo trend poboljšanja unatoč povećanom broju vozila i vozača.

Do danas je od početka godine poginulo osam osoba manje nego u istom razdoblju prošle godine, dok je tijekom cijele prošle godine smrtno stradalo 35 osoba manje nego u 2023. To je dio višegodišnjeg trenda, iako je teško govoriti o poboljšanju kad i dalje imamo 239 poginulih prošle godine. Međutim, činjenica je da se to smanjenje događa dok raste broj automobila na cestama. Samo na autocestama prošle godine bilo je više od 7,1 milijun vozila više nego godinu ranije. Imamo i povećan broj registriranih vozila – prošle godine 108.000 više nego godinu prije, a također i 21.500 novih vozača – rekao je ministar.

Istaknuo je i utjecaj pojačanog turističkog prometa na sigurnost na cestama.

Hrvatska je prije svega auto-destinacija, a turistička sezona već nekoliko godina zaredom vrlo je dinamična. Kad sve to uzmemo u obzir, vidimo da sve mjere koje poduzimamo, prvenstveno Ministarstvo unutarnjih poslova, ali i drugi dionici, daju rezultate – dodao je.

Strani radnici kao taksisti i dostavljači: “Analize ne pokazuju povećani rizik”

Božinović se osvrnuo i na sve veći broj stranih radnika koji rade kao taksisti i dostavljači, a koji dolaze iz zemalja s drugačijim prometnim pravilima.

Policija sa stranim radnicima obavlja edukaciju prije nego što počnu obavljati poslove vezane uz vožnju. Provjerava se koliko je edukacija koju su do tad prošli primjerena stanju u Hrvatskoj. Iako se stvara dojam da su ti ljudi rizik u prometu, naše analize nisu pokazale nikakve velike prometne nesreće vezane uz njih. Općenito, među 239 poginulih prošle godine, 200 su bili hrvatski državljani, a 39 stranci – naglasio je.

Ministar je također komentirao povećan broj motocikala u prometu. Broj motocikala na cestama porastao je za 80% u posljednjih deset godina, a gotovo trećina poginulih u prometu su vozači motocikala i mopeda ili njihovi suputnici.

Govoreći o daljnjim koracima za poboljšanje sigurnosti u prometu, Božinović je naglasio važnost prevencije.

Potrebno je slušati struku i znanost te implementirati dobre primjere iz drugih država. Naravno da bi bilo bolje da nam je vozni park nešto mlađi jer su novi automobili sigurniji i imaju sustave koji nas štite od sudara. No, radimo s onim što imamo i moramo i dalje raditi na prometnoj kulturi – ustvrdio je.

Iako sam na čelu resora koji je po svojoj definiciji represivan, smatram da je prevencija rješenje većeg dijela problema. Ako treba podići kazne, mi ćemo to napraviti, ali najvažnije je da svi osvijestimo kako pridržavanje propisa znači manje sudara, manje ozlijeđenih i, najvažnije, manje poginulih – dodao je ministar.

Prometna edukacija u školama od iduće godine?

Ministar je potvrdio da se intenzivno radi na uvođenju prometne edukacije u škole.

Siguran sam da će novi kurikulum biti dio nekog od postojećih predmeta. Potaknuli smo to da sve škole već imaju koordinatore za sigurnost, a Fakultet prometnih znanosti u suradnji s našim stručnjacima priprema poseban udžbenik, odnosno priručnik, za taj kolegij – kazao je.

Naša logika je jednostavna, djeca moraju iz škole izaći sa svim osnovnim znanjima, a ponašanje u prometu je itekako važno – ne samo zbog budućnosti, nego i kako bismo im sačuvali živote dok su mali i dok ovise o starijima – zaključio je Božinović.

POSLJEDNJE DODANO: