Article

//www.dalmacijanews.hr/files/5fe587186f52df4e7c8b456e/80
Foto: Pixabay

Kako je sve nastalo: 10 zanimljivosti koje će vam otkriti sve tajne Božića

Božić je nezaobilazni blagdan našeg podneblja. No jeste li se ikada pitali kako je sve uopće nastalo, zašto se slavi baš 25. prosinca i odakle tradicija kićenja drvca?

1. Prije svega, Božić se nije uvijek slavio 25. prosinca. Štoviše, nije se uopće slavio do 3. stoljeća. Dakako, u samoj Bibliji, u dijelu koji govori o rođenju Isusa, nema ni spomena o prosincu, a mnogi povjesničari vjeruju da je Isus, zbog kojeg se i slavi Božić, zapravo rođen u proljeće.

No ono što se događalo u prosincu bile su Saturnalije, drevni rimski festival održavan u čast boga Saturna. Na tim su se festivalima održavale gozbe, razmjenjivali pokloni i prinosile žrtve u obliku životinja bogu Saturnu kako bi iduća godina bila plodna i uspješna.

Danas se smatra kako se Božić slavi 25. prosinca upravo kako bi se jednako tako važan blagdan davanja i primanja uskladio s nekadašnjim Saturnalijama.

2. Prvi božićni sajam bio je otvoren u 16. stoljeću u bavarskom mjestu Nurenberg. Davne 1570. na tom se sajmu na štandovima prodavala hrana i piće, a s godinama su sajmovi na germanskom području, poznati kao Christkindlmarkts, proširili čitavom Europom, a potom i Sjedinjenim Američkim Državama.

3. Prvo kićenje drvca kakvo danas poznajemo zabilježeno je oko 1600. godine u njemačkom Porajnju, a odatle se proširilo čitavim kršćanskim svijetom. Smatra se da su Germani inspiraciju pronašli u antičkim vjerovanjima.

Zimzeleno drvo u njihovu je svijetu simboliziralo plodnost, a grane su kitili svijećama kako bi si osigurali dobar urod i odbili zle sile.

Njemački princ Albert predstavio je tradiciju kićenja drvca svojoj supruzi, engleskoj kraljici Viktoriji i tada se tradicija počela širiti svijetom. Ujedno je kraljica Viktorija bila i ona koja je poslala prvu službenu božićnu čestitku nekog dužnosnika svome narodu.

4. U našim se krajevima nekoć umjesto božićnog drvca u kuću dan prije Božića unosio badnjak, odnosno drvo prema kojem je taj dan i dobio ime. Uz taj su dan vezani mnogi folklorni običaji poput pjesama, unošenja slame u kuću, posta, stavljanja repe i novčanika ispod stolnjaka za plodnu novu godinu i brojnih drugih.

S vremenom su badnjak ili pokoju unesenu granu bora ili jele počela mijenjati čitava božićna drvca. Ona su se ukrašavala jabukama, orasima i neponovljivim salon bombonima, a na vrh se stavljala zvijezda repatica ili anđeo, referirajući se tako na betlehemska događanja.

5. I danas se često na boru nalaze ukrasi crvene i zlatne boje uz komplementarno zeleno drvce. No to nije slučajno. Naime, kako se smatra, sve su te boje vezane za iskonsko značenje Božića. Crvena simbolizira Isusa i njegovu kasniju žrtvu, zelena život, a zlatna svjetlost i obilje.

6. Djed Božićnjak zapravo je nastao od ideje o svetom Nikoli. Naime, prema legendi, sveti Nikola iz mjesta Pataara, što je današnje područje Turske, bio je biskup, danas zaštitnik djece i žena koji je sva svoja zemaljska dobra odlučio podijeliti onima koji nemaju ništa. Tijekom prosinca darivao ih je sitnicama poput voća.

Smatra se da je on umro 6. prosinca 343. godine, a s godinama se priča o njegovim djelima proširila čitavim svijetom.

Upravo je taj svetac imao važnu ulogu u Nizozemskoj u vrijeme reformacije. Kako pak njegovo ime na nizozemskom glasi Sinter Klass, s vremenom je postao Santa Claus u engleskom govornom području, što se danas prevodi kao Djed Božićnjak.

7. Upravo je lik Djeda Božićnjaka iskoristila kompanija Coca Cola, prva u povijesti koja je stavila njegov lik u promidžbene svrhe. Prilagodili su ga hladnom vremenu, osmislili njegov kostim koji je postao prepoznatljiv diljem svijeta te su svake godine nanovo osmišljavali božićne reklame za svoj proizvod s Djedicom u glavnoj ulozi.

U tome je najvažniju ulogu imao Haddon Sundblom, ilustrator koji je 1931. osmislio Djedicu kakvog danas poznajemo.

8. Omiljeni sob Djeda Božićnjaka, Rudolf, nastao je kako bi potaknuo djecu i roditelje na kupovanje božićnih bojanki šezdesetih godina 20. stoljeća. No nije imao crveni svjetleći nos.

Naime, u to se vrijeme crveni nos poistovjećivao s bolestima i alkoholiziranim stanjem, a kako je bojanka bila namijenjena djeci, tvrtka Montgomery Ward to je željela izbjeći pod svaku cijenu. Također su razmišljali o tome da ga nazovu Reginald ili Rollo.

9. Jedna od najpoznatijih i najprodavanijih božićnih priča svih vremena je "Božićna priča" (Christmas Carol) Charlesa Dickensa.

Priču koja prati škrtog starca Scroogea i tri duha koja ga vode kroz prošlost, sadašnjost i budućnost njegova života, Dickens je pisao nekoliko dana, i to prema narudžbi, a glavni mu je cilj bio platiti dugove.

U njegovo je vrijeme temperatura zraka bila mnogo niža nego danas pa je redovito mogao iskusiti pravi bijeli Božić opisan u knjizi. Upravo je taj opis potaknuo i druge da pišu i govore o bijelom Božiću.

10. Jednom od najljepših tradicionalnih božićnih pjesama smatra se "Tiha noć, sveta noć".

U originalu nazvana "Stille Nacht, heilige Nacht", nastala je u malom mjestu Oberndorf kraj Salzburga 1818. Napisao ju je tamošnji svećenik Joseph Mohr, a prvi put ju je na sam Badnjak izveo tamošnji crkveni zbor.

Pjesma je 2011. godine uvrštena na UNESCO-ov popis zaštićene nematerijalne baštine te je doživjela prijevode na brojne jezike diljem svijeta, piše zadovoljna.hr

hr Fri Dec 25 2020 07:30:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
//www.dalmacijanews.hr/files/603b9abe6f52dfb1ec8b456f/80

Održane radionice crtanja 3D olovkama u Centru za mlade Dubovnik

Glavna tema radionica je bila crtanje lika sv. Vlaha s 3D olovkama
Zajednica tehničke kulture Grada Dubrovnika i Zajednica tehničke kulture Dubrovačko-neretvanske županije u suradnji s Informatičkim klubom Futura su u četvrtak, petak i subotu održali ciklus od 8 radionica crtanja 3D olovkama u Centru za mlade Dubrovnik.

Radionice su se trebale održati u sklopu obilježavanja Feste sv. Vlaha i Dana Grada Dubrovnika, ali su bile odgođene radi mjera Nacionalnog stožera civilne zaštite koji je bio produžio obustavu dječjih i drugih radionica za vrijeme Feste.

Glavna tema radionica je bila crtanje lika sv. Vlaha s 3D olovkama. Osim crtanja lika sv. Vlaha polaznici su crtali i razne druge predmete poput klupa, nogometnih lopti, Eiffelovog tornja, uskršnjih jaja, helikoptera, bicikli, srca i mnoštvo drugih.

Radionice su održane u malim grupama u strogo poštivanje svih epidemioloških mjera
hr Sun Feb 28 2021 14:29:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
//www.dalmacijanews.hr/files/5e4858c229111cd2408b4575/80

Albina Grčić objavila i službeni spot za eurovizijsku pjesmu

Hrvati su, sudeći po komentarima, uvjereni u Albinin dobar plasman.
Albina Grčić predstavljat će Hrvatsku na Eurosongu. S pjesmom 'Tick-Tock' razgalila je srca brojnih fanova, ali i onih koji su tek upoznali perspektivnu pjevačicu.

Prema ideji i u režiji Sandre Mihaljević, na spotu se radilo prije Dore u dva dana na više lokacija – u studiju, garaži, na cesti i u dvorcu Trakošćan, u vrlo užurbanom tempu.

Hrvati su, sudeći po komentarima, uvjereni u dobar plasman 22-godišnjakinje.

Spot pogledajte ovdje.
hr Sat Feb 27 2021 23:52:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
//www.dalmacijanews.hr/files/603924df6f52dfc3e78b459f/80
Foto: Prijatelji životinja

Pokrenuta je peticija za zabranu držanja pasa na lancu. Hoćete li ju potpisati?

Pokrenuta je Nacionalna kampanja za Hrvatsku bez pasa na lancu
Da nije bilo jezivih fotografija koje su gorjele društvenim mrežama, a nad kojima se većina hrvatskoga stanovništa zgražala, s prizorima zjapećih rana pasa netom skinutih s lanaca iz potresom pogođenih područja i mučnih priča volonterki i volontera koji su ih spašavali, možda ne bi bilo ni tolikog interesa za kampanju koju su pokrenule tri najveće udruge za zaštitu životinja u Hrvatskoj, čija je svakodnevna realnost ispunjena spašavanjem upravo pasa koji su proživjeli traumu lanca.

Prijatelji životinja, Sklonište Prijatelji Čakovec, Udruga Pobjede i druge članice Mreže za zaštitu životinja velikom nacionalnom kampanjom „Za Hrvatsku bez pasa na lancu” traže hitnu izmjenu postojećeg Zakona o zaštiti životinja uvođenjem potpune zabrane držanja pasa na lancu.

- Pse nazivamo najboljim čovjekovim prijateljem, a osuđujemo ih na ropstvo, na život u radijusu od nekoliko metara. Oni, koji po svojoj naravi vole slobodu više nego ljudi, kojima je priroda trčati, njuškati, istraživati, vezani su 10, 15 godina na iste te lančuge da bi što? Umrli u tom istom blatu poput psa Bobija iz okolice Petrinje koji je umirao u agoniji danima dok ga nisu spasili volonteri tek toliko da umre na toplom i uz ljudski dodir i utjehu.”

Tako ne samo da govore nego i osjećaju aktivisti čakovečkog skloništa Prijatelji koji su od samih početaka, uz još mnoge druge udruge, bili na terenu i spašavali unesrećene pse.

Ništa drukčije iskustvo nema ni Udruga Pobjede koja vodi osječki azil za pse, koja se u sličnoj situaciji našla u Posavini spašavajući pse iz poplavljenih područja.

- Nezamislivo je koliko ljudi mogu biti okrutni prema onima koje zovemo najboljim prijateljima čovjeka. Čak i danas, sedam godina kasnije, teško je živjeti sa scenama kojima su ti dani bili ispunjeni: mrtvi psi koje nitko nije niti pustio s lanaca kad je Sava krenula nadirati. I danas, baš zbog tih pasa koji se nisu imali priliku niti spasiti, dijelom smo ove kampanje, za sve one koji su danas na njihovu mjestu! Svaki život, ma kako on malen nama bio, velik je onome tko ga živi i za svaki taj život želimo se boriti!” kažu iz Pobjeda.

Prijatelji životinja, koji godinama rade na izmjenama Zakona, jasni su u namjeri da se Zakon o zaštiti životinja mora promijeniti i da se držanje pasa na lancima mora potpuno zabraniti: „Od 2005. godine borimo se za potpunu zabranu držanja pasa na lancima. Smatramo da nitko tko nema uvjete za skrb o psu ne bi trebao niti imati psa. Držanje pasa na lancima sramotno je i nedopustivo.”

Ove tri udruge, uz podršku svih udruga Mreže za zaštitu životinja, kao i velike većine građana, institucija i osoba iz javnoga života žele promjenu, žele ovim potezom spasiti tisuće i tisuće životinja koje trenutačno robijaju, ali i one koje se još nisu niti rodile. 

U tome ih je podržala tvrtka koja je poznata po društveno angažiranom radu, a koja je svoju proljetnu kampanju „Treba znati prerezati”, predstavljenu na više od 350 jumbo plakata, upravo posvetila želji da više nijedan pas ne bi trebao živjeti na lancu.

Ako mislite i osjećate jednako, potpišite na www.zabranimolanac.net peticiju kojom se traži hitna izmjena Zakona o zaštiti životinja i potpuna zabrana držanja pasa na lancu.  
hr Fri Feb 26 2021 17:42:19 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
//www.dalmacijanews.hr/files/6037f2906f52dff1e48b4572/80

I imotski restoran zabranio ulaz političarima - SDP-ovcima!

Iz Imotskog stiže podrška vladajućima...
Zadnjih dana pljušte kritike na račun vladajućih. Portali vode kampanje protiv HDZ-a, a kafići zabranjuju ulazak njihovim članovima i simpatizerima. 

Dok većina javnosti odobrava ove poteze, iz Imotskog stiže podrška vladajućima. 

Naime, vlasnik poznatog imotskog restorana Teo Zdilar stavio je plakat na vrata s kojeg poručuje da je zabranjen ulazak SDP-ovcima, posebno izdvojivši dva člana - Arsena Bauka i Nenada Stazića. 

Da ne bi bilo zabune, na dnu plakata se nalazi i njegovo ime kojim potvrđuje da je taj plakat uistinu on postavio.

Na to su reagirali i iz HDZ-a na Facebooku.

- Premda je očito riječ o reakciji na objavu “Tri majmuna”, potez ugostitelja Zdilara je nedopustiv. Osuđujemo ovu diskriminaciju prema članovima SDP-a i protivimo se diskriminaciji zbog političkih uvjerenja. - napisali su.



hr Thu Feb 25 2021 19:53:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .