Jeste li znali
da splitsko-dalmatinski osnovnoškolci i srednjoškolci idu pod ruku sa svjetskim
trendovima u programiranju? Zahvaljujući EDIT CodeSchool-u, najvećoj
školi programiranja u Hrvatskoj, svake godine 400-600 djece istovremeno pohađa
različite tečajeve programiranja.
Ni sama pandemija
koronavirusa nije spriječila marljive umove velikih i malih da privedu kraju
četvrtu generaciju EDIT CodeSchool-a. Projekt nastao pod palicom ICT županije
i ove je godine omogućio učenicima osnovnih i srednjih škola pohađanje
različitih tečajeva primijenjenog programiranja uz moto „Znanje dostupno
svima.“
I dok Europska
unija ulaže brojna sredstva u razvoj umjetne inteligencije i naši školarci
vjerno uče i stječu nova znanja o ovom području budućnosti. Da EDIT CodeSchool ide u korak sa svjetskim
trendovima pokazuje i činjenica da su polaznici osnovnog tečaja Razvoj
inteligentnih web aplikacija – RIWA naučili osnove razvoja umjetne
inteligencije, korištenjem neuronskih mreža
i računalnog vida, izradivši tako inteligentne web aplikacije s područja
njihovog interesa. Učenici osnovnih i srednjih škola, polaznici osnovnog tečaja
HTML/CSS/JavaScript su naučili samostalno razviti vlastitu web stranicu, lijepo
uređenu i s aktivnim sadržajima, a sve to učeći se pravilima timskog rada.
Kao vrhunac
programa, s ciljem pripreme učenika za znanja koja mogu voditi skorom
zaposlenju u IT sektoru ili kao vrhunska priprema za daljnji razvoj na
studijima računarstva, razvijen je srednji i napredni program učenja
JavaScript, frameworka i naprednog razvojnog okruženja. Kvalitetu programa
pospješila je i vlastita edukacijska platforma EDIT CodeSchool-a edit.dalmacija.hr namijenjena za
provođenje programa koje pohađaju polaznici. Na njoj su tako postavljeni svi nastavni
materijali, predavanja, domaći radovi i primjeri za učenje putem kojeg tim
prati napredak u znanju polaznika.
Splitsko-dalmatinska
županija pokrenula je ovaj projekt u sklopu projekta ICT županija s ciljem
razvoja IT sektora. Omogućili su tako učenicima, u što većem broju i od
najranije dobi, da se susretnu s programiranjem i drugim vještinama i tehnologijama
IT sektora, kako bi im pružili mogućnost zaposlenja u svjetski
najperspektivnijoj grani. Ovim su programom i našim IT tvrtkama osigurali veći
broj školovanih IT stručnjaka.
Do sada je
ukupno 2000 učenika programerski sazrjelo. Tijekom školske godine 2020./2021.,
EDIT CodeSchool pohađali su učenici 11 osnovnih i 15 srednjih škola iz devet
gradova i općina s područja Splitsko-dalmatinske županije.
Anja
Kvarantan, koordinatorica aktivnosti EDIT CodeSchool-a, ponosna je što je
projekt uspješno realiziran i u vremenu „novog normalnog.“
– Drago mi je što smo uspjeli okupiti i
privesti kraju četvrtu generaciju EDIT CodeSchool-a koju je i ove godine
upisalo preko 400 učenika i u kojoj je sudjelovalo preko 20 škola diljem
Splitsko-dalmatinske županije – kazala je Kvarantan u prostorijama
Predinkubacijskog IT centra Splitsko-dalmatinske županije na Fakultetu
elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje.
Osnovama
programiranja učenike je podučavalo 35 certificiranih EDIT profesora, a zahvaljujući
entuzijazmu vrsnih koordinatora, dr.sc. Saše Mladenovića s
Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Split i profesora Ante Bartulovića iz III. gimnazije Split, ova je priča itekako
dobila smisao.
Ante
Bartulović, voditelj EDIT
CodeSchoola za srednje škole kazao je kako je ove godine bilo prijavljeno više
od 40 radova u tri kategorije – osnovna, srednja i napreda.
– U naprednoj kategoriji djeca od 16-17
godina u stanju su napraviti kompletnu aplikaciju, što je zavidna razina znanja
i iskustva koju steknu radom na ovom projektu. Cijela priča oko EDIT
CodeSchoola je jako pozitivna jer omogućava djeci različitih škola, koje u svom
školskom programu rada nemaju programiranje, da se s njime susretnu i steknu
vještine za koje ne bi ni znali da su talentirani, istaknuo je Bartulović.
Za rast i
razvoj projekta zaslužni su i članovi radne skupine za osnovne škole, Divna
Krpan i Goran Zaharija sa Prirodoslovno-matematičkog fakulteta, te
članovi radne skupine za srednje škole, Ana Oreb iz III. gimnazije, Matej
Kožica i Ivan Lukšić. Posebna crtica krije se iza priče studenata
Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje Kožice i Lukšića koji su
od polaznika EDIT CodeSchool-a postali članovi radne skupine i
mentori-predavači ECS-a.
Zahvaljujući
organizaciji i podršci Damira Brčića, voditelja cijelog projekta ICT
županija, učenici Splitsko-dalmatinske županije dobili su ulaznicu u svijet
IT-a.
– EDIT Code
School je program koji se provodi unutar projekta ICT županija s ciljem da što
više pojača naš IT sektor kao jednu od najperspektivnijih grana čiji je glavni
problem nedostatak kvalificiranih kadrova. Zato smo u okviru ICT županije i
pokrenuli EDIT CodeSchool prije četiri godine sa željom da naše tvrtke kroz
naredni period zasta dobiju kvalificirane kadrove. Ti kadrovi, naši novi IT
stručnjaci, neće imati potrebu ići vani jer im naše IT tvrtke mogu isporučiti
kvalitetne poslove za zaista velike i pristojne plaće ovdje u Hrvatskoj, čime
rješavamo puno problema na najbolji mogući način. Ove godine radili smo online
i uživo, kako su prilike omogućavale. Bilo je dosta zahtjevno, ali uspjeli smo
to odraditi i zadovoljni smo radovima koje su djeca napravila – aplikacijama
umjetne inteligencije prateći svjetske trendove, kazao je Brčić.
Rast cijelog
projekta ICT županija i same aktivnosti EDIT CodeSchool-a omogućen je upravo
zahvaljujući županu Splitsko-dalmatinske županije Blaženku Bobanu, koji
je ovaj program prepoznao i podržao prije 4 godine.
– Tada smo
utvrdili da je istinski problem na području naše županije kvalificirani kadar u
IT sektoru. Zahvaljujući našem odjelu i njegovu pročelniku Damiru Brčiću, ali i
cijeloj županiji, pokrenuli smo EDIT CodeSchool kroz koji je u ove četiri
godine prošlo preko 2.000 djece. Oni se već danas školuju i etabliraju za IT
stručnjake na području naše županije. Ove godine je bilo 400 prijavljene djece,
njih 100 je prijavilo radove, a danas će najbolji biti nagrađeni. Nama je
uistinu cilj, da kao najbolja IT škola na području cijele Republike Hrvatske,
sustignemo europski razvijene zemlje u kvalificiranim kadrovima za IT sektor.
Na taj način, ti mladi ljudi ostat će na ovom području, a etablirane tvrtke
koje već postoje na području grada Splita i Splitsko-dalmatinske županije, vaše
za takvim kadrom. Zbog toga je ovo hvale vrijedan projekt kojega ćemo i dalje
podržavati i nastaviti još intenzivnije raditi, poručio je Boban.
Preko 100
učenica i učenika zajedno sa svojim mentorima stiglo je do finalnog dijela
natjecanja sa završnim radovima na temu Digitalizacija.
A NAGRADE
DOBIVAJU….
Učenicima s
najboljim radovima uručene su nagrade kao kruna njihove marljivosti, zalaganja,
truda i kreativnosti.
Treće mjesto u
kategoriji EDIT CodeSchool-a za osnovne škole dijele dva rada, i to Minecraft
ili Roblox Branimira Vida Maljkovića iz OŠ Marjan u suradnji s
mentorom Borisom Aračićem te Prepoznavanje emocija Luke
Krešimira Mihovilovića iz OŠ Majstora Radovana Trogir u suradnji s
mentoricom Ana Marijom Sačer.
Drugo je
mjesto pak osvojio rad Razvrstavanje otpada učenice OŠ Split 3 Marije
Oreb u suradnji s mentoricama Marijanom Polić Kuko i Antoniom Gotovac.
Učenica OŠ fra
Pavla Vučkovića Sinj Marta Glavan pod mentorstvom Boška Lišnića
osvojila je prvu nagradu s radom Pametna Astra.
Srednjoškolci
su nagrađivani u čak tri kategorije. Treće mjesto u prvoj kategoriji Osnovni
tečaj HTML-a, CSS-a i osnova JS-a osvojio je rad Šah.hr učenica Škole za
dizajn, grafiku i održivu gradnju Nikoline Vulić i Nore Soldo pod
mentorstvom Nikoline Smilović. Druga je nagrada pripala radu Digitalizacija
Anime i manga, Lare Berket i Klare Vučovski, učenica III.
gimnazije u suradnji s mentorom Rokom
Brljevićem.
Viktor
Bilokapić i Josip Bušelić, učenici Elektrotehničke škole Split
osvojili su prvo mjesto s radom e-NERDY pod mentorstvom Marina
Ivandića.
U drugoj
kategoriji Srednji tečaj JS-a treće je mjesto pripalo Matei Juginović i Nikolini
Reić za rad CroatiaEvents pod vodstvom Nikoline Smilović. Matej
Mioč i Jakov Jozić osvojili su drugo mjesto s radom Sklapanje
računala u suradnji s mentorom Matejem Kožicom. Najbolji su pak bili
Luka Štivić i Antonio Zulim s radom Autobusni sustav pod
mentorstvom Ivana Lukšića te su dobitnici prve nagrade.
U trećoj
kategoriji Napredni tečaj JS-a osvojena su dva mjesta. Polaznik Luka
Klišmanić osvojio je drugo mjesto za rad Društvena mreža u suradnji
s Marinom Ivandićem dok je prvo mjesto dodijeljeno Josipi Šaravanji
pod vodstvom Ivana Lukšića za rad Oglasnik.
Tri nagrade su
također dodijeljene u posebnim kategorijama. Goran Prolić i Ante
Prolić dobitnici su nagrade najzrelijeg softverskog projekta s aplikacijom TerraSight.
Nagrada za najmlađeg polaznika naprednog tečaja JS-a za srednje škole pripala
je Josipi Šaravanji, učenici osmog razreda OŠ Kraljice Jelene u Solinu.
Saša Mladenović s Prirodoslovno
matematičkog fakulteta u Splitu, Laboratorija za umjetnu inteligenciju i
voditelja osnovnih škola kazao je kako se u ovoj edukaciji napravio odmak tako
što je osim klasičnih web aplikacija, dodana i komponenta umjetne
inteligencije.
– Pritom, imali smo poseban izazov – osmisliti
program koji se neće naslanjati na dodatnu opremu poput robota, nego da učenici
koriste tablete, mobitele i prijenosna računala. Cijeli program se na taj način
mogao odraditi online i hibridno uz pomoć nastavnika koji su poticali djecu na
kretivnost, zalaganje i rad tijekom dijele ove pandemije kako u redovitoj
nastavi, tako i u ovom programu. Iznimno smo ponosni na rezultate koje su djeca
ostvarila i mogu slobodno reći da se ne moramo plašiti industrije 4.0 koja se
oslanja upravo na ovu inteligenciju, poručio je Mladenović.
Na dodjeli nagrada, Nola Antić
i Darija Brstilo, učenice 7.
razreda, kazale su da, iako su zajedno u paru radile svoj projekt, danas
se vide prvi put u živo, no lakše bi im bilo da su se prije upoznale.
– Napravile
smo aplikaciju koja može prepoznati pasmine pasa. Izabrale smo tri pasmine i
kad bi se učitala, aplikacija bi prepoznala je li to, primjerice, patuljasti
šnaucer ili mops. Zadovoljne smo kako smo to napravile, pojasnile su ponosne
učenice.