Mani Gotovac: U vrijeme splitske intendanture spašavala sam se alkoholom

Frigidnost je stanje duha koje mene danas najdublje pogađa. To je
ravnodušnost, neosjećanje boli, radosti, užitka. Unutar frigidnosti nema
umjetnosti. To je frigidnost o kojoj sam govorila, ali samo je u Splitu
moguće da spomenete tu riječ na televiziji, a iako nitko, baš nitko
nije pročitao knjigu, jer je praktički jučer izašla iz tiska, svi me
napadnu zbog te riječi.

Pojasnila je teatrologinja Mani Gotovac na predstavljanju knjige “Ma
koji život, ma koji teatar” u dupko punoj Gradskoj knjižnici Marko
Marulić otkud kritike na njen račun, u nekoliko dnevnih novina, kao i
pojedinih kolumnista. To je Split…

– Cijeli moj život je doveo do jedne
istine, koju sam morala izreći, a ta je da za mene teatar nikad nije
laž, za mene je uvijek bio put prema istini. Umjetnički iskazanoj, ali
put prema istini – otkrila je teatrologinja zašto je napisala ovu
knjigu.

Promocija je počela upravo u njenom rodnom gradu, a “Ma koji
život, ma koji teatar” je nazvala i pobunom protiv potrošnje, sustava
vrijednosti u kojem je potrošnja početak i kraj života. Otkrila je i da je, kako je kazala, najtamnija strana njenog profesionalnog života vrijeme dok je bila intendantica HNK Split.


Nisam mogla izdržati sve pritiske, posebno političke i u vrijeme
splitske intendanture spašavala sam se alkoholom. Ali, ne da se mene
uništiti tako lako – iskrena je bila Mani.

Poglavlje u knjizi koje je posvetila rodnom gradu, onom iz koje je
tjerao Luka Podrug svakodnevno, nazvala je “Split, dušo moja, zašto me
snebivaš”.

– To je ljubavna izjava mom gradu – emotivno i bez zadrške je govorila.

Ponovila je da brani intendanta Tonča Bilića zbog umjetničkih
dosega, jer je jedino to zanima, ali i zbog toga što su Splićani šutjeli
kada je Mucalo bio na čelu splitskog kazališta. Nisu se, dojma je,
pobunili niti “milijunti dio kao sada”. Novi intendant, smatra, nudi
umjetnost.

– Iz kazališta može krenuti urbanost Splita! Nisam Bilićeva
savjetnica, niti me plaća – odgovorila je Mani na tračeve zašto ga
brani.

Naime, pronio se glas, kao i za puno toga u Splitu, o tim njenim tzv. skrivenim motivima ustajanja u obranu intendanta.
Još jednom je ponovila kako ne voli laskavce, ni lažno
dodvoravanje, a vraćajući se u kontekst svoje intendanture u Splitu,
pojasnila je i svoj sukob s kultnim kritičarem Anatolijem Toljem
Kudrjavcem
.

– Nije kritika ona koja mora biti zadnja. S Toljom
sam dijalogizirala. On mi je značio s kritikom više nego gomila laži i
laskanja – rekla je.

A o kakvom je odnosu bila s Toljom predočila je i predstavom u
Rijeci, nakon splitskih polemiziranja, kada je za glavnu glumicu
predstave izabrala Severinu. U pauzi između dva čina, skrila se u zahod,
gdje je inače prema vlastitom priznanju tražila mir. Ispred ju je
sačekao Kudrjavcev.

– Odična je Severina. To ti je odličan izbor, kazao mi je Tolja i prošao. Eto, takav je bio naš odnos – prisjetila se.

Otkrila
je i da je u nastajanju nova knjiga, koja nije autobiografska, pratit
će tri generacije žena, a dotaknut će se mnogih poznatih ljudi. Mogla bi
se, promišljanja je, knjiga zvati “Ljubavnica od mora”.
Sve u svemu, iznimno zanimljivo predstavljanje, u kojem je čak i
čovjek koji se na posljednjoj promociji predstavio kao Gorki zapjevao uz
gitaru. Gorki je inače ime kojim je nazvala Mani svoju istinsku
ljubav. Svaka žena, kazala je, ima svoga Gorkog, a i svaki muškarac
svoju Gorku.

Eh, da, “promotor” knjige je bio urednik Velimir Visković koji se
češće zanosio nadugo i naširoko, pričajući i o prošlim dvjema knjigama
Mani Gotovac, ali je iskusna teatrologinja znala preuzeti palicu. Bilo
je Mani jako stalo do predstavljanja njene knjige u njenom gradu…

POSLJEDNJE DODANO: