Predstava “A gdje je
revolucija, stoko?” Montažstroja kojom ta umjetnička organizacija
završava obilježavanje 25. obljetnice djelovanja, premijerno je izvedena
u četvrtak u Zagrebačkom kazalištu mladih, s kojim surađuje od kraja
osamdesetih, to jest od samih svojih početaka.
U režiji
voditelja Montažstroja Boruta Šeparovića predstava dokumentarno bilježi
proces raspada njegova prošlogodišnjeg projekta “MČŽPC” (Mali čovjek
želi preko crte), u kojemu su marginalizirane društvene skupine izvodile “borbene pjesme” protiv nepravde. Zbog kršenja autorskih prava po
mišljenju nekih od autora s predvodničkog novovalnog albuma “Paket
aranžman”, ta je predstava igrala samo nekoliko puta, a njezina zabrana
potaknula je autore za temu nove predstave.
Osim što demistificira fenomen bunta u glazbi i glazbenim
pravcima poput novog vala te progovara o pravnim posljedicama stava da
glazbu možemo međusobno dijeliti kao opće dobro, predstava “A gdje je
revolucija, stoko?” bavi se autocenzurom i komformizmom svakog od nas,
ali i sveopćom apatijom u društvu.
Naslov predstave, aktualan i danas, zagrebački je grafit
anonimnog autora nastao prije dvadeset godina. Odgovor na njegovo
pitanje, kaže Šeparović, nema ni on sam, a kad bi ga i imao “vjerojatno
se ne bi više bavio kazalištem jer pozornica nije revolucionarna”.
Po njegovim riječima, kazalište kao javni prostor još uvijek
može progovarati o gorućim društvenim problemima koji ne dobivaju
dovoljnu pažnju medija ili javnosti, a Montažstroj svakim novim
projektom nastavlja davati svoj doprinos izgradnji ili barem zamišljanju
pravednijeg društva.
U energičnom ritmu njihovog aktualnog kazališno-glazbenog
performansa svoj doprinos daje petero izvođača na pozornici, Buga Klara
Blanuša, Andreja Dodig, Nataša Mihoci, Konrad Mulvaj i Ante Perković.
Uz ‘digitalne ostatke’ prethodne predstave koji se projiciraju
na platnu njezina politička i angažirana tema obrađena je na nekoliko
razina, od toga može li se pop glazba koristiti kao oruđe za poticanje
na društvene promjene do uloge umjetnosti u tim promjenama u današnjem
društvu licemjerja kojemu je osnovna vrijednost novac.
Predstava je praizvedena na prošlogodišnjem Beogradskom
internacionalnom teatarskom festivalu Bitef, kada je naišla na dobar
prijem publike, kritike i žirija, koji joj je dodijelio posebnu nagradu
ocijenivši je “izuzetnom refleksijom o poziciji umjetnika u suvremenom
društvu provedenoj kroz ponovno promišljanje i inscenaciju njegovog već
postojećeg, a kontroverznog materijala”.
Zagrebačko kazalište mladih bilo je koproducent i prve
Montažstrojeve cjelovečernje predstave “Vatrotehna” iz 1989., nakon čega
se suradnja nastavila na kazališnoj uspješnici “Rap opera 101” iz 1991.
godine.
U tom će kazalištu predstava “A gdje je revolucija, stoko?”
imati još dvije izvedbe, 16. i 17. siječnja, koje su već rasprodane, no
njezina je sudbina nakon toga neizvjesna s obzirom da Montažstroj nema
stalni dogovor s nekim od gradskih kazališta, niti vlastiti prostor za
rad.