Splitsko-makarski nadbiskup i metropolit Marin Barišić predslavio je sinoć obrede Vazmenoga bdijenjau splitskoj prvostolnici sv. Dujma. U koncelebraciji su bili: katedralni župnik don Ante Mateljan, don Marko Ćubelić, don Šimun Doljanin i don Nikola Šakić, a maestro don Šime Marović otpjevao je svečani hvalospjev uskrsnoj svijeći. Nakon Službe svjetla uslijedila je Služba riječi tijekom koje je nadbiskup izrekao prigodnu homiliju.
- Naše dane i vrijeme prate neugodne vijesti. U strahu smo za danas, a još je neizvjesnije naše sutra. Zabrinjavajuće vijesti nas sustižu kao da više nema prostora ni mogućnosti za dobre vijesti. Očekivali smo brži i humaniji materijalni napredak, kao i duhovno-moralni rast društva i svijeta. Nadali smo se proljeću koje u ovo vrijeme priroda oko nas prihvaća i usklađuje se s tim dinamizmom; dok čovjek, društvo i svijet kao da se suprotstavljaju proljeću ostajući u tami hladne zime“, tim je riječima nadbiskup započeo svoju homiliju kako bi ukazao na jednu drukčiju vijest, Radosnu vijest o Isusovom uskrsnuću. To je vijest nebeskoga glasnika „uplašenim i tužnim ženama, u vremenu zime i to u okolnostima groba i smrti, iznenađujuću i nevjerojatnu vijest za nas i našu povijest. Nikakvo čudo da je čovjek nepovjerljiv prema toj radosnoj vijesti jer nije naša, nadilazi nas, ali nama je upućena i za nas je: 'Što tražite Živoga među mrtvima? Nije ovdje, nego uskrsnu! Sjetite se kako vam je govorio dok je još bio u Galileji. (Lk 24, 5-6).“
- Ta je vijest temelj budućnosti i razlog nade ljudskog roda. Otac nebeski „snagom svoje ljubavi otvara grob, oslobađa nas ambijenta zime i spona smrti te nas uvodi u sveto proljeće. Samom čovjeku ovo je nemoguće jer on sam zida i umnaža grobove, a često je i suradnik smrti. No, Bogu Ocu, njegovoj stvaralačkoj i milosrdnoj ljubavi je moguće: 'Gospodnje je to djelo, kakvo čudo u očima našim!' (Ps 118, 23). Božje je to djelo plana spasenja predoznačeno već u starozavjetnoj Pashi, izlasku i oslobođenju Izraela iz egipatskog ropstva prema Obećanoj zemlji. Proročki je to naviještaj konačne Pashe i izlaska iz zarobljenosti grijeha, smrti i groba u obećanu Nebesku domovinu. Bio je to znak koji usmjeruje na Pashu koju slavimo - Krista Gospodina - koji je u svojoj ljubavi prihvatio sve naše zime i grobove da nas uvede u život božanskog proljeća. Smrt nad njim ne gospoduje. Raspeti i Uskrsli Gospodin svojom žrtvom ljubavi urušio je temelje smrti i rastvorio zatvor groba.
Nadbiskup je pozdravio nazočnu braću i
sestre članove Neokatekumenskog puta koji su završili Put.
- Zajedno s
njima noćas ćemo obnoviti svoja krsna obećanja i još svjesnije sklopiti
savez s Uskrslim Gospodinom. Braćo i sestre, otajstvo Kristova Uskrsnuća
nije povratak - reanimacija, vraćanje u život - jednog umrlog, poput
evanđeoskog slučaja Lazara, do ponovnog neizbježnog susreta sa smrću.
Radosna vijest: 'Nije ovdje, nego uskrsnu!', nadilazi i pobjeđuje samu
smrt. Smrt više ne gospoduje nad Isusom iz Nazareta. Kristovo uskrsnuće ne odnosi se samo na
preminule jer snaga Kristova proljeća zahvaća sve nas već ovdje i sada u
okolnostima zemaljskog života, naših uloga i odnosa. Ako bi se
uskrsnuće odnosilo samo na one koji su završili svoj zemaljski život,
što bi smo mi imali onda slaviti?! - retorički je upitao mons. Barišić
te dodao:
- Ne bi to bilo u pravom smislu naše slavlje u ovome našem ovdje i danas. Stoga, mi smo oni koji trebamo uskrsnuti, mi živi, uskrsnuti iz naših oblika smrti i hladnih grobova; izaći iz naše zime i dopustiti da naše društvo i svijet zahvati snaga ljubavi Kristova proljeća. Naša Pasha - Isus Krist, Raspeti i Uskrsli - želi nas izvesti iz zarobljenosti srca i uma, neznanja i zloće - osobne i društvene; uza sve moguće naše inflacije i degradacije čovjeka i svijeta, daruje nam razlog naše nade i smisla života. On nam želi nam posvjedočiti da uza sve sukobe, nepravde, razaranja, naš život i naša povijest nije projekt koji ostaje na pola puta, neostvaren, u grobu bez puta, već nas želi dovesti do punine ostvarenosti u njegovom i našem uskrsnuću.
U nastavku propovijedi nadbiskup je
pozvao sve da rade na miru, pomirenju i solidarnosti jer smo svi na
jednoj lađi: Rusi, Bjelorusi, Ukrajinci, Europska Unija, Amerika, Kina,
odnosno svi narodi svijeta.
- Svima nam je jedan Bog Otac. On je temelj i zaštitnik našeg dostojanstva i zajedništva. Da, jedan nam je Otac i jedna je lađa! Stoga, zlo i opako je sa zajedničke lađe protjerivati i vidjeti druge kao teret, a isto tako, opasno je uništavati i potapati zajedničku nam lađu. Neka nas Radosna vijest Kristova uskrsnuća i našega u nadi oživi u međusobnoj ljubavi mira i pomirenja; da iz zaleđenih odnosa i zime neprijateljstva izađemo svjesni da smo svi braća i sestre, i oni na crtama bojišnica kao i oni koji iz pozadina dirigiraju sukobima; da nam udaljeni postanu bližnji; da vladanje bude služenje; da spoznamo kako slobode nema bez ljubavi i odgovornosti; da uvidimo kako su materijalne stvari sredstvo, a ne smisao života.
- Pozovimo Uskrsloga Spasitelja za naše
obiteljske i društvene stolove - nastavio je nadbiskup Barišić...
- da naše sumnje preobrazi u povjerenje, ravnodušnost u opredjeljenje, egoizam u sebedarnu ljubav, želju vladanja u spremnost služenja, našu samodostanost u svijest da nismo sami, da smo potrebni drugih i drugi nas. Pozovimo i zamolimo Raspetog i Uskrslog Gospodina poput dvojice učenika na putu u Emaus: 'Ostani s nama Gospodine u našoj zimi i budi nada i budućnost našeg proljeća'. Radosnu i blagoslovljenu vijest Kristova uskrsnuća želim svima vama braćo i sestre, svim kršćanima i ljudima dobre volje, našem Gradu i Nadbiskupiji, Domovini i Svijetu.
Zatim je uslijedila obnova krsnih obećanja i Euharistijska služba, a na samom kraju slavlja nadbiskup je blagoslovio hranu zaželjevši svima sretan Uskrs. Na bdijenju je pjevao katedralni zbor.