Tijekom ljeta, točnije od 14. srpnja do 14. kolovoza, trajao
je javni poziv za pružanje univerzalne poštanske usluge na području Hrvatske.
Raspisala ga je Hrvatska regulatorna agencija za mrežne
djelatnosti (HAKOM). Njime se pozvalo tvrtke da daju mišljenje i iskažu interes
za obavljanjem te usluge. Nitko se nije odazvao, piše Poslovni dnevnik.
Naime, o tome da svi građani Hrvatske dobiju poštu, pa i u onim najudaljenijim
i nepristupačnim krajevima koji su komercijalno neisplativi, pobrinula se
država. Tako je Zakonom o poštanskim uslugama propisano kako je obavljanje
univerzalne usluge od interesa za Republiku Hrvatsku te se korisnicima
poštanskih usluga na cijelom području RH mora osigurati univerzalna usluga pod
jednakim uvjetima.
Ujedno je propisano kako je HP-Hrvatska pošta davatelj
univerzalne usluge i na temelju Zakona ima pravo i obvezu obavljati tu uslugu u
trajanju od 15 godina od stupanja na snagu, pojasnili su iz HAKOM-a. Zbog čega
je onda uopće raspisan javni poziv, pojašnjavaju iz HAKOM-a.
-Prema Zakonu, HAKOM, ima obvezu provoditi analizu tržišta
poštanskih usluga svakih pet godina od kada je ZPU stupio na snagu. Cilj
analize je utvrditi postojanje drugih davatelja poštanskih usluga koji su
sposobni osigurati univerzalnu uslugu.
HAKOM ima obvezu provoditi analizu tržišta poštanskih usluga
svakih pet godina, a cilj analize je utvrditi postojanje drugih davatelja koji
su sposobni osigurati univerzalnu uslugu.
A potom temeljem provedene analize HAKOM određuje davatelja
univerzalne usluge, pojasnili su iz regulatorne agencije te istaknuli kako je,
s obzirom na tu obvezu, HAKOM u 2023. pristupio izradi Analize te je, između
ostalog, u postupku analize objavio i Javni poziv. A na javni poziv, u zadanom
roku nije došlo niti jedno mišljenje, odnosno nitko nije iskazao interes za
obavljanje univerzalne usluge.
Inače, HAKOM će, kazali su nam:
-Uz rezultate javnog poziva, napraviti i analizu svih
prijavljenih davatelja poštanskih usluga koja podrazumijeva analizu njihovih
financijskih pokazatelja, mreže, broja zaposlenih, materijalnih i drugih
sredstava te drugih pokazatelja.
Prema tome, rezultati javnog poziva su samo dio u postupku
provođenja i izrade analize tako da će se postojanje davatelja poštanskih
usluga koji mogu osigurati obavljanje univerzalne usluge utvrditi uzimajući u
obzir i sve druge rezultate u postupku.
HAKOM je navedeni postupak analize već proveo i 2018. i tada
je bilo utvrđeno da ne postoji drugi davatelj, osim HP-Hrvatske pošte, koji
može osigurati obavljanje univerzalne usluge.
-Prepreke koje se pojavljuju za druge davatelje poštanskih
usluga prvenstveno je potrebno sagledati u uvjetima (obvezama) prema ZPU-u i
Pravilniku koje su postavljene pred davatelja univerzalne usluge, a koje između
ostalog podrazumijevaju: osiguranje petodnevnog prijama i uručenje poštanskih
pošiljaka na adresi primatelja, osiguranje propisane kakvoće obavljanja
univerzalne usluge, omogućavanje pristupa svojoj poštanskoj mreži,
uspostavljanje poštanske mreže tako da se osigura obavljanje univerzalne usluge
na cijelom području RH (jedan poštanski ured posluje u prosjeku na površini
najviše do 80 četvornih kilometara ili da jedan poštanski ured posluje u
prosjeku za najviše 6000 stanovnika, pri čemu mora biti najmanje 700 redovitih
poštanskih ureda), pojasnili su iz HAKOM-a.
Iz regulatora su dodatno naglasili:
-Važno je spomenuti da, osim univerzalne usluge, ZPU
propisuje obavljanje i zamjenskih poštanskih usluga koje su dostatno zamjenjive
univerzalnoj usluzi, čime se također pridonosi konkurenciji i raznolikosti na
tržištu, a koje mogu obavljati i drugi davatelji poštanskih usluga.
Tako trenutačno na tržištu poštanskih usluga zamjenske poštanske
usluge, osim HP-Hrvatske pošte, pruža još sedam davatelja, dodali su iz
HAKOM-a, koji će, uskoro, završiti i objaviti Analizu tržišta poštanskih
usluga.