Article

//www.dalmacijanews.hr/files/604e1b726f52df16038b4593/80
Foto: Pixabay

Mineral života: 10 namirnica koje sadrže najviše magnezija

Ključan je za rad živčanog sustava i mišića, ali kod većine odraslih ljudi ga nedostaje.

Magnezij se s pravom naziva mineralom života jer bez njega naše tijelo ne bi moglo napraviti niti jedan pokret. Ključan je za rad živčanog sustava i mišića, ali kod većine odraslih ljudi ga nedostaje. Kako biste povećali unos magnezija, neka se na vašem tanjuru svakodnevno nađu ove namirnice.

1. Bademi
U 30 grama badema nalazi se 105 miligrama magnezija. Također su bogati vitaminom E, antioksidansom koji održava imunitet i pomaže u održavanju zdravlja očiju. Krcati su proteinima koji vas čine sitima i pomažu kod mršavljenja te omega-3 masnim kiselinama dobrima za srce. Kako ih je najbolje jesti? Uzmite šaku badema za zdravu užinu ili ih dodajte salati.

2. Sjemenke sezama
U 30 grama prženih sjemenki sezama nalazi se 101 miligram magnezija. Sjemenke sezama također su dobar izvor željeza i vitamina B6.  Umiješajte ih u granolu ili ih dodajte jelu koje pržite na naglo.

3. Sjemenke suncokreta
U 30 grama sjemenki suncokreta nalazi se 128 miligrama magnezija. Sjemenke suncokreta jako su dobar izvor kalcija i polinezasićenih masti koje pomažu u snižavanju lošeg kolesterola u krvi, kada se konzumiraju umjereno. Možete ih jesti kao grickalice, ali budite svjesni da većina zapakiranih sjemenki suncokreta sadrži puno soli. Zato je bolje kupiti sirove sjemenke suncokreta koje ćete samo prepržiti, a možete ih dodati i salati.

4. Banane
Jedna banana sadrži 22 miligrama magnezija. Banane koje su još uvijek malo zelene jedan su od najboljih izvora otpornog škroba, zdravog ugljikohidrata koji vas čini sitima i ubrzava metabolizam. U bananama ima i kalija, elektrolita koji pomaže u snižavanju krvnog tlaka. Kako ih je najbolje jesti?

Opcije su bezbrojne: napravite smoothie, narežite bananu na kolutiće i dodajte zobenoj kaši, narežite na tost namazan maslacem od kikirikija ili jednostavno ogulite bananu i pojedite je.

5. Indijski oraščić

U 30 grama indijskih oraščića nalazi se 89 miligrama magnezija. Jedno serviranje indijskih oraščića pruža gotovo 10 posto preporučenog dnevnog unosa željeza. Ovi orašasti plodovi također su dobar izvor folne kiseline i vitamina K. Jedite ih same kao ukusnu grickalicu ili dodajte salati.

6. Tofu
U 65 grama tofua nalazi se 37 miligrama magnezija, a ista količina ovog vegetarijanskog izvora proteina zadovoljava 43 posto dnevnih potreba za kalcijem. Tofu će vam dati i dozu željeza, minerala koji tijelo treba da proizvodi hemoglobin, protein koji pomaže crvenim krvnim stanicama da dovode kisik u sve stanice tijela. Tofu će poprimiti okus bilo koje hrane u kojoj ga kuhate. Probajte ga pripremati kao zamjenu piletini ili govedini te naglo popržiti. Vrlo tvrdi tofu možete staviti i na gril. Pročitajte i 5 vitamina i minerala koje žene trebaju uzimati nakon 30. godine.

7. Sjemenke bundeve
U 30 grama sjemenki bundeve nalazi se 74 miligrama magnezija. Dobar su izvor i vlakana, mononezasićenih masnoća dobrih za srce, a ne manjka im ni proteina. Zbog vlakana i proteina sjemenke bundeve odlična su grickalica za sve koji žele smršavjeti. Pržite ih u tavi dok ne poprime zlatnosmeđu boju i ne počnu pucati, oko četiri minute, a zatim ih premjestite na papir za pečenje. Povremeno ih protresite dok se potpuno ne ohlade. Sjemenke bundeve također su pikantan dodatak salatama.

8. Sjemenke lana
U jednoj žlici cjelovitih sjemenki lana nalazi se 40 miligrama magnezija. Pospete li jogurt ili žitarice mljevenim sjemenkama lana, imat ćete doručak koji pospješuje zdravlje srca. Žlica sjemenki lana sadrži više od polovice dnevno preporučenog unosa omega-3 masnih kiselina, a sadrže i vlakna i antioksidanse.
Sjemenke lana imaju orašast okus, zbog čega odlično pašu uz jogurt ili žitarice ili u smoothieju. Samo je važno prije konzumacije ih samljeti (ili ih kupite samljevene) jer će u suprotnom samo proći kroz organizam, a da ih ne probavite i tako nećete imati nikakve koristi od njih. Saznajte i koje su najzdravije namirnice na svijetu.

9. Brokula
U 65 grama kuhane brokule nalazi se 51 miligram magnezija te više vitamina C nego u naranči. Najviše hranjivih tvari iz brokule dobit ćete ako ju jedete sirovu ili lagano kuhanu na pari te u kombinaciji s rajčicama.

10. Grašak
U 130 grama graška nalazi se 48 miligrama magnezija te gotovo dnevna doza vitamina C. Grašak je i dobar izvor bjelančevina, kalija i vitamina A. Bacite grašak u brzo prženje ili ga dodajte salati, napravite zasitnu juhu od graška, napravite rizi-bizi, dodajte tjestenini, a mladi grašak možete jesti i sirov, piše Zadovoljna.hr.

hr Sun Mar 14 2021 15:19:46 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
//www.dalmacijanews.hr/files/60770cd26f52df74318b45ba/80
Foto: Pixabay

Sunce na tanjuru: Pet namirnica koje je ovih dana posebno korisno konzumirati

Iako, istina, većina našeg vitamina D dolazi od sunca, a ne od hrane, svaka pomoć u ovim trenucima kada smo više u našim kućama dobro će doći.

Važan nutrijent koji naše tijelo treba kako bi normalno funkcioniralo jest vitamin D3.

Na sam spomen tog vitamina na pamet padne sunce jer ga naše tijelo u najvećim količinama dobiva upravo od sunčevih zraka.

Kada su u pitanju njegove koristi, najčešće ga se povezuje s održavanjem zdravlja koštano-mišićnog sustava, ali njegova svojstva sežu mnogo dalje.

Važan je u modulaciji rasta stanica, u funkciji živaca, mišića i mozga, riziku od nekih neuroloških bolesti, smanjenju rizika od mnogih kroničnih bolesti, zaštiti od upalnih zbivanja, kao i općenito smanjenju smrtnosti.

Također, vitamin D koji se uzima u obliku dodataka prehrani koristan je kod autoimunih i onkoloških bolesnika.

Najvažniji izvor vitamina D zasigurno je njegova sinteza u koži pod utjecajem sunčeva svjetla. Međutim, postoje i namirnice koje su bogate tim vitaminom, a neke od njih donosimo u nastavku.

Iako, istina, većina našeg vitamina D dolazi od sunca, a ne od hrane, svaka pomoć u ovim trenucima kada smo više u našim kućama dobro će doći.

1. Riba

Na popisu riba bogatih vitaminom D su tuna, srdela, skuša, bakalar, haringa i losos.

2. Konzervirana tuna

I ova opcija nije loša, a mnogi ljudi vole konzerviranu tunu zbog njezina okusa i jednostavnih metoda skladištenja.

Također, jeftinija je od svježe ribe.

3. Žumanjak

Za ljude koji ne jedu ribu, korisna informacija je da morski plodovi nisu jedini izvor vitamina D.

Jedna opcija su jaja. Bjelanjak je bogat bjelančevinama, a masnoće, minerali i vitamini nalaze se uglavnom u žumanjku.

4. Gljive

Kao i ljudi, i gljive sintetiziraju vitamin D kada su izložene UV svjetlu. Izuzev obogaćene hrane, one su jedini dobar biljni izvor ovog vitamina.

Međutim, bitno je znati da gljive proizvode vitamin D2, dok životinje proizvode vitamin D3, a iako i D2 pomaže povećanju razine vitamina D u krvi, možda nije djelotvoran kao vitamin D3.

Divlje su gljive, očekivano, bolji izvor ovog vitamina od onih komercijalno uzgojenih, no naglašavamo da je za branje gljiva ipak potrebno imati određeno znanje i biti na oprezu.

5. Ulje jetre bakalara

Ovaj dodatak prehrani bogat je vitaminom D, a ako ne volite ribu, može biti ključan za dobivanje određenih hranjivih sastojaka koji nisu dostupni u drugim izvorima.

Zaključno, prirodni izbori vitamina D su ograničeni, posebno ako ste vegetarijanac ili ne volite ribu. Srećom tu su i dodaci prehrani i prehrambeni proizvodi koji prirodno ne sadrže vitamin D, ali su obogaćeni ovih hranjivim sastojkom pa mogu poslužiti kao pomoć, piše Zadovoljna.hr.

hr Wed Apr 14 2021 17:40:20 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
//www.dalmacijanews.hr/files/5f9db3196f52df932c8b4590/80
Foto: Pixabay

Ovi simptomi mogu trajati mjesecima, čak i nakon blagog oblika covida

Otprilike jedna od deset osoba ima barem jedan umjereni ili teži simptom koji je utjecao na kvalitetu njihova života.

Kod nekih osoba simptomi covida-19 mogu trajati i mjesecima nakon početne dijagnoze.

Gubitak mirisa, gubitak okusa, otežano disanje i umor četiri su najčešća simptoma koje su pacijenti prijavili i osam mjeseci nakon blagog oblika covida-19, pokazala je nova studija. Najčešći umjereni do teški simptomi koji su trajali najmanje dva mjeseca su anosmija, umor, ageuzija i dispneja.

Otprilike jedna od deset osoba ima barem jedan umjereni ili teži simptom koji je utjecao na kvalitetu njihova života.

- Čak i ako ste mlada osoba i prethodno ste bili zdravi, blagi oblik covida-19 može rezultirati dugoročnim posljedicama - rekla je autorica Charlotte Thålin, liječnica s odjela za kliničke znanosti u bolnici Danderyd s Instituta Karolinska u Stockholmu u Švedskoj.

Thålin i kolege analizirali su više od 1.000 zdravstvenih djelatnika u Švedskoj, a rezultati studije objavljeni su u JAMA. Istraživači nisu otkrili povećanje kognitivnih problema – uključujući probleme s pamćenjem ili koncentracijom – koje su drugi povezali s onim što se često naziva dugim covidom. Nisu primijetili ni povećani rizik od dugotrajnih simptoma nakon asimptomatske infekcije.

Prethodna istraživanja otkrila su ozbiljne dugotrajne simptome, uključujući lupanje srca i neurološka oštećenja, među osobama koje su hospitalizirane zbog covida-19. Thålin je istaknula da odsutnost ovih ozbiljnijih simptoma nakon blagog oblika covida-19 umiruju.

Rezultati pokazuju da je 26% osoba koje su imale covid-19 imalo barem jedan umjereni do teški simptom koji je trajao više od dva mjeseca, u usporedbi s 9% u kontrolnoj skupini, prenosi WebMD. Među osoba koje su imale blagi oblik covida-19, 11% ih je prijavilo barem jedan simptom koji je negativno utjecao na poslovne obveze i socijalni život nakon osam mjeseci od infekcije.

Liječnica Sarah Jolley izjavila je da dugotrajne simptome bolesti mogu imati i osobe koje imaju blagi oblik bolesti, a prema studiji, ovo je izraženije kod žena, piše N1.

hr Wed Apr 14 2021 16:14:30 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
//www.dalmacijanews.hr/files/6075a6776f52dfc4308b456d/80
Foto: YouTube

"Inamorana" je novi hit Tončija Huljića i Petra Graše

dfgdfg
"Inamorana" je novi hit Tončija Huljića i Petra Graše. Dvojica glazbenika koje veže uboko prijateljstvo nakon deset godina ponovo su udružili snage i iznjedrili hit koji autorski potpisuju Vjekoslava i Tonči Huljić. "Inamorana - zaljubljena je lijepa i sjetna pjesma, ali i simpatična priča o prolaznosti vremena i neprolaznosti potrebe da se zaljubite", objašnjava Tonči i nastavlja: "Trenutno je u procesu završetak Grašinog albuma i kako smo stalno zajedno u studiju, svako malo bih pjevao ono što sam pisao za njega i tako upropastio stvar, a on je htio pjevati nešto što sam ja pisao za sebe. Zato smo se našli na pola puta."  

"U Tončijev projekt Madre Badesse zaljubio sam se na prvo slušanje i sretan sam što sam bio i ostao dio te priče. Nisam glazbenik koji je sklon duetima, no suradnja s Tončijem odavno nije službena već duboko prijateljska, pa tako ni ovo ne mogu nazvati suradnjom već zajedničkom idejom dvojice prijatelja", dodaje Petar Grašo.


Baš kao i prethodni singl "Mare luda", "Inamorana" je pjesma dubokih emocija, a na novom albumu bit će još neke pjesme koje je publika imala prilike upoznati, poput "Žaj mi je" s Nenom Belanom. Na novom albumu nalaze se i tri instrumentalne obrade već dobro poznatih pjesama. Dvije je publika već upoznala: "Dva put san umra", napravljenu u suradnji sa Zagrebačkom filharmonijom i zborom Ivan Goran Kovačić te "Bjankarija (Kiša)", u kojoj je Tončiju gost Víctor Espínolaparagvajski multiinstrumenatlist i pjevač.

U trećoj Tonči otkriva posebnu gošću: "25 godina je prošlo od pjesme 'Suze biserne' koju pjeva Jelena Rozga, tako da novi album sadrži instrumentalnu obradu ove pjesme. Refren je snimljen na hrvatskom i engleskom jeziku, a siguran sam i da će publika prepoznati vokal posebne gošće u ovoj pjesmi, Jelene".

Novi hit "Inamorana" prati i odličan spot za koji je Tonči Huljić osmislio scenarij. Snimljen je u staroj jezgri grada Splita, a uz Tončija i Grašu pojavljuje se i prekrasna mlada glumica i radio voditeljica Petra Kapor. Režiju spota potpisuje Vojan Koceić.





hr Tue Apr 13 2021 16:09:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
//www.dalmacijanews.hr/files/607556966f52dfcd2f8b456b/80
Foto: Prijatelji životinja

50 tisuća potpisa: Veži me ljubavlju, a ne lancem

Udruge zatražile od Vlade izmjene Zakona o zaštiti životinja, pozivaju i građane da pišu Vladi
Mladi ili stari, bolesnoga tijela i duše, izgladnjeli ili za veterinarsku inspekciju „dobrog gojnog stanja”, prljavi, smrdljivi, bolnog vrata, u uređenom dvorištu ili, češće, među smećem i razbacanom starudijom, anksiozni, frustrirani, depresivni, apatični… Kada padne kiša, leže u blatu, smrzavaju se dok je hladno, ne mogu do hlada dok je vruće, pa u takvoj strahoti još i zatrudne i rode. Onda polako već odustaju od života i, samo za neke od njih, pojave se neke ruke koje grle, ljudi koji tješe i izbore se za bolje sutra.  

Ti ljudi su pojedinci iz udruga za zaštitu životinja koje čine sve kako bi ukazale na užasne, tužne živote i nezamislivu patnju koju proživljavaju psi na lancu zbog nedorečene i neprovedive zakonske zabrane „stalno vezanih pasa”. Građani ne žele Zakon o zaštiti životinja koji ima iznimke, već koji ima prekršajne odredbe i jasno propisanu zabranu držanja pasa na lancu. To je i razlog zašto su Sklonište Prijatelji Čakovec, udruga Prijatelji životinja i Udruga Pobjede te više od 50 članica Mreže za zaštitu životinja pokrenuli nacionalnu kampanju „Za Hrvatsku bez pasa na lancu” u kojoj je peticiju za potpunu zabranu držanja na lancu dosad potpisalo više od 50 000 ljudi. Ističu da ako netko želi imati psa, treba preuzeti odgovornost i držati ga kao svojeg člana obitelji i prijatelja: „Vežite psa uz sebe ljubavlju, a ne lancem.”

„Zahvaljujemo na podršci velike većine građana, institucija, strukovnih udruga doktora veterinarske medicine i javnih osoba te smo od Vlade RH zatražili da pokrene izmjene Zakona o zaštiti životinja kako bi se propisala potpuna zabrana držanja najboljeg čovjekova prijatelja na lancu. Molimo građane da pišu Vladi na [email protected] i ministrici poljoprivrede na [email protected] tražeći potpunu zakonsku zabranu držanja pasa na lancu”, uputile su apel udruge. 

S ovim porukama slažu se Tereza Kesovija, Mia Dimšić, Ivana Delač, Ivan Penezić iz grupe Pravila igre, Dušan Bućan, Saša Lozar i mnogi drugi. Zdenka Kovačiček pozvala je sve da se uključe u kampanju i da spase naše prijatelje. I Marija Omaljev poručila je: „spasimo te jadne nevine duše koje su vezane na lancu po pet, 10, 20 godina i koje tako žive u užasnim uvjetima” i dodala: „Sa samo jednim potpisom možete promijeniti toliko puno tužnih psećih sudbina.” Glumac Robert Bošković podsjetio je da psi na lancu nakon nekog vremena dobiju ogromne rane na vratu i pozvao sve na suosjećanje: „Kako bi bilo vama da vas zavežu za lanac? Zar bi vam bilo lijepo imati rane na vratu?”

Udruge koje su nedavno pokrenule kampanju za potpunu zabranu držanja pasa na lancu poručuju da cijela Hrvatska ne želi više gledati i tolerirati strahotu i sramotu zlostavljanja pasa lancem: „Strava lanca mora postati prošlost!” Stoga još jednom pozivaju sve da pišu Vladi i Ministarstvu i zatraže zakonske izmjene te da posjete www.zabranimolanac.net, potpišu peticiju i podijele informaciju na društvenim mrežama s porukama: #ZabranimoLanac, #ZaHrvatskuBezPasaNaLancu, #TrebaZnatiPrerezati #SramotnoZaHrvatsku.
hr Tue Apr 13 2021 10:30:29 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .