U turizmu cijene padaju, naročito u privatnom smještaju. Dobar dio
iznajmljivača upao je u srpanjsku rupu, počeli su snižavati cijene smještaja
kako bi popunili objekte.
Od Istre do Dubrovnika situacija ista.
– Pojedini iznajmljivači su sad počeli spuštati cijene kako bi na neki
način nadomjestili taj nedostatak gostiju. Može se reći da veliki broj
iznajmljivača, u biti, nije uspio u tako kratkom periodu popuniti objekte i u
biti bio je više prazan nego pun – izjavila je za HRT Lorena John, predsjednica Udruge
obiteljskog smještaja Istre.
U srcu sezone mjesta u sobama i apartmanima napretek. No, nije turistički
promet značajnije opao već enormno rastu kapaciteti u privatnom smještaju.
– I ti slobodni objekti se ponašaju kako se ponašaju i u predsezoni kad
su prazni – cijena ide dolje! Na svaki datum možeš naći pedesetak objekata u
Dubrovniku slobodnih, neko ima jedan, neko dva apartmana slobodna, to je
stotinjak smještajnih jedinica, i onda se one tuku cijenom tko će uhvatiti
gosta u samom last-minute – objasnio je Nino Dubretić, vlasnik
agencije za privatni smještaj.
– Najveći skok u kapacitetima smještajnim je u tom segmentu privatnih
iznajmljivača, svake godine rastu po 10 do 15 posto. Oni jednostavno ne prate
rast broja gostiju i potražnje – istaknuo je Dino Karađole,
direktor Turističke zajednice Šibenik.
Najprije strahovito povećali cijene, pa ih morali debelo spustiti
Mnogi su, zbog uvećanih troškova i na krilima najave najbolje sezone
dosad, cijene u svojim objektima povisili i za nevjerojatnih 40, 50 posto.
– Svi oni koji su imali normalne cijene, koji nisu nabili cijene više
nego što treba su imali izbukirano sve i prije početka sezone. A ovi ostali
koji su cijene stvarno, bez ikakvog temelja digli, oni su morali snižavati
cijene jer booking nije bio onakav kakav su očekivali najvjerojatnije –
istaknuo je Ivo Antišin, privatni iznajmljivač iz Zadra.
Upozoravali su na to mnogi turistički znalci još na početku sezone. A uz
čak 55 tisuća novih kreveta u privatnom smještaju u samo godinu dana, nije ni
čudo što, prema nekim procjenama, čak trećina iznajmljivača ne dočekuje goste u
špici sezone.
Kako pokazuju službene statistike Hrvatske turističke zajednice, u
Hrvatskoj je u dosadašnjem dijelu godine ostvareno 10,5 milijuna dolazaka i
50,3 milijuna noćenja, što je 10 posto više dolazaka i pet posto više noćenja
nego lani, dok je u dosadašnjem dijelu srpnja ostvareno oko 3,7 milijuna
dolazaka i 23 milijuna noćenja.
Očito su svi stali na loptu nakon nešto lošijeg lipnja i slabijeg bukinga
početkom srpnja, što je bio alarm iznajmljivača smještaja da moraju nešto
poduzeti. I zato je dobar do njih, koji je povećavao cijene lani ili ovog
proljeća, za isto toliko ih snizio, piše Jutarnji list. A neki su morali ići još i niže jer
ovogodišnji last minute nije kao lanjski. Lani je on značio višu cijenu jer je
sve bilo bukirano i teško se moglo doći do sobe. Ove godine, to znači
smanjivanje cijena u odnosu na već smanjene cijene jer potražnja nije tako
velika.
– Što se tiče privatnog smještaja, radimo punim kapacitetima, visoka je
sezona. Bilo je i za očekivati da ćemo u ovom dijelu godine biti dobro
popunjeni. Čula sam da su neke vile praznije nakon 15. kolovoza. No, vjerujem
da će last minute ponude i to popuniti. Neki su, nažalost, podigli nerealno
cijene za 30, 40 ili čak 50 posto u odnosu na lani, a sada su ih morali
snižavati za 60 posto – ističe Barbara Marković iz nacionalne
udruge obiteljskog smještaja. Veli da se zbog smanjenja cijena sada vidi i veći
broj domaćih gostiju na moru.
– Sada možete bez problema naći apartman u centru Brača za četiri osobe
za 100 eura na noć. Lani je takav apartman bio 250 eura na noć. Čini mi se da
je to sada neka pristojna razina koju si može priuštiti i domaći gost. Zato ih
je sve više – govori Marković. Vjeruje da će svi biti dobro popunjeni do 15.
rujna, a onda se nada da će se sezona i produžiti.
No, kako bi rekli mnogi turistički djelatnici, čak i nije problem u rastu
cijena jer one rastu već godinama. Problem je kada, primjerice, i oni
“basic” restorani koji nemaju uslugu ni hranu na razini kvalitetnijih
po istim cijenama prodaju svoje proizvode. E, to bi gost na kraju mogao
kazniti.