SAVJETI I PREPORUKE

Policija poslala posebno upozorenje za vozače motocikala i mopeda

Gotovo svaka treća poginula osoba u prometu na cestama u RH nalazila se na mopedu ili motociklu, objavilo je Ministarstvo unutarnjih poslova.

Na prometnicama je veći broj ljubitelja vožnje motocikala i mopeda, koji svojim povećanim prisustvom u prometu sudjeluju i u većem broju prometnih nesreća. U protekla 24 sata na prometnicama su smrtno stradala tri motociklista. Ove godine do današnjeg dana smrtno je stradalo sedam motociklista.

Iako je tijekom 2024. godine zabilježen pad smrtnog stradavanja vozača i putnika na mopedima i motociklima i to 71 u 2024. godini u odnosu na 76 u 2023. godinu, što je smanjenje od 6.6 %, potrebno je posebno istaknuti kako se gotovo svaka treća poginula osoba u prometu na cestama u RH nalazila na mopedu ili motociklu, što svakako predstavlja preveliki broj.

Vozači i putnici motocikala i mopeda često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju njihovu sigurnost, ali i sigurnost svih drugih sudionika u prometu.

Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami sudjeluju u teškim prometnim nesrećama, gdje u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.

U posljednjih pet godina (2020. – 2024. g.) vozači motocikala i mopeda skrivili su više od polovice (60,0%) svih prometnih nesreća u kojima su sudjelovali, prilikom čega je više od 2/3, odnosno (70,8%) nesreća s poginulim osobama.

Slijedom navedenog upozoravamo na najčešće greške zbog kojih se događaju prometne nesreće, odnosno obveze kojih se trebaju pridržavati vozači navedenih vozila.

Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:

-kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene

-ne nose zaštitne kacige

-kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila

-precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu

-obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera

-provlače se između zaustavljenih vozila u kolonama

-voze sa neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike

-upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima

-upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita)

-uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 kmž

Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:

-oduzimaju im prednost prolaska

-prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala

-skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera

-prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja

Savjeti i preporuke za vozače motocikala i mopeda:

-prije vožnje očistite vizir, koristite homologiranu zaštitnu kacigu i pravilno je zategnite

-uz zaštitnu kacigu, koristite i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice)

-zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je nositi svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima

-poštujte ograničenja dopuštene brzine

-prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste)

-provjerite tlak u gumama

-upalite dnevno ili kratko svjetlo

-ne vozite pod utjecajem alkohola ili droga

-prilikom vožnje u skupini, vozite u slijedu jedan iza drugoga

-vozite sredinom prometnog traka, a ne uz središnji dio kolnika (iznimka je samo situacija kretanja kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika)

-prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknite se dovoljno od središnje crte (vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju, glava vozača može se nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera)

-ne vozite slalom između vozila

-izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima

-kontrolirajte svoje ponašanje i strast za vožnjom te ne ispitujte mogućnosti svog mopeda ili motocikla u prometu na cestama

-predviđajte poteze vozača (drugih) automobila

-vozite se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe i

-poduzmite i sve drugo što je u vašoj moći kako biste bili sigurni u prometu.

POSLJEDNJE DODANO: