Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/582508ec1eea8fbcac8b45fa/80
Foto: Rade Popadić

Ovo je 10 znanstvenih savjeta za sreću

Ako želite biti sretni, predstavljamo vam nekoliko načina kako postati sretnija osoba koji su svoje uporište pronašli u znanosti

1. Više vježbajte – 7 minuta može biti dovoljno

Ako ste mislili da za vježbanje nemate dovoljno vremena, mogli biste se predomisliti. New York Times je nedavno objavio znanstveni članak o sedmominutnom vježbanju koji smo i mi imali Trening u trajanju od 7 minuta jednako koristan kao dugotrajno trčanje, a Shawn Achor je u svojoj knjizi The Happiness Advantage proveo istraživanje o sreći nad tri grupe pacijenata. Oni su svoju depresiju liječili meditacijom, vježbanjem ili kombinacijom jednoga i drugoga, prenosi Znano.st.

Iako su sve tri grupe doživjele slična poboljšanja kod raspoloženja, postojale su neke različitosti kod posljedica. Šest mjeseci nakon istraživanja, pacijenti su ponovo bili testirani. Čak se 38 posto pacijenata iz meditacijske grupe vratilo u depresivno stanje, dok je taj postotak kod grupe koja je kombinirala aktivnosti bio manji za sedam posto. Najveće iznenađenje bila je grupa u kojoj su se pacijenti bavili vježbanjem: samo ih se devet posto vratilo u depresivno stanje!

2. Više spavajte – bit ćete manje osjetljivi na negativne osjećaje

Znamo da nam san pomaže kod oporavka tijela od proteklog dana, ali nam pomaže da budemo i više fokusirani i produktivni. Također, san je vrlo važan za sreću. Po Bronson i Ashley Merryman objašnjavaju kako san utječe na pozitivno razmišljanje: ''Negativne stimulativne poticaje procesuira amigdala, pozitivna ili neutralna sjećanja procesuira hipokampus. Gubitak sna snažnije pogađa hipokampus nego amigdalu što rezultira time da osobe koje manje spavaju se teže prisjećaju ugodnih sjećanja, dok se onih tumornih prisjete vrlo lako.''

U eksperimentu koje je proveo Walker, promatrani su studenti koji su trebali upamtiti listu riječi. Studenti su zapamtili 81 posto riječi koje su imale negativnu konotaciju, poput raka, ali su uspjeli upamtiti samo 31 posto riječi s pozitivnom konotacijom, poput sunca i košare.

3. Preselite se bliže poslu – kratka ruta vrijedi više nego velika kuća

Naš put do posla ima iznenađujuće snažan utjecaj na našu sreću. Na posao putujemo dva puta dnevno, pet dana u tjednu što rezultira trošenjem našeg vremena i čini nas sve manje i manje sretnima. ''Vožnja u prometu je različita vrsta pakla svaki dan'', kaže profesor psihologije s Harvarda Daniel Gilbert. Mi se trudimo kompenzirati to na način da imamo veću kuću ili bolji posao, ali to jednostavno ne funkcionira tako. Dva ekonomista iz Švicarske su proučavali utjecaj putovanja na sreću te su otkrili kako ti faktori poput kuće ili posla ne nadoknađuju one loše osjećaje nastale od dužeg putovanja na posao.

4. Provodite vrijeme s partnerima, prijateljima i obiteljima – kako ne biste požalili kasnije

Održavanje odnosa s prijateljima i obitelji je jedan od najčešćih pet razloga za žaljenje pred smrt. Vrijeme za druženje ima visoku vrijednost kod poboljšanja osjećaja sreće, čak i kod introvertiranih osoba. Profesor Gilbert objašnjava: ''Mi smo sretni kada imamo partnera i obitelj, sretni smo kada imamo prijatelje i gotovo sve stvari za koje mislimo da nas usrećuju su zapravo načini kojima dobivamo još više prijatelja i obitelji'.'

George Vaillan, direktor 72-godišnjeg istraživanja života 268 muškaraca o provođenju vremena s prijateljima i obitelji, na pitanje o tome koji je zaključak njegova istraživanja, odgovorio je:''Jedina stvar koja je zaista važna u životu su vaši odnosi s dragim ljudima''.

5. Izlazite van – sreća je najveća na 13,9 Celzijevih stupnjeva

Shawn Achor predlaže provođenje vremena na svježem zraku kako bismo bili sretni: ''Provođenje čak 20 minuta na zraku dok je lijepo vrijeme ne samo da utječe na pozitivno raspoloženje, već utječe i na bolje razmišljanje i poboljšava radnu memoriju''. To je dobra vijest za one koji smatraju kako ne mogu pronaći vrijeme za šetnju u svom pretrpanom rasporedu.

Tih 20 minuta možete odraditi na putu do posla ili za vrijeme pauze za ručak. Američko meteorološko društvo je 2011. godine objavilo istraživanje koje je otkrilo kako trenutna temperatura ima veći tjecaj na našu sreću nego ostali faktori poput brzine vjetra i vlage. Sreća je maksimizirana na 13,9 Celzijevih stupnjeva, stoga provjerite temperaturu prije svoje 20-minutne šetnje.

6. Pomažite drugima – sto sati godišnje je magičan broj

Ako želite sebe učiniti sretnijom osobom, pomažite drugima. Samo 100 sati na godinu (dva sata tjedno) je optimalo vrijeme koje bismo trebali posvetiti drugima kako bismo obogatili svoj život. O pomaganju drugima, Achor kaže: ''Kada su istraživači intervjuirali preko 150 ljudi o njihovim nedavnim trošenjima, saznali su kako novac koji su osobe trošile na aktivnosti poput koncerata i grupnih večera donijele više zadovoljstva nego materijalne stvari poput cipela, televizija ili skupih satova. Trošenje novca na druge osobe, koje se naziva prosocijalno trošenje, također pozitivno utječe na osjećaj sreće''.

7. Vježbajte svoj smiješak – može ublažiti patnju

Samim smijanjem se već možemo osjećati bolje, ali je ono još efektnije kada uz njega vežemo pozitivne misli. Novo istraživanje provedeno na sveučilištu u Michiganu pokazalo je kako osobe koje rade u uslužnom sektoru i moraju glumiti nasmijanost tokom cijelog dana, time pogoršavaju svoje raspoloženje što utječe na njihovu produktivnost.

Oni djelatnici koji se smiju zbog nakupljanja pozitivnih misli kao što su egzotični odmor ili dječja priredba tako poboljšavaju svoje raspoloženje. Pomoću nasmijanosti možemo smanjiti stres koji je nastao kao posljedica nekih uzrujavajućih situacija.

8. Planirajte putovanje – ali nemojte otići na njega

Samo planiranje putovanja ili odmor od posla može dovesti do osjećaja sreće. Najveći osjećaj ushićenosti dolazi upravo u fazi planiranja odmora jer ljudi vole osjećaj iščekivanja. Shawn Achor kaže:''Jedno je istraživanje pokazalo kako ljudi koji su upravo pomislili na gledanje omiljenog filma ili serije, samim time povisili svoju razinu endorfina za 27 posto. Ako nemate trenutno vremena za odmor ili za izlazak s prijateljima, zapišite nešto u svoj kalendar makar to bilo za mjesec ili godinu dana. Idući put kada budete htjeli osjetiti sreću, samo se podsjetite na to''.

9. Meditirajte – priključite svoj mozak na sreću

Jedno istraživanje provedeno u Massachusettsu promatralo je ultrazvučne preglede mozgova 16 osoba prije i poslije njihova sudjelovanja u osmotjednom tečaju meditacije. Istraživanje je pokazalo kao su nakon tečajeva određeni dijelovi mozga povezani sa suosjećanjem i samosvjesnosti rasli, dok su se dijelovi povezani sa stresom smanjivali.

Prema Shawn Achoru, meditacija vas može i dugoročno usrećiti:''Istraživanja pokazuju kako u minutama koje slijede nakon meditacije, počinjemo osjećati smirenost i zadovoljstvo, kao i pojačanu svjesnost i empatiju. Redovita meditacija može trajno utjecati na povišenje razine sreće u mozgu'', javlja Znano.st.

10. Vježbajte zahvalnost – povećajte i osjećaj sreće i zadovoljstva životom

Postoji mnogo načina za vježbanje zahvalnosti, od vođenja dnevnika u koji zapisujete stvari na kojima ste zahvalni, dijeljenjem tri dobre svari koje su vam se dogodile u danu s prijateljem ili partnerom ili jednostavno zahvaliti onima koji vam pomognu u tome trenutku.

U eksperimentu gdje su sudionici morali voditi bilješke o stvarima za koje su zahvalni svaki dan, njihova raspoloženja su se znatno popravila. Istraživanje Journal of Happines provedeno je nad 219 osoba koje su pisale tri pisma zahvalnosti kroz period od tri tjedna. Rezultati istraživanja pokazali su kako je pisanje pisama zahvalnosti povećalo sreću i zadovoljstvo kod sudionika te smanjilo depresivne hormone.

hr Fri Nov 11 2016 07:34:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/55a5542db882d16b188b45d1/80

Mokrite li dok se tuširate?

Svaki put kad pustimo vodu u wc-u potrošimo oko šest litara vode. Prosječan čovjek dnevno mokri sedam puta što znači da dnevno troši otprilike 42 litre vode samo na to.

Svake godine se samo u Americi potroši 4,9 trilijuna litara vode nakon male nužde.

Netko se dosjetio stvari koja štedi vodu, a to je - piškenje pod tušem. Mnogi to rade, iako neki ne bi nikada priznali.

 Sudeći po brojnim anketama čak 80 posto ljudi nekad to obavi pod tušem.
 
Nakon ovog otkrića možda se sad odvaže i oni kojima je to bio vrhunac odvratnosti.

Naime, ako bi se barem jednom dnevno pomokrili pod tušem, uštedjeli bi više od 2000 litara vode godišnje. A i priličnu količinu toalet papira.

Svi oni koji se brinu je li higijenski to učiniti pod tušem, stručnjaci kažu kako nema nikakve opasnosti za kožu jer mokraća nije toksična, a voda ionako sve opere s vašeg tijela.

I još jedan podatak za ohrabrenje, urin je dobar za liječenje osipa ili ekcema. Urea je aktivni sastojak mnogih krema za njegu kože jer dovodi pH vrijednost kože u ravnotežu, piše 100posto

hr Sat May 26 2018 19:56:03 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5af7ec142af47f9dbf8b46cd/80
Foto: PIXABAY

Kako razlikovati domaće jagode od uvoznih?

Među potrošačima već godinama vlada mišljenje kako je su vrgoračke jagode najbolje u Hrvatskoj. Stručnjaci tvrde da se isplati platiti više za tu proljetnu delikatesu.
Jagode su "u sezoni“, a tržište je preplavljeno mirisnim bobicama. No ono što je primamljivo oku nekad nema pokrića i u okusu. Zato se mnogi neugodno iznenade kada zagrizu u crvene jagode i otkriju da su tvrde i bez okusa, piše Punkufer.

Na policama trgovina u isto se vrijeme nađu vrgoračke jagode, koje mnogi smatraju najboljima u Hrvatskoj, kao i one iz Španjolske i Italije koje se mogu kupiti po jeftinijoj cijeni. Potonje su zbog transporta ubrane prije dozrijevanja, pa nemaju istu punoću okusa kao i domaći plodovi. 

Proizvodnja jagoda u Vrgorcu je tradicija već više od 30 godina. Nastojali smo odabirom sorti, lokaliteta i tehnologijom uzgoja izvući maksimum kvalitete jer se jedino time možemo boriti protiv uvozne jagode, kaže diplomirani inženjer agronomije Danko Tolić

Klima nam daje neke prednosti koje su izuzetno bitne da bi jagoda nakupila dovoljno suhe tvari, šećera i optimalan odnos šećera i kiselina. Imamo dovoljno sunčanih sati, kvalitetno tlo i vodu za navodnjavanje. 

Jedna je od bitnih prednosti blizina tržišta, što nam omogućuje da jagodu beremo u punoj fiziološkoj zrelosti, kada je i najukusnija, 
dodaje idejni tvorac i voditelj projekta vrgoračke jagode. 

Kada bi se vrgoračka jagoda trebala otpremati na udaljena tržišta u Europskoj uniji, brala bi se nedozrela, a samim time bila bi neukusnija.

Razlika između vrgoračke i uvozne jagode: 

1. Vrgoračka jagoda ima intenzivniji miris, svježiji izgled, sjaj te bolji okus. Okus je dijelom bolji zbog sortne razlike, a do punog izražaja dolazi ako se jagode beru u punoj fiziološkoj zrelosti u mjesecu svibnju, kad ima više sunca i manje kiše. 

2. Plodovi domaće jagode na početku berbe imaju deformacije, puknuća i nepravilnog su oblika jer se ne koriste hormoni za bolju oplodnju i pravilniji oblik. 

3. Plodovi uvozne jagode tvrđi su, a u košaricama su uredno složeni. 

Pokušavala se zaštititi domaća jagoda s drukčijom ambalažom – primjerice, stavljajući plodove u košarice plave boje, za razliku od uvoznih koje obično dolaze u prozirnoj ambalaži. Jagode su se stavljale i u kartonske gajbe s logotipom, ali su nas i tu kopirali, otkriva diplomirani agronom Danko Tolić. 

Prijevara ima na početku sezone dok ima nedovoljno domaće jagode, a u punoj berbi domaćih jagoda interes za uvozom opada jer je cijena domaće niža. Na koncu, ako se odlučite za kupnju domaćih jagoda, trebate imati povjerenja i u prodavača.
hr Sat May 26 2018 19:34:47 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b098d0f2af47f84048b459c/80

Evo što vam tijelo poručuje pojačanim znojenjem

Često vas oblijeva znoj, bez obzira na to koje je godišnje doba i koliko je vani vruće? Možda je vrijeme da poslušate svoje tijelo i shvatite što vam želi poručiti prekomjernim znojenjem.

1. Pod stresom ste 

Po mirisu znoja lako možete prepoznati jeste li pod stresom. Kada nam je vruće, aktiviraju se ekrine žlijezde koje se nalaze diljem tijela i proizvode znoj koji se uglavnom sastoji od vode i soli i nema izraženi miris, piše Zadovoljna.


Kada smo pod stresom, znoj proizvode apokrine žlijezde koje se nalaze samo na određenim dijelovima tijela poput pazuha. Taj znoj sastoji se od masnoća i proteina koji se miješaju s bakterijama na našoj koži i tako stvaraju neugodan miris.

2. Širite pozitivu ili strah 

Istraživanja su pokazala da ljudi u vašoj blizini mogu prepoznati što osjećate po mirisu vašeg znoja. U jednom eksperimentu 36 žena moralo je pomirisati uzorke znoja 12 muškaraca koji su prije toga pogledali filmove koji su imali zadatak usrećiti ih ili preplašiti.

Kada su žene pomirisale znoj preplašenih muškaraca, miris im je uzrokovao sličnu reakciju straha i gađenja. Kada su pomirisale znoj sretnih muškaraca, taj miris izazvao je u njima blagu reakciju i osmijehe.

3. Prijeti vam opasnost od toplinskog udara

Šećete tijekom vrelog ljetnog dana i u jednom trenutku osjetite kako se više ne znojite i vrti vam se. To što ste doživjeli zove se anhidroza, stanje u kojem se ne možete normalno znojiti i tijekom kojeg se vaše tijelo ne može 'ohladiti' znojenjem. 


Ako u tom trenutku odmah ne hidratizirate svoje tijelo vodom, prijeti vam opasnost od toplinskog udara. Sklonite se u sjenu ili blago klimatizirani prostor i popijte vode. Nikako nemojte piti alkoholna pića ili napitke s kofeinom jer oni uzrokuju dehidraciju.

4. Pao vam je šećer u krvi

Pojačano znojenje jedan je od simptoma naglog pada šećera u krvi. Ovaj problem lako ćete riješiti konzumacijom čokolade ili bilo kakvog slatkiša koji vam se nađe pri ruci.


5. Trudni ste ili ulazite u menopauzu 

Ako postoji mogućnost da ste trudni ili pred menopauzom, onda obratite pozornost na znojenje. Svi procesi u tijelu koji utječu na endokrini sustav mogu izazvati pojačano znojenje. Upravo se to događa većini žena koje ulaze u menopauzu i bore se s valunzima. 

Slična stvar događa se i na početku trudnoće. Tada hormonalne promjene uzrokuju promjenu u 'termostatu' mozga zbog kojih vrućinu možete osjećati čak i u jako klimatiziranim prostorijama i pojačano se znojiti.

6. Imate hiperdriozu

Ako ne možete naći uzrok svog pojačanog znojenja, posjetite doktora jer je moguće da imate hiperdriozu. To je stanje prekomjernog i nekontroliranog znojenja koje prelazi potrebe normalne termoregulacije tijela. Ljudi koji imaju hiperdriozu znoje se u trenucima kada ne bi trebali, npr. kada sjede potpuno mirno u hladnoj prostoriji. Njihovo je znojenje prekomjerno do razine da će im se u takvim trenucima znoj cijediti s dlanova.

hr Sat May 26 2018 18:37:29 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b0968842af47f8e028b460b/80
Foto: Facebook Papaya Club

Hrvatski noćni klub među deset najboljih na svijetu

Već godinama diljem svijeta popularni DJ Magazine objavljuje ljestvicu 100 najboljih klubova svijeta i već godinama je na toj listi nekoliko hrvatskih klubova.

Među njima je  noćni i beach club Papaya, koji je smješten na paškoj plaži Zrće, redovno najviše pozicioniran, a ove godine se popeo na visoko šesto mjesto!

U konkurenciji svih tih party meka poput Ibize, Miamija, Londona, Tokya, Dubaija, Berlina, ovaj se klub pozicionirao na šesto mjesto. Ilustracije radi, ekskluzivni berlinski klub Berghain, u koji je prava lutrija uopće ući, na Dj Magazineovoj je listi 10, piše srednja.hr.

Inače, Papaya je u stalnom usponu na ovoj listi pa je tako 2016. bila na poziciji broj 11., da bi prošle godine dospjela u top 10 odnosno na deveto mjesto, a ove na spomenuto šesto.

No, koliko se Zrće duboko ucrtalo u party kartu svijeta, svjedoči i podatak da su osim Papaye, još tri tamošnja kluba, među top 35. Tako se na spomenutoj listi Noa beach club,  ove godine također opasno približio deset najboljih, budući da je smješten na 13. mjesto.

Aquarius je pak na 25. mjestu, s tim da je nazadovao za jednu poziciju u odnosu na 2017., ali je primjerice u odnosu na 2016., napredovao za 20 mjesta.

Na četvrtom mjestu, barem u poretku klubova sa Zrća je Kalypso, dok je na ljestvici top 100, na također visokom 33. mjestu.

No, uz perjanice na Zrću, na DJ Magazineovoj popularnoj listi imamo još jedno, partijanerima diljem svijeta omiljeno mjesto. Dubrovački klub Revelin smjestio se na 40. mjesto te i dalje ima tendenciju napredovanja na ljestvici. Naime, od 2015, do 2018. napredovao je za 46 pozicija, a samo od prošle godine za 9.

Pogledajte ljestvicu top 10 najboljih klubova svijeta prema DJ Magazineu:

1. Green Valley, Brazil
2. Ushuaïa, Ibiza, Španjolska
3. Zouk Singapore, Singapur
4. Echostage, Washington D.C., SAD
5. HÏ IBIZA, Španjolska
6. Papaya, Hrvatska
7. Octagon, Seoul, Južna Koreja
8. Pacha Ibiza, Španjolska
9. Fabric, London, UK
10. Berghain, Berlin, Njemačka
hr Sat May 26 2018 16:03:34 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .