Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/582508ec1eea8fbcac8b45fa/80
Foto: Rade Popadić

Ovo je 10 znanstvenih savjeta za sreću

Ako želite biti sretni, predstavljamo vam nekoliko načina kako postati sretnija osoba koji su svoje uporište pronašli u znanosti

1. Više vježbajte – 7 minuta može biti dovoljno

Ako ste mislili da za vježbanje nemate dovoljno vremena, mogli biste se predomisliti. New York Times je nedavno objavio znanstveni članak o sedmominutnom vježbanju koji smo i mi imali Trening u trajanju od 7 minuta jednako koristan kao dugotrajno trčanje, a Shawn Achor je u svojoj knjizi The Happiness Advantage proveo istraživanje o sreći nad tri grupe pacijenata. Oni su svoju depresiju liječili meditacijom, vježbanjem ili kombinacijom jednoga i drugoga, prenosi Znano.st.

Iako su sve tri grupe doživjele slična poboljšanja kod raspoloženja, postojale su neke različitosti kod posljedica. Šest mjeseci nakon istraživanja, pacijenti su ponovo bili testirani. Čak se 38 posto pacijenata iz meditacijske grupe vratilo u depresivno stanje, dok je taj postotak kod grupe koja je kombinirala aktivnosti bio manji za sedam posto. Najveće iznenađenje bila je grupa u kojoj su se pacijenti bavili vježbanjem: samo ih se devet posto vratilo u depresivno stanje!

2. Više spavajte – bit ćete manje osjetljivi na negativne osjećaje

Znamo da nam san pomaže kod oporavka tijela od proteklog dana, ali nam pomaže da budemo i više fokusirani i produktivni. Također, san je vrlo važan za sreću. Po Bronson i Ashley Merryman objašnjavaju kako san utječe na pozitivno razmišljanje: ''Negativne stimulativne poticaje procesuira amigdala, pozitivna ili neutralna sjećanja procesuira hipokampus. Gubitak sna snažnije pogađa hipokampus nego amigdalu što rezultira time da osobe koje manje spavaju se teže prisjećaju ugodnih sjećanja, dok se onih tumornih prisjete vrlo lako.''

U eksperimentu koje je proveo Walker, promatrani su studenti koji su trebali upamtiti listu riječi. Studenti su zapamtili 81 posto riječi koje su imale negativnu konotaciju, poput raka, ali su uspjeli upamtiti samo 31 posto riječi s pozitivnom konotacijom, poput sunca i košare.

3. Preselite se bliže poslu – kratka ruta vrijedi više nego velika kuća

Naš put do posla ima iznenađujuće snažan utjecaj na našu sreću. Na posao putujemo dva puta dnevno, pet dana u tjednu što rezultira trošenjem našeg vremena i čini nas sve manje i manje sretnima. ''Vožnja u prometu je različita vrsta pakla svaki dan'', kaže profesor psihologije s Harvarda Daniel Gilbert. Mi se trudimo kompenzirati to na način da imamo veću kuću ili bolji posao, ali to jednostavno ne funkcionira tako. Dva ekonomista iz Švicarske su proučavali utjecaj putovanja na sreću te su otkrili kako ti faktori poput kuće ili posla ne nadoknađuju one loše osjećaje nastale od dužeg putovanja na posao.

4. Provodite vrijeme s partnerima, prijateljima i obiteljima – kako ne biste požalili kasnije

Održavanje odnosa s prijateljima i obitelji je jedan od najčešćih pet razloga za žaljenje pred smrt. Vrijeme za druženje ima visoku vrijednost kod poboljšanja osjećaja sreće, čak i kod introvertiranih osoba. Profesor Gilbert objašnjava: ''Mi smo sretni kada imamo partnera i obitelj, sretni smo kada imamo prijatelje i gotovo sve stvari za koje mislimo da nas usrećuju su zapravo načini kojima dobivamo još više prijatelja i obitelji'.'

George Vaillan, direktor 72-godišnjeg istraživanja života 268 muškaraca o provođenju vremena s prijateljima i obitelji, na pitanje o tome koji je zaključak njegova istraživanja, odgovorio je:''Jedina stvar koja je zaista važna u životu su vaši odnosi s dragim ljudima''.

5. Izlazite van – sreća je najveća na 13,9 Celzijevih stupnjeva

Shawn Achor predlaže provođenje vremena na svježem zraku kako bismo bili sretni: ''Provođenje čak 20 minuta na zraku dok je lijepo vrijeme ne samo da utječe na pozitivno raspoloženje, već utječe i na bolje razmišljanje i poboljšava radnu memoriju''. To je dobra vijest za one koji smatraju kako ne mogu pronaći vrijeme za šetnju u svom pretrpanom rasporedu.

Tih 20 minuta možete odraditi na putu do posla ili za vrijeme pauze za ručak. Američko meteorološko društvo je 2011. godine objavilo istraživanje koje je otkrilo kako trenutna temperatura ima veći tjecaj na našu sreću nego ostali faktori poput brzine vjetra i vlage. Sreća je maksimizirana na 13,9 Celzijevih stupnjeva, stoga provjerite temperaturu prije svoje 20-minutne šetnje.

6. Pomažite drugima – sto sati godišnje je magičan broj

Ako želite sebe učiniti sretnijom osobom, pomažite drugima. Samo 100 sati na godinu (dva sata tjedno) je optimalo vrijeme koje bismo trebali posvetiti drugima kako bismo obogatili svoj život. O pomaganju drugima, Achor kaže: ''Kada su istraživači intervjuirali preko 150 ljudi o njihovim nedavnim trošenjima, saznali su kako novac koji su osobe trošile na aktivnosti poput koncerata i grupnih večera donijele više zadovoljstva nego materijalne stvari poput cipela, televizija ili skupih satova. Trošenje novca na druge osobe, koje se naziva prosocijalno trošenje, također pozitivno utječe na osjećaj sreće''.

7. Vježbajte svoj smiješak – može ublažiti patnju

Samim smijanjem se već možemo osjećati bolje, ali je ono još efektnije kada uz njega vežemo pozitivne misli. Novo istraživanje provedeno na sveučilištu u Michiganu pokazalo je kako osobe koje rade u uslužnom sektoru i moraju glumiti nasmijanost tokom cijelog dana, time pogoršavaju svoje raspoloženje što utječe na njihovu produktivnost.

Oni djelatnici koji se smiju zbog nakupljanja pozitivnih misli kao što su egzotični odmor ili dječja priredba tako poboljšavaju svoje raspoloženje. Pomoću nasmijanosti možemo smanjiti stres koji je nastao kao posljedica nekih uzrujavajućih situacija.

8. Planirajte putovanje – ali nemojte otići na njega

Samo planiranje putovanja ili odmor od posla može dovesti do osjećaja sreće. Najveći osjećaj ushićenosti dolazi upravo u fazi planiranja odmora jer ljudi vole osjećaj iščekivanja. Shawn Achor kaže:''Jedno je istraživanje pokazalo kako ljudi koji su upravo pomislili na gledanje omiljenog filma ili serije, samim time povisili svoju razinu endorfina za 27 posto. Ako nemate trenutno vremena za odmor ili za izlazak s prijateljima, zapišite nešto u svoj kalendar makar to bilo za mjesec ili godinu dana. Idući put kada budete htjeli osjetiti sreću, samo se podsjetite na to''.

9. Meditirajte – priključite svoj mozak na sreću

Jedno istraživanje provedeno u Massachusettsu promatralo je ultrazvučne preglede mozgova 16 osoba prije i poslije njihova sudjelovanja u osmotjednom tečaju meditacije. Istraživanje je pokazalo kao su nakon tečajeva određeni dijelovi mozga povezani sa suosjećanjem i samosvjesnosti rasli, dok su se dijelovi povezani sa stresom smanjivali.

Prema Shawn Achoru, meditacija vas može i dugoročno usrećiti:''Istraživanja pokazuju kako u minutama koje slijede nakon meditacije, počinjemo osjećati smirenost i zadovoljstvo, kao i pojačanu svjesnost i empatiju. Redovita meditacija može trajno utjecati na povišenje razine sreće u mozgu'', javlja Znano.st.

10. Vježbajte zahvalnost – povećajte i osjećaj sreće i zadovoljstva životom

Postoji mnogo načina za vježbanje zahvalnosti, od vođenja dnevnika u koji zapisujete stvari na kojima ste zahvalni, dijeljenjem tri dobre svari koje su vam se dogodile u danu s prijateljem ili partnerom ili jednostavno zahvaliti onima koji vam pomognu u tome trenutku.

U eksperimentu gdje su sudionici morali voditi bilješke o stvarima za koje su zahvalni svaki dan, njihova raspoloženja su se znatno popravila. Istraživanje Journal of Happines provedeno je nad 219 osoba koje su pisale tri pisma zahvalnosti kroz period od tri tjedna. Rezultati istraživanja pokazali su kako je pisanje pisama zahvalnosti povećalo sreću i zadovoljstvo kod sudionika te smanjilo depresivne hormone.

Facebook komentari

hr Fri Nov 11 2016 07:34:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/565d413aeb49bb0e008b7213/80
Foto: Hina

Ljudi s ovim tegobama češće imaju srčani ili moždani udar

U američkoj studiji provedenoj na 115.000 žena u dva desetljeća otkriveno je da one koje su imale učestale migrene imaju 50 posto veću vjerojatnost za probleme sa srcem

Iako na razvoj bolesti ili stanja ovisi niz osobnih elemenata, statistike pokazuju da žene koje pate od migrena imaju veću vjerojatnost za srčani ili moždani udar u kasnijoj dobi. U američkoj studiji provedenoj na 115.000 žena u dva desetljeća otkriveno je da one koje su imale učestale migrene imaju 50 posto veću vjerojatnost za probleme sa srcem - pišu 24 sata

Žene u dobi od 25 do 42 godine nisu na početku istraživanja imale nikakvih problema sa srcem. No do kraja studije njih 1329 pretrpjelo je 678 srčanih udara i 651 moždani udar, a 223 žene umrle su od posljedica srčanih problema (manje od 0,2 posto svih sudionika).

Gotovo je svaka šesta ispitanica imala dijagnosticiranu migrenu. Tijekom sljedećih nekoliko godina te žene imale su 50 posto veću šansu da obole od kardiovaskularnih bolesti - 39 posto povećan rizik od srčanog udara, 62 posto veći rizik od moždanog udara i 37 posto veću šansu za smrt uslijed komplikacija sa srcem. 

Žene koje pate od migrena imaju veću vjerojatnost za pojavu visokog krvnog tlaka, visoku razinu kolesterola i prekomjernu tjelesnu težinu. Ipak, stručnjaci naglašavaju da to i ne mora biti jedina veza, nego smatraju da su migrene dio istih bioloških problema koji uzrokuju sve endovaskularne probleme, unutar krvnih žila. No stanje je uvijek individualno, pa stručnjaci smatraju da pojedinci ipak imaju niži rizik za moždani čak i ako pate od migrena. 

- To sve su statistički podaci, a suština je u tome da je svaka osoba jedinka za sebe, svaku osobu s migrenom treba sagledati kao zasebnu jedinku, sa svim osobnim rizicima, a i s elementima koji ih štite. Ne smije se uvijek generalizirati - kaže akademkinja i neurologinja Vida Demarin. Ona ističe kako se migrenu može držati pod kontrolom tako da se ustanove tzv. “trigeri”, koji pogoduju nastanku migrene. 

- Oni su za svaku osobu različiti, zato ih treba procjenjivati individualizirano. Tu spadaju pojedine vrste hrane (najčešće plodovi mora, začinjena hrana, agrumi, crno vino, zreli sirevi i sl.), zatim pušenje, nedovoljno sna i previše stresa. Te okidače treba izbjegavati. Treba piti dovoljno vode, oko 1,5 litara dnevno, uvijek doručkovati, nastojati se opustiti tijekom dana te ići u isto vrijeme na spavanje. Ne sjedite bez pauze predugo za računalom. Prakticirajte i neku od metoda relaksacije - kaže prof. dr. sc. Demarin. 

Prekidaju odmor Glavobolja može uzrokovati teško usnivanje ili san. Osim toga, kronične migrene su povezane s promjenama u načinu na koji tijelo prelazi između faze sna, prekidajući odmor. Loše spavanje može, zauzvrat, pogoršati glavobolju.Migrene i tlak Žene s migrenama imaju veću vjerojatnost za razvoj visokog krvnog tlaka tijekom trudnoće, dok neke studije upućuju na povezanost hipertenzije s kroničnim migrenama kod odraslih. Temelj mogu biti smetnje u autonomnom živčanom sustavu koji regulira tlak i puls. 

Dvoslika zbog kroničnih migrena traje i nekoliko tjedana

Neke vrste migrena mogu rezultirati kratkim razdobljima gubitka ili promjene vida, a rjeđe i dvoslikom koja može trajati tjednima nakon što bol u glavi splasne. Iznenadni gubitak sluha tijekom razdoblja od 72 sata pojavljuje se dvostruko češće kod onih s kroničnim migrenama. Liječnici sumnjaju da te dvije pojave povezuje oštećenje sitnih krvnih žila u uhu. 

Kod stalnih glavobolja bol se jače osjeti 

Jedna migrena obično traje nekoliko sati ili dana, no zdravstveni učinci kroničnih migrena mogu narušiti kvalitetu života. Obratite se liječniku ne bi li vam pomogao u borbi protiv njih.

U jednom istraživanju, trećina bolesnika s kroničnim migrenama žalila se na fibromijalgiju (bolove u mišićima, umor i depresiju), a to je znatno više od četiri posto nego u općoj populaciji. Bilo koja vrsta kronične boli tjera mozak da drugačije obrađuje signale boli. Konstantne glavobolje mogu nadražiti odgovor tijela na bolove, a to uzrokuje pojačane bolove.

Lijekovi izazivaju ovisnost i slabi im djelovanje

Oko tri četvrtine žena pati od svakodnevnih glavobolja koje uključuju vrtoglavicu, mučninu i bolove. Ako učestalo uzimate lijekove protiv glavobolje, i to više od dva ili tri puta tjedno, možete razviti “opetovane” glavobolje. Djelovanje lijeka prestaje svaki put sve brže, a bol se vraća jača nego prije - pišu 24 sata

Facebook komentari

hr Thu Dec 08 2016 23:59:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5849c9fd1eea8f4a328b45e1/80
Foto: Uživo sa hrvatskih prometnica

Ova fotografija je hit na internetu: "Više svinja nego konja"

Ovo bi UNESCO hitno morao zaštiti kao autohtonu nematerijalnu HR baštinu! - jedan je od mnogih komentara ispod fotografije
Facebok stranica Uživo sa hrvatskih prometnica objavila je urnebesnu fotku Fiće koji vuče prikolicu punu svinja snimljenu u okolici Drniša i odmah je na društvenoj mreži "pobrala" nekoliko tisuća lajkova te oduševila mnoge pa tako i nas. 

Koliko nas je fotka oduševila, toliko su i komentari ispod... Presudite sami!

Facebook komentari

hr Thu Dec 08 2016 22:01:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5849bd451eea8f56348b4597/80
Foto: D.N.

Razga novim singlom najavila album

Novi Jelenin album "Moderna žena" bit će objavljen u petak, 16. prosinca 2016.

Emotivnom baladom "Pismo-glava" Jelena Rozga najavila je novi studijski album "Moderna žena". Pjesma autora Vjekoslave i Tončija Huljića pogodila je Jeleninu emociju: 

- Ovo je pjesma koja mi je doslovno dotaknula dušu. Kad sam pročitala tekst za koju melodija još nije bila gotova, potekle su mi suze. Ovo je pjesma za mene, za sve žene i baš zato je ona moj prvi odabir za najavu albuma - rekla je Jelena. 

Redatelj novog Jeleninog spota je Darko Drinovac, a iza vrhunskih fotografija stoji John Pavlish.

Novi Jelenin album "Moderna žena" bit će objavljen u petak, 16. prosinca 2016., a luksuzno opremljen dvostruki album uz nove pjesme i nove hitove sadrži i bonus CD najvećih Jeleninih hitova među kojima su "Nirvana", nominiran za Porin u kategoriji "Hit godine" 2014. godine"Dobitna kombinacija", "Solo igračica", "Cirkus", "Okus mentola""Život je čudo" i ostali. Na bonus CD-u nalaze se i dvije suradnje - "Dalmatinka"  s grupom Connect te "Prsti zapleteni" klapom Rišpet.

Album "Moderna žena" možete u pretprodaji naručiti na: http://shop.crorec.hr/crorec.hr/ws_o_izdanju.php?IZDANJE_ID=863832


Facebook komentari

hr Thu Dec 08 2016 21:30:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5736d1bbfe96ff1c338b466f/80

Za buduće brucoše: Klub mladih Split održava besplatne pripreme za državnu maturu

Pripreme započinju u subotu 10.12. u Klubu mladih
U Klubu mladih Split održavati će se besplatne pripreme za državnu maturu iz matematike (niža razina) i geografije. 

Pripreme iz matematike (niža razina)

Pripreme će se održavati tijekom šest mjeseci, subotom od 12 do 13.30 h u Klubu mladih Split (Split 3, Ruđera Boškovića 20/II). Grupa će se sastojati od desetero maturanata. Voditeljica priprema je Matea Bešlić, volonterka Kluba mladih, studentica Računarstva na FESB-u.

Prijave se trebaju poslati do 10.12.2016. na mateabeslic1@gmail.com, a moraju sadržavati ime i prezime, kontakt broj, školu i podatak koliko su godina u srednjoj školi prijavljeni učenici imali matematiku.

Pripreme započinju u subotu 10.12. u Klubu mladih.

Program priprema sastavljen je prema Ispitnom katalogu za državnu maturu.

Pripreme iz geografije

Pripreme će se održavati tijekom pet mjeseci, subotom u popodnevnim satima u Klubu mladih Split (Split 3, Ruđera Boškovića 20/II).Grupa će se sastojati od najviše desetero maturanata. Voditelj priprema je Antonio Morić Španić, profesor geografije.

Prijave se trebaju poslati do 14.12.2016. na amoricspanic@gmail.com, a moraju sadržavati ime i prezime, kontakt broj i školu.

Facebook komentari

hr Thu Dec 08 2016 20:27:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .