Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5d0bba6c29111cabd88b4595/80
Foto: Pixabay

Tamna strana rada na luksuznim jahtama: 'Radi se od jutra do mraka i nitko ne mari za vas'

Samo prošle godine bilo je 145 novih milijardera pa rastu i narudžbe za novim superluksuznim jahtama duljim od 24 metra. Ovog trena gradi ih se više od 500 u brodogradilištima po svijetu.

Kad njegov šef poželi neku posebnu namirnicu, Dirk Zimmerman, 35-godišnji chef na superjahti, sjeda u helikopter i kreće u potragu ne bi li ugodio bogatašu. Kako sam kaže, mnogo je puta letio s jahte u potrazi za tikvicama u Omanu, tartufima u Argentini ili pak za rajčicama koje rastu na obližnjem pacifičkom atolu.

Šokiralo bi vas kad bi znali koliko su novca u stanju potrošiti, ali dvosatni let helikopterom u potrazi za hranom me uvijek razveseli, kaže Zimmerman dok priprema sushi u profesionalno opremljenoj kuhinji 60-metarske jahte St David usidrene u Monaku, piše 100posto.hr

Dok je to jednima posao iz snova, mnogi znaju da postoji i druga strana medalje. Nesreće, povrede, smrti sastavni su dio ovog posla i rad na jednoj takvoj superjahti može biti opasniji od rada na naftnoj platformi.

U slučaju nesreće ili smrti nema se koga tužiti

Samo u posljednjih nekoliko godina trojica mladih članova posade izgubili su život dok su služili svojim bogatašima. Takve superjahte obično bez prekida plove oko svijeta i samo nakratko pristaju u neku marinu, a razlog je upravo taj da se ne moraju nigdje registrirati i plaćati poreze.

Zato i posade ne mogu imati istu pravnu zaštitu kao oni koji rade na kopnu. Obitelji se žale da u slučaju nesreće ili smrti, nemaju koga tužiti, a da nikad, baš nikad nisu dobili izraze saučešća, a kamo li pomoći u slučaju pogibije njihovih najmilijih, kao što se nikad nitko od bogatih vlasnika jahti nije pojavio na sprovodu.

Michael Hanlon imao je 22 godine kad je u ožujku 2013. dobio posao iz snova i postao instruktor vodenih sportova na 62-metarskoj jahti 'Faith' u posjedu kanadskog modnog milijardera Lawrencea Strolla. Ni mjesec dana kasnije, a prije no što je zaradio prvu plaću od oko 3500 dolara, bio je mrtav. 

Jahga Faith vratio se umoran nakon noćnog provoda izvan broda u Antibesu na francuskoj rivijeri. Odradio je dvije smjene turista, radeći dan i noć, a onda je otišao u lokalni bar proslaviti što je prvi put u životu preplovio Atlantik.

No, kako se jahta noću zaključava, on je pokušao ući na nju neslužbenim izlazom za slučaj opasnosti. Pao je s gornje palube i udario glavom u mol, te potonuo. Njegovo tijelo pronašli su tek idući dan.

Jacob Nichol iz Cornwalla umro je prošle godine kad mu je bilo tek 24. Dvije godine proveo je u bolnici s teškom povredom mozga nakon što je pao sa superjahte dok ju je čistio.

Dvije godine u komi bio je treći asistent, a kobnog dana je bio vezan sigurnosnim užadima dok je prao jahtu iako to uopće nije bio njegov posao, navodi 100posto.hr. Pao je i slomio lubanju. Ruski multimilijarder Alexander Mamut,u čijem je posjedu 90-metarska jahta, nije bio tada na brodu. Nakon deset dana u komi u bolnici u Palma de Mallorci, prebačen je u rodni grad i od tada mu je trebala konstantna medicinska skrb i njega.

Obitelj je sama morala angažirati ronioce ne bi li pronašli tijelo

Godine 2010. Robin Black dobio je poziv od kapetana 15.000.000 funti vrijedne superluksuzne jedrilice 'Burrasca' da bude časnik zadužen za putnike i opremu. Upravo se bio održavao yacht-show u Monaku.

Kako je kapetan ispričao ocu, Robina nisu vidjeli 24 sata, od trenutka kad se brod kojim goste s jahte prevoze do obale, a kojim je upravljao Robin, sudario s drugim čamcem. Uplakanoj obitelji kapetan je rekao da ne brinu, da će njegove osobne stvari ostaviti policiji u Monaku i da će u more baciti cvijeće, a onda su isplovili dalje zacrtanom rutom.

"Ne mogu vjerovati da je jahta isplovila prije no što su pronašli tijelo mog sina i prije no što smo mi doputovali u Monaco. Ne mogu vjerovati da u takvoj tragediji oni jednostavno dižu sidro i odlaze, a rodbinu ostavljaju da se sami bave s papirima, policijom i svim drugim", govori Robinova majka.

Kako kažu, ne znaju ni čija je 'Burrasca', mogu samo pretpostavljati da je u vlasništvu nekog ruskog tajkuna, ali to nitko nije dužan otkriti. Ekipa s jahte nije niti angažirala ronioce koji bi eventualno pronašli Robinovo tijelo. Ronioce je angažirao obiteljski prijatelj koji je kapetan druge superjahte, no ronioci nisu uspjeli pronaći Robina jer u trenutku potonuća nije imao na sebi prsluk za spašavanje. Također, nije imao ni životno osiguranje. 

Ne zna se čiji zakon je na snazi jer se plovi međunarodnim vodama

Kad nešto pođe po zlu, dodatni problem sa superjahtama je taj da je sasvim nemoguće saznati i razumjeti čiji zakoni bi se trebali primijeniti. Brodovi često plove u međunarodnim vodama, na dnevnoj bazi vodi ih osoblje i menadžment kompanije kojoj se ne zna vlasnik, a brodovi su obično registrirani u offshore kompanijama u zemljama poput Paname ili Djevičanskih otoka.

Da stvar bude gora, brodovi mogu biti registrirani u nekoj trećoj zemlji i ploviti pod njezinom zastavom iako tamo uopće nisu stacionirani. Tako je i 'Burrasca' u trenutku Willove smrti, bila registrirana na Karibima.Britanija nije tražila istragu, a lokalne vlasti su to proglasile nesretnim slučajem.

"Život na brodu je fenomenalan za vlasnike jer tu dobivaju uslugu sa sedam zvjezdica. Ali za časnike i posadu to je sasvim druga priča", kaže Danny McGowan, strateški organizator u udruzi pomoraca Nautilus International, prepričava 100posto.hr

Došao je na show u Monako iz ureda u Londonu da bi upozorio upravo na pogibije mladih radnika i da bi upozorio na opasnosti ovog posla u industriji koja se smatra vrhuncem glamura.

"Posade rade svaki dan bez predaha, nerijetko od jutra do mraka, pa i dulje. Ne samo da pogibaju. Ima tu na tisuće drugih ozljeda, ali i povreda radnog prava. Posadi se, pri ulasku u brod putovnice oduzimaju, a izbacuje ih se i za najmanju pogrešku. Vlasnici jahti na posadu gledaju kao na 'potrošnu i zamjenjivu radnu snagu'. Nisam tu da bih se borio protiv multimilijardera, nego da zajedno s njima ovaj posao unaprijedimo", kaže McGowan za The Guardian.

hr Thu Jun 20 2019 18:55:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d2ed8af29111c9a0f8b45ec/80

Potpisan sporazum o jeftinijim kreditima za branitelje poduzetnike

Sporazum o suradnji na poticanju mikro, malog i srednjeg poduzetništva hrvatskih branitelja kroz financiranje poljoprivrednih i poduzetničkih projekata zaključen je u utorak, 16. srpnja 2019.
Sporazum je rezultat inicijative Ministarstva hrvatskih branitelja kojom se tražila mogućnosti financiranja poljoprivrednih i poduzetničkih djelatnosti braniteljskih zadruga, OPG-ova, obrta, trgovačkih društava i drugih subjekata hrvatskih branitelja i njihove djece kao pružanje podrške razvojnim projektima i aktivnostima.

Sporazum o suradnji potpisali su ministar hrvatskih branitelja Tomo Medved i predsjednik Uprave HPB-a Tomislav Vuić.

Ministar Tomo Medved istaknuo je kako ga raduje nastavak suradnje s Hrvatskom poštanskom bankom s kojom je Ministarstvo prije dvije godine hrvatskim braniteljima omogućilo povoljnije stambeno kreditiranje. Ministar je zahvalio Hrvatskoj poštanskoj banci na prepoznavanju gospodarskog potencijala braniteljske populacije te na podršci koju HPB pruža u ispunjenju naših ciljeva.

Predsjednik Uprave HPB-a Tomislav Vuić rekao je kako je malo i srednje poduzetništvo stup svih svjetskih ekonomija te kako će ova kreditna linija omogućiti našim hrvatskim braniteljima lakše i bolje uključivanje u svijet poduzetništva. 

Potpisivanju Sporazuma nazočili su predstavnici zadruga hrvatskih branitelja te korisnici mjera namijenjenih samozapošljavanju i proširenju djelatnosti iz Programa stručnog osposobljavanja i zapošljavanja hrvatskih branitelja i članova njihovih obitelji kojeg provodi Ministarstvo.

Informacije o kreditnim uvjetima korisnici mogu dobiti u Regionalnim centrima za gospodarstvo Hrvatske poštanske banke koji se nalaze na području Splita, Šibenika, Varaždina, Pule, Rijeke, Dubrovnika, Zadra, Osijeka, Čakovca, Bjelovara te Zagreba. Ujedno, informacije se mogu dobiti i u područnim jedinicama Ministarstva u svakoj županiji. 
hr Wed Jul 17 2019 10:14:06 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis
http://www.dalmacijanews.hr/files/587d12471eea8f2b068b458f/80
Foto: D.N.

Jadrolinija kupuje nove trajekte, a jedan dolazi na liniju Gaženica – Preko

U sklopu jednodnevnog službenog posjeta Zadarskoj županiji, na poziv župana Božidara Longina i načelnika Općine Preko Jure Brižića, predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta boravio je danas, 16. srpnja u Preku.

Nastavak je to prije desetak dana započetih razgovora u Rijeci između Uprave Jadrolinije i načelnika Brižića  vezanih uz iskazano nezadovoljstvo odabirom trajekata na liniji Gaženica – Ošljak – Preko.

Nakon obilaska trajekte luke Preko, David Sopta, prvi čovjek državne brodarske tvrtke, kazao je kako je Jadrolinija na natječaju Agencije za obalni linijski pomorski promet za trajektnu liniju Gaženica – Ošljak – Preko prošla s brodovima Jadran i Sis.

"Mi smo na natječaju ispunili sve zahtjeve agencije upravo s ta dva broda. Naravno da Jadrolinija radi na razvoju i obnovi svoje flote i cilj nam je u budućnosti stariji Sis zamijeniti boljim, bržim i kvalitetnijim brodom, koji će biti ili poput trajekta Jadran ili još bolji. Sve u interesu stanovnika Preka, odnosno otoka Ugljana i Pašmana, ali ove sezone zamjena nekim drugim brodom iz postojeće flote, odnosno dolazak novog broda, jednostavno nije moguć", ustvrdio je Sopta za eZadar.hr

Naglasio je kako se intenzivno radi na tome, stručne službe u Jadroliniji analiziraju tržište rabljenih brodova i vrlo brzo će se, uz suglasnost Nadzornog odbora i vlasnika, krenuti u nabavu tih brodova tako da postoji mogućnost da do sljedeće sezone na liniju Gaženica – Ošljak – Preko stigne novi brod kao zamjena za Sis.

Dodao je i kako brod Dora, koji plovi između Zadra i Preka, sutra izlazi iz remonta pa će i na toj liniji usluga biti kvalitetnija, piše eZadar.hr

"Uza sve primjedbe putnika, želim naglasiti da je Jadrolinija prije svega društveno odgovorna tvrtka i kada putnici i vozila ostanu neukrcani u Gaženici ili Preku, mi u najbržem mogućem roku pošaljemo, mimo plovidbenog reda, novi trajekt", napomenuo je predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta.

Jure Brižić, načelnik Općine Preko, koji je prije dva mjeseca započeo borbu za novi, odnosno kvalitetniji trajekt, ističe da je zadovoljan razvojem situacije i očekuje povoljne i pozitivne rezultate pregovora.

"Drago nam je da je nakon sastanka u Rijeci gospodin Sopta održao obećanje i posjetio nas sa suradnicima na terenu, što je pokazatelj da su nas ozbiljno shvatili, da su i svjesni problema s kojim se suočavamo te da su pokazali volju za njegovim rješavanjem. U razgovoru s Upravom dobili smo informaciju da je Jadrolinija u postupku nabave novih trajekata te da će iduću sezonu na našoj liniji umjesto trajekata Sis i Vladimir Nazor ploviti brod poput Jadrana ili još bolji, kako je i sam naveo gospodin Sopta. Još jednom pokazali smo razumijevanje za probleme Jadrolinije i poteškoće s kojima se susreće Uprava s obzirom na to da je nabava novih brodova postupak koji traje i koji zahtijeva provedbu javne nabave te smo zadovoljni da se naša upornost ipak isplatila i da ćemo u konačnici dobiti jedno kvalitetno i dugoročno rješenje, odnosno trajekt koji će svojim kapacitetima i kvalitetom zadovoljiti potrebe ove linije i dovesti je na razinu koju ona svojim prometom i potrebama i zaslužuje", smatra Brižić.

Jer, cilj nam je, smatra općinski načelnik, da se ova naša linija vrednuje onoliko koliko ustvari i vrijedi i da budemo prepoznati kao kvalitetan partner a sve kako bi naši otočani, a i brojni turisti i posjetitelji, imali bolju uslugu.

"Razvoj pomorske povezanosti znači napredak i razvoj otočnog gospodarstva, turizma i svih sfera života i drago nam je da smo ovim našim postupcima doprinijeli pozitivnim pomacima budućeg napretka i razvoja kako Općine Preko tako i cijeloga otoka Ugljana i Pašmana", napominje Brižić.

hr Tue Jul 16 2019 19:18:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d1b7f2129111c0eea8b466e/80
Foto: HTZ

Hvar ponovno u elitnom društvu najboljih europskih otoka

Otok Hvar i dalmatinski otoci ponovno su se visoko pozicionirali na listi najboljih otoka u Europi.
Ovoga puta, ugledni američki mjesečni časopis Travel+LeisureHvar i okolne otoke istaknuo je kao jednu od najboljih europskih otočkih destinacija. Hvaru, koji je već niz godina na svjetskoj turističkoj mapi prepoznat kao sjajan odabir za obilaske otoka, popularni island hopping, ovo je još jedna potvrda izvrsnosti destinacije! 

Svake godine, povodom dodjela nagrade „World's Best“ magazina  Travel+Leisure, njihovi čitatelji daju glasove za svoje omiljene destinacije, temeljeći ih na prirodnim i kulturnim atrakcijama, ponuđenim aktivnostima, plažama, hrani, srdačnosti i sveukupnoj vrijednosti. 
 

Hvar se tako pozicionirao na visoko sedmo mjesto najboljih europskih otoka, ispred Mallorce, Sardinije, Malte, Ischie i drugih. Uredništvo magazina Travel+Leisure, koji je, uz National Geographic Traveler i Conde Nast Traveler, jedan od najutjecajnijih časopisa za putovanja na svijetu, odlučilo je na ovu listu staviti 15 otoka, ističući kako je europsku kulturu, povijest i hranu najljepše doživjeti na ovim otocima. Na prvome mjestu, prema glasovima posjetitelja, nalazi se grčki otok Milos!
 

Petar Razović
, direktor Turističke zajednice grada Hvara naglašava kako je: „…i ovoga puta Hvar kao destinacija prepoznat po širini svoje ponude i najvišim turističkim kriterijima koje nudi posjetiteljima!“.

Dodaje kako su turisti iz Sjedinjenih Američkih Država vrlo prisutni u ukupnoj strukturi ostvarenih dolazaka i noćenja. U prvih šest mjeseci 2019. godine, gosti iz SAD-a tako su drugi na listi inozemnih gostija u gradu Hvaru, odmah iza gostiju iz Ujedinjenog Kraljevstva, s gotovo 15 posto u strukturi inozemnih gostiju.
hr Fri Jul 12 2019 19:46:02 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d28a73429111ce8048b4584/80

Nastavljen rast gospodarstva Splitsko-dalmatinske županije

Na sjednici Gospodarskog vijeća HGK - Županijske komore Split u Brelima predstavljeni rezultati poslovanja županijskog gospodarstva u 2018. godini.
U Splitsko-dalmatinskoj županiji je u 2018. godini poslovalo 14.518 poduzetnika, odnosno 11,1% od ukupnog broja poduzetnika u RH, koji su u prošloj godini ostvarili ukupan prihod od 48 milijardi kuna te neto dobit od gotovo 2 milijarde kuna, koja je porasla za 21,4% u odnosu na 2017. godinu.

Podaci su to iz analize gospodarskih kretanja Splitsko-dalmatinske županije u 2018. godini, koju su izradili u HGK – Županijskoj komori Split i koja je predstavljena na današnjoj sjednici Gospodarskog vijeća splitske Komore u hotelu Bluesun Soline u Brelima.

- Većina gospodarskih pokazatelja Županije za prošlu godinu pokazuje rast: broj poduzetnika i broj zaposlenih, ukupan prihod, neto dobit, kao i turistički dolasci i noćenja. Pozitivan je i saldo vanjsko-trgovinske razmjene, koji je iznosio 3,3 milijarde kuna. Ono što je zabrinjavajuće je smanjenje broja investitora na području naše županije u proteklih deset godina, s više od 2.500 investitora u 2009. na 1.300 u 2018. godini, te iskorištenost EU fondova, rekao je predsjednik HGK – ŽK Split, Joze Tomaš.

Naime, s obzirom na iskorištenost EU fondova u 2017. i 2018. godini, iznos ugovorenih sredstava u tom razdoblju u Splitsko-dalmatinskoj županiji bio je 1,7 milijardi kuna čime je ona zauzela 7. mjesto među svim hrvatskim županijama. Međutim, prema kriteriju vrijednosti ugovorenih EU sredstava po stanovniku, koji je važan za procjenu uspješnosti korištenja fondova i njihova doprinosa gospodarskom rastu, Splitsko-dalmatinska županija se nalazi na posljednjem mjestu, sa svega 3.673 kune po stanovniku.

Upravo kako bi se dublje sagledalo pitanje važnosti i iskorištenosti EU fondova, v.d. ravnatelj Javne ustanove RERA S.D. Jozo Sarač je prezentirao značaj EU fondova za gospodarski i društveni razvoj Splitsko-dalmatinske županije.

- Moramo biti bolji jer imamo veliki prostor za napredak i u javnom i u realnom sektoru. Javni sektor se u posljednje vrijeme budi, tako da će nakon nekih već ugovorenih velikih infrastrukturnih projekata pokazatelji u Splitsko-dalmatinskoj županiji biti puno bolji, istaknuo je Sarač. 

Sjednicom u Brelima HGK – Županijska komora Split je nastavila s praksom održavanja sjednica Gospodarskog vijeća u prostorima članica Vijeća, što je prilika i samim članicama za predstavljanje poslovanja i poslovnih uspjeha. Tako je i u ime domaćina sjednice, izvršni direktor Hotela Brela d.d, Paško Bolanča predstavio važnije projekte i investicije Blue Sun grupe.

Zaključak sa sjednice je da će Gospodarsko vijeće, koje okuplja predstavnike najznačajnijih županijskih tvrtki iz različitih djelatnosti te predstavlja više od 14.500 poslovnih subjekata, u dogledno vrijeme izraditi i mjerodavnim institucijama uputiti prijedlog sa smjernicama za olakšavanje poslovanja i unapređenje županijskog gospodarstva.
hr Fri Jul 12 2019 17:29:18 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis

Pročitajte još . . .