Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58c3be3bb4739829b58b45a1/80
Foto: Facebook

U samo dva mjeseca 4000 branitelja zatražilo status ratnog vojnog invalida

Ministarstvo: Oko 5000 branitelja godinama se liječi. Riječ je o onima koji su propustili rok za zahtjev, ali imaju dokumentaciju
Europska komisija u svojem se novom izvještaju posvećenom Hrvatskoj u jednom dijelu osvrće na ratne veterane. Pritom upozorava da se, umjesto podrške reintegriranju na tržište rada, tijekom mandata aktualne Vlade događa proširenje povlastica za branitelje. Komisija navodi da su njihove mirovine više nego dvostruko veće od običnih te da novi zakon ponovno otvara mogućnost registriranja statusa branitelja, smanjuje dob za njihov odlazak u mirovinu i proširuje prava članova njihovih obitelji da tu mirovinu naslijede. Sve je to suprotno ciljevima, koje EK inače preporučuje, o ujednačavanju kriterija za braniteljske povlastice s onima za druge socijalne naknade, piše vecernji.hr.

23 godine nakon rata

No, ako je suditi prema broju zahtjeva za priznavanje statusa ratnog vojnog invalida čak 23 godine nakon završetka Domovinskog rata, što je jedna od novosti omogućenih temeljem novog zakona, Plenkovićeva Vlada nesmetano nastavlja provoditi ono što je braniteljima i obećala, pod cijenu stvaranja novih korisnika mirovina. Tijekom siječnja i veljače, doznajemo u resornom ministarstvu, podneseno je ukupno 3955 zahtjeva za priznavanje statusa hrvatskog ratnog vojnog invalida iz Domovinskog rata. Najveći broj odnosi se na zahtjeve na temelju psihe, njih 2247, te po osnovi psihe i ostalih bolesti, njih 1397, dok je zahtjeva za status po osnovi ostalih bolesti uputilo njih 311.

Ova brojka nije iznenadila nadležne, tvrdi Ivica Akmadža, voditelj Sektora normativnih poslova u Ministarstvu branitelja. Štoviše, kako kaže, taj je broj zahtjeva očekivan. Pritom podsjeća da je od 31. prosinca 2005. godine, nakon samo godinu dana od stupanja na snagu, zatvoren zakonski rok za ostvarivanje statusa HRVI-ja temeljem bolesti te da aktualna Vlada nakon 12 godina želi ispraviti nepravdu prema onima koji svoja prava unutar spomenute godine dana iz brojnih razloga nisu uspjeli ostvariti.

– Prema našoj evidenciji, oko 5000 branitelja već se godinama, kontinuirano liječi, među njima su i oboljeli od PTSP-a. Riječ je o onima koji su propustili rok za podnošenje zahtjeva, ali koji imaju medicinsku dokumentaciju i koji su čekali da Zakon stupi na snagu kako bi ostvarili status. Među njima je i određen broj ljudi koji je podnosio zahtjev u vremenu kada se to nije moglo pa im je zahtjev odbačen – kaže Ivica Akmadža dodajući kako ovaj put vremenski rok nije ograničen, kao što je to bilo po starom zakonu, na samo godinu dana pa se zahtjevi očekuju i nadalje.

– No, to ne znači da će taj status svi i ostvariti – tvrdi naš sugovornik.

Idući korak – mirovina

Naime, kako se pritom ne bi provukli oni koji to ničim ne zaslužuju, čemu smo svjedočili u godinama nakon rata, Vlada je ovoga puta propisala strogu, pa i poprilično kompliciranu proceduru za potencijalne korisnike invalidnina. Podnositelje zahtjeva najprije čeka stručna procjena u ovlaštenoj zdravstvenoj ustanovi, a potom i odlazak pred vijeće vještaka pri Zavodu za vještačenje i profesionalnu rehabilitaciju. Riječ je o posebnoj organizacijskoj jedinici koja će kandidate za status vještačiti u prvom i drugom stupnju. Nakon vještačenja Vijeća vještaka sa svom dokumentacijom reviziju tog mišljenja provodi vijeće viših vještaka, a nakon provođenja postupka revizije predmet se vraća na ured državne uprave koje, ovisno o nalazu i mišljenju, donosi rješenje o statusu hrvatskog ratnog vojnog invalida.

Prođu li uistinu rigorozna testiranja, valja reći i to da branitelje-invalide na kraju putu čeka uistinu simboličan iznos invalidnine. Primjerice, naknada za 20 posto utvrđenog invaliditeta iznosi tek 114 kuna, a za 40 posto, a takvih je najveći broj, iznosi samo 229 kuna. Branitelj s ostvarenom invalidninom može nastaviti raditi, ako mu zdravstveno stanje to dopušta, no invalidski mu status, što je još važnije, omogućuje “kandidaturu” za ostvarivanje mirovine, dakle, “padanja” na teret ionako bremenitog mirovinskog sustava, na što je upozorila i Europska komisija. Prvi zahtjevi za stručnu procjenu invaliditeta razmatrat će se već koncem ožujka.


hr Fri Mar 09 2018 12:25:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/56f2bdd20dfb8a183f8b473d/80

Dobra vijest i za obrtnike: Sami sebi mogu isplatiti neoporezivu nagradu od 5000 kuna

Nagradu za radne rezultate i druge oblike dodatnog nagrađivanja radnika u neoporezivom iznosu do 5000 kuna godišnje mogu si isplatiti i osobe koje obavljaju samostalne djelatnosti, priopćila je u srijedu Porezna uprava na svojim internetskim stranicama.

1. prosinca 2018. godine stupio je na snagu Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o porezu na dohodak. Prema navedenom Pravilniku od 1. prosinca 2018. godine porez na dohodak se ne plaća na isplaćene nagrade za radne rezultate i druge oblike dodatnog nagrađivanja radnika kao što su dodatna plaća, dodatak uz mjesečnu plaću i sl. u iznosu do 5000 kuna godišnje.

Porezna uprava skreće pozornost da iz postojećih odredbi Zakona o porezu na dohodak i Pravilnika o porezu na dohodak proizlazi, da nagradu za radne rezultate i druge oblike dodatnog nagrađivanja radnika (dodatna plaća, dodatak uz mjesečnu plaću i sl.) u neoporezivom iznosu do 5000 kuna godišnje, koju poslodavac može isplatiti radniku mogu za sebe osobno isplatiti i osobe koje obavljaju samostalne djelatnosti.

Nagrada za radne rezultate i druge oblike dodatnog nagrađivanja radnika mora se isplatiti na račun te se ne može isplatiti u naravi, a pri isplati se primjenjuje načelo blagajne, piše dnevnik.hr

hr Wed Dec 12 2018 16:04:06 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c111e880e49387e458b4584/80

HGK: Nazire se kraj prometnom kolapsu u Splitu

U vlaku koji je krenuo iz Kaštel Starog prema gradskoj luci Split sa zaustavljanjem u Kopilici potpisana su dva ugovora koja su preduvjet rasterećenja prometa u Gradskoj luci Split i na njezinim prilazima.
Radi se o Ugovoru o zakupu zemljišta između Grada Splita i HŽ Infrastrukture te ugovoru s HŽ Cargo. Tim povodom prezentiran je projekt povezivanja Zračne luke Split s Gradskom lukom Split i razvoja intermodalnoga čvorišta novoga glavnog kolodvora Split u Kopilici.

Strateški projekt usvojila je Vlada RH na sjednici održanoj u Splitu ove godine. Iduće ljeto Kopilica će biti povezana vlakom s gradskom lukom koji će voziti svakih 15 minuta. Na prostoru Kopilice će se izgraditi privremeni autobusni kolodvor s 19 perona i željeznički kolodvor, uredit će se četiri parkirališta, od kojih je jedno predviđeno za autobuse i to uglavnom turističke autobuse. U narednom periodu izgradit će se i još jedna željeznička postaja na Trgu Hrvatske bratske zajednice.

U proračunu za iduću godinu predviđena su četiri milijuna kuna za ovu fazu projekta. Za trajni projekt preseljenja autobusnoga i željezničkoga kolodvora planira se aplicirati za EU sredstva.

Mirjana Čagalj, potpredsjednica HGK za graditeljstvo, promet i veze, kazala je kako je ovaj projekt neostvareni san građana Splita i okolnih gradova već 20 godina.

- Moram istaknuti dasmo u cilju realizacije ovog projekta više napravili u posljednjih šest mjeseci nego što smo napravili u zadnjih 20 godina. Ovo je dokaz da se samo zajedničkim pristupom i suradnjom može nešto napraviti. Izrađene su tri opcije studija isplativosti od kojih je jedna najizglednija. Očekujemo da da bi studija izvedivosti ovih linija mogla biti gotova već u siječnju 2019. godine. Nakon toga bi HŽ infrastruktura trebala započeti s natječajima izrade projektnedokumentacije, što je u stvari jamstvo za završetak ovog projekta“, istaknula je Čagalj.

- Ovaj projekt završava u Zračnoj luci Split, koja je po broju putnika skoro dostigla Zračnu luku Franjo Tuđman. On je nužan Gradu Splitu i Splitsko-dalmatinskoj županiji jer se ne radi samo o povezivanju zračne i trajektne luke, nego svih gradova u okruženju koji gravitiraju prema Splitu. Osnovni preduvjet je dobra suradnja na svim razinama, a nju imamo. Ovim potpisanim ugovorima omogućeni su preduvjeti kako bismo rasteretili središte Splita do početka turističke sezone. - istaknuo je ministar mora prometa i infrastrukture Oleg Butković.

Andro Krstulović Opara, gradonačelnik grada Splita, istaknuo je kako ovo nije samo projekt Grada Splita i Splitsko-dalmatinske županije, nego se radi o projektu važnom za gradove Kaštela i Solin te za čitavu splitsku aglomeraciju.

- Cilj je spajanje putničke luke koja ima višeod 5,5 milijuna putnika i zračne luke koja ima tri milijuna putnika godišnje. Naravno da će taj broj rasti. Kada tome pridodamo oko 300 000 stanovnika koji žive na ovom području, projekt će uspostavom njegove prve faze, tj. izgradnjom intermodalnoga čvorišta u Kopilici do 1. lipnja 2019., već prve rezultate dati ovo ljeto,“ kazao je Krstulović Opara.

Župan Splitsko dalmatinske županije Blaženko Boban podsjetio je da su nekad do Trga Hrvatske bratske zajednice prije izgradnje tunela građani Solina i učenici putovali vlakom u Split te da je to bilo najfrekventnije stajalište.

- Ovaj projekt je nužan zbog rasterećenja centra Splita, a i zbog puno bržega dolaska u Split iz Kaštela i Solina. Vjerujem da će se projekt realizirati u što je moguće kraćem roku.“, kazao je Boban.

Ivan Kršić, predsjednik uprave HŽ infrastrukture, pohvalio je suradnju s Gradom Splitom. Kazao je da je potpisom ugovora napravljen prvi korak prema konkretnoj realizaciji ovoga projekta.

- Omogućili smo Gradu Splitu da u suradnji s HŽ infrastrukturom uredi parkiralište za osobne automobile te parkiralište za autobuse na području Kopilice. Osim toga, HŽ infrastruktura je raspisala natječaje za uređenje tri nova stajališta u Svetom Kaji, Solin-Širini i Dujmovači. Planirani početak radova je u prvim danima ožujka“, kazao je Kržić.

Gordan Žurga, direktor HŽ Cargo, također je istaknuo vrlo kvalitetnu suradnju svih uključenih u ovaj projekt.

- Podržat ćemo, naravno, razvoj teretnoga prijevoza. Tako da će i HŽ Cargo biti dio ovoga strateškog projekta značajnoga za gradove Split, Solin, Kaštela i Trogir.“, istaknuo je Žurga.

Željko Ukić, predsjednik uprave HŽ putnički prijevoz, kazao je kako je intemodalniterminal u Kopilici vrlo važan za HŽ putnički prijevoz.

- Ovaj terminal će omogućiti olakšanjeinfrastrukture te rješavanje zagušenosti prometom u Gradu Splitu. Pridonijet će revitalizaciji putničkoga prometa u Splitu i okolici.“, istaknuo je Ukić.
hr Wed Dec 12 2018 15:43:33 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5432bed0189942fc2000003b/80
Foto: Screenshot

Jeftine i lako dostupne droge: Sve više adolescenata ovisno o novim psihoaktivnim tvarima

U protekle dvije godine u Europi je zabilježeno 800 ozbiljnih zdravstvenih komplikacija povezanih uz konzumaciju novih psihoaktivnih tvari, a u Zagrebu je prije nekoliko godina 15-godišnjak s dišnim problemima preminuo nakon uzimanja osvježivača zraka
Dostupne i jeftine nove droge velika su javnozdravstvena prijetnja u Hrvatskoj, osobito među mladima koji traže svoj identitet i pokušavaju na taj način doći do zabave, s posljedicom teških zdravstvenih komplikacija, upozoreno je na simpoziju o novim psihoaktivnim tvarima. - piše HRT

U protekle dvije godine u Europi je zabilježeno 800 ozbiljnih zdravstvenih komplikacija povezanih uz konzumaciju novih psihoaktivnih tvari, a u Zagrebu je prije nekoliko godina 15-godišnjak s dišnim problemima preminuo nakon uzimanja osvježivača zraka, istaknuo je psihijatar i saborski zastupnik Ivan Ćelić na simpoziju koji je održan u organizaciji zagrebačkog Gradskog ureda za zdravstvo i Klinike za psihijatriju Vrapče.

Sve veća prisutnost novih droga među mladima od 12 do 17 godina

Simpozij je okupio vrhunske stručnjake koji se bave istraživanjem, prevencijom i djelovanjem psihoaktivnih tvari, a oni su upozorili na sve veću prisutnost novih droga u Hrvatskoj, pogotovo među mladima od 12 do 17 godina starosti.

Nove psihoaktivne tvari nastale su kao alternativa uobičajenim ilegalnim drogama pri čemu imitiraju učinke poznatih droga. Radi se o velikom broju novih tvari, čak 740 novih psihoaktivnih tvari je u optjecaju od 2017., a smatra se kako se svake godine još otprilike dodatnih 250 tvari pojavi na tržištu.

Glavno sredstvo preprodaje novih droga je internet iako se nove psihoaktivne tvari mogu naći i u proizvodima koji se legalno prodaju na tržištu, te se koriste kao osvježivači zraka ili u poljoprivredi.  

Legalna zamjena za klasične droge

Psihoaktivne tvari zapravo su legalna zamjena za klasične droge, a kolika je njihova raširenost najbolje pokazuje podatak da na jednog novog ovisnika o heroinu dolaze čak tri nova ovisnika o psihoaktivnim tvarima. Među njima su najrašireniji sintetski kanabinoidi koji oponašaju učinak marihuane, a nikad se točno ne zna točan sastav tog praha koji se proizvodi u kineskim laboratorijima, rekao je Ćelić. 

Naime, dovoljno je promijeniti jedan atom na psihoaktivnoj tvari da ona više nije na popisu zabranjenih tvari i kao takva je legalno dostupna na tržištu sve dok ne dođe do ozbiljnih zdravstvenih komplikacija - psihomotornog nemira, paničnih napadaja, tjeskobe, depresivnih stanja sa suicidalnim mislima, pa i psihotičnih stanja s halucinacijama. Osobito je problematična depresija respiratornog sustava koja može dovesti do zakazivanja dišnoga sustava i smrti.

Jeftine su i nabavljaju se preko interneta

Najveći je problem što su to relativno dostupne tvari, jeftine i može ih se nabaviti preko interneta. Obično se konzumiraju tijekom vikenda na zabavama. Ćelić kao posebnu opasnost navodi što se neke od njih uzimaju intravenski, što dovodi do porasta broja oboljelih od hepatitisa C i HIV-a. 

O osvježivačima zraka kao novoj ubojitoj drogi među mladima izlaganje je održala Katarina Dodig Ćurković sa Zavoda za dječju i adolescentnu psihijatriju KBC Osijek, istaknuvši da su upravo u Osijeku protekle godine osvježivači bili veliki problem. "Te tvari stvaraju dramatične kliničke slike kod adolescenata. Roditelji nemaju pojma da su ti osvježivači sredstva kojima se njihova djeca potencijalno mogu ubiti", rekla je Dodig Ćurković.

Upravo je ove godine u Osijeku drastično porastao broj djece koja su završila na psihijatriji zbog upotrebe novih psihoaktivnih tvari, a u najvećem riziku izloženi su adolescenti od 12. do 17. godine.

Djecu pronalaze na ulici u besvjesnom stanju

Lani su u Osijeku su zabilježena dva slučaja intoksikacije adolescenata novim psihoaktivnim sredstvima, a do polovice ove godine bilo je već 16 slučajeva. Takvu djecu pronalaze na ulici u besvjesnom stanju, pa ih hitna pomoć odvodi na pedijatriju i konačno na psihijatriju zbog problema s agresijom, halucinacijama i dezorijentacijom. Ona imaju snažan poriv nešto naprave sebi, ali i drugima. Od somatskih simptoma imaju snažnu bol u prsima, ubrzani rad srca i gušenje.

Problem je i što ta djeca zapostavljaju školske obaveze, bježe od kuće, odsutni su do ranih jutarnjih sati, a roditelji ne znaju što se s njima događa. Ne funkcioniraju ni u radnom, niti u obiteljskom i društvenom okruženju, kaže Dodig Ćurković.

Adolescenti nove droge najčešće uzimaju na prijelazu iz osnovne u srednju školu, u razdoblju kada su pod velikim stresom zbog prilagodbe novim uvjetima života. "Smatraju da će ih to opustiti i da će biti 'cool' s nečim što zapravo uopće nije 'cool'", ističe osječka psihijatrica. - piše HRT
hr Wed Dec 12 2018 14:27:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c10df610e49387d458b4575/80
Foto: MORH

SAD odobrio prodaju izraelskih aviona Hrvatskoj

Kongres sada ima 15 dana za notifikaciju transfera prema američkom Zakonu o izvozu oružja

State Department poslao je obavijest Kongresu o transferu trećoj strani, kada je riječ o izraelskoj prodaji borbenih zrakoplova F-16 Hrvatskoj. - potvrđeno je HTV-u u Washingtonu.

Kongres sada ima 15 dana za notifikaciju transfera prema američkom Zakonu o izvozu oružja. 

U Vladi su odlučni - proces nabave zrakoplova je u tijeku, a Izrael i SAD trebaju dati objašnjenje zašto je prodaja obustavljena. Premijer Andrej Plenković naglašava da nesporazum između tih dviju država Hrvatsku ne opterećuju. - piše HRT

hr Wed Dec 12 2018 11:13:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .