Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5c25d3140e49383c638b45e0/80
Foto: PIXABAY

15 namirnica koje će pomoći da vam crijeva stalno dobro rade

Pobijedite zatvor: Loša stana nekih vrsta voća je što mogu sadržavati puno fruktoze, šećera iz voća koji može uzrokovati napuhivanje i plinove, kaže dr. Blaney
Iako zatvor nije baš najglamuroznija tema za nikoga pa ni za one koje muči, teško ga je ignorirati s obzirom koliko je čest; naime pogađa čak 42 milijuna ljudi u SAD-u. I premda svi imamo drugačije navike pražnjenja crijeva, mnogi se stručnjaci slažu da sve manje od tri stolice tjedno može ukazivati na problem.

Premda zatvor može biti uzrokovan našim zdravstvenim stanjem (hipotireozom, nedovoljnim kretanjem ili upalom crijeva), lijekovima (protiv boli, antidepresivima) i drugim faktorima na koje možda ne možemo utjecati, uglavnom je uzrokovan onim što jedemo, odnosno ne jedemo, tvrdi gastroenterologinja dr. Elizabeth Blaney, profesorica na medicinskom fakultetu u Pittsburghu.

Naime, prosječni Amerikanac u tijelo unese svega 15 grama vlakana dnevno, iako je preporučena dnevna doza najmanje 25 grama. Većina nas ne pije ni dovoljno vode, što isto može uzrokovati zatvor, tvrdi 24sata.hr, a ovih se 15 namirnica preporučuje ako želite riješiti problem:

Suhe šljive

- Postoji razlog zašto su popularne. Prvo, bogate su vlaknima, jedna suha šljiva ima oko jedan gram vlakana, kaže dr. Blaney i dodaje kako sadrže fruktane (polimere molekula fruktoze) i sorbitol, fermentirane šećere koji mogu imati laksativni učinak. 

Kivi

Loša stana nekih vrsta voća je što mogu sadržavati puno fruktoze, šećera iz voća koji mogu uzrokovati napuhivanje i plinove, kaže dr. Blaney zbog čega preporučuje voće koje nema puno šećera i ne uzrokuje 'kuhanje' u želucu, a bogato je vlaknima, kao što je kivi. Jednom šalicom kivija dnevno ćete unijeti pet grama vlakana, a njome ćete zadovoljiti i potrebe za nekim drugim tvarima, pa ćete tako npr. unijeti duplu preporučenu dnevnu dozu vitamina C.

Kokice

Preskočite čips od krumpira koji vam ne radi ništa dobro i jedite kokice, preporučuje predstojnica Klinike za gastroenterologiju bolnice 'Mount Sinai' dr. Gina Sam. Napominje kako je to jednostavan način da unesete potrebna vlakna jer tri šalice kokica sadrži tri grama vlakana i samo 93 kalorije.

Voda

Pokraj vlakana i dovoljno kretanja, kod problema sa zatvorom je dovoljan unos vode ključna stvar. Dr. Blaney objašnjava da će, ako ste imalo dehidrirani, stolica biti tvrđa i preporučuje osam do deset čaša vode dnevno, uz hranu s visokim udjelom H2O. 

Sjemenke lana

Jušna žlica sjemenki lana dnevno će vašem tijelu priskrbiti dva grama vlakana. Ljepota lana je u tome što ga je jako lako uvrstiti u gotovo svu hranu koju spravljate; žlicu uvijek možete dodati u smoothies, zobenu kašu ili na salatu.

Napomena: Nemojte ih jesti cijele jer ih tijelo ne može probaviti i samo će 'proći kroz vas' bez da organizmu daju ikakvu hranjivu vrijednost. 

Naranče

Dr. Sam kaže da preferira voće kao naranče jer je u samo jednoj velikoj naranči čak tri grama vlakana i samo 86 kalorija. Dodatni plus je to što, kao i svi citrusi, sadrže flavonol zvan 'naringenin' za koji su nedavno Kineski znanstvenici dokazali da djeluje poput prirodnog laksativa protiv zatvora. 

Zob

Zobena kaša nudi najbolje od dvije vrste vlakana, pola šalice suhe zobi sadrži dva grama netopljivih i dva grama topljivih vlakana. Netopljiva vlakna stolici daju gustoću zbog čega lakše prolazi kroz crijeva, a topljiva se u vodi pretvaraju u gelastu masu

Riža

Zbog zdjelice riže dnevno će vam crijeva biti zahvalna; u Japanu je studija pokazala da oni koji jedu više riže imaju 41 posto manje šanse da dobiju zatvor. Istraživanje nije pokazalo točno zašto, a moguće je da vlakna iz riže imaju ulogu, ili se ljudi koji jedu više riže naprosto zdravije hrane općenito. A ako je do vlakana, izaberite smeđu rižu koja sadrži četiri grama po šalici, nasuprot jednom gramu u bijeloj vrsti. 

Sok od aloe vere

Ovo piće sve više proizvođača počinje flaširati, a dućani nude sve više vrsta. Kod nekih ljudi aloa može djelovati kao laksativ, a i u medicini se koristila baš u te svrhe. Dr. Blaney  preporučuje da, ako ga još niste probali počnete s pola decilitra soka dnevno, dok ne dođete na dva decilitra na dan. 

Špinat

Ne samo da šalica kuhanog špinata sadrži četiri grama vlakana, već je i izvrstan izvor magnezija koji, kako kaže dr. Blaney, pomaže i kod kontrakcije crijeva pa ona nekim pacijentima daje laksativ s dodatkom magnezija. Al prije nego dođđe do toga, pokušajte obogatiti svoju prehranu špinatom. 

Grah

Grah sadrži škrob koja djeluje kao vlakna a djeluju kao blagi laksativ i pomažu da se uravnoteže bakterije u crijevima. 
Može uzrokovati plinove i nadutost.  Dr. Blaney zato preporučuje da hranu bogatu vlaknima uvodite u prehranu postupno, a upozorava i da biste se, prije nego se počnete osjećati bolje kratko vrijeme mogli osjećati gore. 

Zelene mahune

Dr. Blaney preporučuje da, ako vam je grah pretežak prvo pokušate s mahunama. Iako nisu isto što i grah, imaju manje proteina i ugljikohidrata, zelene mahune još uvijek sadrže četiri grama vlakana po šalici zbog čega su dobar borac protiv zatvora. Sadrže i manje fermentiranih šećera pa neće izazvati nadutost kao grah. 

Jogurt

Mnogi jogurti sadrže neke kulture živih bakterija ili probiotika, takozvanih 'dobrih bakterija' koje će pomoći  cijelom probavnom sustavu. Štoviše, jedno istraživanje objavljeno 2014. u 'American Journal of Clinical Nutrition' pokazuje da probiotici čak povećaju i broj pokreta crijeva. 

Kava

Ako ste ikad imali zatvor, vjerojatno ste pokušali 'pokrenuti stvari' s kavom. Stručnjaci vjeruju da kava stimulira mišiće crijeva, što pomaže da obavite što treba. Uz to kava ima i druge benefite za zdravlje pa svakako popijte šalicu svako jutro.

Iako tehnički i nije obrok, dr. Sam preporučuje doručak ujutro koji će pomoći da se stvari brže pokrenu. A crijeva, kako kaže, ujutro najbolje rade zbog čega je to dio dana kad mnogi odlaze na zahod. Zato će doručak bogat vlaknima itekako koristiti vama i vašim crijevima.  

hr Fri Dec 28 2018 08:39:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/534883901799429e5daa3386/80

Zašto se ponekad trznete dok tonete u san?

Znanstvenici se slažu da je riječ o bezopasnoj i uobičajenoj pojavi oko koje se ne treba brinuti

Je li vam se ikad dogodilo da se naglo trznete dok padate u san? Riječ je o hipničkom trzaju, nenamjernom grčenju mišića dok osoba tone u san.

Live Science piše da je naziv dobilo prema hipnagoškom stanju, odnosno prijelaznom razdoblju između budnosti i sna. Grčevi mišića mogu nastati spontano ili mogu biti uzrokovani vanjskim podražajima poput zvuka ili svjetla. Neki ljudi tvrde da uz trzanje znaju doživjeti i halucinacije.

Neki znanstvenici vjeruju da stres, velike količine kofeina, umor i manjak sna mogu povećati učestalost i šanse za hipnički trzaj, no ta pojava još uvijek nije dovoljno istražena. Neki tvrde da tome može pridonijeti i povećana tjelesna aktivnost u večernjim satima.

Znanstvenici nisu sigurni zašto se točno javlja taj trzaj, no postoji nekoliko teorija. Jedna kaže da je to prirodni tjelesni prijelaz iz budnog u san te da se javlja kad živci zataje tijekom procesa. Još jedna popularna ideja temelji se na evolucijskoj teoriji te kaže da su ti grčevi zapravo drevni refleks primata na opuštanje mišića tijekom padanja u san. Primjerice, opuštanje označava da primat pada sa stabla te to uzrokuje brzo reagiranje mišića, piše Live Science.

Ipak, znanstvenici se slažu da je riječ o bezopasnoj i uobičajenoj pojavi oko koje se ne treba brinuti. - piše Index

hr Tue Jan 15 2019 19:53:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c3de4810e4938957c8b4575/80

Tko je izvođač: Duje Čop ili Luka Nižetić?

Još 2012. godine na Youtubeu je objavljena pjesma “Tamo gdje me srce vuče“, no kao izvođač navodi se Duje Čop.
"Hrvatski nogometaš Duje Čop s posljednjim hitom 'Tamo gdje me srce vuče'", stoji na engleskom jeziku u opisu videa. 

Netko ih je očito zamijenio...


hr Tue Jan 15 2019 14:47:56 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c2fc08e0e49388b6d8b456a/80
Foto: Pixabay

Učinite samo ovo i izbjegnite štetu koju sjedenje čini vašem tijelu

Čak i ako ne želimo, suvremeni način života i posao prisiljavaju nas da više sati dnevno provedemo sjedeći, što nikako nije dobro za zdravlje

Sjedilački način života loše utječe na zdravlje. Osim što opterećuje kralježnicu, višesatno svakodnevno sjedenje usporava cirkulaciju u zdjeličnom dijelu, utječe na plodnost, povećava rizik od kardiovaskularnih bolesti, pretilosti i prijevremene smrti, a loše utječe i na psihu jer je čovjek stvoren za kretanje.

No, znanstvenici imaju dobre vijesti. Tvrde da su pronašli način na koji možemo poništiti negativne učinke sjedenja i umnanjiti zdravstvene rizike.

Kažu da je dovoljno samo pola sata sjedenja zamijeniti bilo kojom tjelesnom aktivnosti i smanjit ćemo za čak 35 posto rizik od prijevremene smrti koji je povezan s nekretanjem. 

Savjetuju da prošetamo u pauzi za ručak, prije posla odradimo brzi trening u teretani ili jednostavno na posao dođemo pješice. 

Studija je provedena na 7,999 osoba starijih od 45 godina koje su četiri dana neprestano nosile senzore za mjerenje aktivnosti. 

Pokazalo se da i najmanja tjelesna aktivnost dobro utječe na zdravlje, a što je ona intenzivnija to su i učinci veći. Niska tjelesna aktivnost snizila je rizik od prijevremene smrti za 17 posto, dok je visoka tjelesna aktvnost taj rizik umanjila za 35 posto.

Bilo da se odlučite na intenzivni kratki trening ili žustru polusatni šetnju, učinit ćete jako dobru stvar za svoj organizam. Za one koji žele još više aktivnosti, zamijenite dizalo stubama i na svakih sat vremena sjedenja prošetajte pet minuta. 

- Sve se računa. Kratke, brze šetrnje, žustro penjanje po stepenicama, svaka tjelesna aktivnost pridonosi zdravlju", poručuje dr. Keith Diaz, autor studije sa Sveučilišta Columbia, piše zivotistil.hr

hr Tue Jan 15 2019 14:29:13 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c2b49dd0e4938e2688b4585/80
Foto: PIXABAY

Intuitivna prehrana: Možemo li jesti ono što naše tijelo samo traži - i mršavjeti?

U novoj godini mnogi od nas žele poraditi na svome pristupu zdravlju i prehrani. Jedan od načina na koji se to može učiniti je tzv. intuitivno jedenje.

Riječ je o pristupu prehrani koji nas vraća našim korijenima, nastoji prepoznati konkretne potrebe našeg tijela za određenim namirnicama, razbiti začarane krugove dijeta i u konačnici stvoriti zdraviji odnos s hranom. Naime, svi se mi rađamo s intuicijom za hranu.

Novorođenče plače kada je gladno, dijete vrtićke dobi također glasno izražava svoj osjećaj gladi i potrebu za određenom hranom, no kako starimo, tako nalazimo na sve više zabrana i suprotnih informacija sa svih strana. Nameću nam se i određeni trendovi u prehrani, no realnost je takva da svakom tijelu odgovaraju druge namirnice te je naprosto nemoguće da jedan oblik dijete odgovara svima.

Kako starimo, tako se i sve češće susrećemo s brojnim životnim izazovima pa često zbog tuge, depresije ili naprosto dosade posežemo na hranom, ne osjećajući pravu fizičku glad čija bi funkcija bila unošenje hrane radi preživljavanja.

Intuitivno jedenje nastoji promijeniti upravo to, a prema nagrađivanima autoricama koje su ovaj koncept predstavile široj javnosti, nutricionistkinjama i terapeutkinjama specijaliziranima za poremećaje u prehrani i intuitivno jedenje, Evelyn Tribole i Elyse Resch, postoji 10 pravila koja čine ovaj koncept.

1. Zaboravite na dijete 
Nijedna dijeta bez unošenja adekvatnih hranjivih namirnica dugoročno ne može biti održiva. Ako ste isprobali na desetke dijeta, tada vam je dobro poznat i jo-jo efekt, odnosno vraćanje izgubljenih kilograma i dodavanje novih. Intuitivno jedenje nastoji u potpunosti izbaciti ideju o dijetama.

2. Prepoznajte biološku glad 
Čitav smisao ovog koncepta je u tome da sami prepoznate kada ste zaista gladni, kada vam je hrana potrebna u svrhu preživljavanja i održavanja bioloških funkcija. To podrazumijeva barem tri obroka dnevno koja bi trebala biti bogata vlaknima, zdravim ugljikohidratima, zdravim mastima i proteinima. Jedenje kada samo tužni, depresivni ili osjećamo bilo koju drugu negativnu emociju treba ostaviti po strani. To nije istinska glad nego emocionalna glad.

3. Nemojte si postavljati zabrane 
Dakako, nije moguće uvijek jesti samo najzdravije namirnice, no to ne znači da se zbog toga morate loše osjećati. Kockica čokolade, tjestenina s umakom od vrhnja ili palačinka, ako se konzumiraju umjereno, neće naštetiti vašem zdravlju. U suprotnom, zabranite li si određene namirnice, lakše ćete doći u napast da ih u nekom trenutku konzumirate u prevelikoj mjeri, a ako se to ponavlja, neizbježno je nakupljanje kilograma.

4. Budite blagi prema sebi 
Dogodi li se ipak da u određenom trenutku konzumirate previše nezdravih namirnica, nemojte zbog toga biti strogi prema sebi, nazivati samu sebe pogrdnim imenima ili smatrati da ste potpuni promašaj. Baš se svakome može dogoditi da vrlo lako skrene s puta zdrave prehrane, ali se jednako tako može i vratiti na taj put. Priznajte da ste pogriješili, ali i osvijestite to da zbog toga niste loša osoba. Nemojte se nakon toga kažnjavati strogim dijetama kako biste „nadoknadili“ nekoliko dana loše prehrane.

5. Poštujte stanje u kojem ste siti 
Jednako je važno pažljivo osluškivati svoje tijelo i prepoznati kada smo zaista siti, a da ne osjećamo težinu u želucu. Znači li to da morate stati usred pola pojedene porcije, neka bude tako. Osvijestite koliko vam je hrane potrebno kako biste se osjećali sitima. S vremenom ćete naučiti pripremati manje porcije nego inače.

6. Naučite kako uživati u hrani 
U japanskoj kulturi prehrane nije važna samo nutritivna vrijednost i izgled poslužene hrane, nego i uživanje u procesu jedenja. Da bi to bilo moguće i u našem životu, treba jesti onu hranu u kojoj zaista uživamo. Kako će ona tijelu biti češće dostupna, ono će brže moći prepoznati kada stati te ćete u konačnici pojesti manje određene namirnice. Nemojte biti opterećeni hranom.

7. Prepoznajte emocije bez posezanja za hranom 
Najveći problem zbog kojih se mnogi od nas debljaju nije izravno povezan s hranom nego s mnogo dubljim problemima. Osim u specifičnim zdravstvenim slučajevima, poput problema sa štitnjačom, nakupljanje kilograma potječe od potisnutih emocija i teških životnih okolnosti.

Tada nam se hrana čini kao najbolji prijatelj, jedini koji ne osuđuje i koji je uvijek tu za nas. I tako sve počinje. Zato intuitivno jedenje nastoji u potpunosti prekinuti vezu jedenja i negativnih emocija. U konačnici, hrana neće riješiti naše probleme niti utišati emocije. Zadovoljit će nas na nekoliko minuta, a potom će sve opet biti po starom. Zato je važno odvojiti ideje emocija i hrane.

8. Poštujte svoje tijelo 
Svatko od nas je drugačije tjelesne građe. U tome veliku ulogu ima genetika, a to treba imati na umu kada je riječ o želji za promjenom vizure tijela. Dakako, pravilnom prehranom i vježbanjem možemo značajno utjecati na oblik tijela i kilograme, no i tu postoje ograničenja kojih moramo biti svjesni. Netko tko je visok 180 cm neće moći imati zdravo tijelo bude li si kao idealnu težinu postavio granicu od 50 kilograma.

9. Vježbajte – i promatrajte kako se osjećate 
Kretanje je nužno za ljudsko tijelo, no pomisao na vježbanje mnogima je mrska. Zato odaberite nešto što vam predstavlja najmanji problem i u čemu se osjećate ugodno. Počnite s redovitim hodanjem ili pilatesom pa promatrajte kako se osjećate kada provodite tu aktivnost, a kako kada je preskačete. Usredotočite se na to kako se ponaša vaše tijelo u obje situacije. Ako vam je na pameti samo gubitak kilograma, vrlo ćete lako odgoditi odlazak na zakazanu aktivnost.

10. Poštujte svoje zdravlje 
Neka vam u svemu ovome zdravlje bude na prvom mjestu. Gubitak kilograma i zadovoljstvo odrazom u ogledalu bit će popratni učinci, no zahtijevat će vrijeme. Jedna proteinska čokoladica ili banana neće poboljšati vaše zdravlje, no svakodnevni zdravi odabiri i jedenje u situacijama kada smo zaista gladni hoće, piše zadovoljna.hr


hr Tue Jan 15 2019 14:24:34 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .