Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/593cebe5b9e03ef3298b457f/80

Analiza nesreće Richarda Hammonda u Rimčevom Concept One

Uz dokazane vrline u snazi i ubrzanjima, isplivali su gadni problemi s upravljivošću i stabilnošću, a posebice riziku zapaljenja. Pustimo čak i realni doseg...

Mate Rimac nesumnjivo je pozitivna osoba u poduzetništvu, koji je dokazao kako se s nevelikim resursima mogu postići golemi rezultati. Ostvario je pohvalne iskorake u unapređenju baterijskih i elektromotornih sustava, posebice u njihovom upravljanju, a potom je sve fino zapakirao i 'opjevao'. Treba mu zbilja čestitati na tome, piše autoportal.

Činjenice da je uspio ostvariti suradnju s tvrtkom Koenigsegg, koja proizvodi skupocjene maloserijske bolide, da je sudjelovao u izradi električnog bolida Tajima Pikes Peak Rimac E-Runner, koji je lani umalo osvojio najvažniju brdsku utrku, traže respekt i poštovanje. A posebice mu je perspektivna serija električnih bicikala Greyp, usprkos paprenoj cijeni.

Rimac Concept One posebna je priča, jer je stvorio električni bolid ukupne snage, koja se u posljednjoj fazi razvoja popela do čak 1224 KS, koji do stotke može ubrzati u manje od tri sekunde, bez problema pobijediti, posramiti Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spider... Navodi se da može potegnuti 350 km/h. No, je li to najvažnije i koliko je Rimac Concept One ozbiljan električni cestovni bolid, spreman za realnu sportsku vožnju i 'peglanje' zavoja?

Mnogo se o tome nagađalo u sportskim krugovima, jer nije problem napraviti koliko hoćete brz auto na električni, ako treba i raketni pogon, koji bi pobijedio bilo koga na utrci ravnom, 402 m dugačkom stazom (četvrt milje), sa startom iz stajanja. Mnogi su se bili spremni okladiti da Rimac nikada neće Concept One na test dati ozbiljnoj automobilskoj redakciji, zbog problema s dinamikom vožnje (upravljivošću, odzivom na komande, stabilnošću...), a i realnim dosegom. Sad se to, eto, dogodilo. Usto, bi li ozbiljnom brzinom stigao iz Zagreba do Karlovca?

Nesreća koju je jučer, utrkujući se cestom u švicarskom St. Gallenu, tijekom snimanja specijalizirane emisije 'Grand Tour', doživio Richard Hammond, bivša zvijezda 'Top Geara', otvorila je još jedan težak problem. Litij-željezno-fosfatne baterije, ukupnog kapaciteta gotovo 90 kWh, koje se koriste za napajanje elektromotora, vrlo su zapaljive i opasne. Taj je problem poznat u avioindustriji, zbog čega se nakon niza incidenata ugrađuju u posebnom zaštitnom čeličnom kovčegu.

Time se, zbog dodatne velike mase, dijelom poništavaju prednosti u omjeru kapaciteta i mase. Kako se Rimac Concept One, nakon prevrtanja pri ne baš ekstremnoj brzini, odmah pretvorio u buktinju, potvrđuje da je to ozbiljan problem koji nije riješen. Jedno je ako se zapaljive litijske baterije ugrađuju u gradski auto, a drugi ako se paket s velikim brojem članaka, nezaštićen, ugura u bolid.

No, temeljni je problem u dinamici vozila, zbog čega smo često naglašavali da promo materijali pokazuju samo kako se Concept One ponaša u onome što se stručno naziva 'steady state cornering', dakle uz dužu vožnju putanjom stalnog radijusa. Druga je, naime, priča ako se vozi serijom zavoja, ili već na prvom oštrom S-zavoju.... 

Jasno se na snimci vidi da Richard Hammond Conceptom One, premda brzina nije bila prevelika za cestovni bolid u konkretnoj situaciji, nije uspio ući u putanju prvog, desnog zavoja. Vozilo  je tromo odreagiralo i nastao je efekt 'understeer' (podupravljanje), kad vozilo ne slijedi zakretanje volana i putanju zavoja te proklizava prema vanjskom rubu. Situacija je već tada bila izgubljena. Vidjevši da neće svladati sljedeći lijevi zavoj, Hammond je panično i oštro zakrenuo volan ulijevo....

Budući je riječ o razmjerno teškom autu, s pogonom 4x4, to je izazvalo istodobno proklizavanje preko svih kotača i izlijetanje tangencijalno na putanju. A čim su vanjski kotači sišli s asfalta, auto se naglo i nekontrolirano, efektom 'oversteer' (preupravljivost), počeo zakretati (rotirati oko vertikalne osi) ulijevo. Time je centrifugalna sila naglo porasla i vozilo je ušlo u bezizlaznu, negativnu spiralu poremećaja. Posljedično uslijedilo je izlijetanje i prevrtanje. Srećom, velikom srećom, Hammond je izvukao živu glavu.

Ali, vratimo se na početak, Rimac Concept One je koncipiran za ekstremna ubrzanja po pravcu, ali ne za seriju zavoja, odnosno realnu sportsku vožnju. Uzrok je u neprilagođenoj koncepciji pogona i podvozja. Naime, samoprozvana tehnologija Rimac All Wheel Torque Vectoring (vektoriranje momenta na sve kotače) uopće nije Torque Vectoring, odnosno vektoriranje momenta! Taj se pojam, iz marketinških razloga, krivo navodi.

Da je tako, automobil bi imao samo jedan elektromotor (ne četiri), iz kojeg bi se moment, dakle i snaga, aktivnim diferencijalima (središnjim plus po jednim na svakom paru pogonskih kotača) raspodjeljivali ne sve kotače. Za to se traži vrlo složena mehanika s elektroničkim upravljanjem. To je složenije, skuplje i manje učinkovito rješenje, ali znatno povoljnije za vozna svojstva.

Drugi pristup, kojeg koristi Rimac Concept One, znatno je jednostavniji i zapravo 'genijalan' - da se za svaki kotač ugradi poseban elektromotor. Tada diferencijali (kod pogona 4x4 ukupno tri) nisu potrebni, a moment i snaga se elektroničkim upravljačkim sustavom lako mogu podešavati na svakom kotaču. To dakle nije vektoriranje, nego induciranje ili 'proizvodnja' momenta i snage na svakom kotaču, a koncept je prvi put ugrađen 1899. u Lohner-Porsche! 

Sve je dakle krasno i lijepo, možete postaviti moćni elektromotor na svaki kotač, ugraditi modul sa softverom za upravljanje, auto postaje 'ptica trkačica', na startu brži od najbržeg.  Na ravnoj stazi bez problema može potegnuti i brže od 350 km/h. Ali, avaj... To nije baš dobro za brzu vožnju kroz seriju zavoja, što video nesreće u Švicarskoj jasno pokazuje.   Problem je u velikim momentima tromosti, 'neogibljenim' masama i žiroskopskim momentima na pogonskim osima, nepovoljnim za upravljivost i dinamička svojstva automobila. 

Dakle, Concept One je super auto, ne samo Rimčev, nego i naš ponos, ali naprosto nije stvoren za ono za što ga je Richard Hammond neozbiljno i neoprezno želio podvrći. Na 402 m će posramiti Ferrari LaFerrari, ali isti bi ga, na bilo kojoj stazi Formule 1, u šestom ili sedmom krugu, pretekao za puni krug! Pustimo čak i realni doseg (autonomiju), što dosad nije javno isprobano..., piše autoportal.

hr Sun Jun 11 2017 09:09:01 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b30ba0b2af47f49468b474f/80
Foto: PIXABAY

'Mirno nek' im je more': Danas se obilježava Svjetski dan pomoraca

Međunarodna pomorska organizacija (IMO) od 2010. godine 25. lipnja obilježava Svjetski dan pomoraca. Razlog obilježavanja ovog dana jedinstven je trud i rad kojeg pomorci ulažu u razvoj međunarodne pomorske trgovine, svjetske ekonomije te društva samog.

Inače, STCW – Međunarodna Konvencija o standardima za obuku, izdavanje uvjerenja i vršenje brodske straže pomoraca – ovaj dan je uvela prije osam godina na Diplomatskoj konferenciji u filipinskoj Manili, istaknuli su na službenim stranicama Sindikata pomoraca Hrvatske, te su dodali i kako je ovaj dan prilika da se javnost bolje upozna s problemima s kojima se pomorci svakodnevno bore: kriminalizacija, piratstvo, neprepoznavanje u nacionalnom zakonodavstvu, piše DuList.hr

Sindikat pomoraca Hrvatske zahvaljuje svim pomorcima na njihovom predanom radu bez kojega bi stala svjetska ekonomija.

hr Mon Jun 25 2018 11:46:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/53556445179942704b527292/80
Foto: Bruno Konjević / CROPIX

Dodik hvalio Karadžića i Mladića i Srbe jer su svim narodima bivše SFRJ "poklonili slobodu"

Predsjednik Republike Srpske Milorad Dodik u nedjelju je hvalio osuđene ratne zločince Radovana Karadžića i Ratka Mladića slaveći ih kao srpske heroje i ustvrdio da su Srbi svim drugim narodima bivše Jugoslavije u prošlosti "poklonili slobodu".

Dodik je tijekom dana kod Modriče sudjelovao u obilježavanju jedne od bitaka vođenih na području Bosanske posavine 1992. godine i u prigodnom govoru kazao je da su Srbi "kao državotvorni narod poklonili slobodu i Hrvatima i Slovencima i muslimanima".

Sve te narode optužio je da su umjesto zahvalnosti skovali protusrpske urote sanjajući uspostavu vlastitih država te svođenje Srbije na "beogradski pašaluk". Po njegovu sudu, upravo to je i dovelo do raspada bivše Jugoslavije koju je opisao kao "srpsku zabludu".

Bizarne povijesne opservacije zaokružio je konstatacijom da su Srbi u ratovima 90-ih godina ipak ispali pobjednicima stvorivši "dvije srpske države" - Srbiju i bosanskohercegovački entitet kojemu je on na čelu.

Time je propao višestoljetni projekt pokušaja razdvajanja Srba na Balkanu, a zaslužni za to su svi oni koju su se borili 90-ih godina uključujući Karadžića i Mladića koji su "poveli srpski narod", istaknuo je.

"Nemojte nam govoriti ni o kakvoj priči o BiH koja treba da jača, da se gradi kao država, jer nam se to ne može i ne smije dogoditi", kazao je Dodik.

hr Sun Jun 24 2018 20:03:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b2f76112af47f3a498b45da/80
Foto: Instagram

Šibensko-splitska kombinacija servisira Rusiju: Nakon što su se slikali u ovoj rupi na cesti, komunalci su momentalno izašli na teren

Fotografija šibenskog navijača Ivana Papka i splitskog mu kolege Josipa Torlaka proširila se jučer medijima i društvenim mrežama, a ruskim komunalcima dala je posla. Njihova fotografija u kojoj poziraju u rupi na cesti objavljena je naime i u ruskim lokalnim novinama kao slika dana, nakon čega su komunalne službe izašle na teren i pokrpale rupu.

Navijači iz Zadra, Šibenika i Splita ovih dana guštaju u Rusiji i bodre našu reprezentaciju, a Papak i Torlaka, obojica u kockastim dresovima, fotografirali su se u rupi u asfaltu na nekoj ruskoj cesti. Njihova fotka proširila se ruskim medijima i društvenim mrežama, što je potaklo tamošnje komunalce da momentalno izađu na teren srediti tu za promet i pješake opasnu situaciju.

Možda je 'ubacivanje' stranih 'napadača' u rupe na cestama, ključ za rješavanje problema na ruskim cestama – stoji uz fotografiju pokrpane rupe na cesti. 

Inače, šibensko-splitska-zadarska ekipa zaputila se put Rusije 19. lipnja a putovanje im je bilo i više nego zabavno. Navijali su za Vatrene u odličnoj utakmici protiv Argentine, a atmosfera na tribinama bila je odlična, kažu.

- Na utakmicu je došlo valjda milijardu Argentinaca, a mi smo bili razbacani po cijelom stadionu između njih. Bili su glasni do prvog gola, a onda su postali sve tiši i tiši. Duša ih je boljela vidjeti kako mi među njima slavimo, ali sve nam se čini da će još puno suza teći, kao u četvrtak Argentinskih – dojma su šibenski navijači čija se ruska avantura nastavlja, piše sibenik.in


hr Sun Jun 24 2018 12:46:02 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b2f4dce2af47f53428b478f/80

Glasnogovornica Bijele kuće izbačena iz restorana jer radi za Trumpa

Glasnogovornica Bijele kuće Sarah Sanders kazala je da je bila zamoljena da napusti restoran u Virginiji zato što radi za predsjednika Donalda Trumpa, prenosi u nedjelju Reuters.
- Prošlu večer me je vlasnica Red Hena u Lexingtonu, Virginiji, zamolila da napustim restoran jer radim za predsjednika, i ja sam pristojno izašla - napisala je Sanders na Twitteru.

Vlasnica restorana Stephanie Wilkinson je potvrdila incident i dodala da stoji iza svoje odluke da ne usluži Sanders, uz obrazloženje da "ima trenutaka kada morate držati do svojih uvjerenja", piše Washington Post.

Nekoliko tisuća ljudi je na stranici restorana ostavilo poruke odobravanja i osude tog čina, piše HRT.

hr Sun Jun 24 2018 09:53:07 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet

Pročitajte još . . .