Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/593cebe5b9e03ef3298b457f/80

Analiza nesreće Richarda Hammonda u Rimčevom Concept One

Uz dokazane vrline u snazi i ubrzanjima, isplivali su gadni problemi s upravljivošću i stabilnošću, a posebice riziku zapaljenja. Pustimo čak i realni doseg...

Mate Rimac nesumnjivo je pozitivna osoba u poduzetništvu, koji je dokazao kako se s nevelikim resursima mogu postići golemi rezultati. Ostvario je pohvalne iskorake u unapređenju baterijskih i elektromotornih sustava, posebice u njihovom upravljanju, a potom je sve fino zapakirao i 'opjevao'. Treba mu zbilja čestitati na tome, piše autoportal.

Činjenice da je uspio ostvariti suradnju s tvrtkom Koenigsegg, koja proizvodi skupocjene maloserijske bolide, da je sudjelovao u izradi električnog bolida Tajima Pikes Peak Rimac E-Runner, koji je lani umalo osvojio najvažniju brdsku utrku, traže respekt i poštovanje. A posebice mu je perspektivna serija električnih bicikala Greyp, usprkos paprenoj cijeni.

Rimac Concept One posebna je priča, jer je stvorio električni bolid ukupne snage, koja se u posljednjoj fazi razvoja popela do čak 1224 KS, koji do stotke može ubrzati u manje od tri sekunde, bez problema pobijediti, posramiti Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spider... Navodi se da može potegnuti 350 km/h. No, je li to najvažnije i koliko je Rimac Concept One ozbiljan električni cestovni bolid, spreman za realnu sportsku vožnju i 'peglanje' zavoja?

Mnogo se o tome nagađalo u sportskim krugovima, jer nije problem napraviti koliko hoćete brz auto na električni, ako treba i raketni pogon, koji bi pobijedio bilo koga na utrci ravnom, 402 m dugačkom stazom (četvrt milje), sa startom iz stajanja. Mnogi su se bili spremni okladiti da Rimac nikada neće Concept One na test dati ozbiljnoj automobilskoj redakciji, zbog problema s dinamikom vožnje (upravljivošću, odzivom na komande, stabilnošću...), a i realnim dosegom. Sad se to, eto, dogodilo. Usto, bi li ozbiljnom brzinom stigao iz Zagreba do Karlovca?

Nesreća koju je jučer, utrkujući se cestom u švicarskom St. Gallenu, tijekom snimanja specijalizirane emisije 'Grand Tour', doživio Richard Hammond, bivša zvijezda 'Top Geara', otvorila je još jedan težak problem. Litij-željezno-fosfatne baterije, ukupnog kapaciteta gotovo 90 kWh, koje se koriste za napajanje elektromotora, vrlo su zapaljive i opasne. Taj je problem poznat u avioindustriji, zbog čega se nakon niza incidenata ugrađuju u posebnom zaštitnom čeličnom kovčegu.

Time se, zbog dodatne velike mase, dijelom poništavaju prednosti u omjeru kapaciteta i mase. Kako se Rimac Concept One, nakon prevrtanja pri ne baš ekstremnoj brzini, odmah pretvorio u buktinju, potvrđuje da je to ozbiljan problem koji nije riješen. Jedno je ako se zapaljive litijske baterije ugrađuju u gradski auto, a drugi ako se paket s velikim brojem članaka, nezaštićen, ugura u bolid.

No, temeljni je problem u dinamici vozila, zbog čega smo često naglašavali da promo materijali pokazuju samo kako se Concept One ponaša u onome što se stručno naziva 'steady state cornering', dakle uz dužu vožnju putanjom stalnog radijusa. Druga je, naime, priča ako se vozi serijom zavoja, ili već na prvom oštrom S-zavoju.... 

Jasno se na snimci vidi da Richard Hammond Conceptom One, premda brzina nije bila prevelika za cestovni bolid u konkretnoj situaciji, nije uspio ući u putanju prvog, desnog zavoja. Vozilo  je tromo odreagiralo i nastao je efekt 'understeer' (podupravljanje), kad vozilo ne slijedi zakretanje volana i putanju zavoja te proklizava prema vanjskom rubu. Situacija je već tada bila izgubljena. Vidjevši da neće svladati sljedeći lijevi zavoj, Hammond je panično i oštro zakrenuo volan ulijevo....

Budući je riječ o razmjerno teškom autu, s pogonom 4x4, to je izazvalo istodobno proklizavanje preko svih kotača i izlijetanje tangencijalno na putanju. A čim su vanjski kotači sišli s asfalta, auto se naglo i nekontrolirano, efektom 'oversteer' (preupravljivost), počeo zakretati (rotirati oko vertikalne osi) ulijevo. Time je centrifugalna sila naglo porasla i vozilo je ušlo u bezizlaznu, negativnu spiralu poremećaja. Posljedično uslijedilo je izlijetanje i prevrtanje. Srećom, velikom srećom, Hammond je izvukao živu glavu.

Ali, vratimo se na početak, Rimac Concept One je koncipiran za ekstremna ubrzanja po pravcu, ali ne za seriju zavoja, odnosno realnu sportsku vožnju. Uzrok je u neprilagođenoj koncepciji pogona i podvozja. Naime, samoprozvana tehnologija Rimac All Wheel Torque Vectoring (vektoriranje momenta na sve kotače) uopće nije Torque Vectoring, odnosno vektoriranje momenta! Taj se pojam, iz marketinških razloga, krivo navodi.

Da je tako, automobil bi imao samo jedan elektromotor (ne četiri), iz kojeg bi se moment, dakle i snaga, aktivnim diferencijalima (središnjim plus po jednim na svakom paru pogonskih kotača) raspodjeljivali ne sve kotače. Za to se traži vrlo složena mehanika s elektroničkim upravljanjem. To je složenije, skuplje i manje učinkovito rješenje, ali znatno povoljnije za vozna svojstva.

Drugi pristup, kojeg koristi Rimac Concept One, znatno je jednostavniji i zapravo 'genijalan' - da se za svaki kotač ugradi poseban elektromotor. Tada diferencijali (kod pogona 4x4 ukupno tri) nisu potrebni, a moment i snaga se elektroničkim upravljačkim sustavom lako mogu podešavati na svakom kotaču. To dakle nije vektoriranje, nego induciranje ili 'proizvodnja' momenta i snage na svakom kotaču, a koncept je prvi put ugrađen 1899. u Lohner-Porsche! 

Sve je dakle krasno i lijepo, možete postaviti moćni elektromotor na svaki kotač, ugraditi modul sa softverom za upravljanje, auto postaje 'ptica trkačica', na startu brži od najbržeg.  Na ravnoj stazi bez problema može potegnuti i brže od 350 km/h. Ali, avaj... To nije baš dobro za brzu vožnju kroz seriju zavoja, što video nesreće u Švicarskoj jasno pokazuje.   Problem je u velikim momentima tromosti, 'neogibljenim' masama i žiroskopskim momentima na pogonskim osima, nepovoljnim za upravljivost i dinamička svojstva automobila. 

Dakle, Concept One je super auto, ne samo Rimčev, nego i naš ponos, ali naprosto nije stvoren za ono za što ga je Richard Hammond neozbiljno i neoprezno želio podvrći. Na 402 m će posramiti Ferrari LaFerrari, ali isti bi ga, na bilo kojoj stazi Formule 1, u šestom ili sedmom krugu, pretekao za puni krug! Pustimo čak i realni doseg (autonomiju), što dosad nije javno isprobano..., piše autoportal.

Facebook komentari

hr Sun Jun 11 2017 09:09:01 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/58bc30f3b47398ca9f8b45ed/80
Foto: RomaSociale

Papa Franjo kaže nitko nije osuđen na pakao

Papa je pod napadom tradicionalističkih katoličkih krugova jer smatraju da ima preblag pristup ljudima koji su prekršili katolička učenja

Čak i najgori grešnici imaju šansu otići u raj, uključujući i čovjeka koji je izdao Isusa Krista, rekao je papa Franjo u izjavi objavljenoj u ponedjeljak. 

- Nitko od nas ne može reći da netko nije otišao u raj. Reći ću vam nešto što će vas možda iznenaditi: to se ne može kazati ni za Judu. - istaknuo je Papa. 

Franjo je to izrekao 4. siječnja na privatnoj audijenciji za djecu iz rumunjskog sirotišta, a Vatikan je transkripte tog razgovora objavio tek u ponedjeljak. 

Papa je pod napadom tradicionalističkih katoličkih krugova jer smatraju da ima preblag pristup ljudima koji su prekršili katolička učenja. 

Njegovi najkontroverzniji činovi bili su ublažavanje zabrane rastavljenima koji su ponovno stupili u brak da prime svetu pričest, te njegovo pitanje iz 2013. “tko sam ja da sudim” homoseksualce. 

Facebook komentari

hr Mon Feb 19 2018 18:44:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a894ffe2af47f64018b4665/80
Foto: PIXABAY

Srušio se iranski putnički zrakoplov

Iranski putnički zrakoplov u kojemu se nalazilo između 50 i 60 putnika srušio se u nedjelju na letu iz Teherana u Jasuj na jugozapadu Irana, objavila je novinska agencija Fars.

Zrakoplov tipa ATR srušio se u planinskom području u regiji Semira, oko 480 kilometara južno od Teherana, izvijestila je agencija.

Zasad nije poznat uzrok nesreće.

Spasilačke ekipe i helikopteri odmah su poslani na mjesto nesreće, ali njihov dolazak otežavaju loši vremenski uvjeti, izvijestili su iranski mediji.

Kako javlja agencija France Presse, pozivajući se na Isnu, u zrakoplovu iranske kompanije Aseman Airlines bilo je "60 putnika i oko šest članova posade" kada je jutros nestao s radara 50 minuta nakon uzlijetanja.

Facebook komentari

hr Sun Feb 18 2018 11:06:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a8948c92af47f64018b4654/80
Foto: PIXABAY

Ubrzava se rast razine oceana, gradovi na obali u opasnosti

Klimatske promjene uzrokuju rast oceana putem dva fenomena: ubrzano otapanje leda na polovima i povećanja razine ispuštanja plinova s učinkom staklenika u atmosferu.
Rast razine oceana ubrzava se i do kraja stoljeća mogla bi dosegnuti 65 centimetara, što se poklapa s procjenom Ujedinjenih naroda, i ta bi pojava mogla ozbiljno ugroziti gradove na obali, stoji u američkoj znanstvenoj studiji.

Razine oceana sada rastu ritmom od približno 3 milimetra na godinu, ali bi se ritam mogao utrostručiti na 10 milimetara svake godine sve do 2100., stoji u studiju objavljenoj u ponedjeljak u listu Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States (PNAS), piše Večernji.hr

Rezultati tih radova temelje se na podacima koje su prikupljali sateliti tijekom 25 godina. Oni su "u skladu s projekcijama iz izvješća AR5 (koje je u 2014.) predstavio UN-ov stručni panel za klimu (GIEC)", navodi se u studiji.

"To ubrzanje izazvano je prvenstveno ubrzanim otapanjem Grenlanda i Antarktika i moglo bi potencijalno udvostručiti ukupnu razinu oceana do 2100., što je novost u odnosu na projekcije koje su polazile od načela da će rast biti konstantan", kaže glavni autor studije Steve Nerem, profesor aeronautičkog inženjerstva na Sveučilištu u Coloradu. 

S tim rastom koji se svake godine ubrzava, razine oceana narasle bi više od 60 centimetara do kraja stoljeća, kaže profesor Nerem. 

"I naravno, to je oprezna procjena", upozorava. 

Klimatske promjene uzrokuju rast oceana putem dva fenomena: ubrzano otapanje leda na polovima i povećanja razine ispuštanja plinova s učinkom staklenika u atmosferu. Ovaj drugi fenomen odgovoran je za rast temperature voda, jer topla voda manje je gusta od hladne i zauzima više mjesta. Taj mehanizam već je odgovoran za polovicu od konstatiranih sedam centimetara koliko je razina mora narasla u promatranih 25 zadnjih godina, kaže profesor Nerem. 

"Ova studija skreće pozornost na važnu ulogu koju mogu imati podaci prikupljeni satelitima jer oni potvrđuju projekcije o klimi", rekao je koautor studije, John Fasullo, klimatolog u Nacionalnom centru za istraživanje atmosfere.

Facebook komentari

hr Sun Feb 18 2018 10:35:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/58f49ab5b47398d8318b45c5/80

Sedamnaest mrtvih u pucnjavi na Floridi, napadač bivši učenik

Sedamnaest osoba, djece i odraslih, ubijeno je na Valentinovo u srednjoj školi na jugoistoku Floride gdje je 19-godišnjak pucao iz poluautomatske puške sijući paniku među učenicima, nakon čega se predao policiji.

Pucnjava, jedna od najgorih u Sjedinjenim Državama u zadnjih 25 godina i osamnaesta u školi ove godine, dogodila se u srijedu malo prije kraja nastave u srednjoj školi Marjory Stoneman Douglas u Parklandu.

Osumnjičenik, identificiran kao Nikolaus Cruz (19), bivši učenik koji je izbačen iz škole iz disciplinskih razloga, predao se policiji nedugo poslije u mjestu blizu Coral Springsa, rekao je šerif okruga Browarda, Scott Israel.

Šerif je rekao da je u napadu korištena poluautomatska puška AR-15 koju je lako nabaviti u većem dijelu SAD-a.

Nikolaus Cruz, rođen u rujnu 1998., objavljivao je na društvenim mrežama "alarmantne" poruke, dodao je šerif, ističući kako je nužno prijaviti takve objave.

Rafalna paljba, karakteristična za ovaj tip puške, čula se na amaterskoj videosnimci koja je načinjena u jednom razredu, a objavila ju je mreža CBS. Na snimci se vide učenici koji su se sakrili ispod stolova i ispružili na podu dok se izvana čuju krici.

Svjedoci su rekli da su se sakrili u ormare kad se začula pucnjava malo prije kraja nastave, u 14.30 sati.

"Oglasila se požarna uzbuna i svi smo mislili da je vježba jer smo već jednom imali lažnu uzbunu pa je nismo shvatili ozbiljno. Odjednom smo čuli pucnjavu iz drugog dijela škole", rekao je učenik za mjesnu mrežu WSVN 7 News.

Vozila hitne medicinske pomoći, vatrogasni kamioni te duga povorka policijskih automobila i oklopnih vozila interventne policije stajali su pokraj škole. Žrtve su evakuirane helikopterom.

Nikolaus Cruz je u školi bio poznat kao problematično dijete, rekli su svjedoci, a prenijele su lokalne mreže.

Jedan učenik je na upit mreže WSVN-7 rekao da je mladić bio "problematično dijete" koje je posjedovalo oružje i prijetilo da će ga upotrijebiti. "Pucao je iz puške jer je tada bio kao opijen", rekao je.

Drugi učenik, Nicholas Coke, rekao je da je Cruz bio "samotnjak" koji je prije nekoliko mjeseci napustio školu i nakon majčine smrti se preselio na sjever države. Navodno je prošao i vojnu obuku, doznaje se od izvora  u Pentagonu koji ne navode pojedinosti.

"Na kraju, svi su to predviđali", dodaje učenik kojega se identitet ne otkriva, ističući da je Cruz dobro poznavao teren i sigurnosnu proceduru koja je na snazi u školi u slučaju pucnjave.

Facebook komentari

hr Thu Feb 15 2018 08:20:01 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet

Pročitajte još . . .