Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/593cebe5b9e03ef3298b457f/80

Analiza nesreće Richarda Hammonda u Rimčevom Concept One

Uz dokazane vrline u snazi i ubrzanjima, isplivali su gadni problemi s upravljivošću i stabilnošću, a posebice riziku zapaljenja. Pustimo čak i realni doseg...

Mate Rimac nesumnjivo je pozitivna osoba u poduzetništvu, koji je dokazao kako se s nevelikim resursima mogu postići golemi rezultati. Ostvario je pohvalne iskorake u unapređenju baterijskih i elektromotornih sustava, posebice u njihovom upravljanju, a potom je sve fino zapakirao i 'opjevao'. Treba mu zbilja čestitati na tome, piše autoportal.

Činjenice da je uspio ostvariti suradnju s tvrtkom Koenigsegg, koja proizvodi skupocjene maloserijske bolide, da je sudjelovao u izradi električnog bolida Tajima Pikes Peak Rimac E-Runner, koji je lani umalo osvojio najvažniju brdsku utrku, traže respekt i poštovanje. A posebice mu je perspektivna serija električnih bicikala Greyp, usprkos paprenoj cijeni.

Rimac Concept One posebna je priča, jer je stvorio električni bolid ukupne snage, koja se u posljednjoj fazi razvoja popela do čak 1224 KS, koji do stotke može ubrzati u manje od tri sekunde, bez problema pobijediti, posramiti Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spider... Navodi se da može potegnuti 350 km/h. No, je li to najvažnije i koliko je Rimac Concept One ozbiljan električni cestovni bolid, spreman za realnu sportsku vožnju i 'peglanje' zavoja?

Mnogo se o tome nagađalo u sportskim krugovima, jer nije problem napraviti koliko hoćete brz auto na električni, ako treba i raketni pogon, koji bi pobijedio bilo koga na utrci ravnom, 402 m dugačkom stazom (četvrt milje), sa startom iz stajanja. Mnogi su se bili spremni okladiti da Rimac nikada neće Concept One na test dati ozbiljnoj automobilskoj redakciji, zbog problema s dinamikom vožnje (upravljivošću, odzivom na komande, stabilnošću...), a i realnim dosegom. Sad se to, eto, dogodilo. Usto, bi li ozbiljnom brzinom stigao iz Zagreba do Karlovca?

Nesreća koju je jučer, utrkujući se cestom u švicarskom St. Gallenu, tijekom snimanja specijalizirane emisije 'Grand Tour', doživio Richard Hammond, bivša zvijezda 'Top Geara', otvorila je još jedan težak problem. Litij-željezno-fosfatne baterije, ukupnog kapaciteta gotovo 90 kWh, koje se koriste za napajanje elektromotora, vrlo su zapaljive i opasne. Taj je problem poznat u avioindustriji, zbog čega se nakon niza incidenata ugrađuju u posebnom zaštitnom čeličnom kovčegu.

Time se, zbog dodatne velike mase, dijelom poništavaju prednosti u omjeru kapaciteta i mase. Kako se Rimac Concept One, nakon prevrtanja pri ne baš ekstremnoj brzini, odmah pretvorio u buktinju, potvrđuje da je to ozbiljan problem koji nije riješen. Jedno je ako se zapaljive litijske baterije ugrađuju u gradski auto, a drugi ako se paket s velikim brojem članaka, nezaštićen, ugura u bolid.

No, temeljni je problem u dinamici vozila, zbog čega smo često naglašavali da promo materijali pokazuju samo kako se Concept One ponaša u onome što se stručno naziva 'steady state cornering', dakle uz dužu vožnju putanjom stalnog radijusa. Druga je, naime, priča ako se vozi serijom zavoja, ili već na prvom oštrom S-zavoju.... 

Jasno se na snimci vidi da Richard Hammond Conceptom One, premda brzina nije bila prevelika za cestovni bolid u konkretnoj situaciji, nije uspio ući u putanju prvog, desnog zavoja. Vozilo  je tromo odreagiralo i nastao je efekt 'understeer' (podupravljanje), kad vozilo ne slijedi zakretanje volana i putanju zavoja te proklizava prema vanjskom rubu. Situacija je već tada bila izgubljena. Vidjevši da neće svladati sljedeći lijevi zavoj, Hammond je panično i oštro zakrenuo volan ulijevo....

Budući je riječ o razmjerno teškom autu, s pogonom 4x4, to je izazvalo istodobno proklizavanje preko svih kotača i izlijetanje tangencijalno na putanju. A čim su vanjski kotači sišli s asfalta, auto se naglo i nekontrolirano, efektom 'oversteer' (preupravljivost), počeo zakretati (rotirati oko vertikalne osi) ulijevo. Time je centrifugalna sila naglo porasla i vozilo je ušlo u bezizlaznu, negativnu spiralu poremećaja. Posljedično uslijedilo je izlijetanje i prevrtanje. Srećom, velikom srećom, Hammond je izvukao živu glavu.

Ali, vratimo se na početak, Rimac Concept One je koncipiran za ekstremna ubrzanja po pravcu, ali ne za seriju zavoja, odnosno realnu sportsku vožnju. Uzrok je u neprilagođenoj koncepciji pogona i podvozja. Naime, samoprozvana tehnologija Rimac All Wheel Torque Vectoring (vektoriranje momenta na sve kotače) uopće nije Torque Vectoring, odnosno vektoriranje momenta! Taj se pojam, iz marketinških razloga, krivo navodi.

Da je tako, automobil bi imao samo jedan elektromotor (ne četiri), iz kojeg bi se moment, dakle i snaga, aktivnim diferencijalima (središnjim plus po jednim na svakom paru pogonskih kotača) raspodjeljivali ne sve kotače. Za to se traži vrlo složena mehanika s elektroničkim upravljanjem. To je složenije, skuplje i manje učinkovito rješenje, ali znatno povoljnije za vozna svojstva.

Drugi pristup, kojeg koristi Rimac Concept One, znatno je jednostavniji i zapravo 'genijalan' - da se za svaki kotač ugradi poseban elektromotor. Tada diferencijali (kod pogona 4x4 ukupno tri) nisu potrebni, a moment i snaga se elektroničkim upravljačkim sustavom lako mogu podešavati na svakom kotaču. To dakle nije vektoriranje, nego induciranje ili 'proizvodnja' momenta i snage na svakom kotaču, a koncept je prvi put ugrađen 1899. u Lohner-Porsche! 

Sve je dakle krasno i lijepo, možete postaviti moćni elektromotor na svaki kotač, ugraditi modul sa softverom za upravljanje, auto postaje 'ptica trkačica', na startu brži od najbržeg.  Na ravnoj stazi bez problema može potegnuti i brže od 350 km/h. Ali, avaj... To nije baš dobro za brzu vožnju kroz seriju zavoja, što video nesreće u Švicarskoj jasno pokazuje.   Problem je u velikim momentima tromosti, 'neogibljenim' masama i žiroskopskim momentima na pogonskim osima, nepovoljnim za upravljivost i dinamička svojstva automobila. 

Dakle, Concept One je super auto, ne samo Rimčev, nego i naš ponos, ali naprosto nije stvoren za ono za što ga je Richard Hammond neozbiljno i neoprezno želio podvrći. Na 402 m će posramiti Ferrari LaFerrari, ali isti bi ga, na bilo kojoj stazi Formule 1, u šestom ili sedmom krugu, pretekao za puni krug! Pustimo čak i realni doseg (autonomiju), što dosad nije javno isprobano..., piše autoportal.

Facebook komentari

hr Sun Jun 11 2017 09:09:01 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/563d1f55b118e13b038b4bcc/80

Uhićen osumnjičeni za napad u Barceloni, drugi navodno ubijen

Katalonska policija objavila je u četvrtak da je uhitila jednog osumnjičenog za smrtonosni teroristički napad u središtu Barcelone, a mediji javljaju da je drugi ubijen u predgrađu.

Zasad je nepoznato koliko je napadača sudjelovalo u incidentu u kojem je, prema dužnosniku katalonske vlade, poginulo 13 i ranjeno 50 osoba.

Policija je ranije potvrdila jednu smrtno stradalu osobu i 32 ranjenih, ali je Joaquim Forn iz ministarstva unutarnjih poslova potvrdio ranije medijske izvještaje o 13 mrtvih.

Novine La Vanguardia prenijele su da su jednog od potencijalnih napadača policajci ubili u predgrađu Barcelone.

Policija je na Twitteru opovrgnula navode da su se dvojica naoružanih muškaraca zabarikadirala u kafiću.

Još uvijek nitko nije preuzeo odgovornost za napad kombijem na pješake u središtu glavnog grada pokrajine Katalonije.

Islamska zajednica u Španjolskoj osudila je napad koji se u 17.20 sati dogodio u prepunoj turističkoj aveniji La Rambla.

Policija ga tretira kao organizirani teroristički čin koji podsjeća na napade diljem Europe od srpnja prošle godine.

Španjolski mediji prenose da je uhićen mladić Driss Oukabir, porijeklom sa sjevera Afrike koji je unajmio kombi u mjestu Santa Perpetua de la Mogoda.

Prema policijskim izvorima, napadači su unajmili dva bijela kombija od kojih je jedan poslužio za napad a drugi za bijeg.

Ulice u središtu grada su zatvorene i prepune policije koja traga za počiniteljima, a gradom jure vozila hitne pomoći.

Službe za izvanredna stanja pozvale su ljude da ne idu na Placu Catalunyu, jedan od glavnih gradskih trgova na aveniji Las Ramblas.

Zatražile su i da se zatvore sve stanice podzemne željeznice oko tog dijela glavnog grada Katalonije prepunog trgovina, kafića i restorana.

Svjedoci napada govore kako se bijeli kombi pojavio niotkuda i rušio prolaznike, dok su drugi tražili bilo kakav zaklon.

"Jurio je rušeći sve što je mogao ispred sebe", rekao je taksist Oscar Cano. "Ljudi su padali kao pokošeni".

Ulica La Rambla jedna je od turistički najposjećenijih mjesta prepuna trgovina, restorana i kafića. "Nalazio sam se u trgovini kada su ju prodavači zaključali i rekli nam da ostanemo ondje", rekao je jedan mladić.

Kombi je prošao između 300 do 500 metara, zaustavio se, a napadač je izašao i pobjegao u obližnju ulicu, navode svjedoci.

"Nisam siguran je li je imao oružje, no nešto je držao u ruci", rekao je prolaznik Angel. "Bio je star između 18 i 23 godine, mršav i smeđe kose", dodao je.

Ljudi su bili razbacani po tlu, neki ozlijeđeni a neki kako bi se zaštitili. "Vidjela sam krv", izjavila je Erminia Mata koje se sklonila u jednu trgovinu. "Spustili smo rolete i ostali zaključani jer policija nije dopuštala nikome da izađe van", dodala je.

Facebook komentari

hr Thu Aug 17 2017 21:26:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5540974e568aa8ec138b4591/80
Foto: PU splitsko-dalmatinska

Znanstvenici u duhanu proizveli cjepivo protiv dječje paralize

Britanski znanstvenici proizveli su u listovima duhana cjepivo protiv dječje paralize, što bi mogao biti prijelomni događaj u proizvodnji cjepiva protiv te i drugih zaraznih bolesti, prenosi u srijedu BBC.

Stručnjaci iz centra John Innes u Norfolku kažu da je postupak jeftin, jednostavan i brz.

Osim što bi mogao pomoći u iskorjenjivanju poliomijelitisa, stručnjaci vjeruju da bi njihov inovativan pristup pomogao svijetu da bolje reagira na iznenadne prijetnje, poput virusa zike i ebole.

Cjepivo je "autentična kopija" poliovirusa i izvana mu je gotovo identičan, no iznutra je prazan.

Ima sve osobine potrebne za aktiviranje imunološkog sustava, ali ne uzrokuje zarazu.

Znanstvenici su iskoristili jednu vrstu duhana i njegove listove pretvorili u "tvornice" cjepiva.

Tako dobiveno cjepivo spriječilo je zarazu u životinja, a 3D analiza njegove strukture pokazala je da je gotovo identično poliovirusu.

"Radi se o vrlo obećavajućoj tehnologiji. Nadam se da nećemo morati dugo čekati na cjepiva dobivena iz biljaka", rekao je prof. George Lomonossoff.

Istraživanje je financirala Svjetska zdravstvena organizacija (WHO), u sklopu napora da se nađe zamijena za cjepivo protiv dječje paralize.

Polio, koji može izazvati trajnu paralizu, prošlost je za veći dio svijeta, ali nije posve iskorjenjen.

A korištenje oslabljenog poliovirusa u postojećim cjepivima može dovesti do toga da virus ponovno stekne neka od svojih opasnih svojstava, poznatao kao poliovirus iz cjepiva.

"Postojeća cjepiva dobivaju se iz velikih količina živog virusa, pa postoji rizik da se nenamjerno iznese i izazove zaraze", rekao je dr. Andrew Macadam iz britanskog Nacionalnog instituta za biološke standarde i kontrolu.

"Ova studija korak je naprijed u mogućoj zamjeni postojećih cjepiva jeftinom i održivom proizvodnjom", dodao je.

Nova tehnologija nije ograničena samo na dječju paralizu i mogla bi se koristiti za proizvodnju cjepiva protiv većine virusa, kao i antitijela koja se koriste u liječenju tumora, ističu znanstvenici.

Facebook komentari

hr Wed Aug 16 2017 17:18:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/58e4fddab47398ff008b459e/80

Dobavljači "Konzuma" iz BiH još čekaju formalnu odluku o načinu rješavanja naplate dugova

"Konzumovi" dobavljači iz Bosne i Hercegovine još čekaju da vjerovničko vijeće "Agrokora" službeno potvrdi načelni dogovor o isplati njihovih potraživanja, a što je preduvjet za nastavak suradnje i isporuke robe, uključujući trgovine koje bi preuzeo "Mercator", izvijestio je u utorak list "Dnevni avaz".

Miljenko Crnjac, voditelj pregovaračkog tima Udruge poslodavaca Federacije BiH, kojega u utorak citira sarajevski list, rekao je da "Konzumovi" dobavljači u BiH očekuju do kraja mjeseca konačnu riječ vjerovničkog vijeća "Agrokora".

To obuhvaća i planove za dokapitalizaciju tog trgovačkog lanca kako bi se konsolidiralo njegovo poslovanje opterećeno dugovima. 

Strategija privremene uprave "Agrokora" predvođene Antom Ramljakom jest da se nakon povratka brenda "Mercator" na tržište BiH i njegova preuzimanja dijela prodajnih objekata "Konzum BiH" dokapitalizira preko drugih tvrtki-kćeri koncerna koje posluju u susjednoj zemlji, rekao je Crnjac.

Te bi tvrtke svoja potraživanja prema "Konzumu BiH" pretvorile u vlasnički udio. 

"U ovakvom scenariju 'Agrokor' bi morao dokapitalizirati 'Konzum BiH' s još 15 milijuna eura", rekao je Crnjac.

Istaknuo je da bi u tom slučaju nedostajalo novca za potpunu likvidnost "Konzuma BiH" što je pretpostavka da on može izvršavati svoje obveze prema dobavljačima. 

Procjenjuje se da se radi o dodatnih 34 milijuna konvertibilnih maraka odnosno 17,3 milijuna eura duga za isporučene robe. 

Taj bi se problem riješio tako što bi "Konzum BiH" pojedinačno sa svakim dobavljačem potpisao ugovor za iznos dospjela duga koji bi se onda sukcesivno vraćao u razdoblju od četiri godine uz kamatu od 4 posto.

Pregovarački tim dobavljača iz BiH prihvatio je takav prijedlog privremene uprave "Agrokora" jer drže da je to korektno rješenje za krizu „Konzuma".

"Imamo obećanje da će do kraja ovog mjeseca vjerovničko vijeće ("Agrokora") odobriti dogovor. Jednostavnije rečeno, za dugovanja 'Konzuma' prema bosanskohercegovačkim dobavljačima garantirat će tvrtke-kćeri „Agrokora" u BiH kao što su 'Ledo' iz Čitluka ili 'Sarajevski kiseljak'", kazao  je Crnjac.

Facebook komentari

hr Tue Aug 15 2017 16:47:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/595e27d8b9e03e21368b458e/80
Foto: lec.hr

Slovenska policija traži prevaranta koji je "iznajmljivao" nepostojeće apartmane u Hrvatskoj

Slovenska policija potvrdila je u subotu da istražuje slučaj prevarenih slovenskih državljana kojima je nepoznata osoba uzela novac oglasivši "najam" apartmana na hrvatskoj obali, a da takav stan ne postoji doznali su tek kada su došli na lice mjesta i uzalud tražili i kućni broj i apartman.

Policija navodi da je do sada na taj način u oko 30 slučajeva prevareno više od 40 osoba iz Slovenije, a zbog tajnosti predkaznenog postupka o tome ne može reći više.

Sumnja se da je sve prijevare izvela jedna osoba pa se ne može govoriti o masovnoj pojavi, a o slučaju se razmjenjuju i operativne informacije s drugim državama, navode u slovenskoj policiji.

Mediji su o tome nešto pisali prošli mjesec kada se javila žena koja je oglas o najmu apartmana u Malinskoj i Baškoj na Krku pronašla na popularnom portalu za kupnju i prodaju "Bolha". Nepoznatoj osobi u Celju  nakon potpisivanja ugovora o najmu isplatila je 300 eura akontacije. Navodno joj se predstavio kao šogor vlasnika apartmana s kojim je kontaktirala uglavnom preko e-maila te telefonom koji je ugašen pošto je prijevara otkrivena, a policija obaviještena.

U međuvremenu je prevarena žena pokrenula Facebook stranicu kojom poziva i druge prevarene da se jave i iznesu svoje slučajeve jer misli da ih je bilo više desetaka.

Facebook komentari

hr Sat Aug 12 2017 17:40:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet

Pročitajte još . . .