Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/593cebe5b9e03ef3298b457f/80

Analiza nesreće Richarda Hammonda u Rimčevom Concept One

Uz dokazane vrline u snazi i ubrzanjima, isplivali su gadni problemi s upravljivošću i stabilnošću, a posebice riziku zapaljenja. Pustimo čak i realni doseg...

Mate Rimac nesumnjivo je pozitivna osoba u poduzetništvu, koji je dokazao kako se s nevelikim resursima mogu postići golemi rezultati. Ostvario je pohvalne iskorake u unapređenju baterijskih i elektromotornih sustava, posebice u njihovom upravljanju, a potom je sve fino zapakirao i 'opjevao'. Treba mu zbilja čestitati na tome, piše autoportal.

Činjenice da je uspio ostvariti suradnju s tvrtkom Koenigsegg, koja proizvodi skupocjene maloserijske bolide, da je sudjelovao u izradi električnog bolida Tajima Pikes Peak Rimac E-Runner, koji je lani umalo osvojio najvažniju brdsku utrku, traže respekt i poštovanje. A posebice mu je perspektivna serija električnih bicikala Greyp, usprkos paprenoj cijeni.

Rimac Concept One posebna je priča, jer je stvorio električni bolid ukupne snage, koja se u posljednjoj fazi razvoja popela do čak 1224 KS, koji do stotke može ubrzati u manje od tri sekunde, bez problema pobijediti, posramiti Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spider... Navodi se da može potegnuti 350 km/h. No, je li to najvažnije i koliko je Rimac Concept One ozbiljan električni cestovni bolid, spreman za realnu sportsku vožnju i 'peglanje' zavoja?

Mnogo se o tome nagađalo u sportskim krugovima, jer nije problem napraviti koliko hoćete brz auto na električni, ako treba i raketni pogon, koji bi pobijedio bilo koga na utrci ravnom, 402 m dugačkom stazom (četvrt milje), sa startom iz stajanja. Mnogi su se bili spremni okladiti da Rimac nikada neće Concept One na test dati ozbiljnoj automobilskoj redakciji, zbog problema s dinamikom vožnje (upravljivošću, odzivom na komande, stabilnošću...), a i realnim dosegom. Sad se to, eto, dogodilo. Usto, bi li ozbiljnom brzinom stigao iz Zagreba do Karlovca?

Nesreća koju je jučer, utrkujući se cestom u švicarskom St. Gallenu, tijekom snimanja specijalizirane emisije 'Grand Tour', doživio Richard Hammond, bivša zvijezda 'Top Geara', otvorila je još jedan težak problem. Litij-željezno-fosfatne baterije, ukupnog kapaciteta gotovo 90 kWh, koje se koriste za napajanje elektromotora, vrlo su zapaljive i opasne. Taj je problem poznat u avioindustriji, zbog čega se nakon niza incidenata ugrađuju u posebnom zaštitnom čeličnom kovčegu.

Time se, zbog dodatne velike mase, dijelom poništavaju prednosti u omjeru kapaciteta i mase. Kako se Rimac Concept One, nakon prevrtanja pri ne baš ekstremnoj brzini, odmah pretvorio u buktinju, potvrđuje da je to ozbiljan problem koji nije riješen. Jedno je ako se zapaljive litijske baterije ugrađuju u gradski auto, a drugi ako se paket s velikim brojem članaka, nezaštićen, ugura u bolid.

No, temeljni je problem u dinamici vozila, zbog čega smo često naglašavali da promo materijali pokazuju samo kako se Concept One ponaša u onome što se stručno naziva 'steady state cornering', dakle uz dužu vožnju putanjom stalnog radijusa. Druga je, naime, priča ako se vozi serijom zavoja, ili već na prvom oštrom S-zavoju.... 

Jasno se na snimci vidi da Richard Hammond Conceptom One, premda brzina nije bila prevelika za cestovni bolid u konkretnoj situaciji, nije uspio ući u putanju prvog, desnog zavoja. Vozilo  je tromo odreagiralo i nastao je efekt 'understeer' (podupravljanje), kad vozilo ne slijedi zakretanje volana i putanju zavoja te proklizava prema vanjskom rubu. Situacija je već tada bila izgubljena. Vidjevši da neće svladati sljedeći lijevi zavoj, Hammond je panično i oštro zakrenuo volan ulijevo....

Budući je riječ o razmjerno teškom autu, s pogonom 4x4, to je izazvalo istodobno proklizavanje preko svih kotača i izlijetanje tangencijalno na putanju. A čim su vanjski kotači sišli s asfalta, auto se naglo i nekontrolirano, efektom 'oversteer' (preupravljivost), počeo zakretati (rotirati oko vertikalne osi) ulijevo. Time je centrifugalna sila naglo porasla i vozilo je ušlo u bezizlaznu, negativnu spiralu poremećaja. Posljedično uslijedilo je izlijetanje i prevrtanje. Srećom, velikom srećom, Hammond je izvukao živu glavu.

Ali, vratimo se na početak, Rimac Concept One je koncipiran za ekstremna ubrzanja po pravcu, ali ne za seriju zavoja, odnosno realnu sportsku vožnju. Uzrok je u neprilagođenoj koncepciji pogona i podvozja. Naime, samoprozvana tehnologija Rimac All Wheel Torque Vectoring (vektoriranje momenta na sve kotače) uopće nije Torque Vectoring, odnosno vektoriranje momenta! Taj se pojam, iz marketinških razloga, krivo navodi.

Da je tako, automobil bi imao samo jedan elektromotor (ne četiri), iz kojeg bi se moment, dakle i snaga, aktivnim diferencijalima (središnjim plus po jednim na svakom paru pogonskih kotača) raspodjeljivali ne sve kotače. Za to se traži vrlo složena mehanika s elektroničkim upravljanjem. To je složenije, skuplje i manje učinkovito rješenje, ali znatno povoljnije za vozna svojstva.

Drugi pristup, kojeg koristi Rimac Concept One, znatno je jednostavniji i zapravo 'genijalan' - da se za svaki kotač ugradi poseban elektromotor. Tada diferencijali (kod pogona 4x4 ukupno tri) nisu potrebni, a moment i snaga se elektroničkim upravljačkim sustavom lako mogu podešavati na svakom kotaču. To dakle nije vektoriranje, nego induciranje ili 'proizvodnja' momenta i snage na svakom kotaču, a koncept je prvi put ugrađen 1899. u Lohner-Porsche! 

Sve je dakle krasno i lijepo, možete postaviti moćni elektromotor na svaki kotač, ugraditi modul sa softverom za upravljanje, auto postaje 'ptica trkačica', na startu brži od najbržeg.  Na ravnoj stazi bez problema može potegnuti i brže od 350 km/h. Ali, avaj... To nije baš dobro za brzu vožnju kroz seriju zavoja, što video nesreće u Švicarskoj jasno pokazuje.   Problem je u velikim momentima tromosti, 'neogibljenim' masama i žiroskopskim momentima na pogonskim osima, nepovoljnim za upravljivost i dinamička svojstva automobila. 

Dakle, Concept One je super auto, ne samo Rimčev, nego i naš ponos, ali naprosto nije stvoren za ono za što ga je Richard Hammond neozbiljno i neoprezno želio podvrći. Na 402 m će posramiti Ferrari LaFerrari, ali isti bi ga, na bilo kojoj stazi Formule 1, u šestom ili sedmom krugu, pretekao za puni krug! Pustimo čak i realni doseg (autonomiju), što dosad nije javno isprobano..., piše autoportal.

hr Sun Jun 11 2017 09:09:01 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ad8dc242af47f4b898b45bd/80

Preminula je Milka Zadro, majka heroja Vukovara Blage Zadre!

U 98. godini života preminula je Milka Zadro, majka heroja obrane Vukovara, legende s Trpinjske ceste, generala Blage Zadre.

Uz sina Blagu, Milka je u ratu izgubila i unuka Roberta, stradalog na Kupresu, a ukupno se deset članova njezine obitelji borilo u bitki za Vukovar. Milkin muž Jozo, Blagin otac proživio je teške torture, te je 20. studenoga zarobljen u bitki za Vukovar.

 

Zbog izuzetnih zasluga kojima je zadužila hrvatski narod, progona koje je doživljavala od jugoslavenskog režima, gubitak sina i unuka heroja, zarobljenog supruga Joze, odlikovala ju je i predsjednica Republike Hrvatske Kolinda Grabar Kitarović 2017. godine. Predsjednica joj je tada uručila odlikovanje s Redom Danice hrvatske s likom Katarine Zrinske. Pamte se njezine suze kada joj je predsjednica uručivala odlikovanja riječima da je Milka za Hrvatsku dala ono najvrijednije - svoju obitelj.

 

Podsjećanja radi, cijela obitelj Zadro stala je u obranu grada predvođena Milkinim sinom Blagom Zadrom, koji je poginuo 16. listopada 1991. godine. Unuk Robert Zadro nakon okupacije Vukovara nastavlja se boriti na drugim ratištima s ciljem oslobađanja okupiranih teritorija Republike Hrvatske i u tom nastojanju pogiba na Kupresu 10. travnja 1992. godine. Milkin suprug Jozo zarobljen je u Vukovaru 20. studenoga 1991. godine, a potom prolazi pakao logora Begejci i Srijemska Mitrovica, kao i beogradski zatvor. Nakon puštanja na slobodu, od posljedica rata i logora liječi se u Zagrebu i Rijeci, gdje umire 1995. godine. Milkin sin Stanko također je dragovoljac Domovinskog rata, kao i kćeri Danica i Marica, pa čak i Milkini unuci Tomislav i Damir te unuka Sanja, javlja portal Grude.com


hr Thu Apr 19 2018 20:13:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/59d9c15db9e03ee7788b4580/80

Šešelj poručio da će i dalje gaziti hrvatsku zastavu, nema snimki incidenta

Vođa i zastupnik Srpske radikalne stranke (SRS) u Skupštini Srbije Vojjislav Šešelj poručio je u četvrtak da će i dalje gaziti hrvatsku zastavu i prijetiti najvišim hrvatskim državnim dužnosnicima, ustvrdivši i da će zadržati zastupnički mandat unatoč pravomoćnoj haškoj presudi za ratne zločine.

Šešelj se, na tiskovnoj konferenciji u srbijanskom parlamentu, samo dan nakon incidenta zbog kojeg je izaslanstvo Sabora RH prekinulo posjet Beogradu, usprotivio i osudi srbijanskog predsjednika Aleksandra Vučića zbog gaženja zastave RH, poručivši da će gaženje zastave i ubuduće biti dio njegovih "redovitih aktivnosti".

"Predsjednik Srbije kaže da se ne može izvrgavati ruglu nijedna zastava - ja kažem da može, jer je pod tom zastavom iz Hrvatske otjerano 300.000 Srba. To je zastava hrvatske ustaške države", rekao je Šešelj, objasnivši kako je gaženje zastave "bilo spontano" i ne postoje snimke.

"Pet-šest stražara je reagiralo. Otimali su zastavu iz naših ruku, hrvali se sa nama. Članovi izaslanstva (Sabora RH) čuli su kad sam im opsovao majku ustašku, čuo je i onaj Srbin među njima. Pa, čemu onda ova galama ako smo sve izmislili? Bilo bi izvrsno da smo izmislili, a budale nasjele, ali nismo", rekao je Šešelj i upitao "zašto su se onda vratili u Zagreb".

Nakon jučerašnjeg incidenta u parlamentu kada je, po tvrdnjama Šešelja i navodnih očevidaca o kojima su pisali mediji, ovaj osuđeni ratni zločinac psovao hrvatsko izaslanstvo, Gordana Jandrokovića i gazio državnu zastavu RH, izaslanstvo Sabora prekinulo je službeni posjet i vratilo se u Zagreb.

Ispostavilo se da radikali, unatoč jučerašnjim tvrdnjama i navodnim snimkama, nemaju nikakav video-zapis iz predvorja srbijanskog parlameta, a očitovala se i Skupština Srbije tvrdnjom da snimka ne postoji jer taj dio zgrade nije pokriven video-nadzorom. "Video nadzor tog dijela Narodne skupštine Republike Srbije ne pokriva mjesto gdje su bile postavljene zastave, jer se nalazi u mrtvom kutu u odnosu na postavljene kamere", navode u priopćenju iz Skupštine odgovarajući na upit TV N1.

"Nevjerojatno mi je da sumnjate da se dogodilo, ali efekat je solidan - sve i da nije bilo ništa", rekao je danas Šešelj novinarima.

On je odbacio tvrdnje premijerke Ane Brnabić da je taj incident poremetio odnose Srbije i Hrvatske ustvrdivši da ti odnosi "odavno nisu bili dinamičniji nego što su sada".

"Mi nećemo priznati hrvatsku ustašku zastavu dok traje okupacija RSK. I dao Bog da nam se desnica ruka osušila ako ikada zaboravimo Krajinu. Tu smo zakletvu položili na grobu Ranka Vujića, predsednika SRS za Krajinu. Ali, tu zakletvu su položili i bivši srpski radikali, koji su tada bili s nama, i neka vode računa", rekao je Šešelj.

Šešelj je rekao da su radikali zakazali miting za 6. svibnja u Hrtkovcima u 11 sati i prijavili skup te "nema razloga da ga netko zabrani".

Istodobno, Šešelj je ustvrdio da mu, unatoč pravomoćnoj presudi MICT-a, nitko neće oduzeti zastupnički mandat. "S mojim mandatom se ništa ne događa. Tko meni može oduzeti mandat? Gdje da ga predam? Borit ću se rukama i nogama", rekao je Šešelj,  tumačeći kako se članak zakona koji odnosi na oduzimanje mandata, tiče  zastupnika koji tek trebaju biti osuđeni ili koji su optuženi  "a nigdje se ne kaže da se odnosi na onog koji je osuđen".

"U presudi ne stoji da sam ratni zločinac, a ako se pokrene postupak, tek ćete vidjet šta ću raditi", zaprijetio je Šešelj, rekavši kako "ima bujnu maštu".

Vođa radikala rekao je kako "svi časni Srbi" podržavaju ono što je jučer napravio". "Podržavaju što smo zgazili hrvatsku zastavu i što sam opsovao ustašku majku hrvatskoj delegaciji", rekao je Šešelj novinarima.
hr Thu Apr 19 2018 15:54:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ad493672af47f217f8b4687/80
Foto: fenix.de

Policija je objavila ime ubojice: Ubio Hrvaticu u restoranu

Njemački policajci u stanu ubojice nisu pronašli oproštajno pismo. Prema sadašnjim spoznajama, u njegov čin nije bila umiješana neka treća osoba pa se sumnja da je motiv bolesna ljubomora.

Poznat je identitet osumnjičenog za ubojstvo konobarice Nade V. (50) u hrvatskom restoranu u Kölnu koji je nakon toga počinio samoubojstvo. Podsjetimo, u petak navečer konobarica Nada V. je radila u restoranu i u jednom se trenutku spustila u podrum, piše 24sata.hr.

Njezin bivši dečko Ljiljo Piljić (49) bio je među gostima i spustio se za Nadom. Pucao je u nju, a onda je presudio sebi. Policija i dalje ne izlazi s detaljima te se ne zna motiv, ali se pretpostavlja da se par posvađao i da je Nadu ubio jer nije mogao preboljeti prekid. Nada se ranije prezivala Bilić.

Rođena je u Dusini, u Bosni i Hercegovini i ima djecu iz ranijeg braka, piše Fenix magazin. Piljić je rođen u Dežovici u BiH.  Adresa boravka mu je bila u Dugom Selu. Obolje su hrvatski državljani.

Njemački policajci u stanu ubojice nisu pronašli oproštajno pismo. Prema sadašnjim spoznajama, u njegov čin nije bila umiješana neka treća osoba pa je to još jedan dokaz za istražitelje da je ubojica bio bolesno ljubomoran. 

hr Thu Apr 19 2018 10:55:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ad612702af47f7a868b4568/80
Foto: posusje.net

Stižu kamere koje otkrivaju korištenje mobitela u vožnji

Vozači koji imaju naviku korištenja mobitela u vožnji uskoro bi mogli biti kažnjeni, a da to i ne primijete, zahvaljujući novoj tehnologiji koja otkriva upotrebu mobilnih uređaja.

Novi softver bit će instaliran u statične kamere koje su već smještene na prometnicama. Ne samo što će kamere tada moći detektirati upotrebu mobitela u vožnji, već će vozačima automatski na kućnu adresu slati kaznu, bez posredovanja policije.

Tako će vozači biti prisiljeni poštivati zakon.

Australija je prva zemlja koja uvodi ovakvu praksu, a samo je pitanje vremena kada će ovakve mjere usvojiti i Europa, piše autostart.hr, a prenosi poslovnidnevnik.hr.

hr Tue Apr 17 2018 17:27:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet

Pročitajte još . . .