Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/593cebe5b9e03ef3298b457f/80

Analiza nesreće Richarda Hammonda u Rimčevom Concept One

Uz dokazane vrline u snazi i ubrzanjima, isplivali su gadni problemi s upravljivošću i stabilnošću, a posebice riziku zapaljenja. Pustimo čak i realni doseg...

Mate Rimac nesumnjivo je pozitivna osoba u poduzetništvu, koji je dokazao kako se s nevelikim resursima mogu postići golemi rezultati. Ostvario je pohvalne iskorake u unapređenju baterijskih i elektromotornih sustava, posebice u njihovom upravljanju, a potom je sve fino zapakirao i 'opjevao'. Treba mu zbilja čestitati na tome, piše autoportal.

Činjenice da je uspio ostvariti suradnju s tvrtkom Koenigsegg, koja proizvodi skupocjene maloserijske bolide, da je sudjelovao u izradi električnog bolida Tajima Pikes Peak Rimac E-Runner, koji je lani umalo osvojio najvažniju brdsku utrku, traže respekt i poštovanje. A posebice mu je perspektivna serija električnih bicikala Greyp, usprkos paprenoj cijeni.

Rimac Concept One posebna je priča, jer je stvorio električni bolid ukupne snage, koja se u posljednjoj fazi razvoja popela do čak 1224 KS, koji do stotke može ubrzati u manje od tri sekunde, bez problema pobijediti, posramiti Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spider... Navodi se da može potegnuti 350 km/h. No, je li to najvažnije i koliko je Rimac Concept One ozbiljan električni cestovni bolid, spreman za realnu sportsku vožnju i 'peglanje' zavoja?

Mnogo se o tome nagađalo u sportskim krugovima, jer nije problem napraviti koliko hoćete brz auto na električni, ako treba i raketni pogon, koji bi pobijedio bilo koga na utrci ravnom, 402 m dugačkom stazom (četvrt milje), sa startom iz stajanja. Mnogi su se bili spremni okladiti da Rimac nikada neće Concept One na test dati ozbiljnoj automobilskoj redakciji, zbog problema s dinamikom vožnje (upravljivošću, odzivom na komande, stabilnošću...), a i realnim dosegom. Sad se to, eto, dogodilo. Usto, bi li ozbiljnom brzinom stigao iz Zagreba do Karlovca?

Nesreća koju je jučer, utrkujući se cestom u švicarskom St. Gallenu, tijekom snimanja specijalizirane emisije 'Grand Tour', doživio Richard Hammond, bivša zvijezda 'Top Geara', otvorila je još jedan težak problem. Litij-željezno-fosfatne baterije, ukupnog kapaciteta gotovo 90 kWh, koje se koriste za napajanje elektromotora, vrlo su zapaljive i opasne. Taj je problem poznat u avioindustriji, zbog čega se nakon niza incidenata ugrađuju u posebnom zaštitnom čeličnom kovčegu.

Time se, zbog dodatne velike mase, dijelom poništavaju prednosti u omjeru kapaciteta i mase. Kako se Rimac Concept One, nakon prevrtanja pri ne baš ekstremnoj brzini, odmah pretvorio u buktinju, potvrđuje da je to ozbiljan problem koji nije riješen. Jedno je ako se zapaljive litijske baterije ugrađuju u gradski auto, a drugi ako se paket s velikim brojem članaka, nezaštićen, ugura u bolid.

No, temeljni je problem u dinamici vozila, zbog čega smo često naglašavali da promo materijali pokazuju samo kako se Concept One ponaša u onome što se stručno naziva 'steady state cornering', dakle uz dužu vožnju putanjom stalnog radijusa. Druga je, naime, priča ako se vozi serijom zavoja, ili već na prvom oštrom S-zavoju.... 

Jasno se na snimci vidi da Richard Hammond Conceptom One, premda brzina nije bila prevelika za cestovni bolid u konkretnoj situaciji, nije uspio ući u putanju prvog, desnog zavoja. Vozilo  je tromo odreagiralo i nastao je efekt 'understeer' (podupravljanje), kad vozilo ne slijedi zakretanje volana i putanju zavoja te proklizava prema vanjskom rubu. Situacija je već tada bila izgubljena. Vidjevši da neće svladati sljedeći lijevi zavoj, Hammond je panično i oštro zakrenuo volan ulijevo....

Budući je riječ o razmjerno teškom autu, s pogonom 4x4, to je izazvalo istodobno proklizavanje preko svih kotača i izlijetanje tangencijalno na putanju. A čim su vanjski kotači sišli s asfalta, auto se naglo i nekontrolirano, efektom 'oversteer' (preupravljivost), počeo zakretati (rotirati oko vertikalne osi) ulijevo. Time je centrifugalna sila naglo porasla i vozilo je ušlo u bezizlaznu, negativnu spiralu poremećaja. Posljedično uslijedilo je izlijetanje i prevrtanje. Srećom, velikom srećom, Hammond je izvukao živu glavu.

Ali, vratimo se na početak, Rimac Concept One je koncipiran za ekstremna ubrzanja po pravcu, ali ne za seriju zavoja, odnosno realnu sportsku vožnju. Uzrok je u neprilagođenoj koncepciji pogona i podvozja. Naime, samoprozvana tehnologija Rimac All Wheel Torque Vectoring (vektoriranje momenta na sve kotače) uopće nije Torque Vectoring, odnosno vektoriranje momenta! Taj se pojam, iz marketinških razloga, krivo navodi.

Da je tako, automobil bi imao samo jedan elektromotor (ne četiri), iz kojeg bi se moment, dakle i snaga, aktivnim diferencijalima (središnjim plus po jednim na svakom paru pogonskih kotača) raspodjeljivali ne sve kotače. Za to se traži vrlo složena mehanika s elektroničkim upravljanjem. To je složenije, skuplje i manje učinkovito rješenje, ali znatno povoljnije za vozna svojstva.

Drugi pristup, kojeg koristi Rimac Concept One, znatno je jednostavniji i zapravo 'genijalan' - da se za svaki kotač ugradi poseban elektromotor. Tada diferencijali (kod pogona 4x4 ukupno tri) nisu potrebni, a moment i snaga se elektroničkim upravljačkim sustavom lako mogu podešavati na svakom kotaču. To dakle nije vektoriranje, nego induciranje ili 'proizvodnja' momenta i snage na svakom kotaču, a koncept je prvi put ugrađen 1899. u Lohner-Porsche! 

Sve je dakle krasno i lijepo, možete postaviti moćni elektromotor na svaki kotač, ugraditi modul sa softverom za upravljanje, auto postaje 'ptica trkačica', na startu brži od najbržeg.  Na ravnoj stazi bez problema može potegnuti i brže od 350 km/h. Ali, avaj... To nije baš dobro za brzu vožnju kroz seriju zavoja, što video nesreće u Švicarskoj jasno pokazuje.   Problem je u velikim momentima tromosti, 'neogibljenim' masama i žiroskopskim momentima na pogonskim osima, nepovoljnim za upravljivost i dinamička svojstva automobila. 

Dakle, Concept One je super auto, ne samo Rimčev, nego i naš ponos, ali naprosto nije stvoren za ono za što ga je Richard Hammond neozbiljno i neoprezno želio podvrći. Na 402 m će posramiti Ferrari LaFerrari, ali isti bi ga, na bilo kojoj stazi Formule 1, u šestom ili sedmom krugu, pretekao za puni krug! Pustimo čak i realni doseg (autonomiju), što dosad nije javno isprobano..., piše autoportal.

Facebook komentari

hr Sun Jun 11 2017 09:09:01 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/56a53d5012953f27018b573b/80
Foto: FaH

Macronov tabor poručuje da će "prava pobjeda biti za pet godina"

"Prava pobjeda nije se dogodila sinoć, nego će biti za pet godina kad uistinu promijenimo stvari"

Vlada predsjednika Emmanuela Macrona u ponedjeljak je obećala obnoviti politiku u Francuskoj nakon što su službeni rezultati parlamentarnih izbora pokazali da je njegova koalicija osvojila veliku većinu koja mu omogućuje provedbu najavljenih reformi.

Macronova centristička stranka Republika u pokretu (LREM) i njezin koalicijski partner MoDem osvojili su 350 od 577 mjesta u donjem domu parlamenta, pokazali su službeni rezultati objavljeni u ponedjeljak na internetskoj stranici francuskog ministarstva unutarnjih poslova.  

Na izborima je zabilježena rekordno niska izlaznost koju je glasnogovornik vlade Christophe Castaner nazvao neuspjehom političke klase i pokazateljem potrebe reformiranja francuske politike. Na birališta nije izašlo više od 50 posto birača. 

"Prava pobjeda nije se dogodila sinoć, nego će biti za pet godina kad uistinu promijenimo stvari", izjavio je Castaner za radio RTL. 

Iako manja nego što su predviđale ankete, Macronova većina porazila je velike francuske stranke, socijaliste i konzervativne republikance koji su se proteklih desetljeća izmjenjivali na vlasti. Socijalisti su sa 284 zastupnika, koliko su u prošlom sazivu imali u koaliciji sa zelenima, spali na samo njih 29, dok su republikanci s 226 stigli na 113.

Novine Liberation koje naginju ljevici tako su danas na svojoj naslovnici napisale "Pobjeda centra", a financijske dnevne novine Les Echos "uspješno kockanje".

Castaner ističe kako će premijer Edouard Philippe i njegova vlada podnijeti ostavku kasnije tijekom dana, a da će idućih dana biti formiran novi kabinet. Dodao je kako smatra da će Philippe, nekadašnji pripadnik republikanaca i političar desnog centra, ponovno biti izabran na tu dužnost.

Niska izlaznost u nedjelju Macronu daje poruku da mora oprezno donositi najavljene reforme u toj državi koja je poznata po snažnim sindikatima i uličnim prosvjedima koji su vlade tjerale na izmjene zakona.

Macronova dvostruka pobjeda predstavlja novi smjer za francusku političku klasu. On je najmlađi francuski čelnik od Napoleona, a svoju je stranku osnovao prije samo 14 mjeseci. 

U francusku Narodnu skupštinu, u kojoj je najčešća dob zastupnika dosad bila između 60 i 70 godina, Macron dovodi zastupnike čija je prosječna dob 43 godine, pisao je uoči izbora The Economist. 

Novi francuski predsjednik kandidate za parlament birao je među 19 tisuća online prijava, a u 525 odabranih polovica su žene i uključuju pojedince iz svih sfera društva, od poduzetnika, učitelja, liječnika, farmera, vatrogasaca i imigranata, do matematičara, pilota i frizera, dodaje Economist.

Facebook komentari

hr Mon Jun 19 2017 10:37:21 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/59478a3fb9e03e572d8b45d0/80

Zbog pauze za pušenje majka ostala na peronu, šestogodišnji sin nastavio put

Brzopotezno uvlačenje par dimova cigarete tijekom kratkog zadržavanja vlaka koštalo je jednu majku dosta živaca, nakon što je vlak kojim je sa 6-ogodišnjim sinom putovala iz Milana u Napulj krenuo s rimskog kolodvora bez nje, odnoseći sina "u daljine".

Policija u Rimu objavila je u nedjelju da je majka koja je putovala sa sinom u Napulj odlučila izići na peron u talijanskoj prijestolnici kako bi popušila cigaretu.

No, vrata vlaka odjednom su se zatvorila. Unatoč ženinim svesrdnim nastojanjima, nije uspjela otvoriti vrata prije kretanja vlaka te je on krenuo s postaje - zajedno s njezinim malim sinom.  

Putnica je zahvaljujući policiji uspjela alarmirati djelatnike željezničke postaje na sljedećoj željezničkoj postaji u Tiburtini, na kojoj se vlak dalje zaustavlja na svojoj ruti, te se zahvaljujući njima majka poslije dramatičnog događaja ponovno našla sa svojim sinom. 

 


Facebook komentari

hr Mon Jun 19 2017 10:27:08 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/59464430b9e03ee62a8b469a/80
Foto: Screenshot / YouTube

Najmanje 62 mrtvih u požaru u Portugalu

Gradonačelnik Pedrogaa Grande Valdemar Alves rekao je da je situacija paklena i nezapamćena. Požar je zahvatio preko 20 sela

Najmanje 62 ljudi poginulo je u velikom šumskom požaru koji od subote hara središnjim Portugalom, a ozlijeđeno je najmanje 54, uključujući četvero u teškom stanju, objavila je u nedjelju portugalska vlada.

"Veličina ovog požara tolika je da se ne sjećamo takve ljudske tragedije", rekao je premijer Antonio Costa koji je posjetio Pedrogao Grande, planinsko područje oko 200 kilometara sjeveroistočno od Lisabona.

Istaknuo je da je ključno fokusirati se na prevenciju novih požara, s obzirom na toplinski val, jake vjetrove i manjak kiše, te upozorio da bi broj mrtvih mogao biti i veći.

Vlada je proglasila trodnevnu žalost i vatrogascima poslala u pomoć dvije vojne bojne. Europska unija obećala je kanader. Francuska je ponudila tri, a Španjolska je poslala dva., objavile su vlasti.

Gradonačelnik Pedrogaa Grande Valdemar Alves rekao je da je situacija paklena i nezapamćena. Požar je zahvatio preko 20 sela.

Pogođeno područje tijekom noći posjetio je i predsjednik Rebelo de Sousa i izrazio sućut žrtvama.

"Situacija je nažalost netipična", rekao je. "Nije bilo moguće učiniti više od onoga što je učinjeno" u smislu prevencije i hitne pomoći.

No mnogi mještani tvrde da su bili prepušteni sami sebi i da vatrogasce nisu vidjeli satima dok su im kuće gorjele.

Drugi se žale na loše upravljanje šumama i depopulaciju zabačenih sela zbog čega su mnoga šumska područja zapuštena.

Facebook komentari

hr Sun Jun 18 2017 18:00:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/585e98ed1eea8fb87f8b490f/80
Foto: Wikipedija

Vatikan razmatra izopćenje mafijaša i korumpiranih

Lokalni biskupi su također izopćili sicilijanske mafijaše i one iz Kampanije, u okolici Napulja, ali Katoličkoj Crkvi nedostaje pravni dokument opće vrijednosti

Vatikan razmatra mjeru izopćenja mafijaša i korumpiranih, bez obzira na zemlju podrijetla, prenosi u nedjelju talijanski tisak nakon međunarodnog sastanka održanog u Svetoj Stolici.

 

Pedesetak dužnosnika iz raznih zemalja, visoki crkveni dostojanstvenici, suci, diplomati, policajci okupili su se u Vatikanu u sklopu "Međunarodne debate  o korupciji".

Ta skupina radi na izradi zajedničkog dokumenta koji će odrediti niz radova i budućih inicijativa, navodi se u priopćenju.

"Među inicijativama treba istaknuti potrebu produbljenja pitanja o izopćenju korumpiranih i mafijaša, na međunarodnoj razini i pravosudnoj doktrini Crkve", zaključuje priopćenje.

Papa Franjo je već u lipnju 2014. izopćio 'Ndranghetu, moćnu kalabrešku mafiju tijekom posjeta toj regiji na jugu Italije, ali odnosi između Crkve i organiziranog kriminala su često dvoznačni. Mafijaši su pokrovitelji procesija, postoje veze ili pokušaji utjecaja na neke crkvene dužnosnike, kao i pronevjere novca u karitativnim institucijama, a zabilježene su i kupovine nekretnina Vatikana.

Lokalni biskupi su također izopćili sicilijanske mafijaše i one iz Kampanije, u okolici Napulja, ali Katoličkoj Crkvi nedostaje pravni dokument opće vrijednosti.

"Zašto ostatak Italije ili svijeta ne bi imali ista pravila. Skupina stručnjaka je postavila pitanje kolumbijskih ili meksičkih narkobosova i istaknula potrebu kaznene uredbe, pravnog službenog dokumenta na državnoj i svjetskoj razini", izjavio je za La Stampu monsignor Michele Pennisi, nadbiskup Monrealea na Siciliji, koji je i član radne skupine.

Državni odvjetnik Kalabrije je rekao za isti dnevni list da je odluka Vatikana  o izopćenju vrlo važan signal.

"Crkva je ovdje jako važna, distancirati se od 'Ndranghete' znači izolirati ju, što nije beznačajno", dodao je.

Dnevni list la Repubblica navodi da se radi o "povijesnom zaokretu", jer se u isti plan stavljaju korumpirani i mafijaši te podsjeća da je izopćenje najstroža kazna koju Katolička Crkva priprema za svoje članove.

Facebook komentari

hr Sun Jun 18 2017 13:00:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet

Pročitajte još . . .