Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/593cebe5b9e03ef3298b457f/80

Analiza nesreće Richarda Hammonda u Rimčevom Concept One

Uz dokazane vrline u snazi i ubrzanjima, isplivali su gadni problemi s upravljivošću i stabilnošću, a posebice riziku zapaljenja. Pustimo čak i realni doseg...

Mate Rimac nesumnjivo je pozitivna osoba u poduzetništvu, koji je dokazao kako se s nevelikim resursima mogu postići golemi rezultati. Ostvario je pohvalne iskorake u unapređenju baterijskih i elektromotornih sustava, posebice u njihovom upravljanju, a potom je sve fino zapakirao i 'opjevao'. Treba mu zbilja čestitati na tome, piše autoportal.

Činjenice da je uspio ostvariti suradnju s tvrtkom Koenigsegg, koja proizvodi skupocjene maloserijske bolide, da je sudjelovao u izradi električnog bolida Tajima Pikes Peak Rimac E-Runner, koji je lani umalo osvojio najvažniju brdsku utrku, traže respekt i poštovanje. A posebice mu je perspektivna serija električnih bicikala Greyp, usprkos paprenoj cijeni.

Rimac Concept One posebna je priča, jer je stvorio električni bolid ukupne snage, koja se u posljednjoj fazi razvoja popela do čak 1224 KS, koji do stotke može ubrzati u manje od tri sekunde, bez problema pobijediti, posramiti Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spider... Navodi se da može potegnuti 350 km/h. No, je li to najvažnije i koliko je Rimac Concept One ozbiljan električni cestovni bolid, spreman za realnu sportsku vožnju i 'peglanje' zavoja?

Mnogo se o tome nagađalo u sportskim krugovima, jer nije problem napraviti koliko hoćete brz auto na električni, ako treba i raketni pogon, koji bi pobijedio bilo koga na utrci ravnom, 402 m dugačkom stazom (četvrt milje), sa startom iz stajanja. Mnogi su se bili spremni okladiti da Rimac nikada neće Concept One na test dati ozbiljnoj automobilskoj redakciji, zbog problema s dinamikom vožnje (upravljivošću, odzivom na komande, stabilnošću...), a i realnim dosegom. Sad se to, eto, dogodilo. Usto, bi li ozbiljnom brzinom stigao iz Zagreba do Karlovca?

Nesreća koju je jučer, utrkujući se cestom u švicarskom St. Gallenu, tijekom snimanja specijalizirane emisije 'Grand Tour', doživio Richard Hammond, bivša zvijezda 'Top Geara', otvorila je još jedan težak problem. Litij-željezno-fosfatne baterije, ukupnog kapaciteta gotovo 90 kWh, koje se koriste za napajanje elektromotora, vrlo su zapaljive i opasne. Taj je problem poznat u avioindustriji, zbog čega se nakon niza incidenata ugrađuju u posebnom zaštitnom čeličnom kovčegu.

Time se, zbog dodatne velike mase, dijelom poništavaju prednosti u omjeru kapaciteta i mase. Kako se Rimac Concept One, nakon prevrtanja pri ne baš ekstremnoj brzini, odmah pretvorio u buktinju, potvrđuje da je to ozbiljan problem koji nije riješen. Jedno je ako se zapaljive litijske baterije ugrađuju u gradski auto, a drugi ako se paket s velikim brojem članaka, nezaštićen, ugura u bolid.

No, temeljni je problem u dinamici vozila, zbog čega smo često naglašavali da promo materijali pokazuju samo kako se Concept One ponaša u onome što se stručno naziva 'steady state cornering', dakle uz dužu vožnju putanjom stalnog radijusa. Druga je, naime, priča ako se vozi serijom zavoja, ili već na prvom oštrom S-zavoju.... 

Jasno se na snimci vidi da Richard Hammond Conceptom One, premda brzina nije bila prevelika za cestovni bolid u konkretnoj situaciji, nije uspio ući u putanju prvog, desnog zavoja. Vozilo  je tromo odreagiralo i nastao je efekt 'understeer' (podupravljanje), kad vozilo ne slijedi zakretanje volana i putanju zavoja te proklizava prema vanjskom rubu. Situacija je već tada bila izgubljena. Vidjevši da neće svladati sljedeći lijevi zavoj, Hammond je panično i oštro zakrenuo volan ulijevo....

Budući je riječ o razmjerno teškom autu, s pogonom 4x4, to je izazvalo istodobno proklizavanje preko svih kotača i izlijetanje tangencijalno na putanju. A čim su vanjski kotači sišli s asfalta, auto se naglo i nekontrolirano, efektom 'oversteer' (preupravljivost), počeo zakretati (rotirati oko vertikalne osi) ulijevo. Time je centrifugalna sila naglo porasla i vozilo je ušlo u bezizlaznu, negativnu spiralu poremećaja. Posljedično uslijedilo je izlijetanje i prevrtanje. Srećom, velikom srećom, Hammond je izvukao živu glavu.

Ali, vratimo se na početak, Rimac Concept One je koncipiran za ekstremna ubrzanja po pravcu, ali ne za seriju zavoja, odnosno realnu sportsku vožnju. Uzrok je u neprilagođenoj koncepciji pogona i podvozja. Naime, samoprozvana tehnologija Rimac All Wheel Torque Vectoring (vektoriranje momenta na sve kotače) uopće nije Torque Vectoring, odnosno vektoriranje momenta! Taj se pojam, iz marketinških razloga, krivo navodi.

Da je tako, automobil bi imao samo jedan elektromotor (ne četiri), iz kojeg bi se moment, dakle i snaga, aktivnim diferencijalima (središnjim plus po jednim na svakom paru pogonskih kotača) raspodjeljivali ne sve kotače. Za to se traži vrlo složena mehanika s elektroničkim upravljanjem. To je složenije, skuplje i manje učinkovito rješenje, ali znatno povoljnije za vozna svojstva.

Drugi pristup, kojeg koristi Rimac Concept One, znatno je jednostavniji i zapravo 'genijalan' - da se za svaki kotač ugradi poseban elektromotor. Tada diferencijali (kod pogona 4x4 ukupno tri) nisu potrebni, a moment i snaga se elektroničkim upravljačkim sustavom lako mogu podešavati na svakom kotaču. To dakle nije vektoriranje, nego induciranje ili 'proizvodnja' momenta i snage na svakom kotaču, a koncept je prvi put ugrađen 1899. u Lohner-Porsche! 

Sve je dakle krasno i lijepo, možete postaviti moćni elektromotor na svaki kotač, ugraditi modul sa softverom za upravljanje, auto postaje 'ptica trkačica', na startu brži od najbržeg.  Na ravnoj stazi bez problema može potegnuti i brže od 350 km/h. Ali, avaj... To nije baš dobro za brzu vožnju kroz seriju zavoja, što video nesreće u Švicarskoj jasno pokazuje.   Problem je u velikim momentima tromosti, 'neogibljenim' masama i žiroskopskim momentima na pogonskim osima, nepovoljnim za upravljivost i dinamička svojstva automobila. 

Dakle, Concept One je super auto, ne samo Rimčev, nego i naš ponos, ali naprosto nije stvoren za ono za što ga je Richard Hammond neozbiljno i neoprezno želio podvrći. Na 402 m će posramiti Ferrari LaFerrari, ali isti bi ga, na bilo kojoj stazi Formule 1, u šestom ili sedmom krugu, pretekao za puni krug! Pustimo čak i realni doseg (autonomiju), što dosad nije javno isprobano..., piše autoportal.

Facebook komentari

hr Sun Jun 11 2017 09:09:01 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/54ae5f2d1799420e3f825dbe/80

Čelnik MI5: Britanija suočena s najvećom terorističkom prijetnjom u povijesti

Velika Britanija suočava se s najvećom terorističkom prijetnjom u povijesti, ocijenio je u utorak čelnik britanske službe sigurnosti MI5 Andrew Parker nakon, po njegovim riječima, "dramatičnog ubrzanja" terorističkih aktivnosti u ovoj godini, uključujući napade u Londonu i Manchesteru.

"S obzirom na sve što se jest i puno toga što se nije dogodilo tijekom 2017., očito je da smo suočeni s intenzivnom terorističkom prijetnjom islamističkih ekstremista Velikoj Britaniji", rekao je Parker prilikom jednog obraćanja u Londonu.

"Ta je prijetnja multidimenzionalna, rapidno se razvija, te djeluje omjerom i brzinom kakve nismo ranije vidjeli, najvišim tempom koji sam vidio u 34 godine svoje karijere", kazao je. "Danas je terorističkih aktivnosti više, događaju se u kraćim razmacima, i teže ih je detektirati", napomenuo je.

Britanska je vlada prošli mjesec objavila da je policija u 12 mjeseci do lipnja ove godine uhitila 379 osoba zbog aktivnosti povezanih s terorizmom, što je rast od 68 posto i predstavlja jednogodišnji rekord, te uključuje na desetke uhićenja povezanih s ovogodišnjim terorističkim napadima na London Bridge, Westminster i Manchester Arenu.

Najviši britanski protuterotistički dužnosnik, pomoćnik načelnika Metropolitan policije Mark Rowley, nedavno je izjavio da je na nacionalnoj razini aktivno u prosjeku oko 500 protuterorističkih policijskih istraga koje uključuju tri tisuće potencijalnih sumnjivaca.

Rowley je za BBC kazao kako policija istražuje "izvanredno raznolike" slučajeve terorističkih aktivnosti, koji rangiraju od "jednostavnih napada s noževima i automobilima, do izrazito sofisticirano razrađenih planova".

Facebook komentari

hr Wed Oct 18 2017 08:43:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/59e636bab9e03e4e868b4569/80

U Ukrajini tisuće prosvjednika protiv korupcije, dvoje ozlijeđenih

Gotovo 5.000 Ukrajinaca pod vodstvom bivšeg gruzijskog predsjednika Mikheila Saakashvilija prosvjedovalo je u utorak ispred zgrade parlamenta tražeći od vlasti da se više zauzmu za suzbijanje korupcije koja je i dalje čvrsto ukorijenjena unatoč obećanjima novih prozapadno orijentiranih vlasti.

Najmanje dvije osobe - prosvjednik i redarstvenik - ozlijeđene su u glavu u sukobima koji su izbili tijekom poslijepodneva, izvijestio je novinar France Pressea.

Prosvjednici su se okupili na poziv reformističkih pokreta, među kojima je Pokret novih snaga Mikheila Saakashvilija, bivšeg gruzijskog predsjednika koji je postao politički protivnik predsjednika Petra Porošenka koji mu je oduzeo ukrajinsko državljanstvo.

Saakashvili je pozvao predsjednika Porošenka da provede reforme za suzbijanje korupcije ili da "ode s dužnosti".

"Sve dok je Porošenko na vlasti, nema ništa od borbe s korupcijom", istaknuo je u obraćanju sudionicima prosvjeda koji su uzvratili povikom "Sramota!"

Suzbijanje korupcije među elitama bio je jedan od glavnih zahtjeva proeuropske pobune na Majdanu 2013 - 2014 i ostaje među glavnim zahtjevima zapadnih podupiratelja sadašnje vlasti koja je proistekla iz tog pokreta.

Prosvjednici, među kojima mladi reformistički zastupnici, traže i ukidanje zastupničkog imuniteta te izmjenu izbornog zakona kako bi se omogućio dolazak novih lica na vlast.

Prosvjednici su najavili da se neće razići sve dok se ne ispune njihovi zahtjevi.

Facebook komentari

hr Tue Oct 17 2017 19:01:38 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/542aa0ff1899423b2a000028/80

Trideset posto populacije u riziku od siromaštva

Na Međunarodni dan borbe protiv siromaštva i socijalne isključenosti, Centar za mirovne studije upozorio je u utorak da 30 posto populacije živi u riziku od siromaštva u Hrvatskoj, u kojoj se država prema njima ponaša licemjerno dok podiže prava i povlastice dužnosnika, zastupnika i lažnih branitelja.

U  riziku od siromaštva je 1,16 milijuna osoba, najveći rizik pogađa obitelji s više od dva djeteta, dok istodobno država i vjerske udruge štite prava nerođene djece, ističe Centar za mirovne studije u priopćenju u povodu međunarodnog dana borbe protiv siromaštva koji se danas obilježava diljem svijeta. 

"Milijun je onih koji će ostati živjeti u riziku od siromaštva, a još tisuće pridruživat će im se svaki mjesec. Ipak, dok zabrinuto gledaju u nebo u strahu da će ih sustići kiša, tragajući za odbačenim plastičnim bocama, možda ugledaju neki prekrasan novi borbeni avion vrijedan 300 milijuna kuna koji će im zasigurno život učiniti sigurnijim", navodi se u priopćenju  u kojemu Centar posebno navodi licemjerje države prema siromaštvu i najugroženijim članovima našeg društva.

Argument im je i 12 mjeseci primanja plaće za dužnosnike i saborske zastupnike nakon prestanka status, dok za majke njegovateljice teško bolesne djece nije osigurana naknada primanja niti jedan dan nakon što im dijete umre. Smeta ih i dodatno povećanje mirovina i drugih prihoda onima koji ratišta nisu ni vidjeli, dok mnogi branitelji s ratnim putem žive u riziku od siromaštva.  

NHS traži povećanje svih plaća

Na Međunarodni dan borbe protiv siromaštva, Nezavisni hrvatski sindikati zatražili su značajno povećanje svih plaća u Hrvatskoj, uključujući i minimalnu, a za što, kažu, "uvjeti postoje".

U priopćenju navode da treba mijenjati oblike zapošljavanja - s nesigurnih i nestabilnih u stalne i sigurne. Tu leži ne samo rješenje za povećanje potražnje, potrošnje i posljedično za rast zaposlenosti, nego i za stabiliziranje zdravstvenog i mirovinskog sustava, ali i ostanak mladih u Hrvatskoj.

Ova vlast to mora prepoznati kao "nulti prioritet" i stvoriti zakonske preduvjete za takvu preobrazbu Hrvatske. Takav „lijek“ protiv siromaštva i socijalne isključenosti sigurno će  pokazati dobre rezultate, kažu u NHS-u i pitaju "ima li unutar vlasti za takve postupke znanja, volje i snage".

Facebook komentari

hr Tue Oct 17 2017 15:51:43 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5822c6c91eea8f78a48b45ef/80
Foto: Screenshot / Youtube

Urugvaj će proizvoditi medicinski kanabis za izvoz

Međunarodna korporacija za proizvodnju kanabisa (ICC) proizvest će prvu šaržu medicinskog ulja kanabisa za izvoz u prosincu, izvijestio je u nedjelju njezin direktor Alejandro Antalich.

Tvrtka sa sjedištem u Montevideu kanabisovo će ulje isporučivat u Kanadu i Meksiko, no otvorena je i za prodaju na domaćem tržištu, rekao je Antalich. 

"Naš glavni cilj je izvoz. No ako ministarstvo javnoga zdravstva bude smatralo da ga možemo komercijalizirati i na domaćem tržištu, to ćemo i učiniti", kazao je za Reuters. 

Izvoz kanabisova ulja nova je grana privrede u Urugvaju, maloj južnoameričkoj državi koja je 2013. prva u svijetu lealizirala marihuanu - od njezina uzgoja do distribucije. 

U skladu s urugvajskim zakonom medicinski kanabis može se izvoziti. 

Idući će mjesec Međunarodna korporacija za proizvodnju kanabisa započeti s izgradnjom laboratorija u novome industrijskom parku u predgrađu Montevidea, kazao je Antalich. 

Laboratorij bi trebao biti dovršen do travnja, a za to će vrijeme tvrtka za proizvodnju kanabisova ulja koristiti privremeni prostor. Žetva započinje idući mjesec. 

ICC uzgaja marihuanu za medicinske svrha na oko 233 hektara u Urugvaju i planira investirati 10 milijuna dolara u njezinu proizvodnju tijekom 2018. Tvrtka prodaje marihuanu i u rekreativne svrhe.

Facebook komentari

hr Mon Oct 16 2017 15:39:13 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet

Pročitajte još . . .