Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5bd5f4c40e4938de168b46d6/80
Foto: Pixabay

Ništa bez njih: 10 "superjunaka" koje treba imati u smočnici tijekom hladnih dana

Stiglo je vrijeme u kojem nam je važnije nego ikada opskrbiti se vitaminima i mineralima kako bismo izbjegli prehlade. Više nego ikada obraćamo pažnju na supernamirnice.

To ne znači da moramo posezati za egzotičnim ili skupim proizvodima. Ono najbolje voće i povrće često se može pronaći na svakoj tržnici ili u trgovini. Pritom je poželjno upravo sada konzumirati sezonske namirnice. Naime, kako su sada na svome vrhuncu, tako i najviše obiluju hranjivim tvarima.

Evo nekih od njih.

Mandarina 
Kada se na tržnicama i u trgovinama počinju prodavati mandarine, znamo da je sa sigurnošću stigla jesen. Bogata je vitamina C, zbog čega se ovo citrusno voće često koristi tijekom sezone prehlada i gripa, a kako ubrzava metabolizam, smatra se i povoljnom namirnicom za skidanje kilograma.

Mandarina obiluje i vlaknima, zbog čega će povoljno utjecati na probavu. Citrusne note povoljno djeluju i na živčani sustav, pa će konzumacija ovog voća povoljno djelovati i na stresne situacije, piše Zadovoljna.


Jabuka 

Kasna jesen nezamisliva je bez uživanja u možda i najpoznatijem jesenskom voću – jabuci. Zabilježeno je više od deset tisuća sorti jabuke, a koliko je ljudi vole, dovoljno govori i naširoko rasprostranjena uzrečica „Jabuka na dan tjera doktora iz kuće van“. Jabuka snažno djeluje na imunološki sustav, a kako čak 82 posto nje čini voda, mnogi joj se okreću prilikom provedbe zdravijeg načina života. Obiluje vlaknima i zbog toga je odličan saveznik za urednu probavu.

Naranča 
Kada tijekom zimskih i jesenskih mjeseci posežemo za hranjivim međuobrokom, često nam se na listi nađe upravo naranča. Osim vitaminom C i vodom, naranče su bogate mineralima: kalcijem, kalijem i magnezijem. Kalcij čuva kosti, a kalij živčani sustav i mišićna tkiva. Odličan su izbor i za trudnice zbog zasićenosti folnom kiselinom.

Nar
Iako njegovo čišćenje i nije najveselija aktivnost, nar ili šipak jedna je od najboljih namirnica za kojima možete posegnuti u ovom periodu. Osim što povoljno utječe na zdravlje krvožilnog sustava i jača imunitet, nar, baš poput banane, utječe i na naše raspoloženje. Naime, bogat je fitokemikalijama koje potiču stvaranje seratonina, poznatog kao hormona sreće, a svaka pomoć za bolje raspoloženje u ovim sivim i tmurnim danima i više je nego dobrodošla.

Kupus 
Zeljasto povrće iz porodice krstašica jedno je od mnogima omiljenog zimskog povrća. Ne samo da od njega nastaje jelo našeg djetinjstva (sarma, dakako), nego su dobrobiti koje pruža našem organizmu mnogostruke. Sirov ili ukiseljen, sadrži gotovo 50 posto potrebnog dnevnog vitamina C, što ga stavlja i ispred naranče. Ima snažna protuupalna svojstva, zbog čega se i jede u sezoni prehlada, a nezamjenjiv je i u podizanju imuniteta.

Špinat 
Poznat kao jedan od najvećih izvora kalija (a željeza u nešto manjoj mjeri) špinat je pravi kralj zimskih jelovnika. Prepun je vode, zbog čega je dijetetska namirnica koja bi se trebala naći u svačijem obroku.

Svježi špinat manjih listova, poznat kao baby špinat, može se dodavati u smoothie i salate, no one tvrđe i starije listove potrebno je termički obraditi kratkim blanširanjem ili obradom na pari. Kao takvi mogu se poslužiti u raznim umacima, pireu, gustim juhama ili varivima.

Kelj pupčar 
Prokulice ili kelj pupčar, baš kao i kupus, pripadaju zeljastima biljkama iz porodice krstašica. Bogat je vitaminom A i kalijem. Snižava razinu kolesterola u krvi, a jednako je tako idealan za osobe koje pate od upale crijeva.

Može se jesti u salati ili varivima, no najukusniji je kada se karamelizira odnosno kratko poprži na maslinovu ulju. Zbog svog simpatičnog oblika i slatkastog okusa bit će zanimljiv i djeci.

Cikla 
Cikla se često naziva kraljicom zdravlja, a od davnina je poznata kao glavni saveznik u liječenju anemije, odnosno slabokrvnosti. Naime, pigment betacijanin koji se nalazi u cikli pomaže hemoglobinu prenijeti kisik do stanica. Time utječe i na povećanje energije, ali i sprječava vrtoglavice koje često idu ruku pod ruku s anemijom. Od cikle se može napraviti i sok, a ako se redovito konzumira, može značajno pročistiti jetru.

Crveni radič 
Iako mnogima nije najukusnije povrće zbog svoje gorčine, crveni radič svakako je prava supernamirnica. Obiluje kalijem i vitaminom C, a često se koristi i u liječenju zatvora i poboljšanja općeg zdravlja crijeva. Njegov se gorkasti okus može ublažiti u kombinaciji s drugim povrćem, primjerice kada je dio salate od krumpira.

Koraba
Iako možda mnogima ne zvuči kao privlačno povrće, koraba obiluje hranjivim vrijednostima, a pritom ima malo kalorija. U 100 grama nalazi se svega 27 kalorija te obiluje željezom, kalijem, magnezijem i fosforom, kao i vitaminom C. Upravo zbog potonjeg pomaže u boljoj apsorpciji željeza, što organizam opskrbljuje energijom. Može se jesti na salatu ili kao dodatak rižotima i tjestenini u kombinaciji s drugim povrćem.

hr Thu Nov 22 2018 15:56:54 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c12c4f30e4938b8468b4605/80
Foto: Pixabay

Kod gripe nemojte odmah uzimati lijekove za temperaturu, savjetuje liječnik

Epidemija gripe samo što nije krenula. Iako se očekuju i nove doze cjepiva, liječnici kažu kako masovnija oboljenja tek slijede

Gripu treba preležati, jer riječ je o ozbiljnoj bolesti kod koje se mogu razviti komplikacije.

Hrvatski zavod za javno zdravstvo navodi kako su se prvi slučajevi gripe pojavili krajem studenog, a očekuju da će u sljedećih nekoliko tjedana broj oboljelih znatnije porasti. Iako je mnogi tako ne doživljavaju, gripa može biti opasna.

Odmah se treba javiti liječniku u slučaju ozbiljnijih simptoma poput teškog disanja, bolova u prsima ili u slučaju dezorijentiranosti, konfuznosti, svakako treba otići liječniku.

Iako je epidemija već krenula to ne utječe na učinkovitost cjepiva.

Ove godine u Hrvatskoj je nabavljeno 320.000 doza, a s obzirom da je ove godine interes za cijepljenjem jako velik, bit će potrebno nabaviti još doza.

Kako liječiti gripu?

Kod gripe ne trebaju odmah uzimati lijekove za skidanje povišene temperature, koji opterećuju organizam. Njih je najbolje uzeti prije spavanja. Tijekom dana pomažu i druge metode.

"Preko dana svakako, pet, šest, deset puta ako treba koristit tuš ili kadu, znači tuširat se i namjestit si temperaturu vode kako nam odgovara, jer kako god da je namjestite uvijek će ona biti pet do šest stupnjeva hladnija nego koža. Tako da će se izvući ogromne količine topline iz tijela", kaže liječnik Leonardo Bressan.

Uz disciplinirano ponašanje u većini će slučajeva, poručuje, sve proći bez većih problema, piše zivotistil.hr

hr Thu Dec 13 2018 21:46:17 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c12a3be0e4938e6478b45c1/80
Foto: Stipan Ujdur

Antička 3D Narona konačno gotova: Pogledajte kako je izgledala Dalmacija prije 1500 godina

Izrada kompletnog 3D modela i video renderiranje sveukupno je trajalo 18 mjeseci.

Pri izradi ovoga 3D modela korištena je stručna literatura iz Austrijskog arhiva za istraživanje Narone, istraživača, Karl Patscha, “ZUR GESCHICHTE UND TOPOGRAPHIE VON NARONA“ iz 1907. (Povijest i topografija Narone).

Korišteno je i deset knjiga o antičkoj arhitekturi od Vitruvija, prvog rimskog arhitekta, koji je stručno napisao kao se organizira i gradi.

Autentičnosti 3D modela mnogo su doprinijele skice, ilustracije i snimci rekonstrukcija antičke rimske arhitekture, korišteno je i mnogo izvora na internetu, pretežno za mediteranske geo lokalitete.

Dio foruma i hrama su autentični pronađenim antičkim ostacima, ostali dio 3D modela je pretpostavka kako je mogao izgledati u antici, za ovo su korištene Vtruvijeve knjige o antičkoj arhitekturi. 

Sve 3D modele je moguće mijenjati, odnosno dograđivati ovisno o novim otkrićima na geo lokalitetu Narone u Vidu.


Animacija za Dioklecijanovu palaču je rađena devet mjeseci.


hr Thu Dec 13 2018 19:24:55 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c0542c60e493850368b458e/80
Foto: Pixabay

Nećete vjerovati koliko se kukaca nalazi u jednom prosječnom božićnom drvcu

Prema istraživanju organizacije Safer Brand, koja se bavi organskim vrtlarenjem i kontroliranjem nametnika, moguće je da se na vašem božićnom drvcu nalazi nešto više od ukrasa
Pauci, biljne uši, pa čak i bogomoljke, nisu dobrodošli gosti u vašem božićnom drvcu, ali ako je vjerovati nedavnom istraživanju, u prosječnom drvcu nalazi se do 25 tisuća različitih insekata! 

Većina njih mikroskopske su veličine, pa ih vjerojatno nećete primijetiti (srećom!), a vjerojatno će ostati unutar krošnje drvca. "Iako će mnogi insekti ostati unutar drvca, neke će možda privući svjetlo, pa i prozori", piše u istraživanju.  

Ne brinite, oni vam nikako ne prijete jer će se oslanjati samo na drvce kako bi preživjeli.  

North Carolina Christmas Tree Association kaže da je vjerojatnost vrlo mala da će broj insekata biti toliki da ćete ih primijetiti i da su pretpostavke Safe Branda vrlo ekstremne, piše vecernji.hr
hr Thu Dec 13 2018 17:39:38 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b54b686cb557ad2408b456f/80
Foto: Pixabay

Imate pojačanu želju za slanim? Ovo može biti razlog

Bez soli gotovo je nezamisliva priprema ijednog jela, a ako osjećate posebnu jaku želju za nečim slanim, ovo mogu biti razlozi...
Znate ono kada imate želju za nečim slatkim? Ili slanim? 

Preporučena doza soli na dan je do 2,300 miligrama, idealno bi bilo manje od 1,500 miligrama, preporuka je to Američkog udruženja za zdravlje srce, a upravo Amerikanci konzumiraju i do 50 posto više od preporučene dnevne doze. 

Bez soli gotovo je nezamisliva priprema ijednog jela, a ako osjećate posebnu jaku želju za nečim slanim, ovo mogu biti razlozi...

Intenzivna tjelovježba

Osobe koje se bave tjelovježbom, gube elektrolite iz svog tijela kroz pojačano znojenje. Stoga ih je bitno nadoknaditi. 

Upravo nedostatne količine elektrolita u organizmu daju vam osjećaj želje za slanim, pojasnio je kardiokirurg dr. David A. Greuner.

Energetski napici mogu biti dobar izbor u nadoknadi eletrolita, ali možete i sami pripremiti napitak od limuna i limete, đumbira i prstohvata soli. 

Dehidrirani ste

Ako je vaše tijelo u stanju dehidracije, imat ćete potrebu za nečim slanim, a slana jela "traže" i da pijete više vode. To je jedan od načina kako tijelo traži da pijete više vode. 

Ovo se događa i trudnicama, posebice u vrijeme kada imaju mučnine. 

U PMS-u ste

Iako je češće da ćete posegnuti za slatkim, ako ste u PMS-u možete osjećati i jaču želju za slanim, posebice u tjednu prije menstruacije. Pokušajte izbjegavati konzumirati slano za vrijeme PMS-a jer može uzrokovati nadutost.

Pod stresom ste

Težak dan je iza vas i tijelo vas "traži" čips. Neki će posezati za ovakvim grickalicama iz dosade ili zbog stresa.

Niste se naspavali

Nedostatak sna i umor potaknut će u vama želju za brzom i nezdravom hranom, pokazalo je istraživanje provedeno 2013. godine, piše vecernji.hr


hr Thu Dec 13 2018 16:26:49 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .