Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5a92864f2af47f27108b458f/80
Foto: PIXABAY

Jeste li primijetili veće cijena banana? Evo zašto su poskupjele!

Cijene banana narasle su 46 posto. Kilogram se prodaje za 12 do 14 kuna
Cijene banana na europskom, pa i hrvatskom tržištu najviše su u posljednjem desetljeću. Prema informacijama Tržišnog cjenovnog informacijskog sustava u poljoprivredi (TISUP) Ministarstva poljoprivrede, veleprodajne su cijene banana u Hrvatskoj zadnjih nekoliko tjedana rasle i 46% u odnosu na isto razdoblje lanjske godine.

Proteklog tjedna veleprodajna je cijena žutih banana iz Ekvadora na godišnjem nivou bila 26,86% viša, iz Kolumbije 9,61%, pa nije čudno što se kilogram banana u nas u nekim trgovinama prodaje već u prosjeku za 12 do 14 kuna, dok stručnjaci najavljuju da bi im cijene i dalje mogle rasti – sve do 1. svibnja, kada se u pravilu više okrećemo sezonskom voću, piše Večernji.hr

Cavendishu prijeti izumiranje Stipe Vrcan, voditelj prodaje Dodira prirode, drugog našeg najvećeg uvoznika banana po količini nakon Konzuma, kaže kako su visoke cijene uvjetovane nizom elementarnih nepogoda koje su prije mjesec dana poharale područje Srednje Amerike. Honduras, Gvatemalu, Meksiko, Kostariku, Ekvador pogodile su ogromne količine oborina, poplave, niske temperature…, što za posljedicu ima manju proizvodnju na plantažama, ali i kašnjenja na terenu i probleme s logistikom u lukama i na cestama.

S time su se, kako prenose svjetski mediji, poklopila i politička previranja u nekim zemljama, u Hondurasu i štrajkovi radnika Chiquite, da bi čelnici dviju velikih multinacionalki – i Chiquite i Del Montea priznali kako imaju problema s proizvodnjom banana. Za Ekvador se drži kako je u tom sveopćem šoku za europsko tržište dobro i prošao jer je pretrpio najmanje štete od vremenskih nepogoda u regiji. No sada je još veći pritisak dobavljača banana na Ekvador, dok su raspoložive količine razočaravajuće u usporedbi s ranijim godinama, izjavio je za Fresh Fruit Portal Robert Greeve iz nizozemskog Anaco&Greevea.

Stabilnija ponuda očekuje se sredinom ožujka. Iako se na hrvatskom tržištu sporadično mogu naći i skupocjene crvene te neke druge egzotične sorte banana, Hrvatska kao i većina zemalja ‘robuje’ zapravo samo jednoj sorti – cavendish za koju se tvrdi da je klon jedne jedine biljke iz Jugoistočne Azije.

Polovica globalne proizvodnje banana i 99% količine koja se konzumira u razvijenim zemljama sorta je cavendish pa farmeri opravdano strahuju od elementarnih nepogoda i klimatskih promjena koje pogoduju nizu patogena koji bi ih mogli istrijebiti. Vrcan kaže kako je cavendish najbolja, najukusnija i najizdržljivija sorta banana koje oni godišnje u Hrvatsku uvezu u prosjeku 450.000 kartona, što je oko 8,2 milijuna kilograma, dok u ovoj godini uvoz planiraju povećati i na 500 tisuća kartona. Dok Konzumove idu kroz marku Derby, banane Dodira prirode na našem se tržištu prodaju s oznakom Favorita.

Direktno ih uvoze iz Ekvadora, gdje imaju godišnje ugovore s proizvođačima pa Vrcan drži da će se cijene njihove robe u maloprodaji zadržati na najviše 14 kuna. Godišnje po stanovniku pojedemo 12,5 kilograma banana. Prema podacima HGK, lani smo u prvih 10 mjeseci uvezli banana u vrijednosti 38,7 milijuna eura, što je gotovo petina ukupne vrijednosti uvezenog voća u Hrvatsku od 152,6 milijuna eura te 8% više u odnosu na isto razdoblje godinu prije. Ljeti pada prodaja banana – U asortimanu voća i povrća na hrvatskom tržištu banana ima udjel od čak 10 do 12% – ističe Vrcan.

Neki tvrde kako potražnju za bananama u nas svake godine diktiraju jabuke. Ako su skuplje ili ih nema, uvozimo više banana, no Vrcan tvrdi da to nije točno. Zimi, kad nemamo puno izbora, naravno da se bolje prodaju banane, dok ljeti, kad prispije puno drugog sezonskog voća, njihova prodaja pada, objašnjava on. Američki dobavljač banana Emil Serafino iz Exp Groupa za Fresh Fruit je izjavio kako su cijene banana predugo bile niske tako da će neizvjesnost oko proizvodnje, klimatske promjene i cjenovni šok mnoge prodrmati da shvate njihovu pravu vrijednost.


hr Sun Feb 25 2018 10:48:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis
http://www.dalmacijanews.hr/files/5adaea082af47f608a8b4648/80
Foto: PIXABAY

Znate li vaša prava? Vi plaćate cijenu s police - ne 'iz blagajne'

Za vrijeme sniženja u trgovina iznos mora biti jasno naveden na proizvodu ili pokraj njega. Ako prilikom plaćanja na blagajni se pokaže drugi iznos, imate pravo platiti po cijeni na proizvodu
Na ulazu u veliku prodavaonicu stajala je posuda s instant-kavom po sniženoj cijeni. Na polici gdje inače stoji cijena je bila redovna, veća, i nju su mi naplatili na blagajni. Bunila sam se pa su mi vratili razliku novca. Je li to pokušaj prevare, pitala nas je čitateljica.
Objasnili su joj da je došla na blagajnu u onih nekoliko trenutaka koliko je trajala izmjena cijena u sustavu i na polici. 

- U vicevima se to zove APP, odnosno ‘ako prođe, prođe’. Ovaj put nije prošlo, ali da sam kupovala puno više različitih proizvoda, možda ne bih ni primijetila da sam platila više - rekla je. 

Snižavanje cijena regulirano je Pravilnikom o načinu isticanja maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere proizvoda i usluga, pojašnjavaju u Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta, koje je nadležno i za zaštitu potrošača, piše 24sata.hr

Prigovori napismeno

- Pravilnik propisuje da cijena mora biti istaknuta jasno, vidljivo i čitljivo, ali i nedvosmisleno. Može biti na proizvodu ili na prodajnome mjestu - dodaju.

Ako maloprodajna cijena proizvoda nije istaknuta na pakiranju, nego pokraj proizvoda, to mora biti učinjeno tako da je isključena mogućnost zamjene cijene s maloprodajnom cijenom drugog proizvoda koji je u neposrednoj blizini. 

- Trgovac je dužan prodati proizvod po cijeni koja je istaknuta na proizvodu ili na prodajnome mjestu - nedvosmisleni su u ministarstvu.
Ako to ne učini, objašnjavaju, potrošač mu može podnijeti pisani prigovor u poslovnim prostorijama, te poštom, elektroničkom poštom ili telefaksom. Trgovac mora odgovoriti također u pisanom obliku u roku od 15 dana otkad je zaprimio prigovor. 

Dvostruke cijene

Ako trgovac ne odgovori u roku ili ako potrošač i nakon dogovora smatra da su mu povrijeđena prava, trgovca može prijaviti tržišnoj inspekciji. 

Postoje posebni oblici prodaje u kojima na proizvodu ili pokraj njega moraju biti jasno istaknute dvije cijene. 

Uvijek ima iznimaka

- Posebnim oblicima smatra se prodaja proizvoda i usluga po nižim cijenama nego inače. To su akcijska prodaja, rasprodaja, sezonsko sniženje, prodaja proizvoda s greškom i prodaja proizvoda kojima istječe rok uporabe. Trgovcu je za posebne oblike prodaje dopušteno koristiti i druge nazive od gore navedenih, ali uz primjenu pravila o isticanju dvije cijene. Moraju navesti cijenu koja je važila tijekom redovne prodaje i cijenu tijekom trajanja posebnog oblika prodaje - navode u ministarstvu.

Iznimka od pravila “dvije cijene” su ugovori sklopljeni izvan poslovnih prostorija(prezentacije), ugovori sklopljeni na daljinu (internetska kupnja, reklamni katalozi) te slučajevi kad posebni oblik prodaje traje najdulje tri dana. U takvim slučajevima ne treba isticati obje cijene.

Akcije nisu beskrajne

Trajanje akcijske prodaje nije propisano, ali mora biti vremenski ograničeno. Ako potrošač smatra da, s obzirom na trajanje, nije riječ o akcijskoj, nego o redovnoj prodaji, može trgovca prijaviti tržišnoj inspekciji. Može ga prijaviti i ako primijeti da je trgovac povisio redovnu cijenu neposredno prije početka akcijske prodaje te da je akcijska cijena zapravo redovna. 

hr Sat Apr 21 2018 09:36:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ad5c11c2af47ff5738b49ba/80

Na Shift Developer Conference dolaze vodeći stručnjaci iz Netflixa, Shopifya i Red Hata

Shift konferencija na službenim stranicama objavila je program ovogodišnjeg izdanja, te nastavlja niz predstavljanja zvučnih imena IT industrije koji dolaze u Split, od 31. svibnja do 1. lipnja 2018. godine

SHIFT konferencija, koju svake godine posjeti preko 1.000 IT stručnjaka iz svih dijelova Europe, najveće je regionalno Developer okupljanje koje u dva konferencijska dana na preko desetak ciljanih radionica, panel diskusija i okruglih stolova obrađuje najznačajnije developer trendove, predstavlja uzbudljiva tehnološka rješenja te donosi jedinstveno mjesto za razmjenu znanja i iskustava.

Shift konferencija na službenim stranicama objavila je program ovogodišnjeg izdanja, te nastavlja niz predstavljanja zvučnih imena IT industrije koji dolaze u Split, od 31. svibnja do 1. lipnja 2018. godine. Najavljen je dolazak Patricka Desjardinsa koji se može pohvaliti zavidnom 20-godišnjom karijerom u IT industriji. Patrick Dejardins je Senior Software Engineer u Netflixu i bivši inženjer tvrtke Microsoft na MSDN, Visual Studio Online i Microsoft Teamu. Njegovo područje interesa je web tehnologija još od početka 2000. godine. U posljednjem desetljeću, Patrick je napisao stotine blogova i izdao nekoliko knjiga pa će posjetitelji će imati prilike učiti iz njegovog bogatog iskustva.

„Patrick Dejardins je još jedan u nizu predavača koje dovodimo na Shift konferenciju kojima želimo inspirirati posjetitelje konferencije. Sudeći prema dosadašnjim prijavama ponovno ćemo oboriti rekorde, jer već u ovom trenutku imamo više prijava nego što smo ih imali prošle, rekordne godine.“ – izjavio je Ivan Burazin.

Primjer dobro usklađenog privatnog i poslovnog života ima  Keyfer Mathewson, Front End Developer koji radi za Shopify, iz svog doma u Edmontonu u Kanadi. Prije Shopifya, Keyfer je radio za malu kanadsku dizajnersku agenciju koja je vodila tim razvojnih programera koji su izradili mnoge nagrađivane web stranice. Kada nije ispred svog računala, Keyfer voli duge šetnje sa svojom zaručnicom i kućnim ljubimcem, a također se aktivno bavi sportom i igra hokej ili se pretvara da je dobar u video igrama. Na Shiftu će održati predavanje pod nazivom: “Artificial Intelligence and Machine Learning in the browser“, kojim će predstaviti fundamentalne aspekte AI učenja.

Za kraj, neizostavno je spomenuti da će predavanje  održati i Eric Scabell, Global Technology Evangelist Director  u Red Hatu, a  poznat je u programerskoj zajednici kao govornik, predavač, autor i baseball stručnjak. U svojoj trenutnoj ulozi sudjeluje u definiranju, upravljanju i implementiranju na tržište integriranih rješenja za oblake koji prikazuju punu snagu Red Hatovog sveobuhvatnog portfelja i uspostavljenih visokih standarda u novim tehnologijama. Njegova zavidna pozicija u tvrtki omogućuje mu da podijeli svoju iznimnu stručnost Red Hatovih open source tehnologija i cloud computinga. Red Hat je svjetski lider među tvrtkama posvećenima Open Source softveru i najveći distributer Linux operativnih sustava. Čak 90% tvrtki se oslanja na Red Hat rješenja. Od aviokompanija do banaka preko telekomunikacija i zdravstva, vrlo traženi Red Hat stručnjaci svakodnevno sudjeluju u rješavanju rutinskih i kriznih situacija, u najvećim svjetskim IT okruženjima i najvećim poslovnim izazovima. Posjetitelji konferencije imat će priliku poslušati Erica koji će u svom predavanju “How to Jump Start a Career in Open Source“ otkriti tajne open source tehnologija.

O Shift konferenciji:

I ovogodišnja, sedma po redu SHIFT konferencija će u dva dana, 31. svibnja te 1. lipnja na jednom mjestu okupiti developer face, stručnjake te mlade entuzijaste iz svih dijelova svijeta, a svoj dolazak su potvrdili i neki od najvećih svjetskih stručnjaka.

Kroz dva dana, u jedinstvenom ambijentu Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu, Håkon Wium Lie (Creator CSS), Mathias Meyer (Founder – TravisCI),  DeVaris Brown (Product Manager – Heroku)Luca Cipriani (CIO – Arduino), Marc Abraham (Global Product Tank Coordinator – Mind the Product), Cyrille Fauvel (Worldwide Sr. Manager – Autodesk), Tarik Makota (Partner Solutions Architect - Amazon Web Services), Kathy Simpson (Director of Product – Github), te Sean Larkin (Technical Program Manager – Microsoft) raspravljat će o standardnim temama vezanim uz web i mobile developmenta ali će obraditi i najaktualnije IT teme o kojima se piše svakodnevno.

Više informacija o konferenciji dostupno je na web stranici

SHIFT novosti, detaljniju agendu i teme koje će se obrađivati na ovogodišnjoj konferenciji, moguće je pratiti i putem službenog FacebookInstagramTwitter profila.

hr Tue Apr 17 2018 11:40:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ad45c032af47f3f798b475e/80
Foto: Pixabay

Koliko je skupo biti poročan u Hrvatskoj ?

Uz prosječan dohodak i lokalne cijene droga, alkohola i cigareta, ovisnost o tim porocima najlakše je financirati ako živite i radite u Luksemburgu, a najteže u Rusiji, pokazuje globalni indeks poroka koji je ovih dana objavio Bloomberg

Luksemburg, Norveška, Švicarska, Island... države koje su poznate po bogatstvu i visokom standardu posljedično svojim građanima omogućuju još nešto - relativno jeftino uživanje u najpoznatijim ovisničkim supstancama: od cigareta, preko alkohola, do raznih vrsta droga. Proizlazi to iz najnovije liste sastavljene temeljem tzv. globalnog indeksa poroka koju sastavlja američka medijska kuća Bloomberg, piše tportal.hr.

Globalni indeks poroka (Global Vice Index) je indeks koji mjeri koliki bi dio svojih prihoda građani pojedine države trebali odvajati za prosječnu, nazovimo je tako, 'potrošačku košaricu poroka'. U omjer se stavljaju prosječni prihodi građana s prosječnom cijenom alkohola, cigareta i droga u maloprodaji, odnosno na crnom tržištu. Nakon izračuna na sam vrh tablice dospijevaju one države u kojima bi građani morali odvojiti najmanji dio svojih prihoda kako bi kupili prosječnu 'ovisničku košaricu'.

Ovogodišnji izračun Bloomberg je objavio ovih dana i na sam vrh tablice smjestio se Luksemburg. U toj maloj državi građani bi prosječno trebali potrošiti tek 10 posto svojih tjednih prihoda na potrošačku košaricu, čija preračunata vrijednost iznosi 206,2 dolara. Na drugom mjestu, među 75 država s liste, nalaze se Bahami, na kojima je vrijednost košarice bitno niža (74,8 dolara), ali su niži i prosječni prihodi građana. Tako bi stanovnici Bahama morali za svoje poročne navike odvojiti 15,9 posto tjedne plaće.

Nakon Bahama, na trećem mjestu nalazi se Švicarska, u kojoj je za 'prosječnu ovisnost' potrebno izdvojiti 16,6 posto tjedne plaće, odnosno protuvrijednost od 258,4 dolara, a slijede Island, Francuska, Norveška i Nizozemska, koja se nalazi na sedmom mjestu i prva je država na tablici čiji bi stanovnici trebali izdvojiti više od petine tjednog dohotka na prosječnu 'košaricu poroka' koja stoji 194,3 dolara.

U izračun vrijednosti spomenute košarice ulazi šest kategorija poroka: po kutija prosječnih i skupih cigareta, po boca alkoholnog pića, uključujući pivo, vino i žestoka pića, gram supstance iz obitelji amfetamina (tzv. speedecstasy i sl.), gram marihuane ili nekog od s njom povezanih opijata (hašiš, ulje konoplje), gram kokaina te gram heroina ili nekog sličnog opijata.

Analitičari Bloomberga napominju da se, ovisno o kategoriji, radi o prilagođenim jediničnim cijenama temeljenim na prosječnim ili procijenjenim cijenama iz maloprodaje te da su pokušali pribaviti što svježije podatke. Također, napominju da kvaliteta pojedinog opijata nije procjenjivana, nego da količina psihoaktivne supstance 'može varirati'. Tjedni iznos dohotka u Bloombergu su računali na način da godišnji iznos bruto domaćeg proizvoda po stanovniku podijele s 52.

Nakon spomenutih prvih sedam zemalja slijedi niz drugih država, većinom iz zapadne Europe, s pojedinim 'gostima' iz Latinske Amerike (poput Čilea, Urugvaja i Paname), u kojima je ovisnost još uvijek relativno jeftina. Najpopularnije destinacije hrvatskih iseljenika, Njemačka, Irska ili Švedska, nalaze se u spomenutom gornjem dijelu liste, što znači da, požele li to, naši emigranti osim redovnih plaća i uređenih država imaju mogućnost uživanja u pristupačnijim porocima.

U Njemačkoj, koja se nalazi na osmom mjestu tablice, za prosječnu tjednu 'košaricu poroka' potrebno je izdvojiti 21,1 posto dohotka, odnosno protuvrijednost od 178,9 dolara, a slična situacija je i u Irskoj, koja se nalazi na 12. mjestu i u kojoj je ta košarica skuplja nego u Njemačkoj te stoji 296,3 dolara, ali su i više prosječne plaće. U Švedskoj je spomenuta košarica još sedamdesetak dolara skuplja, zbog čega je ta država na 21. mjestu Bloombergova popisa, a u njoj za ovisničke navike treba izdvojiti nešto više od trećine tjednog dohotka.

Hrvatska se na tablici smjestila na 51. mjesto i nalazi se u društvu država poput Kostarike, Bugarske i Australije. Kod nas vrijednost 'poročne košarice' iznosi 223,2 dolara, preračunato 1342,4 kune, ali za nju je potrebno izdvojiti čak 90,2 posto tjednog dohotka, čime spadamo među skuplje države za alkoholičare, pušače ili ovisnike o drogama.

Australija, koja se nalazi dva mjesta iza nas, jedna je od samo tri države s popisa u kojima vrijednost prosječne košarice premašuje čak 1000 dolara. U Australiji ona tako iznosi 1028,7 dolara i za nju je potrebno odvojiti 95,3 posto tjednog dohotka, u Novom Zelandu, koji se nalazi na 66. mjestu, košarica stoji 1241,6 dolara i Novozelanđanima je potrebna plaća i pol, a mjesto s najskupljim porocima je Japan, u kojem je vrijednost košarice 1366,4 dolara i Japanci bi za nju morali izdvojiti 1,84 tjedna dohotka.

Relativno gledajući, na samom dnu tablice nalazi se Rusija. Ondje prosječna 'poročna košarica' stoji 374,9 dolara, ali kako su prosječne plaće niske, ruski građani bi za nju morali odvojiti tek nešto manje od dvije pune tjedne plaće. U Bloombergu napominju da postoje države u kojima je taj omjer još viši, poput Ukrajine, gdje bi za tjedne ovisničke potrebe bilo nužno izdvojiti čak 13 prosječnih dohodaka, a njoj u samom vrhu društvo rade Pakistan, Nepali Burkina Faso. No te se države nisu našle na konačnoj listi od 75 zemalja jer su informacije o cijenama ipak bile premalo pouzdane, a za neke kategorije opijata su u potpunosti nedostajale.

Gledajući po apsolutnim iznosima, najjeftiniji poroci su u većinom tropskim ili latinoameričkim državama poput Kolumbije, Gane, Konga, Gvatemale, Čilea, Perua, Dominikanske Republike, Ekvadora, Kenije ili Mjanmara, u kojima prosječna 'košarica poroka' stoji manje od stotinu dolara.

Jasno je da je Bloombergov globalni indeks poroka samo informativna analiza koja se bavi cijenama raznih supstanci, alkohola i duhanskih proizvoda i njihovom međunarodnom usporedbom te ne bi trebala služiti kao informacijska tablica za to gdje se netko može najjeftinije napiti ili drogirati. Na kraju, riječ je o usporedbi prosječnih tjednih dohodaka, a ovisničke skupine često nisu u prilici biti stalno i redovno zaposlene, zbog čega je prava 'praktična' vrijednost informacija iz Bloombergova istraživanja vrlo niska. No analitičari ove medijske kuće su ove godine uz indeks izračunali vrijednost crnog tržišta narkotika temeljem njihovih prosječnih cijena te količina narkotika koje su zaplijenile policijske vlasti.

Daleko na samom vrhu nalaze se Sjedinjene Američke Države, čije je crno tržište narkotika procijenjeno na gotovo 108 milijardi dolara. Na drugom mjestu, među državama s tablice, nalazi se Turska s crnim tržištem vrijednim 5,1 milijardu dolara, a slijede Španjolska (4,1 milijarda dolara), Bahami (3,8 milijardi dolara), Saudijska Arabija (2,6 milijardi dolara) i Kina, u kojoj se to tržište procjenjuje na 2,4 milijarde dolara. Hrvatsko tržište narkotika procijenjeno je na tek 31 milijun dolara, što je u razini s rumunjskim, crnogorskim i austrijskim.


hr Mon Apr 16 2018 10:17:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis
http://www.dalmacijanews.hr/files/5acddd8b2af47ff5738b4648/80
Foto: PIXABAY

Instagram uveo još dvije nove opcije koje će vas oduševiti

Novi Instagram updateovi postaju sve bolji i bolji. Nakon prošlotjednog noviteta koji omogućuje profesionalnim stalkerima da dobiju obavijest kada određena osoba objavi novi Insta Story, danas dolazimo s još dva odlična noviteta.
Instagram se doista brine da ga ni ne pomislimo napustiti, a najnoviji update posebno će oduševiti one koji svaki put uključe kameru na selfie mode.

Riječ je o opciji 
Focus koja se nalazi pored Superzooma na Insta Storyu i omogućuje fokus na lice osobe koja se fotografira, bila riječ o prednjoj ili zadnjoj kameri. U principu, sve osim onoga što je u fokusu u Focus opciji bit će zamućeno baš kao i u opciji Portrait Mode na iPhoneu, piše fashion.hr

Potrebno je naglasiti kako ova opcija funkcionira samo kada pronađe lice osobe, ne i predmete. Druga opcija je 
@mention sticker koji se nalazi pored GIF-ova koji su nedavno modificirani i vraćeni. Ovom opcijom ne morate više upisivati @ kako bi tagirali neku osobu i uz @mention će se pojaviti upečatljivi sticker kojim možete naglasiti profil svog prijatelja.

Nažalost, trenutno je 
@mention dostupan samo na iOS-u, a ne i za Android uređaje, ali Focusu imamo pristup svi, bez iznimke. Sada požurite, upalite selfie kameru i stavite sebe u prvi plan.
hr Wed Apr 11 2018 12:04:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis

Pročitajte još . . .