Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5b7e4e5bcb557a4f6a8b4bba/80
Foto: PIXABAY

Ljetno trovanje hranom: 'Lubenicu bi bilo dobro oprati prije rezanja'

Ako je hrana koju jedemo bila u kontaktu s bakterijama, a nakon toga nije termički obrađena, postoji veliki rizik od trovanja Salmonellom, Toxoplasmom i Listeriom

Uživanje u roštilju, sladoledu, umacima i drugim ljetnim specijalitetima lako mogu pokvariti visoke temperature na kojima se brzo razmnožavaju sitna, ali dinamitna bića - bakterije.  

Trovanje hranom nastaje unutar 1 do 36 sati nakon konzumacije onečišćene hrane, a očituje se pojavom jednog ili više simptoma - mučnine, povraćanja, bolova u trbuhu, proljeva, glavobolje i opće slabosti. Simptomi obično traju od jednog do sedam dana. 

- Ne smijemo zaboraviti i na posljedice dehidracije te ako su navedeni simptomi dugotrajni, potrebno je obratiti se liječniku radi nadomjestka tekućine i elektrolita infuzijom - upozorava nutricionistica Nataša Šoštarić. 

Ako je hrana koju jedemo bila u kontaktu s bakterijama, a nakon toga nije termički obrađena, postoji veliki rizik od trovanja Salmonellom, Toxoplasmom i Listeriom.

 - Iz tog razloga se inzistira na održavanju higijene prilikom obrade hrane i odvajanju namirnica. Posljedice trovanja navedenim bakterijama mogu biti neugodne posljedice, poput dugotrajnih probavnih smetnji, a u najtežim slučajevima mogu izazvati smrt fetusa kod zaražene trudnice, pojašnjava nutricionistica i napominje da bakterije u nekim slučajevima mogu dospjeti u krv. 
To je ujedno i najgori mogući scenarij. 

- Ako dođe do toga, može doći do izuzetno opasnog trovanja koje će na kraju dovesti do smrti. Također, dugotrajna dehidracija pri intenzivnom povraćanju i proljevima može imati smrtni ishod ako se ne zatraži pomoć liječnika na vrijeme - tvrdi Šoštarić. 

Zato je osobna, ali i higijena tijekom obrađivanja namirnica ključna za uživanje u ljetu i ljetnoj hrani, piše 24sata.hr

- Prvi korak je paziti na osobnu higijenu, znači temeljito oprati ruke prije i nakon pripreme različitih vrsti namirnica - savjetuje nutricionistica i dodaje kako su radne plohe također vrlo bitan dio priče. 

- Drugi korak je nakon obrade mesa temeljito oprati radnu površinu te koristiti čist i zaseban pribor za pripremu prije opranog povrća  - zaključuje Šoštarić.

Treći, ali ne i najmanje važan korak je da nakon pripreme temeljito očistimo radne plohe, a pripremljeno meso i povrće poslužimo odvojeno u manjim količinama, te po potrebi na posuđe dodajemo dodatne količine, kaže nutricionistica Nataša Šoštarić.

Lubenica je jedno od omiljenih ljetnih osvježenja, ali njezina kora može biti izvor zaraze. Lubenice na svojoj kori često znaju nositi bakterije te se preporučuje dobro je oprati prije rezanja kako te bakterije ne bismo prenijeli na meso lubenice, savjetuje nutricionistica Šoštarić.

Isto vrijedi i za rajčicu, tj. povrće općenito, jer nepravilnim provođenjem higijene i namirnice koje inače nisu tipični prijenosnici bakterija mogu predstavljati rizik. 

- Tipični prijenosnik bakterija je pileće meso, stoga je i njega potrebno termički obraditi nesporedno prije serviranja - kaže.

Opasno povrće i školjke

Kad je riječ o mesu, najopasnije je ono mljeveno jer je najpogodnije za razvoj bakterija. 

- Iz tog razloga pljeskavice prije pečenja treba držati na hladnome mjestu i servirati ih odmah nakon termičke obrade. Tijekom samog procesa mljevenja veće površine mesa dolaze u kontakt sa zrakom i mogućim patogenima - upozorava Šoštarić.

Na listi opasnih namirnica su i jaja. 

- Tvrdo kuhana jaja, iako su skuhana, ne preporučuje se ostavljati izvan hladnjaka dulje od sat vremena jer time postaju plodno tlo za množenje bakterija, jednako kao i salate od tjestenine i krumpir salate - savjetuje nutricionistica i napominje da isto vrijedi za povrće, ali i školjke.

- Zelene salate su često izvor patogena jer nisu dovoljno dobro oprane ili su pohranjene blizu svježeg mesa. Povrće prije konzumacije dobro isperite vodom i obavezno ga čuvajte odvojenog od namirnica životinjskog podrijetla. Školjke i morski plodovi su posebice osjetljivi na kvarenje. U svježim školjkama često se nalazi bakterija Vibrio vulnificus te ih je potrebno termički obraditi prije konzumacije.

Odvojite hranu

Ostatke mesa s roštilja potrebno je što prije pohraniti na hladno mjesto imajući na umu da namirnice treba odvajati i skladištiti ih u hladnjaku zasebno kako bi se smanjio rizik od prijenosa bakterija s jedne namirnice na drugu.

Soda bikarbona temeljito čisti daske za rezanje

Oribajte dasku za rezanje mesa nakon korištenja pastom od sode bikarbone – pomiješajte čajnu žličicu sode, žlicu soli i vode pa nanesite na dasku, utrljajte i ostavite da djeluje 10-15 minuta. Nakon toga dasku dobro isperite vrućom vodom. Dezinficirati je možete i octom.

Simptomi trovanja

Povraćanje, povišena temperatura, bol u trbuhu, proljev, dehidracija.

Najčešće bakterije koje uzrokuju trovanje:

Salmonela - može se naći u sirovom mlijeku, jajima i proizvodima od sirovih jaja te mesu. Bakterija preživljava ako hrana nije pravilno termički obrađena (kuhanjem ili zamrzavanjem). Osobe koje su zaražene mogu kontaktom prenijeti uzročnika na zdravu osobu.

Listeria Monocytogenes - sveprisutna je u okolišu, a nalazi se u malom broju i u mnogim namirnicama. U nekoj hrani, kao što su sirevi i paštete koji polagano dozrijevaju, moguće ju je naći u većem broju. Bolest nastupa unosom hrane koja sadrži veliki broj ovih bakterija, a najčešće se javlja kod rizičnijih skupina, kao što su trudnice, novorođenčad, stariji te osobe sa smanjenim imunitetom. Preporuka je da trudnice izbjegavaju sireve koji polagano dozrijevaju (camembert, brie, plavi sir) i sve vrste pašteta.

Oprezno s jajima, mesom i mlijekom

Mlijeko i mliječni proizvodi, jaja i meso podložni su razvoju bakterija, zato treba posebno voditi računa o tome gdje su te namirnice nabavljane, kako su transportirane, skladištene i pripremane.

Temeljito čišćenje hrane i higijena ruku je najbolja prevencija trovanja

Prevencija svih infektivnih proljeva je dobra higijena, posebice ruku, stoga perite i čuvajte hranu u hladnjaku te je termički obrađujte tako da bude dobro skuhana ili pečena, savjetuje dr. Tanja Pekez-Pavliško. Dodaje da većina proljeva i povraćanja prolazi u kućnim uvjetima uz nadoknadu tekućine, samo su za proljeve izazvane bakterijama potrebni antibiotici.

Lakše probavne smetnje riješit će probiotici

Kod blažih probavnih tegoba rješenje su probiotski proizvodi uz prebiotike i dosta tekućine. Izvori probiotika su jogurt, mladi kravlji sir, acidofil, kefir, razblaženi kupusni rasol i razblažena sirutka. Izvori probiotika su cikorija i inulin.

hr Thu Aug 23 2018 08:04:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c6875740e49389bac8b46b4/80
Foto: Pixabay

Je li 'opasno' jesti džem na kojem se uhvatila plijesan? Evo odgovora...

Namirnice poput sira, tvrdog povrća, a koje nije postalo mekano uslijed stajanja, i sl, a koje je zahvatila plijesan, nakon uklanjanja plijesni možete konzumirati.
Znate ono kada odlučite napravite palačinke i izvučete svoj omiljeni džem ili marmeladu iz smočnice, a na vrhu se "uhvatila" plijesan? Neki od vas će jednostavno baciti cijelu teglu, a neki će vjerojatno samo ukloniti pljesnivi dio i baciti se na "čisti" ostatak. No, je li to "opasno"?

Britanska The Food Standards Agency preporuča da se takva hrana, na kojoj se počela pojavljivati plijesan, ne konzumira, posebice ako je dajete djeci, starijim osobama, trudnicama i osobama narušenog zdravlja i oslabljenog imuniteta.

Nije svaka plijesan ista, navodi se. Ako se radi o namirnicama s kojih možete jednostavno ukloniti plijesan i nema straha da se "zavukla" u ostatak namirnice, slobodno je konzumirajte. No kod namirnica poput džemova ili ostalih "mekih" namirnica, teško je sigurno znati da ste zaista uklonili sve tragove plijesni, piše Metro

"Ne bi preporučila konzumiranje takvih namirnica ako ih je "napala" plijesan, odlučna je nutricionistica Clarissa Lenherr. Vrlo je vjerojatno da se proširila dublje kroz teksturu, no mi to ne vidimo prostim okom.  Namirnice poput sira, tvrdog povrća, a koje nije postalo mekano uslijed stajanja,  i sl, a koje je zahvatila plijesan, nakon uklanjanja plijesni možete konzumirati.

Upozorava i kako bismo trebali proučiti o kakvoj se plijesni radi. "Ako je plijesan svijetlo plave boje ili bijela, ta je vrsta plijesni manje opasna. No ako je riječ o crnoj, narančastoj, žutoj ili zelenoj boji, nemojte riskirati i bacite te namirnice, savjetuje, prenosi Večernji


hr Sat Feb 16 2019 21:41:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ab93d6b2af47f2d508b45c2/80
Foto: Pixabay

Ovisnik o energetskim pićima zagrizao jabuku pa mu pukla prednja četiri zuba

Od pogleda u ogledalo je pao u depresiju i počeo razmišljati o tome da napusti koledž, uvjeren da takav nikad neće pronaći djevojku, niti posao. Sanacija zubiju stajat će ga oko 17.000 kuna

Bakterije vole šećer i kad pijemo i jedemo puno slatke hrane koja zaostaje na zubima, one se lijepe za taj šećer i pomalo uništavaju zubnu caklinu. To dovodi do stvaranja zubnog plaka, nakupine bakterija oko zuba, a iskustvo pokazuje da se, ako je higijena usne šupljine loša, najviše plaka nakuplja oko zubnog vrata. S vremenom, zub kao da ostaje visiti na tankoj niti i ako se zagrize u nešto tvrđe, puno je veća šansa da pukne, komentira stomatolog dr. Tomislav Matić iz Zagreba slučaj mladića koji je zagrizao u jabuku i ostao – krezub.

Naime, student računarstva Vinnie Pyner (21) 'navukao' se na energetske napitke koji su mu pomagali da ostane budan i izdrži brojne obaveze koje ima na koledžu. S vremenom je postao ovisnik o tim pićima i pio ih je u prosjeku po 6 na dan, odnosno oko 45 takvih pića tjedno, a osim što je time pokvario bioritam, u samo šest mjeseci propali su mu i zubi. Samo jedan zagriz u jabuku bio je dovoljan da mu puknu četiri prednja zuba i ostanu u jabuci.


Od pogleda u ogledalo je pao u depresiju i počeo razmišljati o tome da napusti koledž, uvjeren da takav nikad neće pronaći djevojku, niti posao, no roditelji mu to nisu dozvolili. Posjet stomatologu pokazao je da će sve riješiti s otprilike 2000 funti (oko 17.000 kuna), s tim da će uz zubne navlake za rupu na prednjim zubima, trebati i popravak karijesa na još 20-ak preostalih zuba.


- Uz konzumaciju previše šećera, ovako brzo propadanje zuba vjerojatno je povezano i s lošom higijenom, te time da je Vinnie možda zanemario redovite posjete zubaru, jer velika je vjerojatnost da su neke promjene na zubnim vratovima prednjih zuba postojale i prije nego je navalio na energetska pića - upozorava dr. Matić.


- Šećer je jedan od najštetnijih sastojaka kojeg konzumiramo u svakodnevnoj prehrani, nerijetko u ogromnim količinama, a da toga nismo svjesni - upozorava endokrinolog i dijabetolog prof. dr. Velimir Božikov, iz Specijalne bolnice Sv. Katarina. Dodaje kako poseban problem predstavljaju skriveni šećeri, u obliku sirupa, koje proizvođači dodaju kod prerade hrane da bi joj pojačali okus.


Najčešće je riječ o fruktoznom i kukuruznom sirupu, koje naše stanice ne prepoznaju kao energiju, već se kao višak direktno skladišti u jetri i pretvara u mast. Učinak je, zapravo, vrlo sličan učinku alkohola na jetru, koji u pretjeranim količinama dovodi do masne jetre, ili ciroze, pojašnjava sugovornik. Glukoza, osim toga, doprinosi debljanju i razvoju metaboličkog sindroma, inzulinske rezistencije, srčanih bolesti, demencije, te, među ostalim, dijabetesa tipa 2.  Visoke doze fruktoze doprinose i razvoju sindroma propusnih crijeva, pri čemu toksini i nepotpuno probavljeni proteini iz hrane kroz proširene pukotine na crijevnom zidu ulaze u krvotok te izazivaju upalne i autoimunološke procese, upozorava dijabetolog.

- Samo jedna limenka kole, koja sadrži oko 40 grama šećera, predstavlja gotovo ukupnu dozvoljenu dnevnu količinu šećera koju bismo prema preporukama WHO (Svjetske zdravstvene organizacije) smjeli unijeti u organizam, što zasigurno dovoljno govori o tome koliko smo malo svjesni količina šećera koje unosimo u organizam. Naime, treba osvijestiti da u mnogim prerađenim namirnicama postoje vrlo visoke količine šećera, čijeg unosa nismo niti svjesni - upozorava sugovornik za 24 sata

hr Sat Feb 16 2019 18:32:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a003211b9e03e439d8b45ee/80
Foto: Pixabay

Dijetna gazirana pića opasna su za žene starije od 50 godina

U slučaju 'sugar free' napitaka, riječ je o čistoj kemiji i molekulama koje naš organizam ne prepoznaje. Već se dugo govori i o kancerogenosti tih umjetnih dijetalnih napitaka punih kemije, kaže dr. Vujanić

Svakodnevno u svom radu gledamo pretile ljude koji su, generalno, skloni daleko većem riziku od kardiovaskularnih bolesti. Ti ljudi često posežu za dijetalnim pićima bez šećera, no mi liječnici ne samo da im to ne preporučujemo, nego ih upozoravamo da je riječ o opasnoj kemiji koja može loše djelovati na organizam, objašnjava za 24 sata dr. Darko Vujanić, kardiolog iz Kliničke bolnice Merkur, osvrćući se na rezultate najnovije američke studije prema kojoj gazirana dijetalna pića kod žena starijih od 50 godina povećavaju rizik od kardiovaskularnih bolesti za gotovo 30 posto te smrtnost za 16 posto.


Problem nastaje kada žene, s namjerom da skinu pokoji kilogrampočnu piti 'sugar free' napitke vjerujući da uzimaju nešto što je dobro za njihovo zdravlje i što ih neće debljati. No istina je posve suprotna – dijetalna gazirana pića s umjetnim zaslađivačima pogubno djeluju na zdravlje.

Studiju su proveli Američko kardiološko društvo (American Heart Association) i Američko društvo za prevenciju moždanog udara (American Stroke Association) na ukupno 80.000 žena u dobi između 50 i 79 godina koje imaju višak kilograma i koje su redovito pile dijetalna pića s umjetnim zaslađivačima.


Stručnjaci su te žene pratili punih 12 godina i tako došli do rezultata koji su, kaže dr. Vujanić, realni te se u potpunosti poklapaju s onim što i naši liječnici svakodnevno vide u svojoj praksi.

- Dijetalne napitke uopće ne bi trebalo uzimati. Ništa se neće dogoditi ako netko, primjerice, povremeno nakon ručka popije čašu bilo kojeg običnog gaziranog napitka sa šećerom da bi bolje probavio obrok. Na taj će način zapravo popiti glukozu, a to je molekula koju tijelo prepoznaje i metabolizirat će ju, razgraditi je.

No u slučaju 'sugar free' napitaka, riječ je o čistoj kemiji i molekulama koje naš organizam ne prepoznaje. Osim toga, već se dugo govori i o kancerogenosti tih umjetnih dijetalnih napitaka punih kemije - pojašnjava dr. Vujanić ističući da je najbolji odabir za piće obična voda.

Razlog zašto su studijom bile obuhvaćene žene starije od 50 godina, prema tumačenju našeg kardiologa, leži u činjenici da žene u menopauzi, pet godina nakon prestanka menstruacije, počinju imati jednako velik rizik za kardiovaskularne bolesti kao i muškarci.

Prije toga, dakle, dok žene redovito imaju cikluse i nisu u menopauzi, zbog svoje su hormonalne slike zapravo zaštićene i rizik od srčanih i krvožilnih bolesti im je daleko manji nego kod muškaraca. Manjak hormona u menopauzi sve to mijenja.

Američka studija također je pokazala da se ženama koje piju gazirana dijetalna pića za čak 31 posto povećava rizik za dobivanje moždanog udara prouzročenog krvnim ugruškom u začepljenim arterijama.

Žene koje nisu imale kardiovaskularne bolesti, kao ni dijabetes, ali su bile pretile, uz dijetalna pića se, kaže studija, izlažu dvostruko većem riziku od moždanog udara.

Istraživanje nije preciziralo o kojim je konkretno pićima riječ (kojih proizvođača), ali važan je podatak da se rizici odnose na sve žene koje je studija obuhvatila, a posebno na one koje se bore s pretilošću. Prijašnja istraživanja već su povezala umjetne zaslađivače (aspartam, saharin, sukraloza) s pojavom karcinoma, dijabetesa i pretilosti, javlja 24 sata

hr Sat Feb 16 2019 18:25:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bceac820e4938a50e8b467f/80
Foto: Pixabay

Evo 5 jednostavnih načina kako se riješiti jutarnjeg stresa

Usvojite li ove navike možete se pozdraviti s jutarnjim stresom

1. Večer prije pripremite sve za jutro


Prije spavanja pripremite odjeću i sve što vam je potrebno za naredni dan. Tako ćete se buditi s manje briga, a i manje vremena ujutro utrošiti na spremanje.


2. Nemojte spavati spuštenih roleta

Sunce će vam olakšati buđenje jer ima djelovanje "prirodne budilice". Mrak ujutro otežava buđenje i potiče osjećaj umora.


3. Upalite glazbu

Kad se probudite upalite omiljenu radijsku stanicu ili playlistu kako bi ste si poboljšali raspoloženje.


4. Ustanite nakon prvog alarma

Sudeći po znanstvenicima, svaki alarm koji utišate čini vas još umornijima od prethodnog. Pokušajte se nakon prvog ustati!


5. Rastegnite se čim se probudite

Prije no popijete jutarnju kavu - rastegnite se. Dokazano je da jutarnje rastezanje utječe pozitivino na raspoloženje.


hr Sat Feb 16 2019 16:14:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .