Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5c2f41f90e4938296c8b45ad/80
Foto: Pixabay

PITAJTE NUTRICIONISTE: Zašto baš mediteranska dijeta?

Ovoga puta nutricionisti Nikola i Roko otkrivaju koje su sve prednosti mediteranske dijete

Vjerujem da ne postoji onaj tko nije barem jednom pročitao ili čuo kako je mediteranska prehrana jedna od najzdravijih na svijetu zbog brojnih pozitivnih učinaka na zdravlje. Ujedno je ne samo najistraživanija, već i najdokazanija, odnosno prehrana iza čijih benefita u prevenciji najučestalijih kroničnih bolesti stoje najsnažniji znanstveni dokazi, stoga je više manje opravdano etiketirana kao „standardom“ pravilne prehrane i poželjnih prehrambenih obrazaca.

Karakteristična je prehrana, logično zemalja na Mediteranu, ponajprije Grčke, Cipra, Italije, Španjolske, a u tu skupinu ulazi i obalni dio Hrvatske na Jadranskom moru. Iako je sasvim jasno kako nabrojane zemlje ne mogu imati potpuno unificiranu, to jest homogenu prehranu, nakon cjelovitog analiziranja tipičnih prehrambenih navika njihovih stanovnika, uočen je niz zajedničkih obilježja koja se danas smatraju uvjetima prave mediteranske prehrane, a to su:

1) Visok unos voća, povrća, cjelovitih žitarica i leguminoza

2) Umjerena konzumacija ribe, peradi i crnog vina

3) Ograničen unos mlijeka i mliječnih proizvoda

4) Nizak unos crvenog mesa i rafiniranih ugljikohidrata

5) Maslinovo ulje, dominantan izvor masti u prehrani

Kada se to sumira na mikronutritivnoj i detaljnijoj razini može se reći kako mediteranska prehrana obiluje mononezasićenim masnim kiselinama, vlaknima i bioaktivnim komponentama (pr. antioksidansi), dok je siromašna polinezasićenim masnim kiselinama, zasićenim masnim kiselinama i hidrogeniziranim mastima.

Sada nakon što smo se pozabavili s odavno prožvakanom teorijom i činjenicama koje se znaju od prije i koje se neće mijenjati u budućnosti, hajdemo vidjeti što su pokazala podrobnija i „friškija“ znanstvena istraživanja... Dotaknuti ćemo se dva pitanja:

Koja je to hrana i koji su to mikronutrijenti zaslužni za preventivno djelovanje prema kardiovaskularnim bolestima te mogu li biti jednako učinkoviti ako ih se promatra izolirano ?

1) Plava riba – omega-3 masne kiseline

2) Maslinovo ulje – fitokemikalije, ponajprije hidroksitirosol i oleuropein

3) Voće i povrće – fitokemikalije, ponajprije polifenoli flavonoli

4) Cjelovite žitarice – vlakna 

5) Orašasti plodovi – „zdrave masti“, vlakna, fitokemikalije

Iako su istraživanja pokazala kako su to najvažnije „zvijezde“ u prevenciji KDV bolesti, isto tako je dokazano nešto što je još značajnije, naime kada se svaka od tih namirnica proučavala zasebno nije imala ni približno dobar učinak kao kompletna mediteranska dijeta.

Koja su na kraju  najdokazanija djelovanja mediteranske prehrane ?

U 2018. Godini je objavljen tzv. „Umbrela review“, pregledni rad koji je obradio ni više ni manje nego 13 meta-analiza observacijskih studija te 16 metaanaliza randomiziranih kontroliranih studija što je znači da su odlučili analizirati utjecaj mediteranske prehrane na 37 mogućih zdravstvenih parametara kod 12 800 000 ljudi. Poprilično ogroman pregledni rad koji je odlučio konačno donijeti najvjerodostojnije zaključke.

Znanost je u 2018. zaključila sljedeće: Dugoročna konzumacija mediteranske prehrane najsnažnije dokaze ima u svrhu sljedećih djelovanja: 


Smanjenje smrtnosti

Smanjenje rizika za KDV


Smanjenje incidencije karcinoma


Smanjeni rizik za neurodegenerativne bolesti (ponajprije Alzheimerova bolest i demencija)


Smanjeni rizik za dijabetes


PITANJA:

1. Poštovani, srdačno Vas pozdravljam i ovim bih Vas putem htjela upitati za mišljenje po pitanju dvaju proizvoda čiji me sastav zanima. Jesu li štetni i kavim ih obrocima smatrate?

My protein proteinski prah s okusom čokolade (uzimam1 mjericu) 3x tjedno nakon treninga Čokolino fit

Odgovor: My protein whey koncentrat s okusom čokolade je tipičan predstavnik danas sve popularnijih dodataka prehrani tzv. whey koncentrata ili izolata. Iako gotovo svaki ozbiljniji vježbač konzumira whey proteine, iako oni nisu neophodni, naprotiv ukoliko se dnevne potrebe na proteinima ostvare hranom, tada konzumacija whey proteina u svrhu očuvanja ili povećanja mišićne mase i nema nekog smisla. S druge strane ukoliko hranom ne unosite dovoljno proteina, tada whey proteini mogu biti vrlo praktični i ekonomični izvori proteina. Iako će se naći oni koji ne odobravaju whey proteina s okusom zbog prisutnih umjetnih zaslađivača, takvi stavovi nisu argumentirani, štoviše umjetni zaslađivači prisutni u whey proteinima s okusom se nalaze u takvim minornim količinama koji prema svim znanstvenim istraživanjima nemaju negativan utjecan na ljudsko zdravlje. Stoga ukoliko Vam konzumacija whey proteina nakon treninga omogućava lakše ostvarivanje vaših dnevnih proteinskih potreba, samo naprijed.

Čokolino fit je nutritivno „nabildanija“ i bogatija verzija u odnosu na klasični čokolino, međutim i kao takva nije nekakva genijalna namirnica. Radije bismo preporučili odabir zobenih, raženih ili ječmenih pahuljica koje za višestruko nižu cijenu osiguravaju veći unos hranjivih tvari po jedinici mase.

2. Zanimaju me nutritivne vrijednosti izdanaka divlje šparoge, trešanja, borovnica te limuna.

Sve navedene namirnice dijele zajedničke osobinu, visoke su nutritivne, a niske energetske gustoće, u prijevodu po jedinici mase sadrže malo kalorija, a mnogo hranjivih tvari poput vitamina, mineralnih tvari te fitokemikalija.

Krenimo od šparoga. Šparoge na 100 g sadrže samo 20 kcal pri čemu sadrže 2,2g proteina, a ostatak kalorija dolazi djelomično iz vlakana, djelomično iz šećera, masti gotovo izostaju u sadržaju šparoga. Od vitamina, treba naglasiti kako već tih 100 g šparoga zadovoljava 52 % od dnevne preporučene doze vitamina K, 15 % dnevne preporučene doze vitamina A, 13 % dnevne preporučene doze vitamina B9 te 9 % dnevne preporučene doze vitamina C. Što se tiče mineralnih tvari, šparoge nisu superbogat izvor mineralnih tvari, ali primjerice na 100g sadrže 12% od dnevne preporučene količine željeza, 9 % od dnevne preporučene količine bakra te 8 % od dnevne preporučene količine mangana.

Trešnje na 100 g sadrže 63 kcal od čega većina dolazi iz šećera te su za razlike od šparoga nutritivno nešto siromašnije, naime ne sadrže tolike količine vitamina i mineralnih tvari. Ipak možemo istaknuti kako 100g trešanja sadrži 12 % od dnevne preporučene doze vitamina C. Međutim zanimljive su nam jer sadrže melatonin, hormon sna tako da mogu skratiti vrijeme usnivanja, a zahvaljujući prisutnim fitosterolima mogu sniziti razine LDL kolesterola.

Borovnice, na 100 grama sadrže 57 kcal te 2,4 grama prehrambenih vlakana. Jedno su od voća s najnižim glikemijskim indeksom tako da su jako pogodne za dijabetičare. Konzumacija 100 grama borovnica će ostvariti 24 % od dnevne preporučene doze vitamina K te 16 % od dnevne preporučene doze vitamina C. Od mineralnih tvari bogate su manganom. S obzirom da obiluju polifenolima, zapravo je glavna nutritivna benefit borovnica njihovo antioksidativno djelovanje u borbi protiv slobodnih radikala.

Limun na 100g sadrži samo 20 kcal. Pa iako obiluje vitaminom C (čak 77mg na 100 g), nije najbolji izvor vitamina C kojeg možete pojesti, naime kivi i paprika sadrže na istu količinu veće količine.

Svakog ponedjeljka očekujte zanimljivu temu iz područja nutricionizma, a uz to Roku i Nikoli možete postaviti i pitanja u vezi prehrambenih navika na koja će vam vrlo rado odgovoriti. Pitanja možete postaviti u komentare na Facebook objavu ili poslati na mail info@dalmacijanews.hr

hr Mon Apr 15 2019 20:05:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5756adeb1e353e2f1c8b45cc/80
Foto: Ilustracija

Studenti, ako želite bolje učiti mirišite limun i masirajte uho...

Zapamtite, vrijeme nije uvijek presudno. To što ste proveli sate i sate učeći neki predmet, ne mora uvijek rezultirati s najsjajnijim rezultatima
Nastavnici u 'Queen Anne' školi, u blizini Readinga u Engleskoj, naporno su radili s neuroznanstvenicima na sveučilištima diljem Velike Britanije kako bi došli do znanstveno utemeljenog rješenja. Rezultat je vodič za reviziju 'BrainCanDo', koji pruža studentima, ali i njihovim roditeljima, praktične i učinkovite strategije pomoću kojih će si olakšati učenje.  

Zapamtite, vrijeme nije uvijek presudno. To što ste proveli sate i sate učeći neki predmet, ne mora uvijek rezultirati s najsjajnijim rezultatima. Ključ je razumijevanje onog što učite, kao i ulazak u srž problematike koju proučavate. Pokušajte staviti na papir ono što ste naučili, izvlačeći nekoliko osnovnih smjernica danima prije ispita, piše Dailymail. 

Umjesto da se koncentrirate na samo jedan predmet, preporučuje se 'multitasking'. Dakle ujutro učite jednu stvar, a navečer možete ponoviti gradivo od jučer. Na ovaj način manja je vjerojatnost da ćete zaboraviti ono što ste prethodno učili. Vjerovali ili ne, udisanje mirisa limuna također može biti od velike pomoći. To će poslati signale hipokampusu, neuronu koji igra ključnu ulogu u emocijama i pamćenju. 

Udisanje limuna proizvesti će pozitivne emocije u vama i tako vrlo vjerojatno pospješiti vaš uspjeh na ispitu. Ako vam je limun možda mrvicu ekstreman, pokušajte nešto jednostavnije poput masiranja uha jer ovaj će pothvat imati isti učinak, odnosno poboljšati vaše raspoloženje i opustiti vas, piše vecernji.hr
hr Thu May 23 2019 21:24:05 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ce6e6c729111ceb9e8b45b3/80
Foto: Pixabay

Još jedan plus: Mediteranska prehrana smanjuje rizk od razvoja depresije

U mediteranskom načinu prehrane prevladaa povrće, voće, žitarice, jede se riba, dok je meso puno manje zastupljeno. Veliku ulogu ima i maslinovo ulje

Dokazano je da je mediteranska prehrana jedna od najzdravijih na svijetu - snižava loš kolesterol, čuva zdravlje srca i krvnih žila, sprječava infarkt i moždani udar, produljuje život, čuva zdravlje kostiju, zdravlje mozga, a prema najnovijoj studiji koja je predstavljena na godišnjem susretu američkih psihijatara u San Franciscu, smanjuje i rizik od razvoja depresije u starijoj životnoj dobi.

Istraživanje je provedeno na Sveučilištu Patra u Grčkoj pod vodstvom dr. Konsatntinosa Argyropoulosa, a u njemu su sudjelovali korisnici Centra za skrb o starijim osobama. Njih 64 posto hranilo se umjereno mediteranski, a 34 posto isključivo mediteranski. Među ispitanicima 25 posto ih je pokazivalo znakove depresije, većinom su to bile žene.

- Naši rezultati pokazuju da je depresija u starijoj životnoj dobi usko povezana s nekoliko rizičnih faktora. Isto tako pokazalo se da su osobe koje su većinu života jele mediteranski imale manji rizik od toga da obole od depresije", stoji u zaključku studije.  

Dr. Argyropoulos i njegovi kolege naglašavaju da njihova studija nije imala za cilj dokazati uzročno-posljedičnu vezu. To znači da mediteranska prehrana može dovesti do boljeg mentalnog zdravlja, ali isto tako ljudi boljeg mentalnog zdravlja će birati bolju prehranu i više paziti na sebe od osoba koje su anksiozne i depresivne, piše zivotistil.hr

hr Thu May 23 2019 20:30:42 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c45b15b0e4938dc848b45b2/80
Foto: Pixabay

Na WhatsApp stiže opcija koja vam se sigurno neće svidjeti

Unutar opcije statusa na WhatsAppu od sljedeće godine počet će se prikazivati oglasi koji će izgledati slično kao oglasi na Instagram Stories.

S obzirom na to koliko je novaca Facebook uložio u WhatsApp te na broj korisnika koji je veći od milijardu i pol, jasno je kako Mark Zuckerbergrazmišlja o načinima na koji može početi zarađivati od korištenja ove aplikacije. Kao i u slučaju Facebooka i Instagrama, naplaćivanje same aplikacije ne dolazi u obzir, već će se odlučiti na provjerenu strategiju – oglašavanje.

Još sredinom prošle godine iz ove su kompanije najavili da će se i korisnicima WhatsAppa uskoro početi prikazivati oglasi, a sada napokon imamo i neke detaljnije informacije oko vrste oglasa koje ćemo viđati u aplikaciji. Reklame se ipak neće početi prikazivati ove godine, kako je ranije najavljeno, već tijekom 2020., a za početak prikazivat će se oglasi unutar opcije statusa. Dakle, možemo očekivati format oglasa sličan onima postavljenim u Instagram Stories – oglasi će zauzimati cijeli ekran, kao i statusi na WhatsAppu te će se pri vrhu, umjesto imena korisnika, prikazivati ime brenda koji se reklamira. Povlačenjem prsta po ekranu prema gore prikazat će se više informacija o proizvodu i usluzi koja se reklamira te vjerojatno i neke druge akcije, ovisno o oglašivaču.

Nije teško pretpostaviti kako se korisnicima neće svidjeti prikazivanje oglasa u ovoj aplikaciji za komunikaciju, no mnogi se čude kako je WhatsApp izdržao toliko godina bez oglasa unutar svoje platforme i jasno je da takva situacija ne može biti vječna te da moraju početi zarađivati novac, piše zimo.hr

hr Thu May 23 2019 18:55:40 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ce6b27a29111c029e8b45ad/80
Foto: Udruga Momentum

Moment fest počinje ovu nedjelju na Turskoj kuli, a traje do listopada: Čekaju nas brojna iznenađenja

Moment Fest je kulturna, glazbena i sportsko-rekreativna manifestacija koja će se održavati jednom mjesečno na Turskoj kuli, u periodu od svibnja do listopada, a prvo izdanje je najavljeno za nedjelju, 26. svibnja od 15 sati.

Osim Xstatic (graffiti) ekipe koja će ocrtavati stolove, u suradnji s udrugom Kam Hram (Kulturna alternativa mladih) pripremljen je Open stage, otvorena večer performansa za djecu i odrasle gdje će kreativci prezentirati svoje vještine i znanja u različitim izvedbenim umjetnostima s naglaskom na suvremeni cirkus.

Stoga se pozivaju svi performeri, glumci, plesači, cirkusanti, pjesnici, glazbenici, komičari, slučajni prolaznici i svi ljudi dobre volje da svoj nastup u trajanju do 10 minuta i opis točke pošalju na kamhram@gmail.com. Ostali detalji dostupni su na Facebook eventu udruge Kam Hram.

Magiji ovog festivala će pridonijeti i nevjerovatni Guy Pardillos aka The Mystifier koji će između dva open stage-a oduševiti prisutne, ali i iznenaditi, šokirati i zbuniti. Ovog mađioničara, hipnotizera, iluzionistu, mentalista i zabavljača je domaća publika imala prilike gledati u showu Supertalent 2017. godine te je ovo izvrsna prilika za unijeti malo čarolije u naše živote.

Za glazbenu podlogu je zadužena ekipa s Radio Kampusa koja će vas pripremiti za malo žešći zvuk undergrounda kojeg donosi DJ Miro, alfa i omega udruge Underground Control i jedan od voditelja kluba Judino Drvo iza čijeg imena stoje projekti Barbarinac Island of love i Ego Free Festival.

- Ostali datumi održavanja festivala su 9.lipnja, 28.srpnja i 25. kolovoza. Pripremili smo još puno toga za naše posjetioce i ne bismo htjeli odati previše informacija tek tako, nek to ostane iznenađenje za sada.” – poručio je organizator Tonći Visković iz udruge Momentum kojeg ste do sada imali prilike upoznati kroz projekt “Ubijmo dosadu”.

Ponesite dekice, hammocke i sve ostale potrepštine za uspješan piknik i druženje u prirodi - ulaz na festival je potpuno besplatan!

Udruga Momentum je neprofitna i volonterska udruga mladih osnovana 2015. godine u Splitu pokrenuta s ciljem aktivnijeg uključivanja mladih u kulturni život grada te obogaćivanje društvene ponude Splita. U proteklih nekoliko godina su kroz projekt 'Ubijmo dosadu' organizirali preko 150 radionica glazbenog, edukativnog i sportsko-rekreativnog tipa, večeri stand up komedije, filmske projekcije te cjelodnevna događanja na otvorenom te je na taj način mnogo mladih Splićana dobilo priliku da njihovi talenti, želje i ideje dođu do šire publike. 

hr Thu May 23 2019 16:47:34 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .