Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5c2f41f90e4938296c8b45ad/80
Foto: Pixabay

PITAJTE NUTRICIONISTE: Zašto baš mediteranska dijeta?

Ovoga puta nutricionisti Nikola i Roko otkrivaju koje su sve prednosti mediteranske dijete

Vjerujem da ne postoji onaj tko nije barem jednom pročitao ili čuo kako je mediteranska prehrana jedna od najzdravijih na svijetu zbog brojnih pozitivnih učinaka na zdravlje. Ujedno je ne samo najistraživanija, već i najdokazanija, odnosno prehrana iza čijih benefita u prevenciji najučestalijih kroničnih bolesti stoje najsnažniji znanstveni dokazi, stoga je više manje opravdano etiketirana kao „standardom“ pravilne prehrane i poželjnih prehrambenih obrazaca.

Karakteristična je prehrana, logično zemalja na Mediteranu, ponajprije Grčke, Cipra, Italije, Španjolske, a u tu skupinu ulazi i obalni dio Hrvatske na Jadranskom moru. Iako je sasvim jasno kako nabrojane zemlje ne mogu imati potpuno unificiranu, to jest homogenu prehranu, nakon cjelovitog analiziranja tipičnih prehrambenih navika njihovih stanovnika, uočen je niz zajedničkih obilježja koja se danas smatraju uvjetima prave mediteranske prehrane, a to su:

1) Visok unos voća, povrća, cjelovitih žitarica i leguminoza

2) Umjerena konzumacija ribe, peradi i crnog vina

3) Ograničen unos mlijeka i mliječnih proizvoda

4) Nizak unos crvenog mesa i rafiniranih ugljikohidrata

5) Maslinovo ulje, dominantan izvor masti u prehrani

Kada se to sumira na mikronutritivnoj i detaljnijoj razini može se reći kako mediteranska prehrana obiluje mononezasićenim masnim kiselinama, vlaknima i bioaktivnim komponentama (pr. antioksidansi), dok je siromašna polinezasićenim masnim kiselinama, zasićenim masnim kiselinama i hidrogeniziranim mastima.

Sada nakon što smo se pozabavili s odavno prožvakanom teorijom i činjenicama koje se znaju od prije i koje se neće mijenjati u budućnosti, hajdemo vidjeti što su pokazala podrobnija i „friškija“ znanstvena istraživanja... Dotaknuti ćemo se dva pitanja:

Koja je to hrana i koji su to mikronutrijenti zaslužni za preventivno djelovanje prema kardiovaskularnim bolestima te mogu li biti jednako učinkoviti ako ih se promatra izolirano ?

1) Plava riba – omega-3 masne kiseline

2) Maslinovo ulje – fitokemikalije, ponajprije hidroksitirosol i oleuropein

3) Voće i povrće – fitokemikalije, ponajprije polifenoli flavonoli

4) Cjelovite žitarice – vlakna 

5) Orašasti plodovi – „zdrave masti“, vlakna, fitokemikalije

Iako su istraživanja pokazala kako su to najvažnije „zvijezde“ u prevenciji KDV bolesti, isto tako je dokazano nešto što je još značajnije, naime kada se svaka od tih namirnica proučavala zasebno nije imala ni približno dobar učinak kao kompletna mediteranska dijeta.

Koja su na kraju  najdokazanija djelovanja mediteranske prehrane ?

U 2018. Godini je objavljen tzv. „Umbrela review“, pregledni rad koji je obradio ni više ni manje nego 13 meta-analiza observacijskih studija te 16 metaanaliza randomiziranih kontroliranih studija što je znači da su odlučili analizirati utjecaj mediteranske prehrane na 37 mogućih zdravstvenih parametara kod 12 800 000 ljudi. Poprilično ogroman pregledni rad koji je odlučio konačno donijeti najvjerodostojnije zaključke.

Znanost je u 2018. zaključila sljedeće: Dugoročna konzumacija mediteranske prehrane najsnažnije dokaze ima u svrhu sljedećih djelovanja: 


Smanjenje smrtnosti

Smanjenje rizika za KDV


Smanjenje incidencije karcinoma


Smanjeni rizik za neurodegenerativne bolesti (ponajprije Alzheimerova bolest i demencija)


Smanjeni rizik za dijabetes


PITANJA:

1. Poštovani, srdačno Vas pozdravljam i ovim bih Vas putem htjela upitati za mišljenje po pitanju dvaju proizvoda čiji me sastav zanima. Jesu li štetni i kavim ih obrocima smatrate?

My protein proteinski prah s okusom čokolade (uzimam1 mjericu) 3x tjedno nakon treninga Čokolino fit

Odgovor: My protein whey koncentrat s okusom čokolade je tipičan predstavnik danas sve popularnijih dodataka prehrani tzv. whey koncentrata ili izolata. Iako gotovo svaki ozbiljniji vježbač konzumira whey proteine, iako oni nisu neophodni, naprotiv ukoliko se dnevne potrebe na proteinima ostvare hranom, tada konzumacija whey proteina u svrhu očuvanja ili povećanja mišićne mase i nema nekog smisla. S druge strane ukoliko hranom ne unosite dovoljno proteina, tada whey proteini mogu biti vrlo praktični i ekonomični izvori proteina. Iako će se naći oni koji ne odobravaju whey proteina s okusom zbog prisutnih umjetnih zaslađivača, takvi stavovi nisu argumentirani, štoviše umjetni zaslađivači prisutni u whey proteinima s okusom se nalaze u takvim minornim količinama koji prema svim znanstvenim istraživanjima nemaju negativan utjecan na ljudsko zdravlje. Stoga ukoliko Vam konzumacija whey proteina nakon treninga omogućava lakše ostvarivanje vaših dnevnih proteinskih potreba, samo naprijed.

Čokolino fit je nutritivno „nabildanija“ i bogatija verzija u odnosu na klasični čokolino, međutim i kao takva nije nekakva genijalna namirnica. Radije bismo preporučili odabir zobenih, raženih ili ječmenih pahuljica koje za višestruko nižu cijenu osiguravaju veći unos hranjivih tvari po jedinici mase.

2. Zanimaju me nutritivne vrijednosti izdanaka divlje šparoge, trešanja, borovnica te limuna.

Sve navedene namirnice dijele zajedničke osobinu, visoke su nutritivne, a niske energetske gustoće, u prijevodu po jedinici mase sadrže malo kalorija, a mnogo hranjivih tvari poput vitamina, mineralnih tvari te fitokemikalija.

Krenimo od šparoga. Šparoge na 100 g sadrže samo 20 kcal pri čemu sadrže 2,2g proteina, a ostatak kalorija dolazi djelomično iz vlakana, djelomično iz šećera, masti gotovo izostaju u sadržaju šparoga. Od vitamina, treba naglasiti kako već tih 100 g šparoga zadovoljava 52 % od dnevne preporučene doze vitamina K, 15 % dnevne preporučene doze vitamina A, 13 % dnevne preporučene doze vitamina B9 te 9 % dnevne preporučene doze vitamina C. Što se tiče mineralnih tvari, šparoge nisu superbogat izvor mineralnih tvari, ali primjerice na 100g sadrže 12% od dnevne preporučene količine željeza, 9 % od dnevne preporučene količine bakra te 8 % od dnevne preporučene količine mangana.

Trešnje na 100 g sadrže 63 kcal od čega većina dolazi iz šećera te su za razlike od šparoga nutritivno nešto siromašnije, naime ne sadrže tolike količine vitamina i mineralnih tvari. Ipak možemo istaknuti kako 100g trešanja sadrži 12 % od dnevne preporučene doze vitamina C. Međutim zanimljive su nam jer sadrže melatonin, hormon sna tako da mogu skratiti vrijeme usnivanja, a zahvaljujući prisutnim fitosterolima mogu sniziti razine LDL kolesterola.

Borovnice, na 100 grama sadrže 57 kcal te 2,4 grama prehrambenih vlakana. Jedno su od voća s najnižim glikemijskim indeksom tako da su jako pogodne za dijabetičare. Konzumacija 100 grama borovnica će ostvariti 24 % od dnevne preporučene doze vitamina K te 16 % od dnevne preporučene doze vitamina C. Od mineralnih tvari bogate su manganom. S obzirom da obiluju polifenolima, zapravo je glavna nutritivna benefit borovnica njihovo antioksidativno djelovanje u borbi protiv slobodnih radikala.

Limun na 100g sadrži samo 20 kcal. Pa iako obiluje vitaminom C (čak 77mg na 100 g), nije najbolji izvor vitamina C kojeg možete pojesti, naime kivi i paprika sadrže na istu količinu veće količine.

Svakog ponedjeljka očekujte zanimljivu temu iz područja nutricionizma, a uz to Roku i Nikoli možete postaviti i pitanja u vezi prehrambenih navika na koja će vam vrlo rado odgovoriti. Pitanja možete postaviti u komentare na Facebook objavu ili poslati na mail info@dalmacijanews.hr

hr Mon Apr 15 2019 20:05:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5caee6e929111cc03d8b45fe/80

Ako želite biti zdravi, jedite vlakna: Štite od raka, dobra su za probavu...

Dvije su vrste prehrambenih vlakana – topiva i netopiva. Topiva se u dodiru s vodom razgrađuju, dok netopiva nabubre i ne razgrađuju se

Vlakna se nalaze u namirnicama koje svakodnevno konzumiramo i dio su ugljikohidrata iz biljaka koji se u želucu ne razgrađuju, već samo prolaze kroz probavni sustav. Neophodna su za dobru probavu, vitku liniju, ali i cjelokupno zdravlje.

Dvije su vrste prehrambenih vlakana – topiva i netopiva. Topiva se u dodiru s vodom razgrađuju, dok netopiva nabubre i ne razgrađuju se.

Kada se spoje s vodom, topiva vlakna stvaraju želatinu koja privlači mnoge štetne tvari, kao i šećere i masnoće iz hrane. Što više unosimo topivih vlakana, to smo vitkiji i manje podložni nakupljanju kilograma. S obzirom na to da privlače šećere i masnoće, ova vrsta vlakana snižava nivo šećera i triglicerida u krvi. 

Topivim vlaknima bogate su sljedeće namirnice: ječam, zob, leća, jabuke, naranče, kruške, jagode, orašasti plodovi, sjemenke lana, grah, borovnice, psilijem, krastavci, celer, mrkva.

Netopiva vlakna potiču pražnjenje crijeva i čuvaju probavni sustav tako što mu pomažu da se što prije riješi štetnih tvari. Ona upijaju vodu pa ćemo ubrzo nakon što smo ih konzumirali biti žedni.

Netopivim vlaknima bogati su: cjelovite žitarice, pšenične mekinje, kukuruzne mekinje, sjemenke, orašasti plodovi, kus-kus, smeđa riža, tikvice, celer, brokula, kupus, luk, rajčica, mahune, zeleno lisnato povrće, grožđice, grožđe, korjenasto povrće.

Vlakna na brojne načine poboljšavaju zdravlje. Hrana bogata netopivim vlaknima u organizam će unijeti sve potrebne hranjive tvari. Konzumiranje vlakana može ukloniti probleme s kožom, a ona na sebe mogu vezati gljivice i tako pomoći da probavljanjem izađu iz organizma, umjesto da se izlučuju kroz kožu, uzrokujući osip i upalne procese.

Također, vlakna će pomoći u reguliranju razine šećera u krvi i zaštitit će krvne sudove.

Unos namirnica koje u sebi sadrže dosta prehrambenih vlakana spriječit će pojavu hemoroida, čira na želucu, a znanstvenici vjeruju da vlakna čuvaju debelo crijevo, jajnike i maternicu od karcinoma.

Vlakna ćete uvesti u prehranu tako što ćete jesti cijelo voće, umjesto da pijete voćne sokove, jer se velika količina prehrambenih vlakana nalazi u kori voća. Umjesto grickalica, jedite svježe povrće, a dan započnite cjelovitim žitaricama koje sadrže vlakna. Tako će te već rano ujutro potaknut ćete probavne procese u organizmu.

Umjesto visokokaloričnog muslija, jedite zobenu kašu. Umjesto obične tjestenine, jedite integralnu. Birajte smeđu, a ne bijelu rižu. Salatama, varivima i juhama dodajte leće i sjemenke. Barem jednom tjedno pojedite vegetarijanski obrok.

Djelovanje prehrambenih vlakana na zdravlje: reguliraju razinu šećera, štite srce i krvne žile, poboljšavaju probavu, smanjuju kožne tegobe, pomažu u mršavljenju, štite od nekolikih vrsta karcinoma, pomažu u eliminaciji toksina iz organizma.

Kako ih unositi

Ovaj primjer jednostavnih dnevnih obroka pružit će vam čak 37 grama vlakana.

Doručak: pahuljice od cjelovitih žitarica (5 g vlakana), pola banane (1,5 g vlakana) i obrano mlijeko. Međuobrok: 24 badema (3,3 g vlakana) i 1/4 šalice grožđica (1,5 g vlakana).

Ručak: sendvič s puretinom i 2 kriške kruha od cjelovitih žitarica, zelena salata i paradajz (5 g vlakana) i naranča (3,1 g vlakana). Međuobrok: jogurt i 1/2 šalice borovnica (2 g vlakana).

Večera: riba sa žara, zelena salata i mrkva (2,6 g vlakana), 1/2 šalice  špinata (2,1 g vlakana) i 1/2 šalice leće (7,5 g vlakana). Međuobrok: 3 šalice kokica bez masti (3,5 g vlakana).

Muškarci u dobi od 19 do 50 godina trebaju unositi 38 grama vlakana dnevno, a iznad ovog godišta oko 30 grama. Ženama u dobi od 19 do 50 godina potrebno je 30 grama vlakana, a onim starijima 21 gram. -piše Dnevni avaz

hr Mon Jul 22 2019 17:44:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d160c1629111c65e58b457a/80

Kako izgleda moderni otočki turizam u Hrvatskoj? Provjerite ovoga tjedna na Graffitima na Gradele!

Kako bi izgledao hrvatski turizam kada bi on bio u rukama mladih ljudi? Sunce i more nekada nisu dovoljni, turisti sve više žele svoje vrijeme provesti aktivno i kreativno i upoznati zemlju, naučiti nešto novo i sudjelovati u nečemu što će kasnije prepričavati svojim prijateljima

Možda ne morate zamišljati takav turizam - možda je dovoljno da se ovaj tjedan uputite u Bol na Braču. Ondje se osmi put održava Graffiti na Gradele - posve drugačiji ljetni festival koji bismo mogli nazvati turizmom budućnosti u malom. Od 24. do 27. srpnja omamljujući miris spreja, boje i odlične zabave ponovno će se pomiješati s mirisom mora, soli i borove šume. 

Četiri dana graffiteri i writeri oslikavat će napuštenu Bijelu kuću ostavljajući Bolu cjelogodišnju izložbu na otvorenom, a večeri će glazbom ispuniti hip-hop imena regije. U ova četiri dana samo Graffitima na Gradele prođe više ljudi nego što Bol ima stanovnika, a ova lijepa i pozitivna priča govori o tome kako se s minimalno novca i prekomjerno dobre volje može stvoriti turistički adut o kojemu se priča na međunarodnoj razini.

Možda ste još neodlučni trebate li posjetiti Bol i Graffite na Gradele od 24. do 27. srpnja ili ste već na putu za Brač - sljedeće informacije svakako će vam odgovoriti na pitanje zašto je Graffiti na Gradele omiljena ljetna destinacija mladih, umjetnika, djece i svih onih kojima sunce i more nisu dovoljni.

Tko sve oslikava zidove?

I ovoga ljeta bolske fasade oslikavat će neka je najpopularnijih domaćih i inozemnih graffiti imena - zidovi su rezervirani za španjolskog muralista Malakkaija, u Bol dolazi i srpski grafiter i dizajner Star, a nakon što su svoj trag ostavili na tri kontinenta, na otok svoje boje nosi i utjecajni dvojac Arsek & Erase

Domaće snage predvodi Lunar koji ove godine slavi 30 godina svog uličnog rada, a tu su i Chez 186, Sarme, Casino i Royal, Smack 184Mosk, ali i legendarni splitski dvojac Senk i Anxio

Tko sve nastupa?

Iako Graffiti na Gradele nisu (samo) glazbeni festival, večernji line up svake je godine impresivan - u petak će nastupiti Bad Copy, Krešo Bengalka i Bore Balboa, a u subotu Vojko V, High 5, Buntai, Bore Balboa, 30 Zona i Palac. Kroz dvije će glazbene večeri Bijelu kuću napuniti do granice pucanja, plesat će se po šumarku ispred, a i za noćno kupanje neće proći u tišini. 

Tijekom dana, ali i nakon glavnih izvođača pa sve do jutra tišinu borove šume nadglasat će i ove godine jaka DJ imena - Tikach, Oliver, Zembo, Resk, Traples, Niki Peducci, Rofellos, Nina Davis, Kiki B., Ynez, Lil Cut Wrist i Kuna, a svoj DJ set zavrtit će i Mirela Priselac Remi.

Kako doći na Graffite na Gradele?

Redovite linije katamarana za Bol ili trajekta za Supetar voze iz Splita, no za GNG posjetitelje Flixbus je pripremio popuste na autobuse do Bola. Ekskluzivni kodovi za popust su vremenski ograničeni, a bit će objavljeni na Facebook stranici i eventu

Po dolasku u luku Bol već će se nazirati prvi graffiti, a sam festival smješten je na istočnoj strani, u blizini Dominikanskog samostana u napuštenom kompleksu Bijela kuća. Podno lokacije nalazi se prekrasna šljunčana plaža, a Graffiti na Gradele cijeloga su dana u hladu i nude mnoštvo sadržaja za velike i male.

Gdje spavati?

Posjetitelji Graffita na Gradele ostvaruju popust od 10% na najam apartmana u suradnji s agencijama Adria Bol i Bol Homes, kao i u kampovima Mario i Meteor koji su za vrijeme trajanja festivala prepuni ekipe s GNG-a pa i u njima zabave ne nedostaje. Samostalno kampiranje na otoku je zabranjeno.

Što raditi tijekom dana?

Uz pogled na graffitere na skelama i između kupanja sadržaja svakako ne nedostaje. Svake godine dnevni program je sve bogatiji - najmanji posjetitelji moći će učiti kako crtati graffite na Urbanka radionici koju će voditi Supernia, a oni veći sudjelovati u Ziggi Rolling Papers Sketch battleu i oslikavati Ziggy papiriće. 

Sportaši dolaze na svoje turnirima u street basketu i GNG bike polo turniru. Ovo je prva godina da je GNG domaćin međunarodnog bike polo turnira koji će okupiti natjecatelje iz više od 80 zemalja i gledatelje upoznati s ovim neobičnim urbanim sportom.

Rekreacija tu ne staje - i ove godine tu je Jagermeisterovo natjecanje u skokovima u vodu koje uvijek privuče velik broj entuzijasta i onih željnih dobrog smijeha. Hip-hop i Bboying dance battle već je tradicionalan dnevni sadržaj u hladovini Bijele kuće, a oni željni umnog razgibavanja ove će godine prvi put imati prilike pokazati svoje znanje na GNG popkulturnom kvizu

DJ-i će cijeloga dana na platou Bijele kuće puštati svoje lounge setove, a ako netko u tom trenutku poželi naučiti kako koristiti miksetu i možda iduće godine doći i sam puštati glazbu na Graffitima na Gradele, tu je i DJ radionica by DJ Venom primjerena za sve uzraste. 

Kako uštediti?

Kao i svake godine, u kampovima i na merch štandu na Bijeloj kući možete pronaći posebnu GNG loyalty narukvicu s kojom ostvarujete popuste na brojne sadržaje za vrijeme svog boravka u Bolu - restorani, apartmani, kampovi, najam bicikla, zabava u Aquaparku, ronjenje, unamljivanje brodice, usluge u salonu, popusti u trgovinama - sve su to sadržaji na koje s narukvicom ostvarujete između 10 i 20% popusta.

Sav sadržaj Graffita na Gradele i dalje je, osmu godinu zaredom, potpuno besplatan za sve posjetitelje.

hr Mon Jul 22 2019 15:15:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d35b00229111cef1a8b4572/80

Dijelimo ulaznice za film Step up: Godina plesa

Dobitnike ćemo objaviti u popodnevnim satima
Najbržim čitateljima dijelimo 4x2 ulaznice za film Step up: Godina plesa, a sve što trebate napraviti jest poslati podatke na mail: nagradne.dalmacijanews@gmail.com.

Osvojene kinoulaznice dobitnici mogu iskoristiti isključivo od ponedjeljka do četvrtka, zaključno s datumom 07.08.2019. CineStaru SplitJoker centar.

Mlada ekipa iznimno talentiranih plesača iz različitih društvenih slojeva u Pekingu, okuplja se kako bi stvorili najbolju kinesku plesnu ekipu i promijenili svoje živote zauvijek. Slijedi borba za pobjedu i neke od najuzbudljivijih plesnih scena dosad viđenih na kino platnima.

hr Mon Jul 22 2019 14:46:23 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d358a1629111c801a8b4572/80

Volontiraj na Split Formatu!

Drugo izdanje splitskog međunarodnog festivala fotografije u Splitu koje će se održati od 2. do 16. studenog 2019. traži odgovorne i energične ljude željne novih iskustava da se pridruže volonterskom timu festivala.
 Program festivala obuhvaća međunarodnu natječajnu izložbu, pozivne izložbe,umjetničku rezidenciju, niz specijaliziranih predavanja i radionica,pregled portfolija te razne druge aktivnosti i sadržaje.
 
Prijave za volontere su otvorene do 31. srpnja 2019., a vaše podatke (ime i prezime,broj mobitela, veličinu majice) pošaljite na splitformat@gmail.com s naznakom Volonteri.

Prijavi se i izaberi svoj sketor:
- marketing
- press i PR
- ured za goste i akreditacijski centar
- čuvanje izložbi
- tehnička služba

Volonteri dobivaju:
- festivalske majice
- hranu i piće tijekom festivala
- stjecanje novih iskustava i upoznavanje novih ljudi
- ime upisano u službenu festivalsku knjižicu ovisno o zaduženjima
- potvrdu o volontiranju u volonterskoj knjižici
hr Mon Jul 22 2019 12:04:19 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .