Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58c0fc94b473988eac8b45a2/80
Foto: Pixabay

Hrvatskom hara gripa, cjepiva nema

U jeku je epidemija gripe tipa A (H1N1) zbog koje vlada pravo opsadno stanje u Bolnici za infektivne bolesti Fran Mihaljević u Zagrebu.

Nitko od ljudi koji su završili u bolnici nije cijepljen

Trenutno je u Hrvatskoj od gripe oboljelo 8460 ljudi. Umrlo ih je sedmero.

Cjepiva uglavnom više nema, a ne može se ni naručiti jer ga još od sredine prosinca nema ni u Europi. Podaci pokazuju da se nitko tko je završio u bolnici nije cijepio protiv gripe.

Prema voditelju službe za epidemiologiju dr. sc. Bernardu Kaiću, Hrvatska je ove godine nabavila 330.000 doza cjepiva. Problem je u tome što smo u posljednjih desetak godina u Hrvatskoj imali pad potrošnje cjepiva s preko 600.000 na oko 280.000. Posljednjih godina interes je ponovno u porastu, tako da je ove godine nabavljeno 330.000 doza. Virus u cjepivu odlično odgovara virusu koji dominira.

Budući da više nema cjepiva, koje je glavni način prevencije gripe, jedini lijek koji preostaje je korištenje tzv. antivirusnih lijekova koji mogu skratiti tijek bolesti i ublažiti simptome i moguće komplikacije. No što je uopće gripa H1N1, koji antivirusni lijekovi postoje i koliko su oni učinkoviti? U ovom tekstu pokušat ćemo predstaviti nekoliko ključnih znanstvenih i praktičnih informacija, a donosimo i savjete liječnika.


Nema cjepiva, ali ima lijeka

Gripa se najefikasnije sprječava cijepljenjem. No kada se već dobije, može se ublažiti raznim antivirusnim lijekovima. Takvi su primjerice oseltamivir (prodajno ime Tamiflu) i zanamivir (prodajni naziv Relenza) koji su inhibitori neuraminidaze (N). Istraživanja su pokazala da su oni najučinkovitiji kada se počnu uzimati u roku od dva dana od početka infekcije.

Antivirusni lijekovi ne djeluju uvijek jednako efikanso na sve sojeve virusa. Center for Disease Control (CDC) testirao je 2008. otpornost 1.146 sezonskih uzoraka virusa A (H1N1) na oseltamivir i zanamivir. Pokazalo se da je 99,6 % uzoraka bilo rezistentno na oseltamivir, dok niti jedan nije bio rezistentan na zanamivir. U testiranju 853 uzorka 2009. godine, samo 4 % pokazalo je rezistenciju na oseltamivir, a od 376 uzoraka niti jedan nije bio rezistentan na zanamivir. U studiji provedenoj u Japanu tijekom pandemije 2009. godine pokazalo se da djeca koja su bila izložena ovim lijekovima nisu imala nikakve kratkoročne nuspojave.

Kaić kaže da se navedenim antivirusnim lijekovima gripa može čak i prevenirati.

"No problem je u tome što se onda oni moraju uzimati cijelu sezonu, a tada mogu imati nuspojave", rekao je Kaić.

"Ovi lijekovi posebno su dobri za liječenje kada netko već oboli. No problem je u tome što HZZO ne odobrava da se oni prepisuju na teret osiguranja preko primarne zaštite, nego samo u bolnicama. Mislim da bi bilo dobro da ih uzimaju i ambulantno oni koji su rizične skupine, a nisu se cijepili", rekao je Kaić.

Tamiflu skraćuje trajanje gripe i ublažava njezine simptome

Kaić tvrdi da su brojne studije pokazale da Tamiflu skraćuje trajanje gripe za jedan dan te da ublažava njezine simptome.

"Najnovije studije pokazuju da Tamiflu značajno smanjuje upale donjih dišnih putova, osobito bronhitisa", pojasnio je naš epidemiolog.

Tamiflu se može dobiti i bez recepta, no onda se plaća. Cijena doze za odraslu osobu iznosi oko 190 kuna, a za djecu oko 140 kuna.

Kako prepoznati gripu?

Dr. Bernard Kaić za Index je rekao da se simptomi ove H1N1 gripe ne razlikuju od obične gripe. I kod jedne i kod druge se javlja visoka temperatura kod oboljelih, zatim bol u mišićima i kostima te glavobolja.

Navodi kako u sezoni gripe, ako netko nema komplikacije, ne mora nužno ići odmah liječniku, ali ga treba odmah nazvati i s njim se posavjetovati. Liječnici u primarnoj zdravstvenoj zaštiti, dodaje, ne mogu na temelju telefonskog razgovora donijeti dijagnozu niti otvoriti bolovanje, ali mogu, kaže, doći u kućni posjet i pregledati pacijenta.

"Nitko ne može na temelju simptoma sam znati treba li u bolnicu ili ne, a liječnika treba nazvati kako pacijent ne bi došao u čekaonicu i zarazio druge ili da se, ako već nije zaražen, zarazi istom u čekaonici", rekao je dr. Kaić.

Komplikacije mogu biti itekako opasne

Komplikacije kod gripe su, kaže, upala pluća, upala gornjih dišnih puteva, upala mozga, a najčešća komplikacija je upala pluća, čiji su simptomi bol pri disanju i nedostatak zraka, što su, kaže, znakovi za alarm i osoba hitno treba liječniku.

Iako je, kaže, ograničen doseg zaštite kako se epidemija gripe ne bi širila, ono što je svakako potrebno je redovito pranje ruku te ne dirati oči, nos i usta prljavim rukama. To, objašnjava dr. kaić, može smanjiti rizik od zaraze, iako se s obzirom na to da se ona najčešće prenosi kapljičnim putem preko zraka rizik od zaraze može eventualno smanjiti i nošenjem maski i ostajanjem kod kuće.

Savjeti liječnice obiteljske medicine

Liječnica obiteljske medicine dr. Vikica Krolo za Index je rekla što savjetuje svojim pacijentima, a i svim ostalima, u vrijeme kad vlada epidemija gripe, kao što je sad slučaj. To je, navodi, izbjegavanje boravka u zatvorenim prostorima s puno ljudi, kao i izbjegavanje boravka u zagušljivim i zadimljenim prostorima.

U razgovoru za Index dr. Krolo navodi kako svojim pacijentima preporučuje da ako dobiju temperaturu ne dolaze odmah, nego da je prvo nazovu i da se liječe kući, miruju, piju minimalno dvije i pol litre tekućine dnevno i uzimaju antipiretike za snižavanje temperature, a isto savjetuju i pedijatri, javlja Index


hr Fri Jan 18 2019 10:38:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a1bc250b9e03e41108b456a/80
Foto: Pixabay / Ilustracija

Čak 400.000 automobila u Hrvatskoj predstavlja velik rizik u prometu, evo i zašto

Za velik broj prometnih nesreća, krivca možemo tražiti i u starom voznom parku. Hrvatski vozni park u prosjeku je star 13 godina, a čak 400 tisuća vozila nema suvremeni sustav za kočenje.

Kočnice štekaju na domaćim cestama. Zbog svoje starosti, trećina vozila ne prolazi tehnički. Padaju upravo na najvažnijem sustavu, onom za kočenje.

To su automobili koji nisu opremljeni niti čak ABS kočnim sustavom, a da ne govorimo o modernim ESP sustavima'', rekao je Goran Pejić iz Centra za vozila Hrvatske.

Godišnje je registrirano nešto više od dva milijuna vozila. Gotovo pola milijuna, ne prolazi tehnički zbog raznih kvarova. Nisu samo kočnice razlog.

- Tako smo prošle godine s ceste eliminirali više od 60 tisuća automobila, s lošim pneumaticima. Također smo 120-130 tisuća automobila maknuli s ceste, kod njih smo uočili teže nedostatke na kočionom sustavu kao što su razlika kočenja lijeve i desne strane na istoj osovini automobila'', kaže Pejić.

Zabrinjava i povećanje broja uvoznih polovnih automobila, čija je sigurnost upitna. Tomu se može stati na kraj.

- Da se uvede sustav u kojem će se dodatno smanjiti trošarine za vozila mlađa od pet ili sedam godina. a svakako da se dodatno penaliziraju vozila starija od sedam godina čime bi, ja vjerujem došlo do pomlađivanja relativno starog hrvatskog voznog parka'', rekao je Pero Klarić, trgovac automobilima.

Postoje i drugi načini. ''Država mora odlučiti što u budućnosti želi. Na neki način mora honorirati kupce novih automobila na način da ima da nekakvu poreznu olakšicu, a ne da plaćaju veći porez nego vlasnici rabljenih automobila'', rekao je Kristijan Tićak iz AMS-a.

I dok novi automobili imaju moderne sigurnosne sustave, većini naših vozača, to je daleka budućnost. Tek rijetki uživaju, blagodati sigurnih vozila.

- To su uređaji za automatsko kočenje u slučaju nailaska na nekakvu kolonu koja je zaustavljena, zatim uređaj za izbjegavanja pješaka ako pješak iznenada izleti ispred vozila, zatim uređaj za prepoznavanje pješaka u noćnim uvjetima, svi ti uređaji mogu značajno povećati sigurnost prometa, a danas nisu više toliko skupi'', rekao je Marko Šoštarić, prometni stručnjak.

A upravo bi ti sustavi trebali smanjiti broj stradalih u prometu i to za pedeset posto, piše dnevnik.hr

hr Sat Apr 20 2019 22:03:54 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b3b8b15cb557ac8078b45df/80
Foto: Pixabay/Ilustracija

Evo kako će raditi trgovine za produženi vikend

Sve trgovine bit će zatvorene na Uskrs, ali neke će ipak raditi na Uskrsni ponedjeljak
Ni Konzum ni Lidl neće raditi ni na Uskrsni ponedjeljak.

Spar i Interspar neće raditi na Uskrs, ali će neke poslovnice raditi na Uskrsni ponedjeljak do 14 sati. Ovdje možete provjeriti koje će trgovine raditi.

Kaufland će na Uskrsni ponedjeljak raditi do 16 sati.

Plodine će u ponedjeljak raditi prema nedjeljnom radnom vremenu. Ovdje možete doznati kako će raditi pojedine trgovine.
hr Sat Apr 20 2019 18:57:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5cbb2c3a29111cf2528b45e9/80
Foto: Sever Weather Europe)

Iz Sahare nam dolazi pješčani oblak: Trebamo li se brinuti?

Zanimljivo je i to da je i prije točno godinu dana nad Hrvatskom prošao oblak saharske prašine

Iznimno velike količine saharske prašine stići će u zapadnu Europu i zapadni Mediteran ovog vikenda. Francuska, dijelovi Španjolske i Portugala, osobito Balearski otoci, Korzika, Sardinija, Sicilija, veliki dijelovi Apeninskog poluotoka, Malta, kao i dijelovi Beneluxa i zapadnog Mediterana imat će nebo prepuno saharske prašine, javlja Severe Weather Europe.

Daleko najviše prašine zahvatit će zapadni Mediterana, odakle će nastaviti padati prema sjeveru. Kako će prašina putovati Mediteranom i početkom idućeg tjedna, tako neće zaobići ni Hrvatsku.

Meteorolog Dnevnika Nove TV Darijo Brzoja za DNEVNIK.hr objasnio je da se to događa nekoliko puta godišnje. '

- To ovisi o intenzitetu prodora koji nam stiže. Najčešće se događa kad neka ciklona uspije s donje strane povući baš pijesak iz Sahare i dignuti ga u višu atmosferu koja onda to prenese nama. Kod nas je to, recimo, povezano s jakom i olujnom južinom.

Ono što se kod nas zapravo dogodi je da automobili često budu prljavi. Češće se to događa na Jadranu, u Dalmaciji, nego što dođe do kopnenog dijela unutrašnjosti. A onda se i ta prašina zna ponekad pomiješati s peludi. Onda ako padne kiša, čak i par kapi, obično to bude u tom smislu da vam više zaprlja auto. S obzirom da su to jako kratke epizode i ne traje nešto dugo, onda to ne stvara nekakve zdravstvene poteškoće ili tegobe. - objasnio Darijo Brzoja.

- Ova južina će sada trajati nekoliko dana pa je sada samo pitanje kako će ti sustavi biti posloženi, koliko će tog pijeska doći. To je situacija koja se češće događa u Grčkoj, na Kreti i južnijem Sredozemlju, pa čak i Španjolskoj jer je dosta blizu Africi. A kod nas nije tako često. U principu je kod nas najzanimljivije jer se zaprlja auto ili ako se dogodi zimi kada pada snijeg, pa snijeg bude malo drugačije boje. - dodaje Brzoja.

Zanimljivo je i to da je i prije točno godinu dana nad Hrvatskom prošao oblak saharske prašine. - piše DNEVNIK.hr

hr Sat Apr 20 2019 16:27:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5cbb16e029111cc9538b4579/80
Foto: Pixabay

Forum mladih SDP Split čestitao svjetski dan marihuane: "Zalažemo se za potpunu legalizaciju"

Diljem svijeta ljudi se okupljaju kako bi pušili i prosvjedovali za legalizaciju marihuane
Danas se obilježava (neslužbeni) svjetski dan marihuane ili 420 Day. 

Diljem svijeta ljudi se okupljaju kako bi pušili, ali isto tako i prosvjedovali za legalizaciju marihuane.

Obilježavanju ovog datuma pridružili su se i iz Foruma Mladih SDP Split.

- Čestitamo svima 420 Day uz poruku da se zalažemo za potpunu legalizaciju marihuane za korištenje u osobne svrhe! Smatramo kako je uporaba marihuane stvar osobne slobode, ali i kako bi to bila vrlo isplativa stvar za zemlju koja živi od turizma.

Uostalom danas je Slavonija pusta i prazna, a možda je baš uzgoj i prodaja kanabisa nešto što bi donijelo nova radna mjesta i novi zamah posrnuloj poljoprivredi. Sretan 420! - poručili su.


hr Sat Apr 20 2019 14:56:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .