Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5d59281b29111cb64e8b45b4/80
Foto: DVD Vrbovsko

Prometni stručnjak o slijetanju aviona na autocestu: "Da odlučujem, bez dvojbe bih rekao: Ne! Potražite najpovoljniju drugu lokaciju"

Odluka pilota da prinudno sleti na autocestu, u ljetnom vikendu, pričem je pokazao dobro umijeće, krajnje je dvojbena, a bitno je pomogla sreća, no primarni, golemi je problem u otkazivanju motora, koje upućuje na loše održavanje i manjkavo napajanje gorivom, a sekundarni u neodgovornom planiranju leta (rute)...

Instruktor je očito spasio učenicu i sebe, no sve je moglo ispasti loše po njih i sudionike u prometu autocestom, nesagledivo tragično. Sreća, velika sreća! Motor Cessne 150 prije gašenja je 'trokirao', izjavio je, ali ne i je li ga potom pokušao, odnosno pokušavao upaliti. 

I bez te informacije to ukazuje na problem s paljenjem iskre na svjećicama i/ili napajanjem gorivom. A riječ je o iznimno pouzdanom 4-cilindarskom zrakom hlađenom bokserskom motoru Continental O-200, osnovnom koncepcijom i izvedbom sličnom motoru stare Volkswagen Bube, ali znatno robusnijem. 

Kako mu je za zrakoplovno korištenje trebalo dodatno povećati pouzdanost, paljenje je magnetsko, dvostruko, a napajanje gorivom gravitacijsko, preko rasplinjača (karburatora). 

Kao u legendarnim Tomosovim motociklima - ponekad ih je bilo teško upaliti, ali ako nisu ostali bez goriva, nisu mogli zatajiti! 

Usto, Cessnin motor, kao zrakoplovni, dodatno je unaprijeđen po pitanju pouzdanosti, pa bi stari mehaničari rekli - 'nema se na njemu što pokvariti'. Treba ga baš jako maltretirati, pohabati i zapustiti. 

I ako se otkaz, ipak, dogodi u zrakoplovnoj operaciji, gdje su sigurnosni standardi održavanja 'stoput' stroži nego u cestovnim vozilima, riječ je o golemom, neoprostivom problemu i krajnje neodgovornom propustu.

Ako se isključi mogućnost da su instruktor i učenica, školskim zrakoplovom Cessna 150, koja se proizvodio od 1958 do 1977., poletjeli s premalom količinom goriva, jer let je bio u početnoj fazi (premda i to treba ispitati!), ostaju dva moguća uzroka otkaza motora.

Prvi je loše stanje motora, s kakvim se nije smjelo poletjeti, a definiraju ga stupanj dotrajalosti i kvaliteta održavanja (servisiranja). Propisno je održavanje iznimno važno, stoga i vrlo suspektno u ovom slučaju, jer se u bilo kojem stupnju dotrajalosti motor može dovesti u potpuno ispravno stanje. Ali sa stupnjem dotrajalosti progresivno rastu servisni zahtjevi i cijena održavanja.

Drugi je mogući uzrok u napajanju gorivom, s dvije opcije: neispravnost sustava napajanja (kvar rasplinjača, blokiranje protoka nečistoćama ili ledom, kontaminiranje vodom, koje može otežati i onemogućiti paljenje, i curenje goriva, zbog kojeg je ono potpuno iscurilo) i ulijevanje zaprljanog ili pogrešnog goriva.

Glavnina drugog mogućeg uzroka ponovno leži u održavanju (servisiranju), ali i u pretpoletnom pregledu - treba provjeriti je li prije leta iz spremnika u krilima drenirana voda (lako se i pouzdano provodi, jer se voda, veće gustoće od goriva, spušta u najniže dijelove spremnika, gdje su otvori za dreniranje). 

A kad je gorivo u pitanju, treba provjeriti je li uliven propisani zrakoplovni benzin i odakle (iz kakvog spremnika). Najmanji je rizik da je isporučitelj goriva isporučio nekvalitetno, pogrešno ili zaprljano gorivo, premda i to treba ispitati. 

Zbog iznimno velikog utjecaja na sigurnost te potencijalno tragičnog ishoda, do završetka istrage treba suspendirati sve zrakoplovne aktivnosti tvrtke, odnosno organizacije koja je organizirala jučerašnji let školskim zrakoplovom Cessna 150.

A odluka instruktora da zrakoplov prizemlji na autocestu A6, u jednom od ključnih turističkih vikenda, koliko mnogima izgledala 'herojskim djelom', krajnje je dvojbena. Na toj ruti ni približno nije bilo mogućnosti za prinudno slijetanje kakve je, nevjerojatnom srećom, imao pilot ruskog Airbusa A321, s 233 putnika, nakon što je, neposredno nakon uzlijetanja s moskovskog aerodroma Zhukovsky, uletio u jato ptica, pa su mu otkazala oba motora.

Ali to otkriva i težak propust instruktora u planiranju leta (rute) vrlo starog i tko zna kako održavanog zrakoplova, ali koji za prinudno slijetanje, za razliku od Airbusa A321, ne treba ravno, nepregledno polje kukuruza. Dovoljna je malo veća livada. Trebalo je, dakle, bolje planirati let, izabrati sigurniju rutu, gdje je moguće sigurno prinudno slijetanje!

E, sad kad se već desilo, između Vrbovskog i Ravne Gore, odluka da sleti na autocestu, u udarnom ljetnom vikendu, krajnje je, krajnje upitna, s jedne strane odgovorna prema učenici i sebi, a neodgovorna, sebična prema sudionicima u prometu autocestom!

Vidjeli smo što se jučer dogodilo pri naletu terenca na konja. Cessna 150, bez goriva i tereta, ima masu 509 kg, plus dvije osobe, plus visokozapaljivi benzin (max 144 litre), a ne može letjeti sporije od 78 km/h. Stoga je jučer, na autocesti A6, mogla izazvati masakr, pogotovo da je preletjela preko središnje ograde i nakon višestrukih se sudara zapalila. 

Pilot je usto, nakon prvog kontakta s asfaltom imao velikih problema s poprečnom stabilnošću i kontrolom zrakoplova. Da je krilo odmah zakačilo središnju barijeru, daljnja bi putanja zrakoplova bila nepredvidiva. Srećom to se nije dogodilo, trake prema Rijeci bile su slobodne, a nadolazeći su vozači, sagledavši situaciju, usporili. A sve je bilo blizu portala sa signalnim semaforima, dalekovodima, uh... 

Pilot je, u cjelini, u konkretnim okolnostima dobro ili vrlo dobro spustio zrakoplov, ali pritom odlučivši o nečem, što u osnovi ne smije! Da je moguće ponoviti sličnu situaciju i da odlučujem o proceduri, uz uspostavljeni kontakt s pilotom, na njegovo traženje slijetanja na autocestu A6, bez dvojbe bih rekao: Ne! Potražite najpovoljniju drugu lokaciju.


hr Sun Aug 18 2019 12:27:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5e75bc2929111c62908b4572/80
Foto: Pixabay

U Zadarskoj županiji osam novooboljelih od koronavirusa

Na COVID 1 odjelu Opće bolnice Zadar je hospitalizirano 5 bolesnika oboljelih od Covid 19

Na području Zadarske županije 8 je  novih slučajeva zaraze koronavirusom. Riječ je o mladim osobama rođenim između 1986. – 2001. godine  kojima su utvrđeni kontakti i kretanja, a slučajevi nisu međusobno povezani.

Neki od novozaraženih su se najvjerojatnije zarazili tijekom noćnih izlazaka u većim skupinama ljudi, neki su  već bili u samoizolaciji te su razvili blage simptome, a neki su bili u kontaktu sa zaraženim osobama.

Jedna novozaražena osoba mlađi je muškarac dvojnog državljanstva (Bosne i Hercegovine te Švicarske)  koji će do ozdravljenja boraviti u organiziranom smještaju na području Grada Zadra. Njegovi kontakti su obrađeni i stavljeni u samoizolaciju.

Aktivan nadzor provodi se nad 191 osobom, a istekao je za 4884. Tijekom jučerašnjeg dana obavljeno je 133 testiranja uzoraka sa sumnjom na koronavirus.

Na COVID 1 odjelu Opće bolnice Zadar je hospitalizirano 5 bolesnika oboljelih od Covid 19

Od ukupnog broja 3 bolesnika su  na COVID odjelu te 2 bolesnika u COVID JIL-u, jedan od njih je na respiratoru.

 

hr Thu Aug 13 2020 10:25:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a2b9aa0b9e03e81208b45af/80
Foto: Pixabay / Ilustracija

Ove godine smo iskoristili tek 41 posto kvote za strane radnike

U Hrvatsku se lani doselilo 2987 stranih državljana iz Azije; Indije, Pakistana..
Hrvatska je za ovu godinu odredila kvotu od 78.470 radnih dozvola za novo zapošljavanje stranih državljana. No, tu rekordnu kvotu Vlada je definirala u studenome prošle godine, dakle puno prije izbijanja pandemije koronavirusa koja je jedno vrijeme gotovo potpuno prekinula sve gospodarske aktivnosti, a trenutačno ih je usporila i smanjila njihov intenzitet, piše Večernji list.

To se pogotovo odnosi na turizam, koji kod nas ipak nije podbacio toliko puno kao u drugim mediteranskim turističkim destinacijama. Koronavirus je stoga utjecao na to da je ovogodišnja iskorištenost kvota za uvoz strane radne snage u Hrvatsku na samo 30 posto od ukupno odobrene brojke. Prema zadnjim dostupnim podacima Ministarstva unutarnjih poslova, na dan 31. srpnja ove godine još je neiskorištena bila 53.931 radna dozvola za strance u ovoj godini, a u postupku izdavanja bilo ih je 7656.

To znači da je u špici ovogodišnje turističke sezone, ali i sezone građevinskih radova, a to su sektori za koje inače i uvozimo najviše radnika, iskorišteno samo 24.539 radnih dozvola. Kad se tome pridodaju i one koje su u postupku izdavanja, to je ukupno dosad odobrenih 32.195 radnih dozvola, odnosno 41 posto od ukupne kvote. Višak kvota i u turizmu Hrvatska je zadnjih godina stalno povećavala kvote za uvoz radnika, kako zbog povećanog iseljavanja iz RH tako i zbog rasta ekonomije i potrebe za dodatnom radnom snagom.

Pri tome je država svake godine i tijekom godine, zbog povećanih potreba, podizala već unaprijed određene kvote. Lani u ovo vrijeme od ukupno 53.600 radnih dozvola, nije ih bilo izdano samo 13.676, a u postupku izdavanja bilo je 5407 dozvola.

U špici sezone prošle godine ukupno je bilo izdano 74 posto dozvola, odnosno 84 posto ako se računaju i one koje su bile u postupku izdavanja. Lani su na kraju srpnja primjerice bile izdane već sve radne dozvole za graditeljstvo i turizam. Najviše dozvola za strance i ove je godine bilo predviđeno u graditeljstvu, no od ukupne kvote od 33.300 dozvola u tom sektoru još ih je preostalo čak 20.535, a u postupku izdavanja su 3902.

Prošlih godina poslodavci u turizmu i ugostiteljstvu otimali su se za radnike, tražeći stalno povećanje kvote za strance. No ove godine od 30.370 dozvola (uključujući i sezonske), koliko iznosi kvota za ovu godinu za taj sektor, u špici sezone neiskorištene su još 23.072 dozvole, odnosno dosad ih je izdano samo 7298, a u postupku izdavanja ih je 2345. Nije ništa bolja iskorištenost kvota za zapošljavanje stranaca ni u prometu, pa su tako od ukupno predviđene 2904 dozvole preostale još 1862, a u postupku izdavanja je 311 dozvola, piše Večernji list.

hr Thu Aug 13 2020 09:46:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5f2fb104daf72dd55f8b457c/80

Španjolska niskobudžetna aviokompanija smanjuje promet prema Dubrovniku i Splitu

Linija Barcelona - Zagreb nastavit će prometovati i u rujnu, jednom tjedno

Španjolska niskobudžetna aviokompanija objavila je svoj red letenja za rujan u kojem će smanjiti broj tjednih letova prema Splitu i Dubrovniku, javlja Croatian Aviation.

Vueling je u srpnju imao 14 tjednih operacija iz Barcelone i Rima prema Dubrovniku, dok je broj tjednih operacija prema Splitu bio manji - 12 puta tjedno. Kompanija će nastaviti prometovati prema Splitu i Dubrovniku i u rujnu prema sljedećem rasporedu:

linija Barcelona - Dubrovnik, dva puta tjedno (utorkom i nedjeljom),

linija Rim - Dubrovnik, dva puta tjedno (utorkom i subotom),

linija Barcelona - Split, dva puta tjedno (utorkom i subotom),

linija Rim - Split, dva puta tjedno (utorkom i nedjeljom).

U samoj špici sezone kompanija je imala 4 leta tjedno na liniji Rim - Dubrovnik, te po 3 leta tjedno na linijama Barcelona - Dubrovnik, Rim - Split te Barcelona - Split. Kako se bližimo kraju ljetne sezone, za očekivati je smanjenje broja tjednih letova, pa potez Vuelinga ne čudi.

Također, linija Barcelona - Zagreb nastavit će prometovati i u rujnu, jednom tjedno, svake subote u večernjim satima. Vueling će tako letjeti prema tri zračne luke u Hrvatskoj idućeg mjeseca s 18 operacija tjedno.

hr Thu Aug 13 2020 09:46:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5e8ece8929111c06d78b45b1/80
Foto: Pixabay

Vlada najavljuje porezno rasterećenje: Evo kome će rasti plaće

Radnici s minimalcem i plaćom manjom od 4 tisuće kuna neće dobiti ništa.

Vlada najavljuje da kreće na posao - smanjit će porez na dohodak s 36 na 30 i s 24 na 20 posto. Građani su u većini zadovoljni, smatraju da su plaće male te se s njima sada krpaju od početka do kraja mjeseca.

Za one koji sad imaju deset tisuća kuna bruto, odnosno 6876 neto, značilo bi to da će od Nove godine primati 7056 kuna, odnosno 188 kuna više. Oni s plaćom od 9734 kune imat će 10.112 kuna, odnosno porast od 377 kuna. Direktorske plaće, one koje premašuju 26 tisuća kuna neto, dobit će oko tisuću i pol kuna više, od iduće godine.

"Činjenica da će postojati skupina građana koja će moći više trošiti novca ipak je bolje rješenje. Nisu to neka značajna povećanja koja će biti usmjerena u nešto drugo, osim u neke redovne troškove kao što su hrana, odjeća", objasnila je porezna stručnjakinja Anja Božina za Dnevnik NoveTV..

Radnici s minimalcem i plaćom manjom od 4 tisuće kuna neće dobiti ništa.

"Radnici koji imaju niske plaće niti do sada nisu plaćali porez na dohodak, što znači da ako se smanji stopa poreza, za njih to ništa ne znači, čak ako se promijeni osobni odbitak, to isto za njih neće ništa značiti", dodaje Božina.

Rad na poreznom rasterećenju čeka Vladu čim se vrate s godišnjeg. Zdravko Marić lopticu je prebacivao na poslodavce. Tako je prije mjesec dana izjavio da smanjenje poreza nije garancija da će neto plaće porasti jer poslodavci mogu korigirati bruto plaće na niže kao što su učinili i kad je snižen PDV.

Iz Hrvatske udruge poslodavaca poručuju da pozdravljaju svako porezno rasterećenje i kriznu mjeru Vlade za pomoć gospodarstvu. Izborno obećanje bilo je i smanjiti porez na dobit kao pomoć poduzetnicima, ali i PDV na hranu u ovom mandatu. Manjim porezima do većih plaća, za radnike ohrabrujuća vijest, javlja Dnevnik.

hr Thu Aug 13 2020 09:10:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .