Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5d59281b29111cb64e8b45b4/80
Foto: DVD Vrbovsko

Prometni stručnjak o slijetanju aviona na autocestu: "Da odlučujem, bez dvojbe bih rekao: Ne! Potražite najpovoljniju drugu lokaciju"

Odluka pilota da prinudno sleti na autocestu, u ljetnom vikendu, pričem je pokazao dobro umijeće, krajnje je dvojbena, a bitno je pomogla sreća, no primarni, golemi je problem u otkazivanju motora, koje upućuje na loše održavanje i manjkavo napajanje gorivom, a sekundarni u neodgovornom planiranju leta (rute)...

Instruktor je očito spasio učenicu i sebe, no sve je moglo ispasti loše po njih i sudionike u prometu autocestom, nesagledivo tragično. Sreća, velika sreća! Motor Cessne 150 prije gašenja je 'trokirao', izjavio je, ali ne i je li ga potom pokušao, odnosno pokušavao upaliti. 

I bez te informacije to ukazuje na problem s paljenjem iskre na svjećicama i/ili napajanjem gorivom. A riječ je o iznimno pouzdanom 4-cilindarskom zrakom hlađenom bokserskom motoru Continental O-200, osnovnom koncepcijom i izvedbom sličnom motoru stare Volkswagen Bube, ali znatno robusnijem. 

Kako mu je za zrakoplovno korištenje trebalo dodatno povećati pouzdanost, paljenje je magnetsko, dvostruko, a napajanje gorivom gravitacijsko, preko rasplinjača (karburatora). 

Kao u legendarnim Tomosovim motociklima - ponekad ih je bilo teško upaliti, ali ako nisu ostali bez goriva, nisu mogli zatajiti! 

Usto, Cessnin motor, kao zrakoplovni, dodatno je unaprijeđen po pitanju pouzdanosti, pa bi stari mehaničari rekli - 'nema se na njemu što pokvariti'. Treba ga baš jako maltretirati, pohabati i zapustiti. 

I ako se otkaz, ipak, dogodi u zrakoplovnoj operaciji, gdje su sigurnosni standardi održavanja 'stoput' stroži nego u cestovnim vozilima, riječ je o golemom, neoprostivom problemu i krajnje neodgovornom propustu.

Ako se isključi mogućnost da su instruktor i učenica, školskim zrakoplovom Cessna 150, koja se proizvodio od 1958 do 1977., poletjeli s premalom količinom goriva, jer let je bio u početnoj fazi (premda i to treba ispitati!), ostaju dva moguća uzroka otkaza motora.

Prvi je loše stanje motora, s kakvim se nije smjelo poletjeti, a definiraju ga stupanj dotrajalosti i kvaliteta održavanja (servisiranja). Propisno je održavanje iznimno važno, stoga i vrlo suspektno u ovom slučaju, jer se u bilo kojem stupnju dotrajalosti motor može dovesti u potpuno ispravno stanje. Ali sa stupnjem dotrajalosti progresivno rastu servisni zahtjevi i cijena održavanja.

Drugi je mogući uzrok u napajanju gorivom, s dvije opcije: neispravnost sustava napajanja (kvar rasplinjača, blokiranje protoka nečistoćama ili ledom, kontaminiranje vodom, koje može otežati i onemogućiti paljenje, i curenje goriva, zbog kojeg je ono potpuno iscurilo) i ulijevanje zaprljanog ili pogrešnog goriva.

Glavnina drugog mogućeg uzroka ponovno leži u održavanju (servisiranju), ali i u pretpoletnom pregledu - treba provjeriti je li prije leta iz spremnika u krilima drenirana voda (lako se i pouzdano provodi, jer se voda, veće gustoće od goriva, spušta u najniže dijelove spremnika, gdje su otvori za dreniranje). 

A kad je gorivo u pitanju, treba provjeriti je li uliven propisani zrakoplovni benzin i odakle (iz kakvog spremnika). Najmanji je rizik da je isporučitelj goriva isporučio nekvalitetno, pogrešno ili zaprljano gorivo, premda i to treba ispitati. 

Zbog iznimno velikog utjecaja na sigurnost te potencijalno tragičnog ishoda, do završetka istrage treba suspendirati sve zrakoplovne aktivnosti tvrtke, odnosno organizacije koja je organizirala jučerašnji let školskim zrakoplovom Cessna 150.

A odluka instruktora da zrakoplov prizemlji na autocestu A6, u jednom od ključnih turističkih vikenda, koliko mnogima izgledala 'herojskim djelom', krajnje je dvojbena. Na toj ruti ni približno nije bilo mogućnosti za prinudno slijetanje kakve je, nevjerojatnom srećom, imao pilot ruskog Airbusa A321, s 233 putnika, nakon što je, neposredno nakon uzlijetanja s moskovskog aerodroma Zhukovsky, uletio u jato ptica, pa su mu otkazala oba motora.

Ali to otkriva i težak propust instruktora u planiranju leta (rute) vrlo starog i tko zna kako održavanog zrakoplova, ali koji za prinudno slijetanje, za razliku od Airbusa A321, ne treba ravno, nepregledno polje kukuruza. Dovoljna je malo veća livada. Trebalo je, dakle, bolje planirati let, izabrati sigurniju rutu, gdje je moguće sigurno prinudno slijetanje!

E, sad kad se već desilo, između Vrbovskog i Ravne Gore, odluka da sleti na autocestu, u udarnom ljetnom vikendu, krajnje je, krajnje upitna, s jedne strane odgovorna prema učenici i sebi, a neodgovorna, sebična prema sudionicima u prometu autocestom!

Vidjeli smo što se jučer dogodilo pri naletu terenca na konja. Cessna 150, bez goriva i tereta, ima masu 509 kg, plus dvije osobe, plus visokozapaljivi benzin (max 144 litre), a ne može letjeti sporije od 78 km/h. Stoga je jučer, na autocesti A6, mogla izazvati masakr, pogotovo da je preletjela preko središnje ograde i nakon višestrukih se sudara zapalila. 

Pilot je usto, nakon prvog kontakta s asfaltom imao velikih problema s poprečnom stabilnošću i kontrolom zrakoplova. Da je krilo odmah zakačilo središnju barijeru, daljnja bi putanja zrakoplova bila nepredvidiva. Srećom to se nije dogodilo, trake prema Rijeci bile su slobodne, a nadolazeći su vozači, sagledavši situaciju, usporili. A sve je bilo blizu portala sa signalnim semaforima, dalekovodima, uh... 

Pilot je, u cjelini, u konkretnim okolnostima dobro ili vrlo dobro spustio zrakoplov, ali pritom odlučivši o nečem, što u osnovi ne smije! Da je moguće ponoviti sličnu situaciju i da odlučujem o proceduri, uz uspostavljeni kontakt s pilotom, na njegovo traženje slijetanja na autocestu A6, bez dvojbe bih rekao: Ne! Potražite najpovoljniju drugu lokaciju.


hr Sun Aug 18 2019 12:27:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d85c57129111c438c8b45c4/80
Foto: Nestali.hr

Jeste li ga vidjeli?: U Splitu nestao muškarac

U trenutku nestanka bio je odjeven u crvenu jaknu, crne hlače i plavo crne tenisice

Ivan Projić nestao je u četvrtak, 19. rujna, u Splitu. Nacionalna evidencija nestalih osoba navodi da se nalazio na autobusnom kolodvoru odakle je otišao u nepoznato. Rođen je 11. kolovoza 1981. godine.

Inače, Ivan je 165 centimetara te je jače tjelesne građe, ima broj stopala 42, ovalno lice, crnu kosu i kestenjaste oči. 

U trenutku nestanka bio je odjeven u crvenu jaknu, crne hlače i plavo crne tenisice. 

Ako imate bilo kake informacije o ovoj osobi, javite policiji! 

hr Sat Sep 21 2019 08:38:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ccb3cf829111ca3698b4627/80
Foto: Dalmacija News

Vikend suh i pretežito sunčan: Novi tjedan donosi promjenu

Poslijepodne će ponegdje zapuhati zapadni i jugozapadni vjetar...
U gorju će se danju osjećati vjetar, ali i jutarnja hladnoća jer će najniža temperatura biti od 0 do 4 °C, ponegdje uz slab mraz. Magla je moguća samo rijetko. Na sjevernom Jadranu sunčano, uz buru u prvome dijelu dana, na udare podno Velebita još jaku pa i olujnu. Poslijepodne će ponegdje zapuhati zapadni i jugozapadni vjetar, a temperatura će biti do 24 °C. - piše HRT

Na srednjem i južnom Jadranu te u unutrašnjosti Dalmacije također bura pa zapadni i jugozapadni vjetar, uz većinom malo valovito more temperature od 20 do 24 °C. Uz obilje sunčana vremena najniža će temperatura zraka uz more biti od 13 do 16 °C, u unutrašnjosti 6 do 9 °C, a poslijepodnevna uglavnom između 22 i 24 °C."

U nedjelju još većinom suho, ujutro i hladno, pa toplije, ali i oblačnije, kišovitije, vjetrovitije...

U nedjelju na kopnu još relativno hladno jutro, no danju toplije nego u petak i subotu, uz jugozapadni i južni vjetar. U novome tjednu osjetno toplija jutra, a najviša poslijepodnevna temperatura vjerojatno će biti oko 20 °C, gdjekad i viša. Uz to, bit će promjenljivo, s kišom u ponedjeljak, ponegdje i u utorak te vjerojatno nakon sredine tjedna.

Na Jadranu će tijekom nedjelje zapuhati jugo koje će donijeti naoblačenje na sjeverni dio, od ponedjeljka i na cijeli Jadran. Puhat će umjereno i jako jugo te će biti kiše, mjestimice i obilnije, uz jače pljuskove s grmljavinom. U srijedu vjerojatno sunčanije, a zatim je opet moguća kiša.", prognozirao je za HRT Krunoslav Mikec iz DHMZ-a.
hr Sat Sep 21 2019 08:28:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5aa391112af47f45248b4810/80
Foto: Pixabay

Hrvatska ima novog milijunaša: Netko je pogodio šesticu na Eurojackpotu i dobio 2,5 milijuna kuna

Sljedeće izvlačenje za igru Eurojackpot je u petak, 27.09.2019., a glavni dobitak Eurojackpota iznosi 73.000.000,00 kuna

U 38. kolu Eurojackpota izvučeni su brojevi 17,21,41,48,49 – 4,8, koji su donijeli dobitak od 330.191.272,73 kuna igraču iz Norveške.

Sinoć je pogođeno i 6 dobitaka druge vrste 5+1 u iznosu od 2.530.913,14 kuna, među kojima je i igrač iz Hrvatske.

Dobitni listić uplaćen je na prodajnom mjestu posl. partnera ( „Tisak“).

Sljedeće izvlačenje za igru Eurojackpot je u petak, 27.09.2019., a glavni dobitak Eurojackpota iznosi 73.000.000,00 kuna. 


hr Sat Sep 21 2019 08:21:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5cfd445a29111ce6c38b4586/80
Foto: PEXELS

Povlači se proizvod: Ministarstvo poljoprivrede izdalo važno upozorenje za sve koji vole kavu

Povlače se kineske čaše za "coffee to go"

Ministarstvo poljoprivrede obavještava potrošače o opozivu proizvoda Čaša za kavu „to go“ od melamina sa bambus vlaknima, barkoda 10876319131022000399, LOT broja 71646971, podrijetlom iz Kine, zbog utvrđene migracije formaldehida.

Proizvođač je tvrtka NINGBO FUTURE IMPORT AND EXPORT Co. Ltd, Kina, a na tržište Republike Hrvatske proizvod stavlja tvrtka KIK Textilien und Non-Food d.o.o., Zaprešić.

Proizvod nije u skladu s Uredbom (EZ) br. 1935/2004 o materijalima i predmetima koji dolaze u dodir s hranom.

hr Fri Sep 20 2019 20:56:18 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .