Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5d59281b29111cb64e8b45b4/80
Foto: DVD Vrbovsko

Prometni stručnjak o slijetanju aviona na autocestu: "Da odlučujem, bez dvojbe bih rekao: Ne! Potražite najpovoljniju drugu lokaciju"

Odluka pilota da prinudno sleti na autocestu, u ljetnom vikendu, pričem je pokazao dobro umijeće, krajnje je dvojbena, a bitno je pomogla sreća, no primarni, golemi je problem u otkazivanju motora, koje upućuje na loše održavanje i manjkavo napajanje gorivom, a sekundarni u neodgovornom planiranju leta (rute)...

Instruktor je očito spasio učenicu i sebe, no sve je moglo ispasti loše po njih i sudionike u prometu autocestom, nesagledivo tragično. Sreća, velika sreća! Motor Cessne 150 prije gašenja je 'trokirao', izjavio je, ali ne i je li ga potom pokušao, odnosno pokušavao upaliti. 

I bez te informacije to ukazuje na problem s paljenjem iskre na svjećicama i/ili napajanjem gorivom. A riječ je o iznimno pouzdanom 4-cilindarskom zrakom hlađenom bokserskom motoru Continental O-200, osnovnom koncepcijom i izvedbom sličnom motoru stare Volkswagen Bube, ali znatno robusnijem. 

Kako mu je za zrakoplovno korištenje trebalo dodatno povećati pouzdanost, paljenje je magnetsko, dvostruko, a napajanje gorivom gravitacijsko, preko rasplinjača (karburatora). 

Kao u legendarnim Tomosovim motociklima - ponekad ih je bilo teško upaliti, ali ako nisu ostali bez goriva, nisu mogli zatajiti! 

Usto, Cessnin motor, kao zrakoplovni, dodatno je unaprijeđen po pitanju pouzdanosti, pa bi stari mehaničari rekli - 'nema se na njemu što pokvariti'. Treba ga baš jako maltretirati, pohabati i zapustiti. 

I ako se otkaz, ipak, dogodi u zrakoplovnoj operaciji, gdje su sigurnosni standardi održavanja 'stoput' stroži nego u cestovnim vozilima, riječ je o golemom, neoprostivom problemu i krajnje neodgovornom propustu.

Ako se isključi mogućnost da su instruktor i učenica, školskim zrakoplovom Cessna 150, koja se proizvodio od 1958 do 1977., poletjeli s premalom količinom goriva, jer let je bio u početnoj fazi (premda i to treba ispitati!), ostaju dva moguća uzroka otkaza motora.

Prvi je loše stanje motora, s kakvim se nije smjelo poletjeti, a definiraju ga stupanj dotrajalosti i kvaliteta održavanja (servisiranja). Propisno je održavanje iznimno važno, stoga i vrlo suspektno u ovom slučaju, jer se u bilo kojem stupnju dotrajalosti motor može dovesti u potpuno ispravno stanje. Ali sa stupnjem dotrajalosti progresivno rastu servisni zahtjevi i cijena održavanja.

Drugi je mogući uzrok u napajanju gorivom, s dvije opcije: neispravnost sustava napajanja (kvar rasplinjača, blokiranje protoka nečistoćama ili ledom, kontaminiranje vodom, koje može otežati i onemogućiti paljenje, i curenje goriva, zbog kojeg je ono potpuno iscurilo) i ulijevanje zaprljanog ili pogrešnog goriva.

Glavnina drugog mogućeg uzroka ponovno leži u održavanju (servisiranju), ali i u pretpoletnom pregledu - treba provjeriti je li prije leta iz spremnika u krilima drenirana voda (lako se i pouzdano provodi, jer se voda, veće gustoće od goriva, spušta u najniže dijelove spremnika, gdje su otvori za dreniranje). 

A kad je gorivo u pitanju, treba provjeriti je li uliven propisani zrakoplovni benzin i odakle (iz kakvog spremnika). Najmanji je rizik da je isporučitelj goriva isporučio nekvalitetno, pogrešno ili zaprljano gorivo, premda i to treba ispitati. 

Zbog iznimno velikog utjecaja na sigurnost te potencijalno tragičnog ishoda, do završetka istrage treba suspendirati sve zrakoplovne aktivnosti tvrtke, odnosno organizacije koja je organizirala jučerašnji let školskim zrakoplovom Cessna 150.

A odluka instruktora da zrakoplov prizemlji na autocestu A6, u jednom od ključnih turističkih vikenda, koliko mnogima izgledala 'herojskim djelom', krajnje je dvojbena. Na toj ruti ni približno nije bilo mogućnosti za prinudno slijetanje kakve je, nevjerojatnom srećom, imao pilot ruskog Airbusa A321, s 233 putnika, nakon što je, neposredno nakon uzlijetanja s moskovskog aerodroma Zhukovsky, uletio u jato ptica, pa su mu otkazala oba motora.

Ali to otkriva i težak propust instruktora u planiranju leta (rute) vrlo starog i tko zna kako održavanog zrakoplova, ali koji za prinudno slijetanje, za razliku od Airbusa A321, ne treba ravno, nepregledno polje kukuruza. Dovoljna je malo veća livada. Trebalo je, dakle, bolje planirati let, izabrati sigurniju rutu, gdje je moguće sigurno prinudno slijetanje!

E, sad kad se već desilo, između Vrbovskog i Ravne Gore, odluka da sleti na autocestu, u udarnom ljetnom vikendu, krajnje je, krajnje upitna, s jedne strane odgovorna prema učenici i sebi, a neodgovorna, sebična prema sudionicima u prometu autocestom!

Vidjeli smo što se jučer dogodilo pri naletu terenca na konja. Cessna 150, bez goriva i tereta, ima masu 509 kg, plus dvije osobe, plus visokozapaljivi benzin (max 144 litre), a ne može letjeti sporije od 78 km/h. Stoga je jučer, na autocesti A6, mogla izazvati masakr, pogotovo da je preletjela preko središnje ograde i nakon višestrukih se sudara zapalila. 

Pilot je usto, nakon prvog kontakta s asfaltom imao velikih problema s poprečnom stabilnošću i kontrolom zrakoplova. Da je krilo odmah zakačilo središnju barijeru, daljnja bi putanja zrakoplova bila nepredvidiva. Srećom to se nije dogodilo, trake prema Rijeci bile su slobodne, a nadolazeći su vozači, sagledavši situaciju, usporili. A sve je bilo blizu portala sa signalnim semaforima, dalekovodima, uh... 

Pilot je, u cjelini, u konkretnim okolnostima dobro ili vrlo dobro spustio zrakoplov, ali pritom odlučivši o nečem, što u osnovi ne smije! Da je moguće ponoviti sličnu situaciju i da odlučujem o proceduri, uz uspostavljeni kontakt s pilotom, na njegovo traženje slijetanja na autocestu A6, bez dvojbe bih rekao: Ne! Potražite najpovoljniju drugu lokaciju.


hr Sun Aug 18 2019 12:27:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5dcc720d29111cd2e98b45b8/80
Foto: Nova Tv

Ante traži sestru: 'Bili smo u domu. Voli te braco, javi se...'

Bili smo zajedno u domu Maslina u Dubrovniku, a onda su nas razdvojili. Ti si usvojena i uz sve pokušaje nikako da te pronađem. Sada kada imaš 18 godina, nitko nam ne može zabraniti da se sretnemo, napisao je Ante

Ante Dragojević (19) iz Grižana kraj Crikvenice javnosti se predstavio krajem rujna u Supertalentu. Svoj je talent micanja obrva otkrio, kako kaže, sasvim slučajno nakon što je čuo 'Četiri godišnja doba' Antonia Vivaldija. 

Žiri se nije oduševio njegovim umijećem, ali publika se rasplesala i podržala ga. Svoj je talent vježbao od šeste godine, a sam se pohvalio kako je od tada napredovao. 

- Kada bas ili bubanj udare takt, ja u ritmu mičem obrvama - rekao je Ante. Ispadanje iz showa nije ga previše uzrujalo, a sada mu je najveća želja da pronađe svoju sestru. Tim povodom oglasio se na društvenoj mreži. 

- Sretan ti rođendan, voli te braco. Rođena si 12.11.2001. u Dubrovniku. Ime ti je Ivana Dragojević (najvjerojatnije promijenjeno). Bili smo zajedno u domu Maslina u Dubrovniku, a onda su nas razdvojili. Ti si usvojena i uz sve pokušaje nikako da te pronađem. Sada kada imaš 18 godina, nitko nam ne može zabraniti da se sretnemo. Molim te javi se svom bratu. Molim dobre ljude da mi pomognu - napisao je Ante u Facebook grupi Pokidane veze-tražite školske prijatelje ili druge osobe. 

Dragojević je rekao kako je sa svojih šest godina udomljen u udomiteljsku obitelj u vinodolskoj općini. Od svoje sestre stariji je godinu dana, piše 24sata.


hr Wed Nov 13 2019 22:14:35 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5dbfc23c29111c6ed88b459f/80

Sindikati odbili ponudu Vlade, štrajk u školama se nastavlja

Sindikati kažu da je nova ponuda Vlade razočaravajuća i podcjenjivačka

Obrazovni sindikati odbili su u srijedu novu ponudu Vlade za prestanak štrajka. Ocijenili su da je niža od one koja im je dana prošli tjedan te su poručili da se štrajk nastavlja, a pregovori do daljnjega prekidaju. 

U nastavku pregovora Vlada je na sastanku u Ministarstvu rada i mirovinskog sustava sindikatima dala novu ponudu - već poznato povećanje osnovice za 6,12 posto, izradu analize cjelokupnog sustava plaća u javnom sektoru u sklopu koje će se razmotriti i koeficijenti složenosti poslova zaposlenih u sustavu osnovnog i srednjeg školstva, znanosti i visokog obrazovanja.

Novost u ponudi Vlade je potpisivanje Sporazuma o dodatku na plaću u obrazovanju i znanosti kojim se definira obveza Vlade da ako do 30. lipnja 2020. ne izmijeni Uredbu o koeficijentima, svi zaposlenici u sustavu obrazovanja dobili bi dodatak od 2 posto na plaću. Vlada je ponudila i da će učiteljima platiti dane u štrajku do 15. studenog. 

"Ovakva ponuda je razočaravajuća i podcjenjivačka prema zaposlenima u sustavu odgoja i obrazovanja. Nudi se plaćanje dodatka na plaću od 1. srpnja 2020. u iznosu od 2 posto, dakle s ispatom plaće u kolovozu 2020., a rok valjanosti sporazuma je do 1. prosinca 2022. Dakle, u prvoj ponudi je bilo riječ o koeficijentima, znači može se kad hoće, a ova ponuda je još manja od prethodne zato što dodatak vrijedi manje od koeficijenta jer se dodaci plaćaju na plaću koju čine osnovica, koeficijent i minuli rad ", kazala je Ana Tuškan iz Sindikata hrvatskih učitelja gostujući u emisiji RTL Danas.

Vlada je poručila da će štrajk biti plaćen samo do ovog petka.

"Mi smo iz Vlade čuli puno toga. Takav postupak bio bi skuplji za poslodavce. Ovo je sve vršenje pritiska na zaposlenike čiji su zahtjevi i više nego utemeljeni, a Vlada ni u jednom trenutku nije rekla da oni nisu opravdani. Kad se radi o obrazovanju, o kojem se u Bruxellesu govori da je prioritet, a kad dođe red da se to pokaže i u praksi, onda smo zadnja rupa na svirali", zaključuje Tuškan.

Referendum u školama je u tijeku. Tuškan očekuje da će se štrajk nastaviti.

"Oni su vrlo nezadovoljni s ovom ponudom. Morali smo na referendum jer premijer cijelo vrijeme ponavlja da zaposlenici razmisle o ponudi i uključe ratio i da štrajk nije potreban. Sada će premijer moći jasno vidjeti što misle o ponudi Vlade. Očekujemo da zaposlenici nastave ustrajati u svojim zahtjevima i pravima jer je ovo sramotno i nedopustivo", zaključuje Tuškan.

Mihalinec: ''Hrvatska ne zaslužuje ovakvu Vladu''

Čelnik Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama Hrvatske Branimir Mihalinec kazao je da je Vlada prošli utorak ponudila opcionalno povećanje koeficijenata od 2 posto, a sada nudi opcionalno povećanje dodataka od 2 posto, što je i financijski manje od ponude povećanja koeficijenata.

"To je manja ponuda od one koja je na referendumu, koju ljudi gromoglasno odbijaju. Mi smo razočarani, Hrvatska ne zaslužuje ovakvu Vladu", kazao je Mihalinec i istaknuo da sindikati nisu potpisali takvu ponudu. Dodao je da se štrajk nastavlja, a da se pregovori s Vladom prekidaju do daljnjega. 

Aladrović: ''Vlada sindikatima dala konačnu ponudu''

Ministar rada i mirovinskog sustava Josip Aladrović rekao je u srijedu da je Vlada sindikatima dala svoju konačnu ponudu, da će u slučaju prihvaćanja sporazuma troškove štrajka snositi do 15. studenoga te je mišljenja da se štrajk treba okončati, piše vijesti.hr

hr Wed Nov 13 2019 21:10:21 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5dcc61c329111c7cea8b4581/80
Foto: Vijesti.hr

Psihologinja analizirala prometne egzibicije Splićanina: 'Veći je problem što ljudi to odobravaju'

Splitska je policija uhitila je 19-godišnjaka koji je objavljivao snimke vožnje na motociklu uz prekršaje

Policija je uhitila 19-godišnjeg mladića koji je svojim motociklom divljao po Splitu, sve to snimao i objavljivao na internetu. Uz niz prometnih prekršaja, kazneno je prijavljen i za obijesnu vožnju, zbog čega mu je oduzet i moćni sportski Suzuki kojim je ugrozio mnoge na splitskim ulicama.

Da gradom juri na stražnjem kotaču i obijesno vozi, policija je bila upoznata, ali uhićen je tek nakon što je sve izišlo u medije, kad mu je oduzet motor i ispisane kazne, piše vijesti.hr

"S obzirom na to da se radi o višestrukom počinitelju prekršaja u cestovnom prometu i to ozbiljnih prekršaja, kao i na to da osoba pokazuje upornost i da ne upravlja vozilom na način kako to treba, odnosno ne shvaća ozbiljnost prekršaja koje čini, biti će upućen na izvanedni liječnički nadzor", kazala je Antonela Lolić, glasnogovornica PU splitsko-dalmatinske.

"S jedne strane imamo devijatnog prekršitelja koji ne vidi ništa loše u tome što radi, pogrdnim imenima naziva sve ostalo, provodi dan đabalebarejući, snimajući to na vlog, a s druge strane vidimo da ima publiku koja sve to odobrava", pojasnio je glani urednik Auto moto sporta Kristijan Tičak.

Uz to što ovakve stvari postaju problem cijelog društva, problem je, upozorava Tičak, i policije. 

"Vidimo na tim snimkama da se vozač vozi na tehnički neispravnom motoru, on nema tablicu, on je uklonio retrovizore, nema žmigavce, sustavno je pripremljen za kršenje prometnih propisa", dodaje Tičak. 

Slučaj za psihologe

Što je u glavi mladiću čije egzibicije na Instagramu prati više od 50 tisuća ljudi, psiholozi mogu samo nagađati. 

"Možda dominiraju impulzivnost, agresivnost, to su najčešći načini zbog kojih se ljudi tako ponašaju, ili želja za dokazivanje pred vršnjacima. Trebali bismo se stvarno zapitati zašto je to neprihvatljivo ponašanje prihvatljivo tolikim brojnim ljudima?", kaže prometna psihologinja Ljiljana Mikuš.

"Svatko želi vidjeti što će se dogoditi, hoće on sad pasti, hoće udariti, hoće on proći nešto, hoće napraviti neku egzibiciju... Takve snimke se trebaju sankcionirati", dodaje Tičak.

Da je ovaj slučaj obijesna vožnja vidi se iz same snimke - mladić prolazi kolonu, ide kroz crveno, ugrožava ostale, a pokazuje i revolt dizanjem srednjeg prsta. No, sve dok netko ne završi u zatvoru prije nego se tragedija dogodi - situacija se na cestama očito neće promijeniti. 

hr Wed Nov 13 2019 21:04:45 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/59f88d1eb9e03ef0988b4591/80
Foto: Pixabay / Ilustracija

Nastavnica koja ne štrajka: Imam plaću 8500 kuna, vrijeđaju me, prijete mi otkazom...

Koliko ljudi nema gdje živjeti, što jesti, koji su blokirani i deložirani iz vlastite kuće, osiromašeni i koji bi mogli štrajkati, a ne štrajkaju. O njima se ne razmišlja. I zbog toga se sramim, kaže nastavnica koja je izazvala ogorčenje kod svojih kolega
Nastavnica koja je objavila da ne podržava štrajk u školama te da ona ne štrajka izazvala je lavinu komentara svojih kolega koji su, očekivano, ogorčeni njezinim istupom.

Iako je u medije izašla anonimno, kaže da trpi uvrede i napade ''zato što razmišlja svojom glavom''.

– Ne postiže se dostojanstvo i poštovanje štrajkom. Već predanim radom i ljubavlju prema poslu. Svoju plaću sam podigla radom, zalaganjem i predanošću, i stoga me mnogi mrze. Mrze me jer i ne štrajkam – napisala je ona.

Uvjerena je da učitelji i nastavnici neće biti motiviraniji za provođenje reforme s nekoliko stotina kuna većom plaćom na računu.

– Djeci prijete jedinicama i neopravdanim satima za nedolazak na nadoknade subotama i praznicima, za svoju korist. To je prema mome mišljenju autoritativno ponašanje, kojim se zastrašuje djecu i roditelje. Djeca se sigurno slažu sa mnom, ali ne smiju ništa reći. Još ih uvjeravaju da je to za njihovo dobro. To je ispiranje mozga. Govore da će biti više motivirani ako im se plaća povisi za 500 kuna, što nije istina. Do bolje plaće dolazi se radom i cijenjenjem sebe, a dostojanstvo se sigurno ne zaslužuje sviranjem bećaraca i prosvjedovanjem na Markovu trgu – ispričala je ona za Glas Slavonije.

Otkrila je i kako njezina plaća uz 25 godina staža i zvanje savjetnika iznosi 8500 kuna, piše vecernji.hr

– Radim u školi u kojoj sam već i tako izopćena zbog toga što ne štrajkam, mobingira me se i prijeti otkazom, uskraćen mi je rad i doživljavam razne neugodnosti. Uvrede su eksplodirale nakon objave pisma na nekoliko portala, gdje me u komentarima nazivaju "Soroševom i političkom plaćenicom", "ljubavnicom ravnatelja", "kupcem diplome" i govore da se trebam sramiti što se nisam solidarizirala s kolegama. Zato identitet javno ne mogu otkriti jer moram misliti na svoju sigurnost i sigurnost svoje djece školaraca – rekla je.

Kaže kako su zaposleni u prosvjeti "dosta zaštićeni te da imaju siguran posao".

– Koliko ljudi nema gdje živjeti, što jesti, koji su blokirani i deložirani iz vlastite kuće, osiromašeni i koji bi mogli štrajkati, a ne štrajkaju. O njima se ne razmišlja. I zbog toga se sramim. Jer mislim da je vrlo sebično misliti samo na sebe. Možda sam i ja u kategoriji u kojoj bih trebala misliti na sebe. Samohrana sam majka, imam dvoje djece, puna sam kredita, pred deložacijom, ali ne mogu podržati ovaj štrajk jer mislim da ima gorih slučajeva u ovoj državi. Jednostavno više ne mogu trpjeti nepravdu – napominje ona.
hr Wed Nov 13 2019 20:32:54 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .