Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5b865360cb557a59888b46d2/80
Foto: PIXABAY

Ljubitelji knjiga dobivaju "bonus" godine i žive duže

Postoji mnogo načina da produžite život, ali i da taj život živite puni energije i zdravlja, a neki od razloga su prilično očiti.
Odricanje od pušenja i alkohola, redovito vježbanje i zdrava prehrana neki su od očiglednijih razloga, ali nova studija u časopisu Social Science and Medicine zaključuje da oni koji redovito čitaju knjige dobivaju 'bonus' godine u svom životu.  

Naime, u dugogodišnjem istraživanju u kojem je sudjelovalo 3,635 ljudi, otkrili su da oni koji su se upustili u malo čitanja, točnije, više od 3 i pol sata tjedno, žive u prosjeku dvije godine duže od ne-čitatelja. Čini se da je to povezano s kognitivnim poboljšanjem, a ne s drugim faktorima kao što su dob, spol, obrazovanje, rasa, zdravlje, bogatstvo, bračno stanje i depresivne tendencije.  

Istraživački tim kojeg je vodio Avni Bavishi sa Sveučilišta Yale proveo je dvanestogodišnju studiju u kojem su sudionici bili podijeljeni u tri skupine: oni koji uopće nisu čitali, oni koji čitaju 3 i pol sata tjedno ili manje i oni koji čitaju više od 3 i pol sata tjedno. Čak i u drugoj skupini, povremenim čitateljima je 17% manja vjerojatnost da će umrijeti rano. Važno je napomenuti da ovo čitanje i učinci vrijedi samo za čitanje knjiga, ne i druge oblike čitanja, poput časopisa i novina.  

"Čitanje knjiga pridonijelo je dužem življenju, odnosno dugovječnost je bila znatno veća kod sudionika koji čitaju knjige nego onih koji su čitali novine ili časopise", navode autori u svojoj studiji, zaključujući da "ti nalazi upućuju da prednosti čitanja knjiga uključuju dulji život onima koji ih čitaju".

"Čitanje knjiga uključuje dva kognitivna procesa koji mogu stvoriti prednosti za preživljavanje", dodao je tim. Promiče duboko čitanje što poticajni proces koji potiče čitatelja da stvara veze s drugim dijelovima materijala i svijetom oko sebe. Isto tako, knjige mogu poticati empatiju, društvenu percepciju i emocionalnu inteligenciju, a to su kognitivni procesi koji mogu dovesti do duže života.

Čini se da se složena, isprepletena priroda mnogih knjiga ne može usporediti s bilo kojom drugom vrstom tekstualnih informacija. Ipak, to ne znači da su knjige jedini način da se tvoj mozak uključi u zamršene i zanimljive situacije. Naime, višestruke studije tijekom godina pokazale su da su računalne igre također izvrsni način za povećanje inteligencije i sposobnosti učenja, od kojih će oboje zasigurno produžiti život. 

Ipak, u ovom trenutku, čini se da knjige vladaju, a spisatelj Stephen King jednom je rekao da su "knjige jedinstveno prenosiva magija", i čini se da je bio u pravu na više načina, piše Miss7Zdrava.


hr Tue Oct 30 2018 12:59:54 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bcf56bf0e49380f008b4b09/80

Šest navika koje su jednako opasne kao i pušenje

Tri milijuna ljudi umire prerano svake godine zbog nikotina koji izaziva kardiovaskularne bolesti kao što su srčani i moždani udar, no postoj i niz drugih stvari koje povećavaju rizik od ozbiljnih bolesti.

Svatko od nas ima pokoju lošu naviku s kojom se ne ponosi. Bilo da izbjegavamo vježbanje ili se sve više okrećemo brzoj hrani i gaziranim pićima.

I što je najgore, nismo baš svjesni činjenice da su te navike jednako, kao i pušenje, loše za naše zdravlje, piše portal Živim

1. Sjedenje po cijele dane

Mnogi od nas sjede u uredima po cijele dane, a nerijetko kad dođemo doma samo se prebacimo na kauč. Ono što je važno naglasiti jest koliko je samo sjedilački način života nezdrav.

Studija iz 2014. pokazala je kako sjedenje može povećati rizik od bolesti srca, dijabetesa, raka, pa čak i depresije.

Naime, svaka dodatna dva sata sjedenja povećavaju rizik od obolijevanja od raka debelog crijeva, karcinoma endometrija, raka pluća, bez obzira na to vježba li osoba tijekom dana. Ako se uhvatite da većinu dana provodite sjedeći, probajte se ustati svako toliko i povremeno prošećite ili se istegnite. I deset minuta hodanja svakog dana već će biti pozitivan pomak. Danas postoje i pametni satovi koji vas upozoravaju da previše sjedite i da je vrijeme da se maknete od stolice.

 

2. Gazirana pića

Brojna istraživanja pokazala su kako redovito konzumiranje zašećerenih napitaka povećava rizik od kardiovaskularnih bolesti, čak i ako osoba nije pretila. Prevelik unos šećera također može dovesti do dijabetesa, masne jetre, kao i do visokog tlaka i visokih razina kolesterola.

 

3. Manjak sna

Ne moramo ni naglašavati koliko je dobar san važan za cjelokupno zdravlje. Manjak sna ne samo da može uzrokovati debljanje, već može dovesti i do visokog krvnog tlaka. Zbog kroničnog nedostatka sna dolazi i do otpuštanja hormona stresa - kortizola, a njegove visoke razine su, kažu stručnjaci, povezane s rizikom od srčanog i moždanog udara.

Probajte uvesti rutinu spavanja i držite se toga. Učinite sve da spavate između sedam i osam sati svakoga dana, i nemojte koristiti mobitel u krevetu. Naime, plava svjetlost koju emitiraju elektroničke naprave može poremetiti san.

 

4. Solarij

Iako se korištenje solarija čini kao varijanta sunčanja koju imamo pod kontrolom, oboje može biti jednako opasno za organizam kao pušenje. Naime, neki još ne mogu odoljeti ležanju pod umjetnim svjetlima, a to može štetiti koži i dovesti do ozbiljnih posljedica, čak i raka kože. Svjetska zdravstvena organizacija još je 2009. solarije uvrstila u kategoriju najvećeg rizika označivši ih kancerogenima, nakon što je utvrđeno da je rizik od melanoma povećan za 75 posto kod ljudi koji su u solarije počeli redovno odlaziti prije 30. godine. Kreme za samotamnjenje su ipak sigurniji izbor.


5. Nezdrava prehrana i pretilost

Brza hrana, previše slatkog, prerađevine, hrana bogata masnim kiselinama utječu na razvoj potencijalno smrtonosnih bolesti. Sve ovo može dovesti do pretilosti, a stručnjaci ne prestaju naglašavati rizike koje debljina sa sobom povlači - od dijabetesa do bolesti srca. Britanski Cancer Research UK tvrdi kako bi debljina uskoro mogla postati najčešći uzrok raka kod žena koji se može spriječiti.

Složeni ugljikohidrati s više vlakana i hranjivih sastojaka kao što su cjelovite žitarice, voće i povrće, dobre masnoće iz orašastih plodova i sjemenki trebali bi biti dio vaše prehrane.

 

6. Usamljenost

Da, dobro ste pročitali. Naime, profesorica psihologije na Brigham Young Universityju Julianne Holt-Lunstad kaže da je učinak usamljenosti na smanjenje životnog vijeka kao da pojedinac dnevno popuši 15 cigareta. Usamljeni ljudi češće puše, češće su pretili i rjeđe vježbaju

Nije važno koliko ljudi poznate ili koliko često ih vidite - važno je da se osjećate povezano s drugima.

Uzmite stari telefonski imenik, prekopajte mobitel - sigurno negdje ima netko do koga vam je stalo i kome je stalo do vas. Ponovno se povežite s ljudima iz prošlosti, izgradite i neka nova prijateljstva.

I ne odustajte, imate pravo biti sretni - to ste dužni sami sebi! I kao što to uvijek naglašavamo - bolje je prevenirati nego liječiti.

hr Fri Nov 16 2018 13:01:12 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5be1b21f0e4938f7048b456d/80
Foto: PIXABAY

Znaju što (ne) žele: Sedam razloga zašto su mnoge pametne i atraktivne žene još uvijek solo

Sigurno ste u svojoj blizini nekad imali ili još uvijek imate ženu koja je unatoč svim svojim kvalitetama solo. Nogama stoji čvrsto na zemlji, pametna je, atraktivna, nije zahtjevna, društvena je, brižna.... njezinim kvalitetama ne nazire se kraj, ali ona i dalje nije u vezi.

Vjerojatno ste razmišljali i o razlozima zašto je to tako pa ste se zapitali imali li ona ipak previsoko mišljenje o sebi, smatra li da je bolja od drugih, piše Zadovoljna

Ništa od toga ne mora biti razlog njezinog soliranja - u svojoj blizini vjerojatno samo imate ženu koja teško pronalazi muškarca koji je vrijedan njezine ljubavi i poštovanja.

Radi se o ženi koja se ne boji nužno slomljenog srca, neuspjeha, ponavljanja starih pogrešaka, niti je zainteresirana samo za karijeru. Takvu ženu zapravo njezine intelektualne sposobnosti i visoko samopouzdanje sprječavaju da bude u vezi samo da bi bila u vezi.

Pametna i atraktivna žena ne želi, naime, trošiti vrijeme i energiju na partnera koji je ne može, ili još bitnije, ne želi pratiti u bitnim aspektima života.

U nastavku pročitajte sedam razloga soliranja žena za koje ste se možda pitali - pa je li moguće da je ona još uvijek solo?

1. Imaju visoke standarde

Žene su itekako svjesne koliko vrijede i ući će u vezu samo s muškarcem za kojeg misle da ih zaslužuje. Muškarac za kojeg se odluče mora imati sve one karakteristike koje ove žene traže u svom partneru, neće se zadovoljiti nečim polovičnim.

2. Ispunjene su svojim životom

Ove snažne žene muškarca ne trebaju kako bi se osjećale emocionalno ispunjenima. Već imaju obitelj i prijatelje, karijeru, ciljeve koje žele ostvariti i to je nešto s čime se njihov partner treba znati nositi.

3. Ne može im se tako lako "prodati priča"

Manipulatori, lažljivci, prevaranti i sve druge vrste "lažnih ljudi" ne dolaze u obzir kod ovih žena. Nikada neće dopustiti bilo kome da se igra s njihovim osjećajima, laže im, vara ih... Ako im se nekad i zalomi nešto takvo, to će biti jednokratno i naučit će lekciju za cijeli život.

4. Ulažu puno energije kako bi se ostvarile u različitim sferama

Pametne, privlačne žene stalno rade na sebi. Cilj im je stalno se poboljšavati i na privatnom i na poslovnom planu. Ne čakaju da se stvari obave same od sebe, a osjećaju se dobro kada postanu uspješne u svemu što požele. Zbog toga teško pristaju, odnosno ne pristaju na vezu s partnerom koji je lijen i kojem manjka ambicija.

5. Kod njih više ne postoji san o udaji za princa na bijelom konju

Kod ove skupine žena nema maštanja o vjenčanju za princa na bijelom konju koji će ih spasiti svih zala. Neke stvari jednostavno ostanu vezane za djetinjstvo i u odraslim godinama ih prerastu. Žene su to koje vjeruju da ljubav nije bajka i da kvalitetan odnos zahtjeva puno više od zajedničkog vremena.

6. Nikad nisu druga opcija.

Žene su ovo koje žele biti na prvom mjestu i ne pristaju na ništa manje. Imaju šesto čulo i ako osjete da im se nešto loše događa iza leđa zaustavit će to i prije nego počne.

7. Mnogi muškarci se osjećaju ugroženima pored njih

Nikoga više ne čudi činjenica da postoje muškarci koji ne žele biti u vezi sa ženama koje su snažne, pametne i sposobne. Međutim, žene o kojima govori ovaj tekst svjesne su sebe, svojih potencijala, onoga što žele i mogu... Tako da sebi nikad neće dopustiti da se ponašaju naivno ili glupo samo kako bi zadovoljile svog partnera.
hr Fri Nov 16 2018 13:01:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5690b78d7c9535aa048b46d0/80
Foto: cnbc.com

Tri stvari koje morate znati o brisanju poruka na Messengeru

Tjedan dana nakon najave, nova korisna značajka na Messsenger je stigla prvim korisnicima. Radi se o brisanju poslanih poruka, što će posebno dobro poslužiti svima koji vole pisati u afektu

Koliko god bila slična značajki koju već dugo koristimo na WhatsAppu, na Messengeru će neke stvari ipak biti drugačije.

1. Samo deset minuta za brisanje

Kao prvo, valja imati na umu da imate tek 10 minuta da poslanu poruku i izbrišete, a to se radi tako da na nju pritisnete dok se opcija 'Ukloni' ne pojavi na dnu ekrana.

Nakon toga, slično kao i na WhatsAppu, morat ćete još jednom potvrditi da poruku želite izbrisati sa svih uređaja.

2. Mogu vas prijaviti

Nakon toga pojavit će se obavijest kako ćete trajno ukloniti poruku za koju će druga strana vidjeti da je obrisana i moći će je prijaviti u slučaju problematičnog sadržaja.

3. Facebook se osigurao

Facebook će obrisanu poruku zadržati još neko vrijeme, za slučaj da je ona predmet žalbe.

Opcija brisanja poruka stigla je u Poljsku, Boliviju, Kolumbiju i Litvu, a pitanje je dana kada stiže na ostala tržišta.

Ova značajka na WhatsAppu je prisutna od 2017, a tamo za brisanje poruke imate čak sat vremena, piše tportal.

hr Fri Nov 16 2018 13:00:36 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bb8e10ecb557a39ba8b4c64/80

Prirodni diuretici: 6 namirnica koje ukljanjaju višak vode iz tijela

Zadržavanje vode u tijelu još se zove edem, a do toga dolazi zbog nakupljanja tekućine u organizmu

Diuretici pomažu vašem tijelu da se oslobode soli i vode, uglavnom poticanjem bubrega da puste natrij u urin. Voda je potom izvučena iz krvi kako bi koncentrirala razinu natrija. To stvara više urina i smanjuje količinu tekućine koja teče kroz vaše krvne žile, pružajući olakšanje od zadržavanja vode ako patite od edema, visokog krvnog tlaka ili drugih stanja u kojima kronično zadržavanje vode predstavlja problem, piše Život i stil.

Ali to nije samo kronična stanja koja mogu pomoći diuretici. Oni mogu pomoći da se oslobodite nadutosti nakon slanog obroka ili mjesečnih hormonskih promjena.

Diuretici bez recepta dostupni su u obliku tableta, ali postoji nekoliko razloga zbog kojih biste ih trebali izbjegavatai. Iako su općenito sigurni za povremenu upotrebu, mogu imati nuspojave poput hipokalemije uzrokovane premalim kalijem, što može dovesti do problema s srcem. Ostale potencijalne nuspojave uključuju dehidraciju, grčeve mišića, vrtoglavicu i osip. To možete izbjeći uparivanjem diuretika bez recepta s hranom koja je bogata kalijem kao što su banane, sjemenke suncokreta, marelice ili naranče.

Prirodni diuretici mogu ponuditi olakšanje od zadržavanja vode i nadutosti bez ikakvih tableta. Evo popis najboljih:

Šparoge

Od vremena antičkih Grka i Rimljana, šparoga se koristi zbog svojih diuretskih svojstva. Diuretski učinci dolaze iz aminokiselina asparagina i koristi se za liječenje oteklina, reumatizma i premenstrualnog zadržavanja vode. 

Cikla

Repa je bogata kalijem, što pomaže u uklanjanju tekućine. Betanin, koji daje cikli boju, povezan je s nižim razinama C-reaktivnog proteina, što djeluje i protuupalno.

Kupus

Popularna "juha od kupusa" ima diuretska svojstva kupusa, zajedno s visokim sadržajem vlakana i vode, kako bi pomogla kod gubitka kilograma. Rimljani su koristili kupus i za mamurluke.

Celer

Još je Hipokrat je preporučio celer kako bismo eliminirali višak tekućine. Sada su znanstvenici utvrdili da ftalidi u celeru doprinose njegovom diuretskom učinku. 

Brusnice

Još su američki domoroci Indijanci identificirali diuretski učinak brusnica, koristeći ih za liječenje niza stanja, uključujući skorbut, za koju su vjerovali da je uzrokovan s previše soli. Brusnice su osobito korisne za uklanjanje tekućine bez uklanjanja kalija.

Krastavci

Krastavci imaju sumpor i silicij koji povećavaju mokrenje poticanjem bubrega na bolje uklanjanje mokraćne kiseline. Puni vode i kalija i niske razine natrija, krastavci smanjuje oticanje. Krastavci se mogu koristiti topikalno kako bi ublažili natečenost podočnjaka.

hr Fri Nov 16 2018 08:17:45 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .